- 1 Dostał 5 mandatów naraz (33 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (257 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (110 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (36 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (182 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (18 opinii)
Po co MiG mignął nad Rębiechowem?
Myśliwce ćwiczą podejście do Rębiechowa średnio dwa razy w miesiącu. Prawie nigdy nie lądują, wykonują jedynie niskie przejście nad pasem startowym. Na filmie widać F-16.
Pasażerowie trójmiejskiego lotniska i mieszkańcy okolicy co kilka tygodni mogą podziwiać przelatujące nad pasem samoloty wojskowe. Co je tu sprowadza: awaria, czy ćwiczenia? Sprawdzamy, dlaczego co jakiś czas polskie myśliwce pojawiają się nad cywilnym lotniskiem w Rębiechowie.
Malborski MiG zarejestrowany przez naszego czytelnika w poniedziałek.
- Obracając się ciągle w tym samym otoczeniu poznajemy je na wylot - mówi ppłk Artur Goławski z Sił Powietrznych RP. - Nie inaczej dzieje się w przypadku pilotów myśliwców, którzy, gdyby startowali i lądowali cały czas na jednym lotnisku, popadliby w rutynę, a to w lotnictwie bardzo groźna sprawa.
W ramach szkolenia spory nacisk kładzie się na to, by piloci potrafili odnaleźć się nie tylko w realiach lotniska wojskowego, ale również w procedurach cywilnych.
- Podejścia na lotnisko komunikacyjne ćwiczymy nie tylko na wypadek konieczności lądowania awaryjnego. Myśliwce latające na wysokości powyżej 3 tys. metrów poruszają się w przestrzeni kontrolowanej przez pracowników cywilnych, muszą dostosować się do panujących tam przepisów i potrafić współpracować z obsługą, która ich prowadzi - tłumaczy Goławski.
Różnic w sposobie kontroli lotów prowadzonej przez pracowników w mundurach i tych zajmujących się na co dzień samolotami pasażerskimi jest kilka, są to głównie sprawy proceduralne.
- Piloci i kontrolerzy pracują w jednej bazie wojskowej wiele lat, wykonują te same operacje setki razy, często rozumieją się bez słów - wyjaśnia Artur Goławski. - Zupełnie inaczej wygląda sprawa, gdy trzeba komunikować się z osobą obcą, która na dodatek ma w tym samym czasie na głowie wiele różnych samolotów i każdy oczekuje czegoś innego.
Podejście do lądowania to jeden z najniebezpieczniejszych manewrów wykonywanych przez pilotów, do którego muszą przygotować się jeszcze przed startem. Trzeba przestudiować mapy podejściowe i zdecydować się na odpowiedni rodzaj podejścia.
- Można lądować opierając się na wskazaniach przyrządów lub polegając na ocenie wzrokowej - wyjaśnia Tomek z Gdańska, student Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie na specjalności pilotaż, czyli przyszły pilot zawodowy. - Dobry pilot musi wiedzieć, kiedy zaufać swoim własnym zmysłom, a kiedy bezwzględnie trzymać się tego, co podpowiadają mu urządzenia nawigacyjne.
Piloci malborskich MiG-ów mają do dyspozycji instrumenty działające na takiej samej zasadzie, jak te zainstalowane w samolotach cywilnych, jednak sama obecność aparatury nie zwalnia z ćwiczeń w jej używaniu. To właśnie procedurę podejścia ILS (Instrument Landing System, czyli radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności) najczęściej ćwiczą w Rębiechowie.
Co ciekawe, prawie nigdy nie lądują, a wykonują jedynie niskie przejście nad drogą startową. Taka imitacja pozwala przećwiczyć wszystkie procedury, bez fizycznego lądowania, przy którym konieczne może okazać się uruchomienie specjalnego spadochronu spowalniającego samolot. To z kolei uniemożliwia ponowny start maszyny do czasu przybycia ekipy, która przygotuje ją do lotu. Taka sytuacja miała miejsce na początku 2011 roku, gdy mgła uniemożliwiła powrót myśliwca do bazy w Malborku.
- Wojskowe maszyny gościmy u siebie średnio dwa razy w miesiącu - dowiadujemy się od Michała Dargacza z portu lotniczego Rębiechowo. - Wyjątkiem są wizyty zagranicznych dygnitarzy, wtedy zwykle pojawia się całkiem sporo wojskowego sprzętu.
Niedawno mieliśmy również okazję oglądać nad Trójmiastem wojskową latającą cysternę. To samolot należący do sił powietrznych Francji, w Gdańsku zatrzymał się w drodze powrotnej do bazy macierzystej.
Opinie (124) 9 zablokowanych
-
2012-10-23 15:48
"mgła uniemożliwiła powrót myśliwca" (2)
widzicie,że mgła jest niebezpieczna i nie ma co na siłę lądować...
- 10 1
-
2012-10-23 16:13
Polecam wykonać lot do Tbilisi
- 2 2
-
2012-10-23 17:21
jedni już lądowali we mgle, na dobre to nie wyszło
- 1 2
-
2012-10-23 15:50
A mi nawet nie MIGa :-). (4)
Marzy mi się Go choć raz zobaczyć, usłyszeć.
- 1 3
-
2012-10-23 17:46
(2)
Po pierwsze NIE SPOSÓB! pomylić dźwięku silnika
myśliwca, względem samolotu pasażerskiego.
Po drugie,jak już "O" odróżnisz, to rozglądaj się
dookoła plus głowa do góry,dosłownie i w przenośni.
Powodzenia!,to nie takie trudne.- 1 2
-
2012-10-23 18:00
A mi nawet nie MIGa :-), cz. II. (1)
Hm... Aż tak źle ze mną nie jest, by nie odróżnić "pasażera" od myśliwca... Rodzina mnie uświadomiła - tradycje rodzinne są. Poza tym - za młodu zaliczane były wszelkie air-show(s). Ale pracuję i poruszam się zazwyczaj z dala od lotniska i od korytarza, w którym najczęściej się poruszają MIGi i tym podobne. Nie tracę jednak nadziei :-). Pzdr, O.
- 0 0
-
2012-10-24 14:19
W moim wpisie nie chodziło o złośliwość, bo rozumiem, że te minusy za taka intencję..
A na trójmiejskim niebie słychać "trzy" dźwięki
silników: samolotów pasażerskich, czasem jak
w artykule odrzutowych oraz OBY jak NAJrzadziej,
ale życie pisze inne scenariusze, helikoptera
LPR-u(Lotniczego Pogotowia Ratunkowego).- 0 0
-
2012-11-16 10:08
ten huk silników to coś pięknego.Sluzylem w wojsku przy samolotach su 22 piękna sprawa
- 0 0
-
2012-10-23 15:52
to nie MIG 29 a F-16 F- latają częściej niż MIG-i peace
- 6 1
-
2012-10-23 15:54
(1)
na "górnym' filmie jest F-16, na "dolnym' MIG-29.
F-16 w Polskich Siłach służy 48 szt i 31 szt MIG-29- 3 1
-
2012-10-23 17:53
Nieloty
Z tego połowa ma przekładane części i stoją w warsztatach remontowych
- 1 2
-
2012-10-23 15:55
A co na to ekspert (2)
A moze spytamy EXPERTA z lotniska w Rębiechowie - Pana Michała Tuska co on wie na ten temat? ... NIC.... szkoda...
- 16 4
-
2012-10-23 16:45
jesli bedzie sie to oplacac firmie amber gold
to wszystko powie.
- 2 0
-
2012-10-23 16:46
moge przeprowadzić wywiad z józefem bąkiem znanym lotnikiem?
paSUJE?
- 1 0
-
2012-10-23 15:57
Ja bym go
Zeszczelił patriotem.
- 4 1
-
2012-10-23 16:09
Według amerykańskich naukowców do 2020r
F-16 i MiG-29 będą na wyposażeniu SM i SOK
- 8 1
-
2012-10-23 16:16
TO F-16
ale na głownym filmiku to nie MIG tylko F-16
- 2 2
-
2012-10-23 16:20
MIG
Co Ty mi dasz, niczego nie żałuj. Choć prawda boli mnie... Znacie to? :)
- 2 2
-
2012-10-23 16:27
a na filmiku f16 to jak mig?
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.