• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • a i jeszcze przydałoby się nauczyć większość pomorskich kierowców kiedy, jak i po co używa się kierunkowskazów

    • 9 0

  • za darmo jełopie to nawet w morde teraz nie dostaniesz

    • 0 3

  • obwodnica Metrpolitarna (2)

    tylko kompletny dyletant mógł wymyśleć argument że Obwodnica Metropolitarna rozwiąże problemy Obwodnicy, wystarczy spojrzeć na mapę i od razu widać że to nic nie pomoże. Nie mówiąc już o mieszkańcach rejonu Żukowa którym ona jest zupełnie do niczego.

    • 2 1

    • Na pewno to ten sam projektant co wymyslil wiadukt do ECSu z Placu Zebran Ludowych.

      Chyba kazdy kierowca widzi bezsens tych projektow a oni i tak je forsuja.

      • 2 1

    • Metropolirna... Obwodnica METROPOLITALNA!

      Pracujesz w "labolatorium", czy co?

      • 1 0

  • WYBUDOWAĆ TRZECI PAS - TO JEDYNE ROZSĄDNE ROZWIĄZANIE! (4)

    Mieszkańców 3Miasta przybywa, miasta się rozrastają, samochodów przybywa, więc i droga stałą się za wąska - Jeżeli było by to w Niemczech już 3lata temu zrobili by po dodatkowym pasie w każdym kierunku - u Nas przespali - a teraz szukają sposobu na tak zwany KOSZT 0zł ;) CAŁĄ NASZA OJCZYZNA :(

    • 4 2

    • 3 pas łajno da, bo wąskim gardłem są: (3)

      1) wiadukty - brak miejsca na 3 pas pod wiaduktami budowanymi 30 lat temu - potrzebne nowe, drogie wiadukty

      2) większość węzłów (Kowale; Szadółki; Matarnia; Osowa; Dąbrowa; Chwarzno) wymagała by przebudowy, gdyż to właśnie węzły i wjazdy/zjazdy są wąskim gardłem Obwodnicy - potrzebne drogie przebudowy węzłów

      Samo "poszerzenie" nic nie da, skoro przed węzłami się 3. pas skończy, a zupełna przebudowa tej drogi jest zwyczajnie za kosztowna, nie mówiąc już o koszmarze, jakim było by jeżdżenie Obwodnicą przez kilka lat...Pamiętacie Karczemki? No to to samo x10...

      • 1 0

      • A ja uwazam, ze 3 pas znaczaco poprawi sytuacje. (2)

        Jezdzilem po USA na wielopasmowkach (rekord to chyba 9) i jest ogromna roznica plynnosci w okolicy pasow rozbiegowych miedzy 2 i 3 pasmowka.

        Na 2 pasmowce mamy slamazary na prawym i zapieprzaczy na lewym (zazwyczaj). Gdy z rozbiegowki ktos sie wciska na prawy to samochody nie maja gdzie sie usunac bez ryzyka wjechania na lewy przed znacznie bardziej rozpedzony pojazd.

        Na 3 pasach zapieprzacze sa dalej od prawego pasa na ktorym odbywaja sie manewry wlaczania do ruchu.

        • 2 1

        • Poprawi, ale nie jeżeli będzie "znikał" przed wiaduktami! (1)

          • 1 1

          • racja

            • 0 0

  • gdzie wy się tak śpieszycie ?

    do grobu ?
    wolniej i spokojniej !
    w pracy zapier...la, na obwodnicy zapi...la ...
    szybko, szybciej, najszybciej !
    jeszcze macha ręcami i nogami jak ktos przed nim jedzie wolniej
    dajcie na luz
    wyjdzie wam to na zdrowie

    • 6 2

  • a co to jest ŚCIESZKA ?

    ?

    • 0 2

  • 3 pasy ruchu (1)

    Powinny byc pasy ruchu. Z roku na rok aut przybywa a obwodnica jest jak kura znoszącza złote jaja, Niech miasto weźmie kredyt i buduje

    • 3 1

    • "obwodnica jest jak kura znoszącza złote jaja" - chyba raczej jak gęś kopiąca szrote auta :P

      PS. Obwodnica to póki co GDDKiA, a nie "miasto".

      • 2 0

  • Jedyna metoda to ograniczenia????

    Prawda jest taka, że zmniejszenie prędkości nie spowoduje mniejszej ilości wypadków. Ci co jeżdżą zgodnie z przepisami nie generują wypadków tylko Ci, którzy znacznie tą prędkość przekraczają.

    • 2 2

  • wszystko przez sukinsynów siedzących na d i mrygających światłami. tępic to bydło a będzie bezpieczniej (1)

    • 6 4

    • Bydło to TY, co w lusterka nie patrzy inie umie kulturalnie zjechać!!!!!!

      • 1 2

  • ograniczenia - bzdura

    problemem są ludzie którzy nie potrafią jeździć... kiedyś piździkłak wjechał mi z rozbiegowki na lewy pas z prędkością ok. 70 km/h. ograniczenia nic lub niewiele dadzą póki ludzie nie naucza się jeździć i przy tym myśleć. da się jeździć szybko i bezpiecznie !!

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane