• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po serii wypadków będą zmiany na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
26 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa. Obwodnica Trójmiasta w rejonie Borkowa.

Nie ma tygodnia bez wypadków na Obwodnicy Trójmiasta. Droga ekspresowa pęka w szwach - na wybranych odcinkach porusza się do 60 tys. pojazdów na dobę. Drogowcy przyznają, że obwodnica jeszcze nie spędza im snu z powiek, ale analizują wprowadzenie zmian, które wymuszą na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Chodzi o ograniczenia prędkości do 100 km/h i wprowadzenie pasów awaryjnych kosztem trzeciego pasa na wybranych odcinkach.



Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta. Zdarza się, że trzeba wstrzymać ruch na obu jezdniach Obwodnicy Trójmiasta.
Obwodnica Trójmiasta jest u kresu przepustowości. Drogą porusza się każdej doby nawet 60 tys. samochodów na odcinku miedzy Karczemkami a Matarnią i ok. 50 tys. na gdyńskim fragmencie. Trójmiejska ekspresówka jest w czołówce najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Wyprzedzają ją jednak m.in. autostrada A4 (odc. Kraków - Katowice, 70 tys. aut) i wyjątkowo zakorkowana droga ekspresowa (S86) między Zagłębiem Dąbrowskim i Śląskiem (ponad 100 tys. pojazdów na dobę). Z tym że ta ostatnia, posiada trzy pasy ruchu.

Duża liczba wypadków

Co gorsza, przy tak dużym natężeniu ruchu dochodzi do wielu zdarzeń drogowych. Kierowcy, którzy korzystają z drogi przekonują, że nie ma dnia, by nie dochodziło do poważniejszego incydentu. Chociażby we wtorek rano, kiedy zderzyły się w sumie cztery pojazdy, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym. To jednak wystarczyło, by sparaliżować ruch na ponad dwie godziny.

Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta. Skutki kwietniowego wypadku na Obwodnicy Trójmiasta.
Co gorsza, zdarzają się na obwodnicy wypadki śmiertelne. W kwietniową noc rozpędzony kierowca w volkswagenie golfie wjechał w ciężarówkę obsługi drogowej. Korki po tego typu zdarzeniach występują nie tylko na jezdni, na której wystąpiły utrudnienia, ale także na przeciwnej nitce. To głównie z powodu zainteresowania pozostałych uczestników ruchu akcją ratowniczą.

Czytaj także: Kontrole prędkości na obwodnicy to fikcja.

To sprawia, że drogowcy zaczynają intensywnie rozważać, co zmienić na Obwodnicy Trójmiasta.

- Analizujemy korektę oznakowania pionowego i poziomego, tak by poprawić przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników ruchu. Rozważamy wprowadzenie dwóch zmian. Pierwsza obejmuje wprowadzenie na wybranych odcinkach ograniczenia prędkości do 100 km/h. Druga zmiana obejmuje wytyczenie pasów awaryjnych - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy doskonale wiedzą, że kierowcy za wspomniane pomysły będą ich sekować, ale jak tłumaczą: - Przy wprowadzaniu zakazu wyprzedzania dla ciężarówek w minionej dekadzie też spotkaliśmy się z oporem ze strony kierowców. Obecnie nikt tego rozwiązania nie neguje. Podobnie powinno być w sprawie przyszłych, ewentualnych zmian - dodaje Marszałek.

Jak oceniasz propozycje drogowców dotyczące zmian na obwodnicy?

Ograniczenia prędkości do 100 km/h

Pierwszy pomysł drogowców z gdańskiego oddziału GDDKiA - ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka Obwodnicy Trójmiasta. Obecnie można tam jechać - z drobnymi wyjątkami - niemal cały czas 120 km/h.

Wprowadzenie ograniczenia ma nie tylko uspokoić i tym samym upłynnić ruch, ale też ograniczyć wypadki i kolizje spowodowane najechaniem pojazdu na tył samochodu poprzedzającego.

Wszystkiemu będą się przyglądać policjanci z drogówki, bowiem bez ich działania powstaje duże prawdopodobieństwo, że ograniczenia nie będą przestrzegane - kierowcy w ogóle nie zdejmą nogi z gazu.

Wyznaczenie pasów awaryjnych

Drogowcy biorą także pod uwagę zabieg kosmetyczny na drodze ekspresowej, jak wyznaczenie pasów awaryjnych. Nie ma jednak szans, by zostały one dobudowane na całej długości.

Według drogowców pas awaryjny miałyby się pojawić kosztem trzeciego pasa ruchu, który pojawia się najczęściej przed wzniesieniami. Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy. Do dyspozycji pozostałych kierowców byłyby wtedy jeszcze dwa pasy ruchu.

Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna - alternatywa dla Obwodnicy Trójmiasta.
Na budowę kolejnych pasów obwodnicy nie ma szans

Część osób uważa, że Obwodnicę Trójmiasta należy nieustannie rozbudowywać - wykonywać trzeci, czwarty, a może nawet piąty pas - a projekty Obwodnicy Metropolitalnej, czyli Obwodnicy Trójmiasta Bis, należy włożyć głęboko do szuflady. Dlaczego? Ma to zapobiec suburbanizacji aglomeracji trójmiejskiej - nadmiernemu wyludnianiu się centrum miasta i rozbudowie jego przedmieść.

Projektanci, którzy wytyczali przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, są jednak innego zdania. Uważają, że suburbanizacja trwa już od lat 90, a rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta jedynie odsunie problemy komunikacyjne związane z korkami, i to tylko na kilka lat. Ponadto poszerzenie drogi nie rozwiąże w najmniejszym stopniu problemów związanych ze zdarzeniami drogowymi, które korkują na kilkadziesiąt minut drogę ekspresową. W razie wypadku i tak będą blokowane pasy, co będzie skutkowało zatorami.

Stąd projektanci stoją za wariantem budowy alternatywy - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej, którą bez przeszkód ominiemy zakorkowany odcinek "starej" obwodnicy. Nowa droga będzie rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 - tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 Obwodnicy Trójmiasta i S7 Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (527) 2 zablokowane

  • majk

    zmienić to trzeba nie obwodnicę a co niektórym mózgi we łbach

    • 3 0

  • Gdy zobaczyłem tutył artykułu, pomyślałem sobie: pewnie wprowadzą progi zwalniające (1)

    I muszę przyznać, że niewiele się pomyliłem. Miałem p. Naskręta za inteligentnego człowieka, ale chyba muszę zrewidować swój pogląd. Nie sposób bowiem, by inteligentna osoba bezrefleksyjnie przedstawiła taki stek idiotyzmów proponowanych przez GDDKiA. Ale po kolei:
    - Strzelam, że niemało kolizji jest spowodowanych przez niezachowanie bezpiecznego odstępu. Więc, jak pisali przedmówcy, do jasnej cholery zacząć tego pilnować i wlepiać mandaty za jazdę na zderzaku!
    - Tu już nie strzelam, tylko wiem z doświadczenia - na wczoraj jest potrzebny na całej długości obwodnicy pełnowymiarowy pas awaryjny! Do solidnego korka nie potrzeba wcale wypadku! Wystarczy, że na poboczu stoi uszkodzona ciężarówka, i już: inne ciężarówki, by ją ominąć muszą częściowo wjechać na lewy pas, i korek gotowy.
    - Po przeczytaniu tej szydery o 'trzecim, czwartym, a może i piątym pasie' opadło mi wszystko. Przepraszam, ale na tym poziomie nie jestem w stanie dyskutować. Tak, zgadzam się, że pas awaryjny jest ważniejszy niż trzeci, tak, to prawda, że wtedy będą po wypadku stały trzy pasy a nie dwa, ale czy naprawdę trzeba sprowadzać temat rozbudowy obwodnicy do absurdu?
    - Wyznaczenie pasów awaryjnych zamiast 3 pasa do wyprzedzania - taki debilizm mógł powstać tylko w głowie tego, kto obwodnicę ogląda jedynie na mapach. W ilu miejscach jest ten 3 pas? Jak często właśnie tam zdarzają się sytuacje, gdy przydałby się pas awaryjny? No ale łatwiej stwierdzić, że zabieramy 3 pas na pas awaryjny, niż zaplanować sensowną przebudowę.
    - Obwodnica Metropolitalna jako alternatywa dla obwodnicy - tu już opadło mi wszystko to, co nie opadło w poprzednich punktach. Kilka dni temu był wypadek przed Karwinami, gdy jechałem korek sięgał akurat do Owczarni. Rozumiem, że wg. p. Naskręta wszyscy powinni na węźle Owczarnia zawrócić, cofnąć się do Karczemek, przejechać do OM i nią udać się do Gdyni? Dojazdówki do OM, jak rozumiem, zgodnie z planami będą w stanie przyjąć taką ilość ruchu? I wywalenie 1-2mld złotych na budowę OM jest lekarstwem na brak pasa awaryjnego na obwodnicy?

    Zamiast powtarzać bezkrytycznie głupoty o zbawiennym wpływie OM na obwodnicę, radziłbym Panu zrobić małe śledztwo, dlaczego GDKKiA z takim uporem forsuje projekt budowy obwodnicy obwodnic za ciężkie miliardy złotych. Naprawdę nie ma w naszym kraju pilniejszych i bardziej sensownych wydatków drogowych?

    • 18 3

    • Popieram w 100%

      Sam codziennie dojeżdżam obwodnicą do roboty i po lekturze tych "rozwiązań" ciężko mi uwierzyć, że są rozważane na poważnie.

      • 4 0

  • "ograniczenie prędkości do 100 km/h - dotyczy głównie gdyńskiego odcinka"

    no tak jak coś szwankuje lub nie ma woli POlitycznej do rozwiazania to wprowadza się ograniczenia lub niszczenia w Gdyni:(

    • 3 2

  • jak nie ma pieniędzy

    Pomysły są z rodzaju tych, które stosują biedniejsze gminy. Jak nie ma pieniędzy na remont dziurawej drogi - obniżamy dopuszczalną prędkość, aż do absurdu (40km/h), jak jest wypadek, albo się komuś koło urwie- w ciemno można mu powiedzieć, że to jego wina- bo jechał powyżej tej prędkości. Reasumując:
    TRZEBA zwiększyć przepustowość poprzez dobudowanie dodatkowych pasów, no i zgoda co do egzekwowania przepisu o zachowaniu dystansu pomiędzy pojazdami poruszającymi się z dużą prędkością. Inne pseudo rewolucje nic sensownego nie wniosą.

    • 6 2

  • Górki

    "Oznaczałoby to, że prawy pas ruchu, tzw. wolny, stałby się pasem awaryjnym, na którym w razie usterki lub trudnych warunków zimowych mógłby zatrzymać się pojazd ciężarowy."- zimą na wzniesieniach ciężarówki potrafią zablokować wszystkie pasy, bo jak jeden nie podjedzie, to drugi wielki kozak próbuje i też stanie, a trzeci debil go naśladuje i potrafią 3 pasy zblokować. Kierowcy powinni być świadomi że z łysymi oponami na ciągnącej i przeładowanym samochodem nie wjadą pod górkę zimą, ale tak jest jeśli jeżdżą debile.

    • 8 0

  • Pomiar prędkości ..

    Najtaniej i najbezpieczniej i najszybciej - co kilometr radar i już po sprawie. Pozdrawiam wyścigowców.

    • 2 2

  • paliwo ,,po.. (3)

    Paliwo po 7 zł za litr ,,by żyło się lepiej,,

    • 3 5

    • Tak,bo ceny paliwa ustala Tusk,a nie rosnące ceny ropy na światowych rynkach... (2)

      • 3 3

      • tak TUSK i jego rzad- ustalajac wysokosc AKCYZY, glabie! (1)

        a akcyza to prawie 3 zl z calkowitej ceny paliwa!!! PO ci juz mozg zzarlo!?

        • 3 2

        • Składniki ceny detalicznej paliwa w 2014 roku za BMReflex (właściciel sieci stacji paliw)

          "Składniki ceny
          Składniki ceny detalicznej (PLN/l)
          2014-06-18
          akcyza opłata paliwowa koszt zakupu w rafinerii marża detaliczna VAT
          Bezołowiowa 95
          1.57 0.1 2.69 0.05 1.01
          Diesel
          1.2 0.26 2.7 0.15 0.99"

          1zł 57gr / litr, czyli ze dwa razy mniej, niż ci powiedział Prezes, pisklaczku. Ale spoko, dorzuć kolejne 1,50 za drugiego kaczora i już się zgadza.

          • 1 1

  • popieram ograniczenie prędkości (2)

    Jeżdżę obwodnicą codziennie z Gdańska do Gdyni. W godzinach szczytu natężenie ruchu jest tak duże, że zachowanie bezpiecznej odległości dla prędkości wyższych niż 80km/h jest nie możliwe. Do tego często widzę problemy z włączeniem się do ruchu na wjazdach. Zdarza się, że ktoś nie da rady wjechać, jeżeli prawy pas nie zwolni i go nie wpuszczą (np. jadąca kolumna tirów).

    • 5 6

    • Ten problem z włączeniem do ruchu bierze się stąd, że jeden siedzi drugiemu na zderzaku. (1)

      • 5 1

      • Sa problemy z wlaczeniem sie do ruchu bo wszyscy jada lewym pasem

        zero kultury, nikt nie zjedzie nawet na moment, cisna jednym pasem ile sie da. Druga sprawa to wszyscy na zderzaku i tylko czekac na wypadek. To nie Indy Car, kazdy sie czuje takim swietnym kierowca a byle sytuacja i jest tragedia. Nie mozna przy predkosci 100 i powyzej jechac 5 czy 10 metrow za kims.

        • 0 0

  • "tylko człowiek bez prawa jazdy bedzie stawiał radary" (1)

    ch.. d... i wyborcow platformy kupa

    • 4 2

    • oni sa za durni, zeby zrozumiec Twoja aluzje...

      • 1 1

  • Obwadnica jest niedokończona!!!!

    Chodzi o niedokończone zjazdy np Szadółki.Osobiście boję się włączać do ruchu wjazdem na Szadółkach w kierunku Pruszcza - dolot bardzo krótki i niebezpieczny, następny zjazd w drogę 221 kierunek na Kolbudy jest kolizyjny, też ciężko tam skręcić - dzieki temu sporo kierowców jeździ równoległą drogą koło centrów handlowych. GDDKiA woli zaś dużą robotę (duże przekręty) za ciężkie pieniądze forsując OM niż mrówcze dokończenie tego co z oszczędności zostało odłożone na kiedyś tam czyli nigdy.
    GDDKiA chce zresztą pozbyć się odpowiedzialności za obwodnicę na rzecz lokalnych samorządów. Wtedy dopiero będzie kicha...

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane