• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • ...

    Ograniczenie predkości nic nie da. debile przekraczajacy prędkośc, jeżdżący brutalnie agresywnie, wymuszajacy pierszeństwo. Znaczy piraci drogowi i tak bedą szaleć.

    • 2 0

  • Mądre propozycje (1)

    Głupie komentarze

    • 0 0

    • 10/10 w skali samokrytyki :)

      • 0 0

  • Więcej martwego prawa!!!

    Czy zza urzędniczego biurka aż tak mało widać?!
    Są problemy by wyegzekwować limit 120 więc panaceum będzie ograniczenie do 100?! Nie sądzę by zmniejszyło to odsetek debili mających w d.... prawo. Nie uważam tez by poprawiło to wyedukowanie społeczności kierowców z których część nawet furmanki nie powinno prowadzić.
    Jako regularny użytkownik tej trasy potwierdzam to co czytamy w większości komentarzy czyli nasze "grzechy" główne to:
    -jazda na ogonie poprzedzającego samochodu ( bo jeszcze ktoś się właduje przede mnie)
    -niewłaściwe używanie pasów rozbiegowych( są do dostosowania prędkości do drogi ekspresowej)
    -po wyprzedzaniu wjazd tuż przed zderzak ( musimy przynajmniej zobaczyć wyprzedzony samochód w lusterku wewnętrznym!)
    -"rajdy o kropelce"( jazda z prędkością 80km/h nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem na ekspresówce)
    -nadmierna prędkość.Tu są dwie kategorie:mniej przyzwoici którzy trąbią i migają oraz tacy, którzy cisną silnik gdy mają wolne przedpole.

    Proponuje zrobić porządek z powyższymi procederami a gdy to nie poskutkuje podjąć dalsze restrykcje

    • 0 0

  • Oznakować zjazdy jak na Zachodzie

    Trójmiasto w ogóle jest beznadziejnie oznakowane. Tablice małe, najczęściej tylko raz pokazujące zjazd, małe literki (nie wszyscy są dalekowidzami!). Nie wspomnę o tym jak jest mgła. Wtedy już kompletnie źle widać tablice. No i tak zajeżdża się drogę innym. Inna sprawa, że Polacy nie potrafią poruszać się kulturalnie po drogach wielopasmowych. Budzą się w nich ułani!
    I niech GDDKiA oznakuje w końcu porządnie drugi od strony Elbląga zjazd do centrum! Ile osób pojechało już przez pomyłkę na most wantowy!

    • 3 0

  • Ciekawem, czy będzie konsekwentnie przestrzegana

    obniżona prędkość maksymalna, bo sama zmiana przepisów i znaków niczego nie załatwi. Poza tym jakoś nie widać, żeby GDDKiA wzięła się skutecznie za zimowe utrzymanie obwodnicy, bo za każdym razem, gdy spadnie powyżej 2 cm śniegu, to TIR-y jeżdżące bez łańcuchów blokują ruch na podjazdach, często na obu pasach. Wreszcie czas na przywrócenie rozpinanych barier między jezdniami, co umożliwiałoby zawracanie z zakorkowanego pasa do najbliższego zjazdu z obwodnicy. Bez tego Obwodnica Metropolitalna nie spełni zadania, o którym mowa w tekście.

    • 0 0

  • obwodnica

    zamontowac odcinkowe pomiary predkosci,moze uratuje chociaz jedna osobe,oraz ograniczy szalenstwa idiotow,bo przez nich jest najwiecej kolizji i wypadkow.

    • 2 1

  • drogi sa za waskie tyle !!

    • 0 0

  • Mistrzowie "Prostej"

    To o tak nie zmieni statystyk. Ci "kierowcy", którzy nie potrafią przewidywać, nie zachowują bezp. odstępu i nie "wychylają" się zerkając nawet 5 razy w lusterko przy zmianie pasa ruchu (tzw. martwy punkt) to i tak będą powodować kolizje.

    • 0 0

  • 3 Pas i Ekrany między jezdniami! Ludzie jak widzą wypadek po 2 stronie to zagapiają sie i powodują kolejne kolizje.

    • 0 0

  • Panie Macieju - kolejny artykuł pozbawiony treści merytorycznej

    Pragnę Panu zwrócić uwagę iż pisze Pan tylko artykułu poparte populistycznymi hasłami - wcale nie zastanawiając się nad weryfikacją otrzymywanych informacji.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane