• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • są też inne problemy

    ja też wziąłbym się za osoby jadące lewym pasem, kiedy prawy jest wolny, to też jest częsty widok na obwodnicy, 80-90 km/h i blokowanie ruchu,
    co do prędkości, to ona w bardzo dużym stopniu też się sama reguluje, przy tak dużym natężeniu ruchu, szczególnie z rana bądź w godzinach popołudniowych nie ma możliwości nawet zbliżyć się do 120km/h
    problemem jest również niedostosowywanie się do oznakować poziomych, np pojedynczych ciągłych linii w okolicach zjazdów z węzła obwodnicy południowej i Matarnia

    • 20 3

  • odcinkowy pomiar predkości

    Na obwodnicy jest tylko kilka zjazdów , bramki już stoją włączyć odcinkowy pomiar prędkości i będzie jak w Szwecji czy w Szwajcarii

    • 8 4

  • Chyba znam przyczynę tej wtorkowej kraksy. koło 7:45 mijałem właśnie zatrzymującego się zielonego opla corse co to mu się chyba paliwo skończyło w dołu za lasem patrząc od gdańska. Jak by mniej takich szrotów w których brak paliwa jest najpoważniejszą awaria jeździło było by bezpieczniej. dojeżdzając do końca obwodnicy słyszałem w RG , że jest karambol w tym miejscu.. bezmyślność ludzka. Może Policja zacznie patrolować obwodnice? i ukróci stawanie na poboczu czego jest pełno. Tiry które wyprzedzają inne pojazdy. Tiry wysadzające kolegów na prawym pasie przy zjazdach przez co zatrzymują ruch do zera. Stopowicze czekający na okazje na prawym pasie. Tu wiele nie trzeba przebudowywać niech tylko Policja się ruszy do roboty. Poza zjazdem z estakady i z słowackiego w kierunku autostrady gdzie ITD regularnie poluje co nie zwiększa bezpieczeństwa w innych odcinkach - nie ma żadnych działań. No wyjątek ale znów stacjonarnie od kiedy cieplej się zrobiło Policja na końcu Obwodnicy w Chyloni poluje.

    • 14 2

  • Na prawym pasie dziadki w kapeluszach albo TIRy, 70 km/h, na lewym szybcy i wściekli, 200 km/h. Zero sensu i płynności ruchu. Oto niepowtarzalny klimat tej drogi. Zamiast kombinować z drogą, nauczcie tych lamerów rozsądku i jakiejś kultury albo zastanówcie się, jak wyeliminować z dróg najbardziej skrajne przypadki.

    • 19 2

  • Przywrócić

    możliwość wyprzedzania przez ciężarówki i prędkość spadnie,bo towarzystwo będzie wyhamowane.

    • 5 8

  • Najfajniejsi są kierowcy którzy jeżdzą zawsze jednym pasem przy pustej obwodnicy (5)

    Niezależnie od prędkości lewym, przecież prawy parzy. Drugim typem są tacy który jadą tylko prawym 80km/h- chcesz sobie wjechać na obwodnice, a on nie zjedzie na lewy pas mimo ze ten jest pusty bo przeciez on ma pierwszeństwo i ma to "wedupie"

    • 28 2

    • On musi jechać lewym bo:
      a) w Chylińska skręca w lewo do Wejherowa i może nie zdążyć zmienić
      b) przecież prawy jest dla ciężarówek, a lewy dla osobówek
      *niepotrzebne skreślić :P

      • 9 1

    • (2)

      Nigdy nie przekraczam 80 km/h według GPS, bo przy większych prędkościach rośnie zużycie paliwa, w mieście przyspieszam delikatnie i nigdy nie przekraczam 50 km/h, chyba że jest zielona fala dla większych prędkości - wtedy nawet i z prędkością 70 km/h pojadę. Jazda z większą prędkością niż 80 km/h jest ekonomicznie nieuzasadniona. Także nie zjeżdżam na lewy pas, bo po co? Jakoś nikt nie ma problemu z włączeniem się do ruchu przede mną lub za mną. Moja Fabia średnio spala 3.7 l/100 km oleju napędowego przy takiej ekonomicznej jeździe w cyklu mieszanym.

      • 4 10

      • świetnie

        Ja, moja, ja , ja , ja...
        Jestes tylko Ty i Twoja Fabia 3,7/100. Kiedyś jakis przemiły Pan w drewniakach prowadzący swojego tira przemówi Ci do rozsądku i przekonasz sie, że nie jestes królem polskich dróg a poza Twoją ekonomiczną fabią na drodze znajdują się inni.

        • 9 2

      • Gratuluję samozachwytu!

        otóż na drodze dla pojazdów samochodowych jesteś zwykłą mobilną szykaną,która prowokuje innych,rozsądnych uzytkowników do wyprzedzania które z natury jest bardziej niebezpieczne niż jazda "gęsiego" jeden za drugim.
        To jest sprawą publiczna za którą Cię krytykuję, natomiast nie mam nic przeciwko byś zażynał SWÓJ silnik w SWOIM samochodzie niskimi obrotami ale najlepiej na SWOIM podwórku.

        • 3 2

    • Prawy pas

      Mało kto potrafi włączyć się płynnie do ruchu na obwodnicy. Jadący prawym pasem nie muszą zjeżdżać na lewy pas. Odcinek włączania się do ruchu jest na tyle długi, żeby ocenić sytuację i dostosować prędkość pozwalającą na wjazd na obwodnicę tak żeby nikomu nie przeszkadzać (w końcu na tym polega ustąpienie pierwszeństwa). W rzeczywistości, jedni cisną aby wyprzedzić jak najwięcej aut, drudzy prawie zatrzymują się w miejscu.

      • 0 0

  • Powariowali !! (2)

    Lepiej zrobcie ekran oddzielajacy pasy od siebie to nie bedzie korkow przez matolow ogladajacych wypadki na przeciwleglym pasie !! I zbudowac trzeci pas a nie likwidowac istniejace. Przeciez jak sie rozwali auto to moze stac na trzecim. A te 60 tys to nagle plynnie bedzie jechac na dwoch ?? Boze co za przyglupy pracuja w gddkia. Chyba z warszawy..

    • 18 4

    • (1)

      To jest kompletny idiotyzm. Korek nie jest przez tych co ogadaja tylko dlattego, ze np straz pozarna nie traci czasu by dojechac do.wypadku na pas w odpowiednim kierunku tylko zatrzymuje sie np po przeiwnej stronie i rusza do akcji. Tak bylo we.wtorek co spowodowalo korek w obie strony. Potem straz odjezdza a ci co stali na tyle daleko ze jej nie.widzieli gadaja ze jest korek bo ludzie ogladaja... to jest bzurna opinia bo jak widac tak nie jest!

      • 3 4

      • mało wypadków widziałeś

        jak na obwodnicy jest korek po jednej stronie, spowodowany wypadkiem, to w drugą stronę zawsze jest korek spowodowany tymi imbecylami, którzy muszą zwolnić i obejrzeć co się stało... I ten korek w przeciwną stronę jest zawsze, nawet jak nie ma tam straży pożarnej.

        • 4 0

  • spóźniona reakcja

    Już wcześniej powinna być taka decyzja

    • 3 6

  • Jesli ma to byc metoda na poprawe bezpieczeństwa kosztem przepustowości to.... (1)

    proponuje ograniczyć prędkość do 70 km lewy pas a prawy do 50km/h i wtedy będziemy jechali bezpiecznie a kazda kolizja która i tak się zdarzy bo taka jest statystyka spowoduje mega korek na 20 km i będzie kompletny paraliż......brawo panowie inżynierowie ruchu....brawo..

    • 10 2

    • "kolizja która i tak się zdarzy bo taka jest statystyka spowoduje mega korek na 20 km" - to rozumiem, że jak

      dozwolona prędkość będzie 140, to korek będzie na 10 km, a jak będzie 210, to na 7 km?

      • 0 0

  • Może od razu 50km/h

    i będzie super. Bzdurne pomysły.

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane