• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • Do szanownych drogowców decydentów (jeśli tu zbłądzą)

    Co jest głównym problemem tej drogi? Czyż nie jest nim za mała przepustowość w godzinach szczytu? A jeśli tak, to czy zmniejszenie średniej prędkości przejazdu zmniejszy ją czy zwiększy? W razie wątpliwości można podpytać jakieś dziecko pod szkołą .

    A może pójdźmy dalej w tych pomysłach i wprowadźmy znaki przy tych nowych, aż kilkusetmetrowych, pasach awaryjnych: " zalecane miejsca awarii", albo lepiej: " zalecane miejsce awarii oraz wypadków". I podpisy urzędników z imienia i nazwiska. A że zlikwiduje się tym samym kilka cennych miejsc na obwodnicy, gdzie ruch się rozładowuje i gdzie można wyprzedzić zawalidrogi ... cóż muszą być koszty tych nowatorskich pomysłów.

    W tym wszystkim najgorszą informacją jest jednak to, że na budowę nowych pasów nie ma szans. I nikt o tym nawet nie myśli. Czy to jakaś choroba zbyt małej wyobraźni? Czyżby drogowiec i przed budową i po budowie gł...

    • 5 0

  • glupota

    najgorszy pomysł o jakim słyszałem zwiedziłem kilka krajów europy samochodem tam jakoś nie ma wiele ograniczeń większość tras pokonuje się z prędkościom 130 km/h nie wiele jest ograniczeń do 100 km/h i jakoś nie widziałem tam wypadków najpierw trzeba nauczyć ludzi jeździć a nie wprowadzać ograniczenia to może spowodować tylko jeszcze większe zamieszanie kierowcy będą się denerwować i będzie jeszcze więcej wypadków

    • 3 0

  • a może by...?

    PŁYNNOŚĆ RUCHU?.. a skąd mam wiedzieć że jest gdzieś zator skoro na obwodnicy nie ma systemu o tym informującego? (zaraz wielu mądrych powie coś o radio czy CB-radio) Przed każdym węzłem, na obwodnicy i na drogach dojazdowych, powinny być tablice elektroniczne ze stosownymi informacjami. Dałoby to szanse na "ucieczkę przed korkiem" i w efekcie upłynniało ruch...
    BEZPIECZEŃSTWO?. wielokrotnie równolegle do obwodnicy biegną pasy dojazdowe-zjazdowe, najpierw wjeżdża się na pas dojazdowy, później z niego na obwodnicę (po przy Osowej).. tyle ze w nocy trudno ocenić po którym pasie nadjeżdża samochód, Wystarczyłoby w tym miejscu postawić ekrany tak by druga jezdnia nie była widoczna i wjazd byłby bezpieczniejszy...
    CIEKAWOŚĆ NASZYCH RODAKÓW? a możne po prostu posadźmy krzaki na pasie zieleni pomiędzy jezdniami, nie będzie jak zobaczyć co się stało mniej będzie ciekawskich.. a i nie będzie oślepiania przez pojazdy ze źle ustawionymi światłami (lub osłony jak na autostradzie)...

    • 2 0

  • ograniczenie prędkości? bzdura.

    Po kiego grzyba komu ograniczenie prędkości do 100km/h? W godzinach szczytu i tak jest taki ścisk, że się jedzie nie więcej niż 70 km/h na tych najbardziej zatłoczonych fragmentach (a tam jest przecież najbardziej niebezpiecznie).
    A przy częstości dzisiejszych kontroli radarowych i tak można hulać ile fabryka dała.

    Ja się pytam: dlaczego nie można zrobić 100 metrów dodatkowego pasa pomiędzy matarnią a karczemkami w stronę Łodzi? Przecież tam codziennie trzeba hamować do 20-30 km/h. I to ma być droga ekspresowa? Bzdura.

    • 6 0

  • Styl jazdy... (1)

    To on jest powodem wypadków na obwodnicy jeżdżę nią dzień w dzień do pracy... Dlaczego na niemieckich autostradach nie ma wypadków przecież tam jeździ się jeszcze szybciej... pewnie dlatego że Niemcy zachowują odstępy nie dojeżdżają do zderzaka.. Pewno dlatego że u nich handlowcy nie grają 160 km\h... No dobra grają ale nie przeglądają w miedzy czasie organizera jedną ręką a drugą nie jedzą kanapki a w miedzy czasie jeszcze nie wiążą krawata w przypadku pań nie malują oczka.. Dla Niemca 120km\h to 120km\h a nie 90 na lewym pasie... Dla Niemca pas rozbiegowy służy do płynnego włączenia do ruchu a nie po to aby dojechać do końca i stanąć z włączonym kierunkiem... Dopóki Polacy nie nauczą się kultury, i szacunku zarówno do innych użytkowników drogi jak i do samej prędkości wypadki będą miały miejsce...
    P.S. Błagam jeżeli ktoś nie czuję się na siłach.. Boi się jeździć z wysokimi predkosciami, nie czuję się pewnie za kierownicą albo jego auto jest nie do końca sprawne omijajcie wszelkie drogi szybkiego ruchu i autostrady.. Jadąc niepewnie albo zbyt wolno też powodujecie zagrożenie...

    Sorry za literówki pisałem na tel..

    • 7 0

    • dokładnie

      • 0 0

  • ta (1)

    dołożymy sobie ograniczeń. A co tam niech jest . Wypadki są i będą .
    Należy ograniczyć ilość idiotów za kierownicą a nie prędkość. Skoro jedziesz 80 jedź prawym pasem i pomyśl ,że nie jesteś sam.

    Wystarczy tylko MYŚLEĆ!!!!

    Co dziennie jeżdżę po obwodnicy kilka razy przemierzam ją od początku do końca.
    Widzę jak inni się poruszają. Nie patrzą w lusterka ,brak sprawdzania martwego pola i wiele innych podstawowych zasad ,które są łamane.

    Zacznijcie patrzeć i myśleć za kierownicą.

    Bo Ci którzy piszą o ograniczeniach sami są ograniczeni.

    • 4 0

    • Zlikwidujmy wszystko

      Należy obwodnicę zamknąć całkowicie. Nikt nie będzie tam jeździł, to nie będzie wypadków. Najskuteczniejsza metoda.

      • 1 0

  • Obwodnica Trójmiasta

    to najbardziej potrzebne i użyteczne rozwiązanie komunikacji samochodowej w Trójmieście. Planiści w latach 60-tych (czyli za komuny i bez komputerów) zaprojektowali drogę, która po nieznacznych modyfikacjach wciąż (po 50 latach) jeszcze spełnia swoje zadanie. Jacyż to musieli być genialni planiści! Na pewno nie zabrakłoby im 400 metrów do brakującego pasa ruchu, na pewno inaczej projektowaliby rozwiązania drogowe dzisiaj, i na pewno nie byłoby mowy o jakiejś obwodnicy obwodnicy pod Straszynem. Pewnie dołożyliby po 1 pasie na całej długości od bramek na A1 do Chyloni, zrobiliby dodatkowy zjazd przed Wielkim Kackiem koło torów kolejowych z dojazdem do Wielkopolskiej. Pewnie puściliby nową dwupasmową nitkę przez Dąbrowę, Chwarzno, koło Eko Doliny i wypadliby w Rumii z węzłem i dalszą dwupasmówka na Kazimierz i potem na zachód do drogi na półwysep.
    W ten oto prosty sposób rozwiązaliby problemy komunikacji Obwodnicą dla Gdańszczan, Gdynian i przyjezdnych na następne 30, a może i 50 lat... tylko kto potrafi dzisiaj myśleć?

    • 10 0

  • Proponuję strefę 30.

    • 2 2

  • A może tak zacząć uczyć na kursach, że jazda drogą ekspresową z prędkością (1)

    60 km/h przy idealnych warunkach nie jest wcale bezpieczna?
    Najechania (najczęstsza przyczyna wypadków na obwodnicy) wynikają zawsze z dwóch stylów jazdy: szybkiej i agresywnej z tyłu oraz beznadziejnie wolnej, niedostosowanej do warunków, z przodu. I jeden i drugi styl karałbym bez zastanowienia.

    • 7 1

    • Problemem jest ZAWSZE gość,który jedzie za szybko,by ogarnąć sytuację na drodze i np. zahamować.

      Poza sytuacjami typu "zajechanie drogi przy zmianie pasa na lewy" nie ma najmniejszych podstaw,by karać za "zbyt wolną jazdę".

      • 4 3

  • zmorą Obwodnicy są: (5)

    1. kobiety, które lusterka używają tylko do makijażu w czasie jazdy
    2. family-car, typu kombi i inne quasi-vany z naklejkami Hello Kitty
    3. gruchoty spod około trójmiejskich wiosek
    4. kierowcy TIR'ów - bezwzględni, niebezpieczni i aroganccy
    5. szczeniateria w autach rodziców

    • 7 4

    • Tylko zawodowi super kierowcy w autach z odliczeniem VAT są spoko mistrze kierownicy (3)

      • 2 2

      • pod którym numerem można Ciebie uplasować? Stawiam na 2 lub 3. (2)

        • 1 2

        • Tym,który przepisowo jadąc 105 km/h wyprzedza "tira" jadącego 90,a ty się w swoim przedłużaczu zagotuj ze złości (1)

          za moim zderzakiem ;)

          • 1 4

          • kombiak Skoda roomster z kompleksami buahahahhaha

            • 1 3

    • i ty

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane