• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po co nam "dzień bez samochodu"?

Michał Stąporek
21 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Niekorzystający na co dzień z komunikacji publicznej z łatwością znajdą jej minusy, na które jej użytkownicy od dawna nie zwracają uwagi jak np. konieczność zakładania maseczek ochronnych. Niekorzystający na co dzień z komunikacji publicznej z łatwością znajdą jej minusy, na które jej użytkownicy od dawna nie zwracają uwagi jak np. konieczność zakładania maseczek ochronnych.

Przypadający raz w roku "dzień bez samochodu" miałby sens, gdyby pozwolił odkryć komfort i wygodę komunikacji miejskiej tym, którzy na co dzień jeżdżą autami. Ale tak nie jest.



Ile czasu zajmuje ci codzienna podróż do i ze szkoły / pracy?

Co roku pod koniec września odbywa się Europejski Tydzień Zrównoważonego Rozwoju, którego kulminacją jest "Dzień bez samochodu". W tym roku przypada on 22 września, w środę.

Tradycyjnie tego dnia zmotoryzowani mogą korzystać z komunikacji miejskiej za darmo. W tym roku z dowodem rejestracyjnym i dokumentem ze zdjęciem będzie można przejechać się bez biletu środkami komunikacji miejskiej na terenie wszystkich 14 gmin (w tym w całym Trójmieście) zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej, pociągami SKMpociągami Polregio na całym Pomorzu.

Dzień, który nic nie zmienia



Jaki jest efekt takich akcji? Żaden. A nie, przepraszam. Co roku, po "dniu bez samochodu" dostajemy kilka e-maili od tych, którzy postanowili skorzystać tego dnia z komunikacji.

Na ogół są to e-maile z pretensjami.

Ci, którzy jeżdżą komunikacją na co dzień pytają, dlaczego zmotoryzowani dostają za darmo coś, za co oni muszą płacić.

Ci, którzy na co dzień jeżdżą samochodami, zwykle wyliczają powody, dla których już NIGDY nie skuszą się na jazdę komunikacją publiczną. Lubią podkreślać, że nie wrócą do niej, nawet gdyby im za to dopłacono. Bo pociąg się spóźnił, albo w ogóle nie przyjechał, albo autobus był zatłoczony, albo nie wiedzieli jak się przesiąść, albo też podróż zajęła im znacznie więcej czasu niż się spodziewali.

Do wyboru, do koloru.

Ale nie wszyscy narzekają. Mam kolegę, który zawsze w "dzień bez samochodu" przyjeżdża do pracy komunikacją miejską. Z dumą opowiada, jak minęła podróż i że jest z niej bardzo zadowolony. Oczywiście, następnego dnia, podobnie jak w pozostałe dni w roku, przyjeżdża do pracy swoim suvem.

Decyduje nie cena, lecz pewność i komfort



Co roku przekonujemy się, że to nie cena biletu (albo raczej: nie tylko ona) decyduje o tym, czy ktoś z komunikacji skorzysta czy też nie.

Pasażerów do tramwajów, autobusów i pociągów nie uda się przyciągnąć wyłącznie tanim biletem i - w kontrze - drogim parkowaniem samochodu. Zmotoryzowani zacisną zęby i będą płacić lub szukać za wszelką cenę parkowania za darmo (żegnajcie trawniki).

Jedyne co można zrobić to podnosić komfort i prędkość komunikacji publicznej. Tworzyć rozkłady jazdy, które będą zgodne z rzeczywistością. Przyspieszyć prędkość tramwajów. Wysyłać na trasy autobusy, które pomieszczą wszystkich pasażerów. Zapewnić bezawaryjność pociągów.

To wszystko kosztuje, i to kosztuje bardzo dużo.

Ale nie ma innej metody na przyciągnięcie pasażerów. Na pewno nie jest nią "dzień bez samochodu".

Komunikacja publiczna na Pomorzu



Na Pomorzu liczba pasażerów komunikacji publicznej wzrosła dość wyraźnie w roku 2019, ostatnim przed pandemią. Wtedy to wynosiła 299 mln. Przez poprzednie pięć lat wynosiła rocznie około 291-292 mln.

A więc wzrost? I tak, i nie. Bo w roku 2010, a więc 11 lat temu, pasażerów na Pomorzu było jeszcze więcej - ponad 300 mln.

To i tak już melodia przeszłości, bo w pandemicznym roku 2020 liczba pasażerów sięgnęła dna - było ich o ponad 100 mln mniej (192,5 mln).

  • Od ponad dekady co roku rośnie liczba gospodarstw domowych w Polsce, które posiadają co najmniej jeden samochód.
  • Mniej miejsc w pomorskich autobusach, więcej w trolejbusach i tramwajach. Mimo to, w 2019 roku pasażerów na Pomorzu było wciąż mniej niż w 2010 roku.
  • Pomorze znajduje się wśród tych województw, gdzie długość dróg rowerowych na 10 tys. mieszkańców przekracza ogólnokrajową średnią.
  • Długość dróg rowerowych na Pomorzu.
Cały czas rośnie za to liczba samochodów. GUS podaje, że 71 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma samochód. Ten odsetek rośnie, bo 10 lat temu wynosił 59 proc.

Dla porównania: rower ma 61 proc. z nich. 10 lat temu, ta liczba była wyższa i wynosiła prawie 64.
07:13 22 WRZEśNIA 21

Dzień bez samochodu (20 opinii)

W środę, 22.09.2021 r. przypada Europejski Dzień bez Samochodu. To wydarzenie kończy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Tego dnia każdy właściciel lub współwłaściciel samochodu osobowego będzie mógł bezpłatnie podróżować komunikacją miejską na terenie Trójmiasta oraz koleją na obszarze województwa pomorskiego. 
 
Wszystkich właścicieli lub współwłaścicieli aut osobowych ZTM zaprwsza w środę do skorzystania z bezpłatnych przejazdów:

liniami autobusowymi i tramwajowymi organizowanymi przez ZTM w Gdańsku,

liniami autobusowymi i trolejbusowymi organizowanymi przez ZKM w Gdyni,

liniami autobusowymi organizowanymi przez MZK Wejherowo,

a także pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej i POLREGIO na obszarze województwa pomorskiego.

Warunkiem bezpłatnego przejazdu ww. środkami komunikacji publicznej jest posiadanie i okazanie w razie kontroli biletowej ważnego dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego, którego podróżny jest właścicielem lub współwłaścicielem.
 
Zobacz więcej
W środę, 22.09.2021 r. przypada Europejski Dzień bez Samochodu. To wydarzenie kończy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Tego dnia każdy właściciel lub współwłaściciel samochodu osobowego będzie mógł bezpłatnie podróżować komunikacją miejską na terenie Trójmiasta oraz koleją na obszarze województwa pomorskiego. 
 
Wszystkich właścicieli lub współwłaścicieli aut osobowych ZTM zaprwsza w środę do skorzystania z bezpłatnych przejazdów:

liniami autobusowymi i tramwajowymi organizowanymi przez ZTM w Gdańsku,

liniami autobusowymi i trolejbusowymi organizowanymi przez ZKM w Gdyni,

liniami autobusowymi organizowanymi przez MZK Wejherowo,

a także pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej i POLREGIO na obszarze województwa pomorskiego.

Warunkiem bezpłatnego przejazdu ww. środkami komunikacji publicznej jest posiadanie i okazanie w razie kontroli biletowej ważnego dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego, którego podróżny jest właścicielem lub współwłaścicielem.
 
Zobacz więcej

Opinie (692) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    spokojnie, za kilka lat , kiedy tani używany samochód będzie kosztował ponad 100k (66)

    to większość sobie przypomni czasy ojców i przesiądzie na autobusy i tramwaje. Bo wiecie, że samochody i paliwo będzie tylko droższe? Że mieszkanie na odległych przedmieściach, gdzi zakładaliście że będziecie mieć 2-3 samochody na rodzine, będzie niemożliwe do utrzymania dla kogoś zarabijaącego nawet ponad średnią krajową?

    • 73 135

    • Paliwo jeszcze w tym roku po 7 zł (13)

      Do tego zakaz wjazdu do miasta dla innych pojazdów niż elektryczne.

      • 16 44

      • Zakaz nie przejedzie w najbliższych latach (4)

        A wzrost cen paliwa i energii najsilniej odczują osoby korzystające ze zbiorkomów.

        • 35 14

        • Jeszcze ze 20 lat nie przejdzie (2)

          No chyba, że Mati będzie produkował milionami tę naszą rodzimą Izerę, która póki co nie ma opracowanej nawet płyty podłogowej.

          • 13 3

          • UE wymusi (1)

            • 3 6

            • zes.. się a nie wymusi ta śmieszna organizacja sama się zaorze co daj Boże że ci głupi komuniści juz gonią w piętkę

              • 7 4

        • Jakieś źródło?

          • 1 0

      • (3)

        Zakaz wjazdu do miasta bez mózgu - czyli zostajesz w domu.

        • 22 6

        • Niestety ale twój wieś wagon

          będzie musiał pójść na złom.

          • 8 18

        • Ja mieszkam w mieście (1)

          Nie muszę do niego wjeżdżać jak ty

          • 13 6

          • Ja też mieszkam w mieście

            Ale korzystam z samochodu.

            • 6 3

      • I co dzbanie rajacuje cie ze za chlebus id..to zapłacisz nie 5 a15 zł skąd id..to weźmiesz?

        • 12 5

      • Skąd te rewelacje?

        Głosy w Twojej głowie tak Ci mówią?

        • 6 3

      • (1)

        do miasta już 20 lat nie przyjezdzam

        • 1 2

        • przyjdzie czas że cię przywiozą

          • 1 0

    • a minusujcie, zdziwicie się szybciej niż się spodziewacie (4)

      już patrzcie na rozkład PKSów z banin, czapli i kowal :) Spodziewam się, ze moga byc troche przepelnione, wiec trzeba bedzie chodzic na te wczesniejsze :)

      • 17 22

      • (1)

        To sobie zobacz jak zapełniony masz zbiorkom, i dodaj do tego wszystkich kierowców i pasażerów aut. Po prostu się nie zmieszczą - i to kończy temat.

        • 31 4

        • Panie Maniek, zbiorkom wbrew pozorom nie jest aż tak przepełniony jakby się mogło wydawać tym, którzy z niego nie korzystają.

          • 7 9

      • Nie interesuje mnie rozkład PKS (1)

        Mieszkam i pracuję na terenie Trójmiasta. Nadal komunikacja zbiorowa może się gonić, w każdym aspekcie.

        • 23 5

        • polski sarmata musi miec gdzie nasr*c i przyklepac, bez masazu stop od personelu skm nie wsiadzie.

          • 1 2

    • Komisja europejska che przyspieszyć wejście ustawy ekologicznej juz a 3 lata!!To zakaz jazdy aut spalinowych w mieście! (33)

      Miasta mają byc strefą wolną od spalin ,wyjątkiem mają być wysokie opłaty od aut spalinowych i wysokie opłaty za ich parkowanie w mieście. !! Ustawa nie przewiduje okresu przejściowego dla Polski gdzie 99% to auta spalinowe w ogromnej większości stare szroty 10-15 letnie.Ludzi nie będzie stać na ich utrzymanie.
      I teraz pytanie kto popiera jej w prowadzenie w Polsce cała opozycja wiec kto bedzie walczył o Polaków w Brukseli?

      • 17 25

      • ja popieram (8)

        chce czystego powietrza.

        • 18 32

        • (7)

          A prąd masz z gniazdka, czy z węgla? Bo jak z węgla - to się odłącz.

          • 21 3

          • Nawet węgiel jest czystszy niż Diesle. (6)

            I nie wyskakuj mi tu z autami w idealnym stanie, rocznik '21, bo wiemy dobrze co i w jakim stanie faktycznie jeździ po drogach.

            • 8 19

            • (5)

              Ale węgiel to karbon id..to jest tak samo dociazany podatkami jak olej napędowy przygotuj się dzbanie na rachunki za prąd po 800 zł podwyżki ciepła w czynszach podwyżki wszystkiego po nowym podatku od opakowań przygotuj się jeszcze na paszporcik klimatyczny gdzie ci wylicza ile Co2 na twój głupi łeb wystarczy o za każde przekroczenie cyk pajda z konta tak id..to rządy komunistów a tym jest obecna UE zawsze kończyły się niewola i totalna ruina gospodarki jak biurokracja się zabiera za badanie krzywizny banana to dalsze trwanie u władzy tego typu psychopatow skończy się tragedia

              • 15 3

              • To dołożę sobie więcej paneli. (4)

                Na dachu miejsce jeszcze mam :)

                • 1 4

              • (2)

                Doloz doloz jak im zabraknie kasy to każdy dodatkowy metr kwadratowy panela obloza podatkiem w Norwegii najpierw dawali ulgi na elektryki teraz walą podatkami az furczy ale głupi ludzie wierzą lewicowym politycznym pipulistom którzy za setki mld euro wywalcza setna cześć promila co2 mniej Chiny USA Rosja Indie Brazylia śmieją się z głupiej Europki która dorzyna gałąź na której siedzi

                • 11 4

              • EEE? Przeczytałeś to na forum Korwina czy gdzie? (1)

                Elektryki w Norwegii są zwolnione z podatków i mają połowę mniejsze opłaty za parkowanie, autostrady, promy itp...

                • 6 8

              • a cos to zmienia z tego że reszta świata sobie kopci i się śmieje z id..tów z tzw mumii europejskiej ci co za młodu biegali z leninem na koszulce barroso timmermans jourova itp ekskrementy ludzkie teraz wcielają w życie idee ojca rewolucji

                • 4 0

              • Ale twoje panele nie są eko

                produkujesz prąd wtedy kiedy nikt z niego nie korzysta odbierasz ten z Węglówki... gdzie tu eko...

                • 1 0

      • Czas wyjść z UE (6)

        • 18 24

        • To wyjedź na Białoruś (5)

          • 24 18

          • (4)

            Id..to patrząc na to coś spurek i postulaty tej niedopchanej szpetnej czerwonej komsomolki rzeczywiście Białoruś jawi się jako normalność

            • 17 6

            • Porównaj z postulatami Korwina.... (2)

              • 1 6

              • (1)

                Są bardzo logiczne argumenty Korwina spurek np wyżej stawia życie kotka pieska szczurka czy krówki ponad życie dziecka homo sapiens osoba która mówi że my gwalcimy krowy by nam dawały mleko jest po prostu chora umysłowo

                • 10 3

              • Tak, są :D

                "Na marsie jest CO2, więc efekt cieplarniany nie istnieje"... Po prostu ręce opadają.

                • 9 1

            • No to jedź, Sławomira ze sobą zabierz

              • 1 0

      • Czy jest coś złego w oddychaniu czystym powietrzem? (7)

        Uważasz, że problemu nie ma, bo go nie widzisz?

        • 16 11

        • Ciekawe co powiesz za jakieś 20 lat (6)

          Kiedy elektryki owszem, będą już codziennością, ale za to cała Europa stanie się jednym wielkim składowiskiem zużytych baterii, których utylizacja jest cholernie droga i powoduje zatrucie środowiska, a zwłaszcza wód metalami ciężkimi. O tym jakoś żaden fan elektromobilności nie wspomina.

          • 20 5

          • Bo tak nie będzie.

            Równie dobrze możesz powiedzieć że po śmietniskach będzie się walać tona złota ;D

            • 4 7

          • pewnie bedą same elektryki ale w liczbie 10% obecnych samochodów.

            tylko właściciele świata będą się nimi poruszać.

            • 8 2

          • realnym problemem jest obecnie zatrute powietrze (1)

            góra niewłaściwie utylizowanych akumulatorów jest problem hipotetycznym na razie istniejącym w twojej wyobraźni. a prawda też jest taka, że Europa praktycznie nie ma własnych zasobów ropy, zasoby pozaeuropejskie zresztą też są wyczerpywalne, więc rezygnacja ze spalinowych samochodów jest nieunikniona.

            • 2 5

            • a 2 kg polepszaczy utrwalaczy zjadane rocznie nic nie szkodzi?

              • 1 0

          • (1)

            Śmietniskiem dla baterii będzie niestety pewnie biedna Afryka.

            • 1 0

            • Afryka będzie się brońić, a UE może zrobić zakaz wywozu takich śmieci
              i wtedy bandyci zajmujący się śmieciami będą je upychać po
              tych krajach UE, w których ludzie najgłupsi i najbiedniejsi
              czyli...

              • 3 0

      • ale w Niemczech czy Holandii 97% to auta spalinowe i za 3 lata specjalnie się to nie zmieni, bo dalej kupują głównie auts spalinowe. więc ta utopia nie ma szans wejść w ciągu przjnajmniej 10 lat

        • 20 3

      • Polska jest 40 lat za Niemcami ich stać na elektryczne auta Polaków Nie!!Wiec tak Niemcy sie dostosują!! (3)

        To utopia tylko dla biednej Polski .Niemcy i Francja Holandia to właśnie oni chcą tą ustawę wprowadzić jak najszybciej. UE sfinansuje ogromne dopłaty do producentów aut elektrycznych ,ale Polaków i tak nie bedzie na nie stać!

        • 3 9

        • Polaków po prostu nie stać na samochody w ogóle. (2)

          Nie bez powodu szrot w cenie niższej niż nowa Fabia jest nagle powodem do dumy i zazdrości...

          • 2 6

          • (1)

            Bo ta nowa Fabia kiedyś kosztująca ok 30 tysięcy złotych teraz w podstawie to ok 75 tysięcy coś się takiego zmieniło że to tyle kosztuje?

            • 7 1

            • Tak, inflacja.

              • 4 4

      • Komisja europejska nie pracuje nad taka ustawą

        Nie fantazjuj

        • 4 3

      • Ja popieram

        Wolę dłużej docierać na miejsce niż leczyć siebie i rodzine na raka

        • 1 2

      • Za 3 lata to w centrum Gdańska nic nie będzie (1)

        Czynsze wykończą handel i usługi

        • 1 1

        • ale będą garniaki z kubeczkami z modnym napisem

          • 0 0

    • Niestety

      Nie wszyscy zawsze się znajdą tacy których będzie stać zamiast pomyśleć całkiem serio o komunikacji miejskiej ..10 lat temu paliwo też nie było tanie .. gdzie nie gdzie ,6 pl

      • 2 6

    • przestań ćpieć

      • 3 3

    • by nie doplacac do renomy.

      lepiej juz na piechote, ale ztm do likwidacji

      • 2 1

    • Nie nie wiemy wiemy za to że drozyzna jest wywolywana sztucznie by zniszczyć do reszty gospodarki. Grupka polglowkow wymyśliła sobie ze zwalczy co2 robiąc z ludzi zebrakow śmieszne że głupie pomysły głupich ludzi typu spurek która szczerze mówiąc powinno się trzymać w wariatkowie i to przypieta pasami mają takie poparcie wy naprawdę myślicie że tlamszac motoryzacje będziecie szczęśliwi?

      • 5 3

    • To może nie będę sprzedawał swojego starego grata

      Bo to może być dobra lokata kapitału.

      • 3 1

    • kolejny fantasta, który nie wie nawet co się dzieje wśrod największych producentów samochodów i trendów komunikacyjnych (1)

      otóż fantasto, tzw. zbiorkom z roku na rok zmniejsza udział w komunikacji całkowitej na rzecz indywidualnych środków transportów min. samochodów z coraz większym odsetkiem hybryd i samochodów elektrycznych. Może zaklinać rzeczywistość, ale ta rewolucja już się dzieje i nie dbałość o jakość powietrza jest tu najważniejsza. Po prostu przemysł zdaje sobie sprawę o przewidywalnej perspektywie, w której zasoby paliw kopalnych będą się kończyć. To tyle i aż tyle :)

      • 4 7

      • Hehehe - rewolucja :)

        Przez takich rewolucjonistów ten naród skazany jest na stanie w korkach, to powinno być w konstytucji :)

        • 1 0

    • będzie jak na Kubie (2)

      Za komuny też ludzie mieli samochody. Blachy klepali i silniki remontowali. Ciekawe to bedą ceny 10 letnich elektryków ze zdechłą baterią? Cena złomu? Choć bardziej prawdopodobna opłata recyklingowa by to zabrali.

      • 4 0

      • A jaka jest teraz cena doprowadzenia do porządku 10 letniego szrota w ASO?

        Pojawią się samochody, to i tańsze warsztaty się znajdą.

        • 0 3

      • i będą jeździły na wodę?

        • 0 2

    • A autobusy to na co będą jeździć?

      Ceny biletów też wzrosną, bo prąd idzie w górę, więc i tak zbiorkom nie będzie konkurencją dla własnego auta.

      • 4 0

    • cicho tam biedaku

      auto kupować za 100k, a to w ogole pojedzie te 100 na godzine czy się rozleci?

      • 0 1

    • Ha ha 2/3 ludzi ci nie wierzy.

      Zapewne sądzą, że to tylko "teorie spiskowe". To się ku**a zdziwią :D

      • 0 0

  • pomysły zielonych, czyli niedojrzałych czerwonych (6)

    To takie akcje społeczne, mające zwrócić uwagę na jakiś problem. Generalnie mogliby ogłosić rok bez samochodu, prądu, internetu. A najlepiej zakazać. Mięsa, wędkowania, hodowli rybek. Mamy takich parlamentarzystów, ktoś ich wybrał :P

    • 22 5

    • i dobrze, to są dobre zmiany (1)

      chce zyc na czystej planecie.

      • 2 11

      • To nie siedź przy komputerze tylko idź do lasu zbierać śmieci. Do roboty!

        • 2 2

    • Pewnie, najlepiej, żeby świat się kręcił, tak jak się kręci do tej pory - w stronę przepaści (3)

      Może i zieloni nie mają najbardziej trafnych pomysłów, na pewno kuleje u nich komunikacja, ale oni przynajmniej dostrzegają prawdziwe problemy i próbują coś z nimi robić, podczas gdy reszty frakcji politycznej i ich wyborcy potrafią tylko odwrócić wzrok i udawać, że nic się nie dzieje.

      • 2 4

      • Co próbują robić? Zakazywać? (2)

        Powinni skupić się na tworzeniu alternatyw, na badaniach i rozwoju nowych technologii, tworzeniu nowych urządzeń które będą przede wszystkim bardziej niezawodne i energooszczędne, na budowaniu, a nie na skandowaniu samych haseł i zakazywaniu wszystkiego, bo to rodzi uzasadniony bunt reszty społeczeństwa. Powinniśmy tworzyć, a nie niszczyć.

        • 4 0

        • Taa, to dlaczego inni tego nie robią? (1)

          Dlaczego centrowcy z PO przez osiem lat nie zrobili nic, konserwatyści z PIS przez 6 lat tylko symulują, że coś robią i skupiają się wyłącznie na PR, a faszyści z partii na K. w ogóle zaprzeczają, że jakiekolwiek problemy istnieją i doszukują się spisków? Jakoś nikt nie tworzy alternatyw. Gdyby Zieloni nie krzyczeli o zakazywaniu tego co jest złe, to w ogóle na te tematy by się nie rozmawiało.

          • 0 4

          • Jak to nie robią?

            Inni, czyli kapitaliści, wymyślili samochód, i dzięki temu wbrew przepowiedniom miasta nie utonęły w końskiej kupie na początku XX wieku.

            Za to komuniści, jak tylko przejęli władzę, to doprowadzili w najżyźniejszym kraju świata do śmierci głodowej tyle osób, co Żydów zginęło w niemieckich obozach śmierci.

            • 2 0

  • Po to by sie upewnić

    Upewnić by nigdy nie wsiadac do komunikacji miejskiej

    • 12 1

  • (3)

    Budujemy i rozbudowujemy miasta z myślą o samochodach i dziwimy się, że mamy tyle samochodów. Dzień bez samochodu stał się parodią, tutaj niby zachęcamy a tam gdzie kilka dni temu na chodniku zginął człowiek nadal jak były rajdy po chodniku tak nadal są.

    • 11 4

    • (2)

      Kto nie korzysta z samochodu by ułatwić sobie życie niech pierwszy rzuci kamień

      • 2 3

      • (1)

        Uwazaj na slowa jesli nie chcesz byc przysypany sterta kamieni. Jest mnowstwo ludzi, ktorzy samochodu nie maja, wiec nie korzystaja z nich by ulatwic sobie zycie.

        • 3 4

        • A do ich najbliższej Żabki, w której codziennie robią zakupy, towary są dostarczane na wielbłądach

          • 3 2

  • (7)

    Ludzie, nie wiem o co wam chodzi. Rozkłady przejrzyste, czasy odjazdu dostępne na żywo w komórce. Wystarczy umieć planować i można się spokojnie wyrobić bez samochodu. Rozumiem że w samochodzie czujecie prestiż. Cóż, ja nie muszę bo mam wielkiego i nie jestem niedowartościowany.

    • 5 22

    • (1)

      Na codzien jezdze komunikacja i mam juz dosyc tego, ze zima, gdy jestem w kurtce ogrzewanie jest na full i jestem caly spocony, a latem gdy jestem w podkoszulku to klima jest na full i marzne. Latem doceniam autobusy bez klimy z uchylonymi oknami, zima tesknie za SKMkami z popsutym ogrzewaniem.

      • 7 1

      • Nie jest tajemnicą że temperatura w pojeździe powinna być zimą zbliżona do tej na zewnątrz. Ostatecznie ludzie są poubierani na mróz i wiatr więc wystarczy że w autobusie nie wieje i już jest za ciepło. Ale nie, zawsze grzanie na maksa i trzeba okna otwierać żeby dało się oddychać. A wystarczyłoby jasno powiedzieć: nie wieje, nie zmarzniecie, nie będziemy grzać jak ludzie nieumiejący dodać dwa do dwóch.

        • 2 2

    • (1)

      Kończę pracę o 15.30 w Oliwie, o 16.00 muszę być na Morenie by zabrać dziecko na zajęcia do Brzeźna na 16.45. Nie wiem jak ty "planujesz" że się w takich sytuacjach wyrabiasz komunikacją miejską.

      • 6 1

      • Dużo lepiej od Ciebie widocznie.

        • 1 7

    • Strasznie fetyszyzujesz samochody

      Samochód to nie prestiż, tylko sposób szybkiego i wygodnego dojazdu do celu podróży.

      • 5 0

    • Hoho, wielki planista się znalazł, prawdziwy strateg, i do tego ma wielkiego

      Nie ma to jak połechtać sobie ego dzbanie

      • 2 0

    • głupi czy z urzędu miasta

      • 3 1

  • (2)

    W Warszawie kasowniki wyłaczone i wszyscy tego dnia pojadą bez biletu! A w Gdansku jak zwykle@

    • 19 1

    • (1)

      No to jest w ogóle parodia. Dzień bez samochodu ale tylko jedna osoba ma przejazd gratis żeby na pewno cała rodzina nie mogła skorzystać. Tu musiał jakiś think tank mocno pracować jak tego nie zrobić poprawnie. Mamy XXIw - kasowniki można wyłączyć a bilety miesięczne przedłużyć o jeden dzień (albo odrazu sprzedawać w przyszłym roku z pominięciem dnia).

      • 7 0

      • Czego Ty oczekujesz? To sa typowe dzialania pozorowane

        • 7 0

  • Pkm tez gratis jutro?

    • 6 1

  • To dzień propagandy

    Polit poprawnoś i

    • 15 3

  • (4)

    Ja już mam zaliczone 2 tygodnie bez samochodu przez kolesia co mi rozwalił auto i przez LINK4 które nie chciało wydać auta zastępczego z oc sprawcy.

    • 12 1

    • Czyli ci co się reklamują, żeby nie mieć spięć z cfaniakami sami cfaniakują? Ale słabo

      • 0 0

    • Auto przysluguje ci na rzeczywisty czas naprawy (1)

      I nic tu nue ma do rzeczy Link4.

      • 0 0

      • Nie rzeczywisty tylko na technologiczny czyli na montaż

        • 0 0

    • I jak było?

      • 0 0

  • (3)

    Standard, ale mimo wszystko podsumuję od siebie.
    Żeby chciało się komuś realnie jeździć komunikacją miejską do pracy musi ona kursować przynajmniej w godzinach "pracowniczych" tak często żeby nie musieć oglądać się na zegarek przy wychodzeniu na nią (na moje potrzeby tak z 8 razy na godzinę).
    Dwa musi zapewniać minimum komfortu i prędkości. A w Gdańsku jeszcze kilka lat temu strasznie rzucało w tramwajach, może się poprawiło.
    Trzy, cena ceną, ale bałągan cenowy i wysokość biletów miesięcznych w trójmieście nie zachęca, jeśli ktoś ma do pokonanania jakieś niestandardowe trasy. Typu trolejbus w Gdyni i pociąg do Gdańska.
    Cztery. Wypada by była szybsza niż samochód.
    Eh sam nie wiem po co się produkuję skoro wszyscy o tym wiedzą...

    • 17 1

    • (2)

      Jak komunikacja zbiorowa ma być szybsza od samochodu który nie zatrzymuje się na przystanku? SKM ma szansę ale autobus już nie. Musiałoby być przyzwolenie na bus pasy (a nie atrapy) a z tym ciężko. Płatne parkowanie tu pomaga bo poprawia bilans na korzyść komunikacji zbiorowej.
      Powiem Ci: większość ludzi dojeżdżających samochodem i tak jeździ samemu, bez zakupów, wzdłóż głównych tras komunikacji miejskiej gdzie jedzie autobus za autobusem.

      • 1 4

      • (1)

        Brawo! Rozbudowa SKM, a nie gnębienie kierowców żeby "poprawił się bilans".

        • 3 1

        • kierowcy sami dbają o to, by się wzajemnie gnębić

          walcząc o miejsce na drodze i na parkingu. Warto to rozważyć wybierając mniej terenochłonny środek transportu

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane