• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co lewoskręt do kameralnego osiedla?

Krzysztof Koprowski
22 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Lewoskręt powstanie kosztem przesunięcia głównej jezdni w kierunku al. Grunwaldzkiej, bliżej budynku przy ul. Jaśkowa Dolina 72. Lewoskręt powstanie kosztem przesunięcia głównej jezdni w kierunku al. Grunwaldzkiej, bliżej budynku przy ul. Jaśkowa Dolina 72.

Ulica Jaśkowa Dolina zyska wkrótce dodatkowy lewoskręt do nowego osiedla mieszkaniowego. Nikt z okolicznych mieszkańców nie rozumie po co, bo korki tworzą się w odwrotnym kierunku, a zmiana układu drogowego przesunie jezdnię bliżej ich okien. Urzędnicy twierdzą jednak, że dodatkowy pas jest niezbędny.



Sprawa budowy spornego lewoskrętu do nowo powstającego osiedla mieszkaniowego Invest Komfortu w Gdańsku przy ul. Jaśkowa Dolina 29 zobacz na mapie Gdańska wyszła na jaw dopiero wtedy, gdy na ulicę wkroczył ciężki sprzęt budowlany. Dotychczas nikt nie przypuszczał, że dla niewielkiego, powstającego właśnie zespołu trzech budynków, będzie budowana nowa nitka ulicy.

Jak będzie wyglądało nowe skrzyżowanie ulic Jaśkowa Dolina i Pawłowskiego? - Jezdnia zostanie poszerzona do 10 metrów. Szerokość pasów ruchu po przebudowie wyniesie: do jazdy na wprost po 3,5 m, pas do skrętu w lewo 3 m. Odległość najbliższego budynku od skrajni jezdni będzie wynosić ok. 7 metrów (obecnie ok. 11 m). Chodnik po przebudowie będzie miał szerokość 2 metrów - opisuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni.

Przebudowa wymusi wycięcie dwóch starych drzew, z czego jedno jest schorowane i niezależnie od inwestycji wkrótce zniknęłoby z krajobrazu miasta. Co ciekawe, choć prace już trwają, to wojewódzki konserwator zabytków, pod opieką którego znajduje się historyczny układ Jaśkowej Doliny, wciąż nie wydał zgody na wycinkę zieleni.

- Dotychczas wydaliśmy opinię w zakresie projektu budowlanego. Nie oznacza to jednak, że zgodziliśmy się już na wycinkę tych drzew. Wniosek w tej sprawie został złożony dopiero 20 lipca br., a na jego rozpatrzenie mamy 30 dni - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Zastanawiający jest także upór miasta dla wykonania tego układu drogowego. Od dewelopera dowiedzieliśmy się, że na terenie całej inwestycji powstaną raptem 54 mieszkania i 57 miejsc postojowych.

Sam lewoskręt będzie służył wyłącznie kierowcom wracających do domu z górnego tarasu, a więc tej części miasta, gdzie ilość miejsc pracy jest zdecydowanie mniejsza. Oczekujący na manewr pojazd nie powinien też paraliżować ruchu, gdyż korki w godzinach popołudniowych tworzą się zawsze w przeciwnym kierunku (kierowcy "uciekają" z dolnego tarasu na górny). Można więc postawić tezę, że taka inwestycja wydaje się zbędna w kontekście pogorszenia standardu życia mieszkańców istniejącej kamienicy przy ul. Jaśkowa Dolina 72 zobacz na mapie Gdańska, którzy będą mieć nitkę ulicy w stronę al. Grunwaldzkiej bliżej okien swojego domu.

Czy lewoskręt na ul. Jaśkowej Dolina jest potrzebny?

- Budowa lewoskrętu wynika z analizy ruchowej przeprowadzonej dla tej inwestycji. Brano w niej pod uwagę trzy rozwiązania: pozostawienie ulicy bez modyfikacji, wybudowanie sygnalizacji świetlnej lub lewoskręt. Wnioski pokazały, iż zarówno sygnalizacja świetlna, jak i pozostawienie ulicy bez przebudowy skończyłoby się zakorkowaniem i tak przeładowanej już ul. Jaśkowa Doliny. Najlepszy efekt da wybudowanie lewoskrętu, który umożliwi zatrzymywanie się skręcających aut tak, żeby nie blokowały potoku pojazdów jadących od strony Moreny i Suchanina - informuje rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni.

Skoro płynność ruchu stanowi dla urzędników priorytet, warto zapytać dlaczego na całej długości ulicy nie wykonano podobnych inwestycji przy innych nowych budynkach, takich jak choćby ul. Jaśkowa Dolina 75 zobacz na mapie Gdańska.

- Osiedle to powstało w 2005 roku, kiedy to mimo obowiązywania już art. 16 ustawy o drogach publicznych (za przebudowę drogi wynikająca z inwestycji niedrogowej, koszt ponosi inwestor tego przedsięwzięcia - dop. red.), nie było sposobu na skuteczne wyegzekwowanie prawa. Zmieniło się to dopiero w 2008 roku, w momencie zarządzenia Prezydenta Miasta Gdańska - Miasto ma skuteczny sposób na egzekwowanie od inwestorów przebudowy układów drogowych w pobliżu realizowanych przez nich inwestycji - tłumaczy Kaczmarek.

W przypadku tej inwestycji, cały koszt prac prowadzonych do końca sierpnia poniesie deweloper, czyli firma Invest Komfort. W tym czasie ruch aut prowadzony będzie wahadłowo. IK odtworzy też zniszczoną nawierzchnię ul. Pawłowskiego, gdzie powstanie jeden wjazd bezpośrednio na teren osiedla.

Mieszkańców najbliższej kamienicy bulwersuje jednak fakt, że urzędnicy nie poinformowali ich o zamierzeniach, które znane są już od kilku lat. Nie zostali nawet powiadomieni listownie przy wydawaniu pozwolenia na budowę w 2009 roku.

- Mieszkańcy tej kamienicy nie są stroną w postępowaniu administracyjnym. Byliby stroną, gdyby przebudowa ulicy stwarzała tzw. oddziaływanie ponadnormatywne, czyli przekroczenie dopuszczalnych norm. W tym wypadku tak się nie dzieje. Gdyby tak było, każde ustawienie sygnalizatora ulicznego trzeba by poddawać konsultacjom społecznym. Usprawnienie ruchu i sprawienie, że samochody nie będą stały tam w korku, tylko płynniej przejeżdżały, to poprawa sytuacji, a nie jej pogorszenie - twierdzi Dariusz Wołodźko z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Lokatorom pozostaje więc zaopatrzyć się w lepsze okna i cieszyć się z nieprzesłoniętego przez drzewa widoku na powstające osiedle.

Miejsca

Opinie (194) 7 zablokowanych

  • Myślę,że.....

    ...gdyby przeprowadzono jeszcze bardziej wnikliwą analizę ruchową to wyszło by ,że najlepszym rozwiazaniem jest budowa dwupoziomowego skrzyżowania by mieszkańcy apartamentowca mogli w sposób błyskawiczny i bezpieczny znależć sie w swoim podziemnym garażu.....

    • 19 2

  • Może warto przyjrzeć się temu kto zamieszka na tym osiedlu. Może to jest klucz do uporu miasta w tej sprawie?

    • 17 1

  • "urzędnicy twierdzą"....w mordę lać i patrzeć, czy równo puchnie

    • 13 3

  • ZDiZ nigdy nie zabłysnął pomyślunkiem (1)

    Pozdro dla Godlewskiego, jeszcze Pan pracujesz i łapówek oczekujesz? Nie miałes chłopie ze mna szczęścia. Nic ci nie dałam w kopercie a stanęło na moim

    • 15 8

    • G pewnie z życiu nie poszło, został wrednym urzędnikiem

      ZDiZ ruszcie zobaczyc wasze dziury na Potokowej czy Bulońskiej, juz dwa lata są, ale pewnie nie wiecie? Ja miałam z inna babka przejścia i jak słysze ZDiZ, to myśle raczej nierząd dróg i zieleni.

      • 5 3

  • Dewoloper nie sponsoruje tyklko wlicza w cene budynku !!!!!!!!!!!!

    • 9 0

  • prosimy o nowy dział na portalu " Zarząd Dróg i Zieleni"

    z tego co obserwuję od kilu lat, dzień bez Zarządu Dróg i Zieleni to dzień stracony, materiał do dzialu bedzie gwarantowany

    • 8 4

  • Widać któryś z

    urzędników tam mieszka. Oti cały problem.

    • 12 2

  • kto z dyrekcji dróg tam zamieszka ?

    Kto z dyrekcji dróg tam zamieszka ? Dlaczego do k.. nędzy ma tam być lewoskręt a na Ujeścisku, Hawla w Armii Krajowej ma tylko jeden pas do skrętu w prawo, bo im badania wyszły, że inaczej nie można ? Jak była przebudowa skrzyżowania były dwa pasy i było bardzo dobrze. Widać jak u Orwella - "wszystkie zwierzęta są równe, ale świnie są równiejsze"

    • 17 1

  • NIE FINANSUJE TEGO DEWEWALOPER (1)

    FINANSUJE TO TYLKO MIASTO !!!! W artykule jest błąd. Pieniądze na lewoskręt będą pochodziły tylko z kasy miasta. Proszę zajrzeć w dokumentację a nie opierać się na niepotwierdzonych słowach

    • 13 5

    • pleć pleciugo

      mówisz o swojej dokumentacji z podstawówki, bo wiedzy to nie posiadasz żadnej

      • 0 2

  • nierozumiem okolicznych mieszkancow

    teraz maja cos do powiedzenia bo niby nic nie wiedzieli, ja wiem dokladnie co i kiedy powstanie w mojej okolicy, jak by sie chcialo zerknac do planu zagospodarowania terenu to teraz nie byloby zdiwienia.

    • 7 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane