• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po autobusach kanalizacja

am
3 marca 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
Zakup 29 autobusów marki man i solaris, modernizacja 7 tramwajów, przebudowa 6 kilometrów torowisk i naprawa 8 kilometrów torów to efekt współpracy Gdańska z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju. Te inwestycje zrealizowano kredyt z EBOiR w wysokości 12 mln euro.

Tyle pieniędzy miasto przeznaczyło na modernizację taboru i infrastruktury transportowej w ciągu ostatnich dwóch lat. Mimo wysokiego oprocentowania pożyczki władze miasta cieszą się z dodatkowej korzyści, jaką zyskał Gdańsk dzięki współpracy z EBOiR. Chodzi o dotację z europejskiego funduszu PHARE w wysokości 2 mln 244 tys. euro na usprawnienie systemów zarządzania oraz świadczenia usług przez administrację miejską. Jednocześnie miasto przystąpiło do Programu Umacniania Wiarygodności Kredytowej (udział w tym programie był jednym z warunków umowy kredytowej EBOiR) przy współpracy z doradcami holenderskiej firmy DHV.

- Udało nam się unowocześnić system informatyczny wspomagający zarządzanie budżetem miejskim, podnieśliśmy kwalifikacje urzędników magistratu, skonsolidowany rachunek bankowy pozwolił na oszczędności finansowe - podkreślił prezydent Paweł Adamowicz uczestnictwo Gdańska w PUWK.

Miasto opracowało też system wieloletniego planowania inwestycyjnego i nauczyło się łatwiej oceniać bieżącą sytuację finansową Gdańska. Ponadto rezultatem współpracy z EBOiR jest też restrukturyzacja Zakładu Komunikacji Miejskiej z zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Reforma systemu organizacji i zarządzania komunikacją miejską ma w przyszłości zmniejszyć wydatki miasta na komunikację i poprawić jakość usług transportowych. Jak podkreślają władze, dzięki kredytowi z EBOiR wzrosła też wiarygodność finansowa miasta.

- Gdańsk zdobył doświadczenie w obsługiwaniu kredytów, dzięki czemu teraz jest dobrym partnerem na rynku, bo postrzegany jest jako bezpieczny kredytobiorca - podsumowała Hanna Gronkiewicz-Waltz, wiceprezes EBOiR. - Trzeba też pamiętać o innych niewymiernych korzyściach tej współpracy. Zdobyte doświadczenie ułatwi Gdańskowi pozyskiwanie i korzystanie z funduszy europejskich.

Gdańsk zamierza kontynuować współpracę z EBOiR. W połowie roku rada miasta podejmie stosowną uchwałę, a najwcześniej w przyszłym roku miasto będzie zabiegać o kredyt na zmodernizowanie magistrali wodno-ściekowej.
Głos Wybrzeżaam

Opinie (21)

  • no i dobrze, ale proponuję jeszcze trochę na ścieżki rowerowe!

    • 0 0

  • dróga hihihi

    • 0 0

  • Przetargi łatwe i przyjemne

    Nie widzicie? Sprawa jest prosta! Lepiej wyłożyć kasę na nowe autobusy ... robi się szybki przetarg z duuuuuużymi prowizjami dla władz :), "populacha" jest zadowolona bo ma nowy autobus.... a dróg jak nie ma tak nie ma :P....

    • 0 0

  • te 29 autobusów to i tak dla Mag gdynia zamało ;P
    a pan Adamowicz się cieszy...
    "Udało nam się unowocześnić system informatyczny wspomagający zarządzanie budżetem miejskim, podnieśliśmy kwalifikacje urzędników magistratu" - kupił sobie nowoczesny komputer do biura i ktoś go nauczył go obsługiwać...
    "Miasto opracowało też system wieloletniego planowania inwestycyjnego" - taaaa wieloletniego, to pewnie zasada "niech pan przyjdzie do nas za tydzień i wtedy zobaczymy co da się zrobić..."
    "nauczyło się łatwiej oceniać bieżącą sytuację finansową Gdańska" - jesli udało im się zrozumieć że mieszkańcy tego miasta to nie jest niewyczerpalne źródło dochodu i mozna z niego czerpać do woli i bez ograniczeń to to naprawdę sukces!

    • 0 0

  • Pakuj wać pan kaskę w monopolistę pakuj, a jak przyjdie do prywatyzacji ZKM, to sprzeda się na 1/3 wartości księgowej, żeby załatać budżet. Co prawda kredyty będziesz spłacał przez 15 lat, ale co tam, kadencja trwa 4 lata.
    Easy Rider: jak będziesz swoim chopperem omijał dziury, uważaj żebyś nie pierdyknął w nowy autobus, bo się Waaadza zapłacze.

    • 0 0

  • cód

    Skoro zeby zrobic takie nic trzeba zasięgac kredytów, to powiedzcie na miłość boska czy w gdyni, Wejherowie, Tczewie pada manna z nieba???? Tam juz nie ma starych gratów autobusow a w Gdańsku są nawet Jelcze. Komunikacja tramwajowa w ruinie, tabor zamiast kupowac nowy jest modrrnizowany czyli i tak suma sumarum bedzie droższy. NO I PYTANIE ZA 100 PKT
    Ile autobusow w Gdańsku było by więcej gdyby kupiono z klimatyzacja tylko kabiny kierowcy jak w calej Polsce???
    Jaki jest procent prowizji dla decydenta zakupu autobusu????
    No właśnie miłego dnia gdańszczanie

    • 0 0

  • mama

    I mag będzie miał poniekąd rację. Bo w Gdyni od paru lat autobusy kupują przewoźnicy za własną kaskę a nie, że to miasto musi brać kredyt. Po cholerę przekształcali ZKM w spółkę z o.o.? Co to za spółka, która nie odtwarza samodzielnie majątku, tylko wisi na budżecie (podatkach gdyby ktoś miał wątpliwości).

    • 0 0

  • witam po znowu paru tygodniowej nieobecnośći i.... co do prowizyji

    we Francyji "prowizja "była przy zakupie od 7 do 5 procent za starego zdolnego do pracy w krajach postkomunistycznych --- sorry używanego europejskiego standadaru autobusu niestety z przyczyn ... wiadomo jakich nie mogę ujawnić żródła .
    Oj świat jest piękny nawet Opole a i Wrocław i Poznań a Kraków nawet w zimie jest przesliczny .... żeby tak u nas w Gdańsku oooo i tam nie stawiają co kawałek krzyży dziwolągów .

    • 0 0

  • a swoją droga - to nic nie pisze kto te kredyty będzie oddawał bo przecież są to pieniądze .......a Gdańsk schodzi na psy .

    • 0 0

  • witaj kombatant :)
    wszędzie dobrze ale w domu najlepiej (jak powtarzał zawsze mój tata po powrocie z wakacji)
    u nas mimo wszystko też ładnie :)))
    tylko trzeba by machnąć ręką na tą zdezelowaną komunikację i wybrac się na pieszy spacer

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane