- 1 Dostał 5 mandatów naraz (33 opinie)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (258 opinii)
- 3 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (111 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (36 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (183 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (18 opinii)
Po co MiG mignął nad Rębiechowem?
Myśliwce ćwiczą podejście do Rębiechowa średnio dwa razy w miesiącu. Prawie nigdy nie lądują, wykonują jedynie niskie przejście nad pasem startowym. Na filmie widać F-16.
Pasażerowie trójmiejskiego lotniska i mieszkańcy okolicy co kilka tygodni mogą podziwiać przelatujące nad pasem samoloty wojskowe. Co je tu sprowadza: awaria, czy ćwiczenia? Sprawdzamy, dlaczego co jakiś czas polskie myśliwce pojawiają się nad cywilnym lotniskiem w Rębiechowie.
Malborski MiG zarejestrowany przez naszego czytelnika w poniedziałek.
- Obracając się ciągle w tym samym otoczeniu poznajemy je na wylot - mówi ppłk Artur Goławski z Sił Powietrznych RP. - Nie inaczej dzieje się w przypadku pilotów myśliwców, którzy, gdyby startowali i lądowali cały czas na jednym lotnisku, popadliby w rutynę, a to w lotnictwie bardzo groźna sprawa.
W ramach szkolenia spory nacisk kładzie się na to, by piloci potrafili odnaleźć się nie tylko w realiach lotniska wojskowego, ale również w procedurach cywilnych.
- Podejścia na lotnisko komunikacyjne ćwiczymy nie tylko na wypadek konieczności lądowania awaryjnego. Myśliwce latające na wysokości powyżej 3 tys. metrów poruszają się w przestrzeni kontrolowanej przez pracowników cywilnych, muszą dostosować się do panujących tam przepisów i potrafić współpracować z obsługą, która ich prowadzi - tłumaczy Goławski.
Różnic w sposobie kontroli lotów prowadzonej przez pracowników w mundurach i tych zajmujących się na co dzień samolotami pasażerskimi jest kilka, są to głównie sprawy proceduralne.
- Piloci i kontrolerzy pracują w jednej bazie wojskowej wiele lat, wykonują te same operacje setki razy, często rozumieją się bez słów - wyjaśnia Artur Goławski. - Zupełnie inaczej wygląda sprawa, gdy trzeba komunikować się z osobą obcą, która na dodatek ma w tym samym czasie na głowie wiele różnych samolotów i każdy oczekuje czegoś innego.
Podejście do lądowania to jeden z najniebezpieczniejszych manewrów wykonywanych przez pilotów, do którego muszą przygotować się jeszcze przed startem. Trzeba przestudiować mapy podejściowe i zdecydować się na odpowiedni rodzaj podejścia.
- Można lądować opierając się na wskazaniach przyrządów lub polegając na ocenie wzrokowej - wyjaśnia Tomek z Gdańska, student Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie na specjalności pilotaż, czyli przyszły pilot zawodowy. - Dobry pilot musi wiedzieć, kiedy zaufać swoim własnym zmysłom, a kiedy bezwzględnie trzymać się tego, co podpowiadają mu urządzenia nawigacyjne.
Piloci malborskich MiG-ów mają do dyspozycji instrumenty działające na takiej samej zasadzie, jak te zainstalowane w samolotach cywilnych, jednak sama obecność aparatury nie zwalnia z ćwiczeń w jej używaniu. To właśnie procedurę podejścia ILS (Instrument Landing System, czyli radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności) najczęściej ćwiczą w Rębiechowie.
Co ciekawe, prawie nigdy nie lądują, a wykonują jedynie niskie przejście nad drogą startową. Taka imitacja pozwala przećwiczyć wszystkie procedury, bez fizycznego lądowania, przy którym konieczne może okazać się uruchomienie specjalnego spadochronu spowalniającego samolot. To z kolei uniemożliwia ponowny start maszyny do czasu przybycia ekipy, która przygotuje ją do lotu. Taka sytuacja miała miejsce na początku 2011 roku, gdy mgła uniemożliwiła powrót myśliwca do bazy w Malborku.
- Wojskowe maszyny gościmy u siebie średnio dwa razy w miesiącu - dowiadujemy się od Michała Dargacza z portu lotniczego Rębiechowo. - Wyjątkiem są wizyty zagranicznych dygnitarzy, wtedy zwykle pojawia się całkiem sporo wojskowego sprzętu.
Niedawno mieliśmy również okazję oglądać nad Trójmiastem wojskową latającą cysternę. To samolot należący do sił powietrznych Francji, w Gdańsku zatrzymał się w drodze powrotnej do bazy macierzystej.
Opinie (124) 9 zablokowanych
-
2012-10-23 22:20
Strasznie głośne te Migi ...
Czy one nie mogą latać ciszej lecąc nad miastem tak nisko?
- 2 1
-
2012-10-23 22:27
po guano
- 3 1
-
2012-10-23 23:33
Firoga czy wiecie ze tam jest lotnisko.
Kto wyjaśni dlaczego zastąpiono nazwę miejscowości FIROGA na Rebiechowo
- 4 0
-
2012-10-24 07:11
na filmie to nie MIG 29
na filmiku to nie MIG 29 tylko F 16
- 2 1
-
2012-10-24 08:23
Jak odróżnić MIG-a od F16?
F16 ma jeden silnik, a MIG29 dwa.
- 2 1
-
2012-10-24 09:32
Samoloty
MIGi i inne wojskowe samoloty stacjonują w Królewie Malborskim, a nie w Malborku, gdyż tylko w Królewie jest lotnisko!
- 1 0
-
2012-10-24 09:33
ZApoMNIAŁAŚ dodać, że baardzo c z ę s t o takie WOJSKOWE samoloty (1)
dowożą zwłaszcza w weekendy kominowego malarza? Bo ja to ciągle obserwuję, ale o tym dziwnie cicho...
- 1 3
-
2012-10-24 10:11
Przynajmniej nie lata "Dużą Tutką"
Kaczyński zamiatał na Tutce jak oszalały. Pracowałem wówczas w firmie mającej biuro przy ulicy Budowlanych, obok ścieżki końcowego podejścia na pas "29". Tu-154M przylatywał w piątek po południu, przywoził Ważnego Gościa Niskiego Wzrostem, potem odlatywał po ok. 2 godzinach. W poniedziałek piękny dźwięk Tutki rozlegał się ok. 8 rano, by po godzinie polecieć do Warszawy z Wypoczętym Ważnym Gościem Niskiego Wzrostu. W sumie 4 loty Tupolewa na jeden weekend BYŁEGO Prezydenta RP Pana Lecha Kaczyńskiego.
- 0 0
-
2012-10-24 09:45
"Dobry pilot musi wiedzieć, kiedy zaufać swoim własnym zmysłom, a kiedy bezwzględnie trzymać się tego, co podpowiadają mu urządzenia nawigacyjne."
Luke, moc będzie z tobą, zawsze;)- 3 0
-
2012-10-24 11:56
nie palę nie widzę nic dziwnego
- 0 0
-
2012-10-24 12:55
Dezinformacja to sukces
Jeżeli czegoś nie możesz ukryć ośmiesz to albo powiedz 1/4 prawdy
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.