• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • Panie Macieju - kolejny artykuł pozbawiony treści merytorycznej - CD

    Cały czas pokutuje w mediach mit iż to duża prędkość powoduje ciągłe korki na obwodnicy. NIEPRAWDA.
    Proszę zwrócić się do Policji i sprawdzić statystyki.
    1.
    Jest to droga ekspresowa i jako taka powinna być utrzymywana w postaci dużej przejezdności nie poprzez zwalnianie, a udrażnianie i przyspieszanie. Ograniczanie prędkości NIE ZMNIEJSZY ilości stłuczek i nie udrożni ruchu.
    2.
    Jeśli zdarzają się najechania to zdecydowanej większości przy prędkościach poniżej 60km/h z uwagi na zatrzymanie się jakiegoś pojazdu, wolno jadącą ciężarówkę, lub ciekawość i zwalnianie przy wypadkach.
    3.
    Proszę podać obiektywne dane ile było % wypadków na obwodnicy przy prędkości 100-120km/h ?
    poniżej prędkości 100km/h nas nie interesują - bo po zmianie też będzie można jechać z taką prędkością, ponad 120km/h też nas nie interesuje bo przecież skoro ktoś łamał przepisy jadąc ponad 120, bo uważał że można, to TYM BARDZIEJ będzie łamał ograniczenie 100km/h
    To chyba jasne, więc ograniczymy prędkość dla grupy kierowców nie łamiących przepisów i jeżdżących obecnie od 100 do 120km.
    To ile % wypadków ich dotyczy na obwodnicy ?
    3.
    2x dziennie, codziennie, od 10 lat jestem na obwodnicy i mam oczy.
    Korki na obwodnicy to:
    50% - zepsute ciężarówki, autobusy itp
    40% - małe stłuczki bez rannych pewnie przy różnicy prędkości do 30km/h
    Dlaczego nie obciąża się przewoźników za zatory na obwodnicy, za koszty z tym związane ?
    Może gdyby policja była częściej obecna na obwodnicy, i chciała korzystać z prawa do :
    - wystawienia mandatu za utrudnianie ruchu,
    - za wyprzedzanie na zakazach
    - za przekraczanie prędkości ponad 120km/h
    Czyż nie byłoby to lepsze w skutkach i tańsze niż ciągłe zwężanie pasów, ograniczanie prędkości w praktyce do 10-30km/h bo takie będą rzeczywiste prędkości w szczycie. Efektem będzie skierowanie ruchu przez miasto.
    4.
    Szybko jadący samochód lewym pasem, pojawi się na danym odcinku i za chwile zjedzie z obwodnicy, nie powodując zatorów. Przykładowo jadąc lewym pasem 120km/h przejeżdżając z obwodnicy południowej do Cisowy samochód będzie obciążał obwodnicę przez 15minut, ograniczając prędkość do 100km ten sam samochód zajmie nam obwodnicę na 18minut, czyli tylko dla tego jednego samochodu obciążamy obwodnicę o 3 minuty dłużej, pomnóżmy to przez ilość samochodów - jasne będzie że obwodnica taka pomieści wtedy dużo mniej pojazdów.
    5.
    Proszę zwrócić uwagę co będzie się działo na odcinku przy Kwiatkoskiego w Gdyni, obecnie 3 pasy ruchy na odcinku 100m będą się łączyć w 1 pas - przy czym postawiono tam zakaz wyprzedzania.
    JAK TO BĘDZIE TERAZ WYGLĄDAŁO?
    Polacy nie umieją jeździć na zamek, nawet obecnie przy 3 pasach jeśli jest jeden pas wyłączony - wszyscy się tłoczą na dwóch, lewy pozostawiając zablokowany przez kierowcę - szeryfa który wprowadza solidarność drogową typu, my stoimy, to dlaczego lewym mają jechać. Stójmy wszyscy solidarnie.
    6.
    Piszę kierując tekst do Pana, nie wskazując że jest Pan winny takiej sytuacji, ale to Pan otrzymuje, bądź rozmawia z administratorami dróg. A kto jak nie media ma rozliczać takie nie przemyślane pomysły dotyczące organizacji ruchu. Wiem że politycznie poprawnie jest zrzucać winę na pijanych i szybko jadących piratów drogowych i tym się nasza władza często tłumaczy.
    Jedyna nadzieja w mediach które jednak będą pokazywały obiektywną prawdę, owszem pirat winny - ukarać, ale
    URZĘDNIK KTÓRY WPADŁ NA POMYSŁ ZWĘŻENIA 3 PASÓW OBWODNICY W JEDEN, NA STAŁE, PRZED SEZONEM - POWINIEN BYĆ WYRZUCONY Z PRACY NASTĘPNEGO DNIA.
    7.
    Czy może Pan uzyskując takie informacje podawać też imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dany pomysł ? Konkretnie. I po sezonie zwrócić się z pytaniem do niego - i co Pan narobił tą decyzją i jaka jest reakcja organu wyższego na taką weryfikację zdolności intelektualnej.

    Przepraszam za zbyt długi wywód. Ale temat jest ważny, a media nie chcą się wychylać poza polityczną poprawność i udają że wszystkiemu są winni szybko jeżdżący i system jest dobry, ale to ludzie nie dorośli...

    • 2 0

  • winę za wypadki ponoszą Nauki Jazdy

    A raczej debilne polskie przepisy odnośnie sposobu nauki i Zdawania prawa jazdy.
    Obecny system służy tylko okradaniu przyszłych kierowców przez PORD
    Szkoły jazdy uczą tylko jak zdać a nie jeździć bo tak muszą.

    Często jeździe obwodnicą i prawie codziennie można trafić na debila który z znienacka wskakuje komuś przed maskę na lewy pas od razu z wjazdu na obwodnice. sam nie raz już gwałtownie hamowalem żeby nie wjechać w takiego oszkloną!

    Drugą chyba jeszcze gorszą kategorią są królowie lewego pasa jadący 90 właśnie jeden taki się tu na forum poluje ze mu ktoś na tulku siedzi. A on dalej blokuje i kruluje na lewym. Czemu nasza wspaniala policja tak się upadła co do prędkości, może by tak po jeździli trochę w kółko i wylapali tych oszolomow blokujących lewy pas albo prosto z wyjazdu wpadających na lewy

    • 0 0

  • wąska girkówkowa obwodnica

    Byl robiony remont można było dobudować jeszcze jeden pas. Co zrobili za Gierka 50 lat temu to jest.

    • 0 0

  • Wprowadzenie ograniczenia do 100 nic nie zmieni, bez odpowiedniego egzekwowania tego przepisu. Poza tym takie ograniczenie chyba nie pomoże na wszystkich d*pkow, ktorzy siedzą na zderzaku i nawet jak się jedzie 140 to im za wolno. Moim zdaniem trzeci pas jest konieczny.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane