• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • Przepraszam, ale nie mogę się zgodzić z jedną kwestią (2)

    Jadąc nową bmw 7 za golfem GKA który zamyka budzik przy 130 nawet sierdząc mu na zderzaku, w razie nagłego hamowania zatrzymam się przed nim. Natomiast gdy sytuacja jest odwrotna to już nie. Nie porównujcie starych gruchotów które mają załatwiony przegląd u Pana Cześka do nowych samochodów. Na wypadek składa się wiele czynników- między innymi nie dopasowanie stylu jazdy do możliwości samochodu.

    • 3 6

    • debil

      • 2 1

    • "Zatrzymam się przed nim" -ehehehe , a powinieneś "za nim" ;) A na marginesie,czy wiesz,że

      stare golfy GKA mają często poprzepalane światła "stopu" i/lub bezpieczniki? Dowiesz się o jego hamowaniu dopiero ... wewnątrz jego kabiny ;)

      • 0 0

  • 20znaków na m2 na chwaszczynskiej wysokość Polofarbu i te afery...

    Zarzad dróg i zieleni Gdynia afera na aferze, afera z przepustkami, ze znakami, ZAORAĆ WYPLEWIĆ 10m PONIŻEJ MÓŁU!

    • 0 3

  • egzekutor...

    Czekam na pierwszy wypadek kiedy mega-egzekutor zatrzyma pojazd jadacy 103 km/h, w ktory wbije sie kilkanascie innych jadacych 130-150...

    Bedzie o czym pisac :P

    • 0 3

  • "Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować" (5)

    Owszem, bo jestescie S K O N C Z O N Y M I D E B I L A M I.

    Jezeli konczy sie przepustowosc drogi to sie ja rozbudowuje tak aby moglo na raz nia jechac bezpiecznie wiecej samochodow i z wieksza predkoscia. Jakim cudem zwezenie i spowolnienie ma rozwiazac problem przepustowosci?

    Panie Marszałek - idz sie zabij. Serio. Swiat bedzie lepszy bez Ciebie i Twoich durnych pomyslow regulacyjnych. Moze na twoje miejsce przyjdzie ktos normalny kto po prostu dostawi 2 pasy i problem rozwiaze u zrodla - mniejsze zageszczenie pojazdow to mniej wypadkow.

    • 6 2

    • Tak, tak, w 2050 roku będziemy wszyscy jeździć 300 km/h minimum! Fjucier iz nał! (1)

      • 2 0

      • Mam taka nadzieje.

        Drogi sie buduje po to zeby przemieszczac sie szybko.

        • 0 1

    • Amerykanie już próbowali takich rozwiązań (2)

      teraz wielu z nich zauważa, że w budżecie USA nie ma dość środków na utrzymanie istniejącej sieci dróg pseudo szybkiego ruchu oraz na leczenie skutków otyłości wynikającej z trybu życia polegającego na spędzaniu kilkunastu dni w roku w korkach autostradowych.
      Są lepsze sposoby na rozwiązywanie problemów komunikacyjnych miast niż rozbudowa sieci dróg.

      • 0 3

      • Co Ty bredzisz?

        Byles w ogole kiedys w USA? To co nazywasz "korkiem" na autostradzie amerykanskiej to pol miliona samochodow na dobe jadacych setka.

        Ich autostrady naprawde maja genialna przepustowosc.

        • 1 1

      • Nie budujmy drog bo ludzie beda grubi, piekna logika (a raczej jej brak)

        Moze od razu nie budujmy sklepow spozywczych bo ludzie beda grubi!

        • 0 1

  • (2)

    Zamontować progi, jak wszędzie!

    • 3 2

    • chyba w twojej głowie masz wszędzie progi ograniczające wyobraźnię (1)

      w każdym razie nie przeginaj

      • 2 1

      • Skoro nie potrafisz rozpoznać żartu w wypowiedzi, to jedyną osobą posiadającą ograniczoną wyobraźnię tutaj jesteś ty.

        • 0 0

  • postawcie na obwodnicy progi zwalniające, przecież tak bardzo je lubicie!

    • 2 2

  • rondi

    Tylko rondo i rowy przeciwczolgowe

    • 1 2

  • przekleństwa obwodnicy

    1. sznur ciągnących się prawym pasem cieżarówek co w godzinach szczytu powoduje praktycznie jeden pas obwodnicy do wykorzystania

    2.wyskakujące z pomiędzy cieżarówek na lewy pas samochody jadące 80km/h

    3.zmiana pasu z prawego na lewy bez patrzenia w lusterko ( to już stało się nagminne)

    4.zamulacze lewego pasa.Przodują w tym volkswageny transportery z pracownikami budowlanymi na pokładzie,taksówkarze i inne furgony dostawcze oraz niestety samochody z rejestracjami GTC oraz CG

    5.jadący lewym pomimo pustego prawego pasa

    5.wbijanie się z lewego pasa od razu w zjazd ( Kowale w kierunku Łodzi oraz zjazd na obwodnicę południową) .Swoiste zawody kto dalej lewym pojedzie i najbliżej się wbije.

    Brak przepustowości to w dużej mierze:

    - brak umiejętności i wyobraźni jadących obwodnicą.
    - w niektórych miejscach za krótkie zjazdy
    - duża liczebność ciężarówek blokujących prawy pas
    - brak dobrego oznakowania zjazdów co w sezonie powoduje pewne niekontrolowane zachowania kierówców

    BTW:Pomimo posiadania dobrego i szybkiego samochodu nie przeszkadza mi jak ktoś jedzie lewym pasem szybciej -wystarczy patrzeć w lusterko wsteczne od czasu do czasu i nie ma problemu aby zjechać.Dlatego może nikt mi jeszcze długimi nie dawał.

    Nie ma co się napinać i denerwować i robienie na złość innym kierowcom.

    Udanych wakacji bez korków!

    • 3 0

  • (1)

    zamiast wymyslać różne dziwne ograniczenia....trzeba wprowadzić odcinkowy pomiar prądkość bo prędkośc jest głównym problemem na obwodnicy

    • 1 0

    • prędkość nie jest problemem

      bo jak sam widzisz obwodnica traci przepustowość czyli jest gęsto.
      Gdzie możesz się rozpędzić? tylko na kilku odcinkach.....

      No ale jeżeli dla nektórych osiągnięcie predkości 120 km/h jest problemem, nie dziwie się opiniom ,że inni jeżdzą za szybko.

      • 1 1

  • Ograniczenie prędkości to absurd

    Lepiej wprowadzić pomiar średniej prędkości na każdym odcinku. CODZIENNIE widzę kierowców, którzy jeżdżą o wiele szybciej. Niejednokrotnie ponad 200 km/h. I tym wariatom najbardziej przeszkadzają inni na drodze. I ci wariaci podjeżdżąją pod zderzak.

    To teraz pytanie Kto staje sie zagrożeniem? Ten, który
    1) jedzie zgodnie z przepisami?
    2) przekracza znacznie prędkość?

    Oczywiście nie należy zapomnieć o:
    3) jedzie o wiele za wolno?

    Jestem za:
    Vmin==90km/h
    Vmax==120km/h
    oraz za minimalnym odstępem między poprzedzającym pojazdem, który wynosi połowy jechanej prędkości, liczony w metrach

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane