• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co lewoskręt do kameralnego osiedla?

Krzysztof Koprowski
22 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Lewoskręt powstanie kosztem przesunięcia głównej jezdni w kierunku al. Grunwaldzkiej, bliżej budynku przy ul. Jaśkowa Dolina 72. Lewoskręt powstanie kosztem przesunięcia głównej jezdni w kierunku al. Grunwaldzkiej, bliżej budynku przy ul. Jaśkowa Dolina 72.

Ulica Jaśkowa Dolina zyska wkrótce dodatkowy lewoskręt do nowego osiedla mieszkaniowego. Nikt z okolicznych mieszkańców nie rozumie po co, bo korki tworzą się w odwrotnym kierunku, a zmiana układu drogowego przesunie jezdnię bliżej ich okien. Urzędnicy twierdzą jednak, że dodatkowy pas jest niezbędny.



Sprawa budowy spornego lewoskrętu do nowo powstającego osiedla mieszkaniowego Invest Komfortu w Gdańsku przy ul. Jaśkowa Dolina 29 zobacz na mapie Gdańska wyszła na jaw dopiero wtedy, gdy na ulicę wkroczył ciężki sprzęt budowlany. Dotychczas nikt nie przypuszczał, że dla niewielkiego, powstającego właśnie zespołu trzech budynków, będzie budowana nowa nitka ulicy.

Jak będzie wyglądało nowe skrzyżowanie ulic Jaśkowa Dolina i Pawłowskiego? - Jezdnia zostanie poszerzona do 10 metrów. Szerokość pasów ruchu po przebudowie wyniesie: do jazdy na wprost po 3,5 m, pas do skrętu w lewo 3 m. Odległość najbliższego budynku od skrajni jezdni będzie wynosić ok. 7 metrów (obecnie ok. 11 m). Chodnik po przebudowie będzie miał szerokość 2 metrów - opisuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni.

Przebudowa wymusi wycięcie dwóch starych drzew, z czego jedno jest schorowane i niezależnie od inwestycji wkrótce zniknęłoby z krajobrazu miasta. Co ciekawe, choć prace już trwają, to wojewódzki konserwator zabytków, pod opieką którego znajduje się historyczny układ Jaśkowej Doliny, wciąż nie wydał zgody na wycinkę zieleni.

- Dotychczas wydaliśmy opinię w zakresie projektu budowlanego. Nie oznacza to jednak, że zgodziliśmy się już na wycinkę tych drzew. Wniosek w tej sprawie został złożony dopiero 20 lipca br., a na jego rozpatrzenie mamy 30 dni - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Zastanawiający jest także upór miasta dla wykonania tego układu drogowego. Od dewelopera dowiedzieliśmy się, że na terenie całej inwestycji powstaną raptem 54 mieszkania i 57 miejsc postojowych.

Sam lewoskręt będzie służył wyłącznie kierowcom wracających do domu z górnego tarasu, a więc tej części miasta, gdzie ilość miejsc pracy jest zdecydowanie mniejsza. Oczekujący na manewr pojazd nie powinien też paraliżować ruchu, gdyż korki w godzinach popołudniowych tworzą się zawsze w przeciwnym kierunku (kierowcy "uciekają" z dolnego tarasu na górny). Można więc postawić tezę, że taka inwestycja wydaje się zbędna w kontekście pogorszenia standardu życia mieszkańców istniejącej kamienicy przy ul. Jaśkowa Dolina 72 zobacz na mapie Gdańska, którzy będą mieć nitkę ulicy w stronę al. Grunwaldzkiej bliżej okien swojego domu.

Czy lewoskręt na ul. Jaśkowej Dolina jest potrzebny?

- Budowa lewoskrętu wynika z analizy ruchowej przeprowadzonej dla tej inwestycji. Brano w niej pod uwagę trzy rozwiązania: pozostawienie ulicy bez modyfikacji, wybudowanie sygnalizacji świetlnej lub lewoskręt. Wnioski pokazały, iż zarówno sygnalizacja świetlna, jak i pozostawienie ulicy bez przebudowy skończyłoby się zakorkowaniem i tak przeładowanej już ul. Jaśkowa Doliny. Najlepszy efekt da wybudowanie lewoskrętu, który umożliwi zatrzymywanie się skręcających aut tak, żeby nie blokowały potoku pojazdów jadących od strony Moreny i Suchanina - informuje rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni.

Skoro płynność ruchu stanowi dla urzędników priorytet, warto zapytać dlaczego na całej długości ulicy nie wykonano podobnych inwestycji przy innych nowych budynkach, takich jak choćby ul. Jaśkowa Dolina 75 zobacz na mapie Gdańska.

- Osiedle to powstało w 2005 roku, kiedy to mimo obowiązywania już art. 16 ustawy o drogach publicznych (za przebudowę drogi wynikająca z inwestycji niedrogowej, koszt ponosi inwestor tego przedsięwzięcia - dop. red.), nie było sposobu na skuteczne wyegzekwowanie prawa. Zmieniło się to dopiero w 2008 roku, w momencie zarządzenia Prezydenta Miasta Gdańska - Miasto ma skuteczny sposób na egzekwowanie od inwestorów przebudowy układów drogowych w pobliżu realizowanych przez nich inwestycji - tłumaczy Kaczmarek.

W przypadku tej inwestycji, cały koszt prac prowadzonych do końca sierpnia poniesie deweloper, czyli firma Invest Komfort. W tym czasie ruch aut prowadzony będzie wahadłowo. IK odtworzy też zniszczoną nawierzchnię ul. Pawłowskiego, gdzie powstanie jeden wjazd bezpośrednio na teren osiedla.

Mieszkańców najbliższej kamienicy bulwersuje jednak fakt, że urzędnicy nie poinformowali ich o zamierzeniach, które znane są już od kilku lat. Nie zostali nawet powiadomieni listownie przy wydawaniu pozwolenia na budowę w 2009 roku.

- Mieszkańcy tej kamienicy nie są stroną w postępowaniu administracyjnym. Byliby stroną, gdyby przebudowa ulicy stwarzała tzw. oddziaływanie ponadnormatywne, czyli przekroczenie dopuszczalnych norm. W tym wypadku tak się nie dzieje. Gdyby tak było, każde ustawienie sygnalizatora ulicznego trzeba by poddawać konsultacjom społecznym. Usprawnienie ruchu i sprawienie, że samochody nie będą stały tam w korku, tylko płynniej przejeżdżały, to poprawa sytuacji, a nie jej pogorszenie - twierdzi Dariusz Wołodźko z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Lokatorom pozostaje więc zaopatrzyć się w lepsze okna i cieszyć się z nieprzesłoniętego przez drzewa widoku na powstające osiedle.

Miejsca

Opinie (194) 7 zablokowanych

  • zleconko

    dla kolegi

    • 12 3

  • Jest to KOLEJNY przykład albo DEBILIZMU decydentów albo BEZGRANICZNEJ ZŁOŚLIWOŚCI,

    a właściwie to zwyczajnego chuligaństwa, oraz CAŁKOWITEGO OLEWANIA zdania mieszkańców. Mówił się, że za komuny władza jest arogancka, ale jak widać obecnie arogancja władczy przekroczyła wszelkie granice !!

    • 27 11

  • Jest tyle miesc które bardziej potrzebują choćby wspomnianych lewoskrętów (2)

    a Ci wciskają taki w miejscu zupełnie z d...py... Debilizm szerzy się dalej...

    • 27 7

    • (1)

      bo ten lewoskręt zbuduje deweloper aby zapewnić dobry dojazd do osiedla dlaczego deweloper ma budowac inne lewoskręty bo nie rozumiem

      • 6 2

      • Tu nie chodzi o samego dewelopera i pomijam z czyjej kasy

        ale skoro urzędnicy według przepisów są tacy dokładni i precyzyjni w tej akurat sytuacji to powinno tak być za każdym razem. A jest cała masa miejsc w Gdańsku gdzie nic się w tej materii nie robi. Dziwne.

        • 2 3

  • Lewoskręt jest też dla tych co wjeżdżają na Grunwaldzką

    Tak więc ja się cieszę z tej inwestycji, jadąc z Moreny do Wrzeszcza praktycznie nie odczuję tego, że część osób będzie skręcać na nowe osiedle.

    • 13 14

  • ideologia z lat 70-tych wciąż rządzi Gdańskiem

    cały świat zwęża ulice ograniczając ruch samochodów zwłaszcza w centralnych i zabytkowych dzielnicach a my z uporem maniaka poszerzamy i tak już przewymiarowane ulice. Po co lewoskręty do ślepej osiedlowej uliczki dla 3 kameralnych budynków? Jaśkowa Dolina jest już ulicą ukształtowaną od XIX wieku i każde poszerzenie odbywa się kosztem pieszych i zieleni - nikt na Zachodzie nawet by o tym nie pomyślał - zwłaszcza stara, zadbana zieleń jest skarbem, który trzeba pielęgnować, ona decyduje o cudownym charakterze tej ulicy i całej dzielnicy, a nie kolejne metry asfaltu. Taka ulica powinna mieć charakter bulwaru a nie przelotówki, zwłaszcza że parę kilometrów dalej jest równoległa ekspresówka Słowackiego - i już chociażby z tego powodu powinno się ograniczać ruch samochodowy na jaśkówce.
    Co do szerokości pasów - 3,5 m to standard drogi ekspresowej! (czyli o dopuszczalnej prędkości do 120 kmh) - po co nam taka szerokość na drodze do 50km/h?
    Niestety beton ze starej modernistycznej szkoły wciąż rządzi w Gdańsku...
    polecam link
    zm.org.pl/?a=szerokosc_zabija-112

    • 49 12

  • byłem, widziałem na miejscu (14)

    kolejny krok w kierunku dopasowywania miasta do potrzeb ruchu samochodów i kolejny krok wynikający z założenia, że ulica to głównie lub jedynie korytarz ruchu tranzytowego. Kolejny krok degradacji jednej z najładniejszych ulic Wrzeszcza. Poszerzanie ulicy to również pogarszanie warunków ruchu pieszych w poprzek i kolejna prowokacja do szybszej jazdy.

    • 49 13

    • Moje warunki (1)

      jako pieszego wielokrotnie pogarszały tam psie kupy na chodniku.

      • 5 9

      • łatwiej kupę ominąć lub usunąć

        niż przywrócić kilkudziesięcioletnie drzewo. rozumu się nie kupuje, tylko go używa lub nie.

        • 14 4

    • Samochody nie blokuja ruchu, one sa ruchem. Ich wlasciciele maja prawo glosu w wyborach i placa podatki (11)

      Pojazdy prawdziwe, a nie rekreacyjne uzywane niezgodnie ze swoimi mozliwosciami. Mogace przewiesc wiecej niz pudelko spinaczy. Zachowujace prawidlowa postawe bez pomocy swojego operatora. A ile gadzetow...

      Pieszych tam nie ma wielu. Sprawdzalem to jako pieszy. A nawet gdyby byli, nie zauwazyby roznicy. Nikt powyzej 5 lat nie odczuwa potrzeby lazenia po jezdni i gry w pilke na niej. Nikomu nie chce sie tam zapierniczac piechota. Najlepiej usiasc w punkcie A i wysiasc w punkcie B. Gardzisz swietym prawem do wolnosci wyboru metod zaspokajania potrzeby szczescia. Jako praworzadny obywatel, pogodzisz sie z tym, ze tak wielu wybralo metode sprzeczna z gustem tak niewielu. Zaliczasz sie do tych drugich. Bo niby do czego maja dostosowac jak nie do potrzeb wielu? Globalne ocieplenie to przekret wiekszy od Uklad Sloneczny...

      Ani slowa o korkach, nudziarzu. Gdy sie projektuje i zarzadza z glowa, jest ich odrobina. A nawet gdyby nie, jakosc podrozy rekompensuje ten krotki czas. Pojazd ma nie tylko dostarczac, ale tez sprawiac radosc. Samochod najlepiej to robi.

      • 9 13

      • wypowiedział się prawdopodobnie właściciel samochodu na ropę TDi (6)

        (tak wskazuje statystyka) i odreagowujący swoje trzesące frustracje w internecie w nadziei na choćby odrobinę empatii

        • 13 2

        • Nie mam powodow do frustracji. Samochod jest lekarstwem na wszystko. (3)

          Rower naraza na czerniaka...

          • 4 12

          • a na co narażają drgania? (1)

            o co chodzi z rowerem kaman?

            • 6 2

            • Uprzedzenie spodziewanych argumentow

              Drgania narazaja na masaz. Nie wszyscy to lubia. Ale lepsze to niz czerniak. Lepiej miec dach...

              • 2 1

          • Ja nie mam czerniaka, a jeżdżę rowerem

            Więc twoje teorie się nie sprawdzają

            • 0 0

        • na ropę z oka, tak? (1)

          • 1 0

          • warunkowo tak

            no trudno chyba mówic o "jakości podróży" w puszce napędzanej olejem napędowym?

            • 0 0

      • Matematyku, toż to prosta gra: (3)

        z punktu A do punktu B najszybciej dojechać samochodem. Ale jak wszyscy wsiądą w samochody, to w efekcie wszyscy staną w korkach i będą wolniej, niż gdyby tą samą trasę pokonywali komunikacją publiczną/rowerem/pieszo.
        A o gustach się nie dyskutuje :)

        • 6 2

        • Nie wszyscy wsiada, bo nie ma spoleczenstw w ktorych kazda jednostka ma taki sam gust (1)

          Licza sie tylko te, ktore sa na podium liczebnosci. Bo koldra jest za krotka. Rower jest na szarym koncu, bo nie chroni przed niczym. Ni przed nowotworem skory, ni przed urwaniem palcow. Bo rower to w wielu miejscach de facto szczypce i maczugi. Zero gadzetow, pojemnosc to rozpacz...

          Na korki najlepsze sa programy komputerowe przewidujace najlepsze uklady i inteligetna sygnalizacja swietlna. Gdy to zawiedzie, panikuj. to potrwa jeszcze pare pokolen

          • 2 4

          • Matematyku w todze z banku Lucas

            Na korki najlepsze jest wycięcie lasów trójmiejskich

            • 0 0

        • masz rację, zostań w domu albo jedź tramwajem,

          następny proszę

          • 1 2

  • poszerzanie ulic to nie tylko wzrost prędkości

    ale wzrost skali tzw. ruchu indukowanego. Inaczej mówiąc poszerzenie ulicy nie zlikwiduje korków, tylko je przesunie gdzie indziej.

    • 24 3

  • nie mam nic naprzeciwko poprawie nawierzchni na ulicy Pawłowskiego

    dalszemu poszerzaniu Jaśkowej Doliny nasze stanowcze NIE!

    • 28 4

  • Lewoskręt by się przydał do hurtowni dziecięcej tam jest ruch to korkuje jaśka

    Pozdrów

    • 29 6

  • Na Jaśkowej w obecnym układzie nie potrzebne są zmiany. (5)

    Dowodem jest chocby wyjazd z Batorego, który znajduje się najbliżej głównego układu komunikacyjnego. Jest tam zielona strzałka i jak słowo daję nigdy nie czekałem tam dłużej niż 10 sek. aby wjechac na jaśkową!

    • 27 2

    • (2)

      no tak ale jadąc z góry Jaśkową jest lewoskręt do Batorego, a teraz pomyśl gdyby go nie było, jeden samochód próbujący skręcić blokowałby cały ruch, tak było ze skrętem w Na Wzgórzu (przed poszerzeniem na wysokości przystanku), gdzie jeden samochód potrafił stworzyć korek prawie do Grunwaldzkiej. Jaśkowa jest za wąska i zbyt ruchliwa, uważam, że lewoskręt do tego nowego osiedla jest niezbędny

      • 5 4

      • Ale zanim cokolwiek zbudujesz najpierw trzeba zrobic analizę pod kątem osiedla! (1)

        Jaśkowa 29 będzie miała około 50 mieszkań. To daje średnio 70-90 samochodów. Mieszkania za m2 to około 10 tys., wiec czesc z nich wykupi warszawka oraz obcokrajowcy, którzy będą mieszkac tam sezonowo. Mieszkańcy to majętne osoby i nie będą w godzinach szczytu wracac od strony Moreny, gdyż w tamtym rejonie nie skupia się biznes tylko bardziej wzdłuż głównej arterii. Pytam się więc czy naprawdę biorąc pod uwagę powyższe potrzebny jest lewoskręt do tej konkretnie inwestycji?

        • 3 1

        • no już tą analizą kierunku powrotu do domu w zależności od grubości portfela jakoś mnie nie przekonałeś. Jeżdżę Jaśkową codziennie i wiem jedno jeden samochód potrafi zakorkować ulicę na kilkaset metrów

          • 0 0

    • Ale zielona strzałka (1)

      na Batorego powoduje korki już od Manhattanu gdyż przy zielonym świetle na tym skrzyżowaniu nie można wjechać za skrzyżowanie bo Jaśkówkę zajmują samochody z Batorego.

      • 0 3

      • A co ma zielona strzałka do zielonego na skrzyżowaniu?

        Jaśkówka no i tak jest najmniej zakorkowaną dojazdówką do Grunwaldzkiej, bo nawet jak jest korek to jest to "korek poruszający się".

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane