• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • Podczas wypadku, to rozumiem, że jest korek i obwodnica zablokowana.., ale podczas zwykłej stłuczki korki potrafią być w obie strony ze względu na porąbanych gapiów.

    • 5 0

  • Poprawa bezpieczeństwa na obwodnicy

    Polecam autorom pomysłów na poprawę bezpieczeństwa aby zastanowili się ponownie na rozwiązaniem ponieważ postawienie znaków ograniczających prędkość nic nie zmieni niestety - przykład zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych które mimo zakazu ciągle dokonują takich manewrów na obwodnicy wręcz notorycznie.Jeśli zaś chodzi o zmianę oznakowania poziomego to też pomysł chybiony ponieważ po co nam wtedy obwodnica która w tym momencie przestanie spełniać role do jakiej została wybudowana i ostatnio modernizowana.Już na dzień dzisiejszy proszę sobie zobaczyć jakie jest natężenie ruchu !!. Problemem jest niestety mentalność kierowców i brak zdrowego rozsądku !!!Uważam iż bardziej przydała by się prewencja w postaci np nieoznakowanego radiowozu - wiem nikt nie lubi mandatów ale niestety niektórych mistrzów kierownicy trzeba temperować.

    • 2 0

  • Czy ty też jesteś debilem z małym wackiem który jedzie 1 m za autem i mruga światłami? (5)

    Tak palancie do Ciebie pisze, cioto w BMW od tatusia! mimo iż jadę zgodnie z przepisami 120-130 km/h wyprzedzając TIRy jadące 90 km/h, to i tak taki burak co nie r******(chyba że jakąś blaharę w stylu Joli Rutowicz koloru kupy) siedzi mi na ogonie w odległości kilkunastu cm. Po co? Tylko palancie nie wysilaj się odpowiadać do debilizmu nie zmyjesz. A jak już koniecznie cebulaku chcesz coś napisać to podpisz sie imieniem i nazwiskiem + adres siłki w której karmisz się odmużdżającymi koksami, abyśmy mieli się z kogo pośmiać.

    • 23 6

    • Sposób jest prosty

      Jeśli ktoś za mną nie dostosowuje odległości od poprzedzającego pojazdu do prędkości z jaką sie poruszamy to ja dostosowuję prędkość do tej odległości - czyli zwalniam jeszcze bardziej. Logiczne, nie?

      • 3 3

    • (2)

      Wacka to ty masz chyba małego nie wiedząc ze nie wjeżdża się na lewy pas przed auto które porusza się z większa prędkością wymuszając hamowanie. Powodujesz wymuszenie i zagrożenie w ruchu drogowym, a za to jest mandat.

      • 3 11

      • Jesteś debil

        Jesteś debil - nic nie zrozumiałeś. Do tego zdradza cię twoja blachara - jeżdżąc jak debil próbujesz odzyskać jej "uczucie"

        • 2 5

      • widzisz że napisane jest 130 km/h!? a ile można jechać na obwodnicy?

        z resztą po co Ci to mówić skoro nie miałeś okazji nauczyć się rozpoznawania cyferek...

        • 2 0

    • Dołączam do apelu. Zawsze w takich chwilach przypominam sobie zacna scenę z Zaginionej Autostrady ( na youtube pod np: Tailgating - Lost Highway)

      • 2 1

  • Zacznijcie egzekwować rozsądne prędkości

    Zacznijcie egzekwować rozsądne prędkości a przestańcie stosować odrealnione ograniczenia.
    Łatwiej jest ograniczać prędkość, stawiać fotoradary i progi zwalniające niż budować bezpieczne drogi (w tym bezkolizyjne skrzyżowania i przejścia dla pieszych)

    • 5 0

  • Wprowadzic godzinę policyjną o 15:30

    • 3 4

  • Zamiast stać w krzakach niech Policja

    poświęci jeden miesiąc na obwodnicy na egzekwowanie przepisów ktore obowiązują i będzie po sprawie.
    Gośc raz złapany na jechaniu na zderzaku , walenie świtłami itp , jak zapłaci to się dziesięc razy zastanowi następnym razem.
    Przecież ewidentnie widać te same osoby codziennie ,te same auta słuzbowe , często busy firm budowlanych , do tego codziennie kolesie stoją i czekają na transport na zjazdach.
    Policja jest tam gdzie jest niepotrzebna a nie ma jej na obwodnicy , tyle w temacie.
    Poza tym może warto się zastanowić żeby nie było takich możliwości objeżdżania jak w Osowej czy przy lotnisku , jest korek to cwaniaczki jadą tamtędy i robi się jeszcze większa kiszka.

    • 5 1

  • Polacy nie potrafią jeździć na ekspresówkach. (5)

    1. Pas rozbiegowy jest po to żeby rozpędzić samochód do prędkości pojazdów poruszających się prawym pasem. Wtedy można płynie "wpasować" się miedzy auta.
    2. Na obwodnicy dopuszczalna prędkość jest 120km/h więc nie można poruszać się po niej 80km/h bo wtedy będziemy mieli duże różnice prędkości, a przez to zagrożenie najechania na poprzedzający samochód.
    3. Lewy pas służy do wyprzedzania! Dochodzi do absurdu, że prawy pas jest wolny (szczególnie w mieście) Polacy czy my musimy robić wszystko na odwrót ze złośliwości i kompleksów? Nie potrafisz szybciej jechać, gadasz przez telefon trzymając go w ręku to jedź prawym pasem!

    Drogowcy chcą ograniczyć prędkość do 100km/h, a z jaką prędkością poruszamy się po obwodnicy w trakcie szczytu??? Z 90km/h góra 100km/h!!! Czyli jak wprowadzą ograniczenie w nocy przy pustej obwodnicy będziemy jechać 100km/h??? Absurd!!! Panowie drogowcy trzeba trochę myśleć tymi głowami nie żyjemy w komunizmie!!! Znając życie pracują tam ludzie którzy na ruchu drogowym mało się znają, bo są PO znajomości zupełnie z innym wykształceniem. W trójmieście można poprawić wiele sygnalizacji i dróg ale nikt nic nie robi, albo przepraszam myślą pół roku nad jednym skrzyżowaniem!!!

    • 16 4

    • (2)

      Podobnych bzdur dawno nie czytałem, głownie punkt 2 .Tok myślowy typowego leminga.

      • 3 6

      • (1)

        Kolego to jest droga ekspresowa. Jak chcesz jechać wolno to pojedź przez miasto. Za zbyt wolne poruszanie się też jest mandat. Poczytaj kodeks bo widać brak podstawowej wiedzy.

        • 7 3

        • Kolejni, którzy mylą prędkość minimalną z maksymalną!

          Na Obwodnicy mogę jechać i 70 km/h (prawym pasem) - po to jest dwupasmowa! Ciekawe,jaki wg. Ciebie przepis tego zabrania? A jak ktoś prawym jedzie 70,ktoś lewym go wyprzedza 110, a ty chcesz jechać 160, to to twój problem i nikogo innego!

          • 2 4

    • dodam 1A:
      - hamowanie przy zjeżdżaniu z obwodnicy, zaczynamy na pasie zjazdowym - jest on wystarczająco długi do płynnej i spokojnej redukcji prędkości z 120km/h do 40km/h. Nie hamujemy już na 2km przed zjazdem ....

      • 6 1

    • popieram w pełni

      Bzdurą jest ograniczanie prędkości i zwalanie wypadków na wariatów którzy jadą 200. W ciągu dnia roboczego praktycznie nie mamożliwosci jechać z taką predkością. Realna prędkoścć lewego pasa już teraz nie przekracza 100km/h.
      Problemem są kierowcy którzy nie potrafią poruszać się po drdze ekspresowej to znaczy nie potrafią włączyć się do ruchu , nie zachowują odstępów, wjeżdżają na lewy pas bez przyśpieszenia oraz hamują na pasie do jazdy na wprost zamiast to robić na zjeździe. Rozumiem ,że na kursach na prawko w Polsce nikt nie jest szkolony w jeździe po drodze szybkiego ruchu ale denerwują mnie ostatnie kampanie społeczne które też zwalają wszystko na prędkość . Ponadto nie wiem co za idiota zrobił linie ciągłe na wjazdach. To uniemożliwia wpuszczenie pojazdów włączających się do ruchu. Standardem w Europie jest w tym miejscu linia ciągła / przerywana tak aby kierowca jadący prawym pasem mógł wpuścić włączającego się do ruchu. Jak czytam niektóre wpisy to zastanawiam się czy pisze to idiota z Toyoty Aygo któremu ostatnio na Matarni mało nie wjechałem w tyłek jak zaczął bez powodu hamować na pasie rozbiegowym gdy ja rozpędzałem się do 90 km/h aby płynnie wjechać pomiędzy ciężarówki . On sie zatrzymał aby je przepuścić

      • 0 1

  • Obwodowa jest BEZPIECZNA

    bo nie ma tam drzew !!!

    • 2 1

  • Trzeba zbudowac obwodnice kaszubską

    a nie likwidować 3 pasy i robić jeszcze większe korki. Port w Gdyni rozbudowują, TIR za TIRem jeździ a dróg nowych nie ma

    • 1 1

  • Dlaczego nie fotoradary?

    Nie można po prostu postawić nowoczesnych fotoradarów i wysłać na stałe 3 patrole z wideoradarem?

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane