• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • chińskie zasady

    Mieszkam w Chinach. Tu sposób na nadmierna prędkość jest bardzo prosty. Co jakiś czas buduje się bramownice nad jezdnią i montuje kilka kamer ustawionych na każdy pas ruchu. Najważniejsze są jednak lampy stroboskopowe, które udają błysk flesza podczas wykonywania zdjęcia fotoradaru. Lampy błyskają bez przerwy. Bardzo skuteczne i przemawiające. Nigdy nie wiadomo kiedy jednak zdjęcie zostanie zrobione. Z innej strony to Chińczycy mają swój "styl jazdy" robiący wrażenie, ale na szczęście poruszają się niezwykle wolno.

    • 2 2

  • Zachowaj odstęp

    Zachowaj odstęp

    • 5 0

  • fachowcy od ruchu???? (1)

    idąc za tym rozumowaniem to proponuje ograniczyć prędkość do 20km/h obowiązkowy odstęp od poprzedzającego pojazdu 1.5 km i będzie cudownie i już nigdy nigdy na obwodnicy nie będzie wypadków!!!!!! no super pomysł!!!! wogóle może by ją zamknąć zrobić deptak i wieeeelką ścieżke rowerową!!!!!!!! LUDZIE Zadne ograniczenia,zwężki i trzy czy cztery pasy ruchu nie zastąpią rozsądku i myślenia za kierownicą!!!! zaostrzyć egzaminy na prawko i młodych surowo karać to się nauczą

    • 8 2

    • lepiej dbać o nieuchronność kar niż o ich surowość

      ograniczenia prędkości mają często duuuży sens

      • 1 1

  • proponuje odrazu zamknąć obwodnicę (1)

    poprawi się statystyka wypadków

    • 6 1

    • dokładnie - raz w roku zamknąć obwodnicę dla ruchu pojazdów i udostępnić ją

      rolkarzom, pieszym, skateboardzistom, rowerzystom i ustawić wielkie stoły biesiadne.
      Wtedy wielu do wielu przedpiśców dotrze, że można niektóre dni w roku przeżyć bez wsiadania do samochodu i statystyka wypadków się poprawi.

      • 1 1

  • Korki

    Na początek proponuję zamontować takie "wiosła" jak między kowalami a Straszynem, uniemożliwiające podgląd tego co dzieje na jezdni w drugą stronę. Prosty patent i korki spowodowane problemami na drugiej jezdni znikają. Po drugie znaki informacyjne o odstępie, może nawet elektroniczne egzekwowanie takiego. I nie trzeba zmniejszać prędkości i nie trzeba wyłączać pasów. Ci drogowcy lewaki to jednak zawsze na łatwiznę idą. Wprowadzić więcej ograniczeń i ch*j ich więcej obchodzi.

    • 7 1

  • STOP Obwodnicy Metropolitalnej !

    Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

    Czytaj więcej na:

    • 2 2

  • sygnalizatory korków

    A może by tak zamontować tablice przed zjazdami które by sygnalizowały wypadki i możliwość wcześniejszego zjazdu z obwodnicy i ominięcia korków i miejsca wypadku

    • 3 0

  • odcinki co 1km pofałdowac "tarka" na calej szerokosci i problem sam sie załatwi (2)

    idiota co bedzie chcial sobie pozapier.....lac juz po miesiacu bedzie mial wydatki na drązkach kierowniczych i amorach

    • 0 6

    • miastem jeździj idioto w korku

      jw

      • 2 2

    • Tobie mozg sie nie pofaldowal poprawnie.

      • 2 1

  • ograniczenia predkości???? po co?

    obwodnicą nie da rady jechać 120-130 km na h
    jedziemy 90-100 jest taki ruch wiec szkoda kasy na znaki lepiej pilnujcie by się auta ciężarowe nie wyprzedzały bo dzieje się to nagminnie

    • 3 0

  • ZAKAZAC JAZDY PO OBOWDNICY i wprowadzic tam tylko ruch pieszych !!! (2)

    Lub druga opcja wprowadzic ograniczenie predkosc max 30km/h i co 50 metrów fotoradar !!!
    Innej możliwosci nie ma dla tego narodu !!!

    • 1 3

    • Nie karmić trollnalda (1)

      • 1 2

      • jestem donald a nie trollnald

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane