• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • wystarczy monitoring i twrade egzekwowanie przepisów (2)

    skończy się jazda na zderzaku, popędzanie światłami, zajeżdżanie drogi a to główne przyczyny kolizji.

    • 4 3

    • (1)

      Popędzanie światłami? Jeszcze mi się to nie zdarzyło, ale ja nie jeżdżę jak pi...pa lewym pasem ruchu. Najbardziej niebezpieczni na drodze są niezdecydowani kierowcy i zawalidrogi.

      • 1 3

      • do asia

        tak, tak , same asy kierownicy.... ciekawe skąd tyle wypadków

        • 1 0

  • Wystarczy wyegzekwować stosowanie 120 km/h

    a wypadków i korków o połowę mniej.
    Na wysokości Trójmiasta zrobić odcinkowy pomiar prędkości( uwzględniając wszystkie węzły) i okaże się,może być i taniej i bezpieczniej.

    • 3 1

  • ciekawe...

    Ciekawe ze w niemczech mozna jezdzic bez ograniczen miejscami a wypadkow nie ma wiecej... zapewne ktos zaraz wspomni ze maja drogi lepsze. No.miejscami zgadza sie, ale akurat jesli chodzi o obwodnice trojmiasta to nie jest z nia az tak zle. Przypominam ze wystarczy przejechac granice w kołbaskowie i juz mamy zdjete ograniczenia i jezdnie dwu pasmowa... no i musze przyznac po przejechanych tysiacach km po niemiwckiej autostradzie ze niemcy zachowuja sie czesto o wiele gorzej niz "my". Oni lusterek bocznych nie uzywaja bo i po co. Skoro niemiec ma ochote wyprzedzic TIRa to czemu nie, ale robi to z predkoscia 120 km/h zajezdzajac droge komus kto jedzie 180/200km ... ma lepsze auto albo chociazby szybsze i nie liczy paliwa w ml to moze. A oni sie tym nie przejmuja. Mysle ze rozwiazanie tkwi w ludziach. I zadne fotoradary nic nie pomoga... nasz kraj najbogatszy w wypadki, fotoradary i kierujacych po pijaku lub bez prawka... zajmijmy sie tym i szkoleniem a bedzie lepiej. Pozdrawiam. Nikt nie jest sam na drodze.

    • 6 0

  • POLICJANCI

    załatwili by sprawe...oczywiście tacy leżący w poprzek jezdni...myślę że tak co 100 metrów tak jak to jest na osiedlowych drogach

    • 1 1

  • A po co ten HDR?

    Panie Naskręt w jakim celu podkręcono zdjęcie główne artykułu?:)

    • 0 0

  • Pas dla rowerowych powinni wyznaczyć (1)

    • 2 0

    • ale tylko w rajach :D

      • 0 0

  • 2 paki :) (4)

    A ja sobie śmigam obwodnicą 200km/h i jest super :) Tylko banda matołów, która nie potrafi jeździć więcej niż 70km/h ma problem z poruszaniem się na tego typu trasach... polaki może jedźcie na autobany w Niemczech popatrzeć jak się jeździ w cywilizowanym kraju... chociaż i to nie pomoże, bo jazdę albo masz we krwi albo kaleczysz ha ha ha

    • 4 9

    • Tylko nikt jakiejś Rudej nie widział pędzącej 200 km/h. Niemcy jadą dobrze ? (1)

      No to miałem pecha - kiedyś jechałem z Oslo do domu przez Kopenhagę, Flensburg, Hamburg i wspaniale było właśnie do Flensburga, a za nim już w Niemczech ... dwa ostre hamowania. W pierwszym wypadku była kolizja gdzie policjanci kończyli już czynności, czyli byli już tam jakiś czas, czego nie zauważyli dwaj debile jadący pod sam uszkodzony w kolizji i stojący na lewym pasie samochód z ponad 150 km/h - zaczęli zbyt późno hamować, więc musieli ostro a za nimi cała reszta - ja byłem daleko za nimi i gdyby nie zasłaniali widoczności na miejsce wypadku to bym hamował już zawczasu, czyli łagodniej i płynniej, a nie tak że paru samochodom przede mną poszedł dym z opon. Sytuacja powtórzyła się - chyba ci sami kretyni jechali na czele grupy aut i znów mieli problemy z odpowiednio wczesnym zauważeniem robót drogowych. Na szczęście w tym niespodziewanych ostrych hamowaniach nikt na nikogo nie najechał, choć było blisko.
      Tak więc za bardzo mi się to nie spodobało, choć na A20 (Meklemburgia) źle już nie było, chyba dlatego że pustawa. Wcześniej w Skandynawii gdzie przejechałem dużo kilometrów takich niespodzianek nie było i tam chętnie bym wrócił z autem, a do Niemców nie za bardzo.

      • 0 2

      • Bo jeździsz miastem 50 i stoisz w korku dłubiąc w nosie :)

        • 0 1

    • ;] (1)

      Akurat w niemczech niczego dobrego nikt aie nie nauczy... wie to kazdy kto jezdzil w niemczech

      • 0 2

      • Choćby łatania dróg :) No chyba, że odpowiadają nasze piękne polskie drogi struktury sera szwajcarskiego :)

        • 0 0

  • nie ma bezpieczeństwa przeżycia jazdy na obwodnicy

    30 lat jeżdżę dobrymi samochodami Toyota, ale nigdy nie miałem mandatów.
    To co dzieje się na obwodnicy jest już horrorem Trójmiasta. Jak jest wypadek to korek jest na całej trasie lub połowie. Skutkiem tego inne drogi się korkują bardziej. Spacerowa jest także poza normalnymi określeniami. Zachowania kierowców powinny być monitorowane na całej trasie. Regularnie jeździ tą drogą sporo znanych mi samochodów, których prędkości są na granicy możliwości pojazdu w zakresie 180-220km/h. Mam kamerę na samochodzie i oglądam sobie te wyczyny sytuacyjne w komputerze. To takie proste do ustalenia kto prowadzi. Rozumiem ludzie się spieszą. Natomiast dlaczego ja mam się ciągle bać? Wykupiłem dodatkowe kosztowne polisy na życie. Kto zaopiekuje się rodziną? Szaleńców nie brak podczas jednego przejazdu. Nie wspomnę o motorach jednośladowych, ale to inna grupa kierowców.

    • 2 5

  • Użytkownik

    Zmniejszenie limitu prędkości nic tu nie da bo kierowcy I tak jeżdza szybciej , wystarczy wprowadzic całkowity zakaz wyprzedzania przez tiry, które powoduja mase wypadkow I zatorow na drodze ( zakaz permanentny lub np od pon do pt lub w godz 7-10 - 15-18 ) problem z głowy sa to przykłady z zachodu ,kótre dobrze sie tam sprawdzaja.Ponadto linia ciągla przy włącznaiu do ruchu bez możliwosci wjazdu na pas lewy z predkoscia 50km/h ( powstało przy wyjeździe od ikea w strone Gdynii I dużo daje ponieważ w tym miejscu zawsze było korki a teraz ich juz nie ma, ponadto wzorcem zachodnim mozna w niektórych godz otworzyc pasy awaryjne dla zwiekszenia przepustowasci, zmniejszenie predkosci nic tu nie da... powodzenia drogowcy!

    • 0 1

  • Zbyt małe odległości między pojazdami to rzeczywiście problem.

    Ale większość miłośników lewego pasa nigdy nie zjedzie póki ten z tyłu nie podjedzie na kilka metrów do zderzaka. Zachowując "bezpieczne" odległości skazujemy się na dyktat "mój Kadecik tnie 80 km/h aż miło" proszę wioski!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane