• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg do Warszawy: wyższa cena, ale z poczęstunkiem

Maciej Naskręt
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy trwa teraz nieco ponad pięć godzin. W 2015 r. dzięki nowemu taborowi - Pendolino (EIC Premium) - czas przejazdu ma skrócić się prawie o połowę. Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy trwa teraz nieco ponad pięć godzin. W 2015 r. dzięki nowemu taborowi - Pendolino (EIC Premium) - czas przejazdu ma skrócić się prawie o połowę.

W nowym rozkładzie jazdy PKP, który wejdzie w życie 15 grudnia, bilety na niektóre pociągi podrożeją dwukrotnie, choć czas przejazdu nie skróci się ani o minutę. Przewoźnik uspokaja: bilety w przedsprzedaży będą tańsze, a pasażerowie dostaną poczęstunek.



Co może zrobic PKP Intercity, by przyciągnąć pasażerów na trasie do stolicy?

Od wielu lat trwa przebudowa linii kolejowej nr 9 (E-65) relacji Gdynia - Warszawa, która pochłonie łącznie prawie 11 mld zł. To poważnie wydłużyło podróże pociągów między Trójmiastem a stolicą. Z tego powodu w pociągach zaczęło ubywać pasażerów.

- Pracuję w Gdańsku, jednak kilka razy w miesiącu jeżdżę do Warszawy korzystając głównie z usług PKP Intercity. Kilka lat temu, gdy pociągi zaczęły jeździć powyżej sześciu godzin, systematycznie ubywało pasażerów. Gdy na rynek weszła konkurencja autobusowa, pociągi wyludniły się jeszcze bardziej - opowiada pan Michał Kownacki, czytelnik Trojmiasto.pl.

Dyrekcja PKP Intercity uznała wtedy, że trzeba zmienić kategorię pociągów z InterCity na TLK (Tanie Linie Kolejowe, a od 2012 r. Twoje Linie Kolejowe). Zmiana nazewnictwa pociągnęła za sobą obniżki cen biletów - za przejazd w drugiej klasie zamiast ok. 130 zł podróżni płacili 67 zł. Poza tym pociągi pasażerskie nie jeździły przebudowywaną linią przez Iławę, tylko przez Bydgoszcz i Kutno, co skróciło czas podroży do ok. pięciu godzin. Dzięki tym decyzjom pociągi ponownie się zapełniły.

Ale teraz kolejarze wykonują ruch w odwrotną stronę.

- 15 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy. Wynika z niego, że pociągi Kaszub i Artus, jeżdżące do Warszawy przez Bydgoszcz i Kutno, ponownie zmieniły kategorię na wyższą: Expres Intercity. Bilety będą kosztować 134 zł. Czym uzasadniona jest taka podwyżka, skoro nie zmienia się ani czas przejazdu, ani standard pociągu? - zastanawia się pan Michał.

O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy przewoźnika, czyli PKP Intercity.

- Odchodzimy od tradycyjnego cennika opartego na kilometrażu, zastępując go cennikiem relacyjnym, w którym cena biletu zależy od daty zakupu, popytu i trasy, na jakiej obowiązuje. Planujemy wdrożenie dynamicznego systemu sprzedaży - tłumaczy Beata Czemerajda ze spółki PKP Intercity.

Według przewoźnika, bilety na pociągi EIC, które rozpoczną kursowanie wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy, można będzie kupić w przedsprzedaży, w ramach oferty Bilet Relacyjny. Oznacza to, że za przejazd osoby dorosłej na trasie z Trójmiasta do Warszawy trzeba będzie zapłacić nie 134 zł, ale 75 zł. Dodatkowo od tej niższej ceny odliczane będą jeszcze ulgi ustawowe (m.in. studenckie, uczniowskie czy rodzinne).

- W pociągach pojawi się też bezpłatny poczęstunek, którego tej pory nie było w składach TLK - mówi Czemerajda.

Cały rok będziemy jeszcze musieli poczekać na pociągi Pendolino, które od grudnia 2014 roku będą obsługiwać trasy Trójmiasto - Warszawa i Trójmiasto - Kraków lub Katowice. Według zapowiedzi ministerialnych urzędników najtańszy bilet relacyjny na tej linii ma kosztować 49 zł.

Opinie (289) 2 zablokowane

  • Na każdym kroku czuje się jak mimowolny bohater filmów Bareji.Czas jazdy dłuższy jak przed wojną,cena dwukrotnie wyższa od obecnej ale otrzymamy "bezpłatny poczęstunek"-flipsy i mineralną z biedronki.

    • 64 1

  • ot walka o klienta...podnieść jeszcze bardziej cenę..hahahaha..OBŁĘD JAKIŚ!

    • 49 0

  • Mam w d.... ich poczęstunek. NIECH ZADBAJĄ O CZYSTOŚĆ, ORGANIZACJĘ I PUNKTUALNOŚĆ

    Buraki myślą, że jak dadzą kawę rozpuszczalną i coś słodkiego to od razu wyniesie ich to na szczyty serwisu i jakości

    • 58 1

  • Rzeczywistość zweryfikuje

    Taaaa, Już raz pasażerowie zweryfikowali ceny biletów. PKP niczego to nie nauczyło? Może mają jakiś układ z konkurencją, aby im pasażerów oddawać?

    • 39 0

  • haha smieszne patalachy won z Polski PKP!!!

    • 32 0

  • W magazynach zalegają za duże ilości żarcia wszelkiej postaci

    Trzeba to opróżnić wciskając pasażerom chłam.
    Bigosy wielorazowego użytku.
    Zwietrzałe kawy.
    Reanimowane kabanosy.
    Uwaga podróżni - PKP robi was w konia.
    Widzę już te kolejki do WC.

    • 37 1

  • Zdjęcie do artykułu doskonale pasuje do całej sytuacji.

    Już wkrótce do Warszawy będzie jechał sam elektrowóz a poczęstunek zje maszynista.

    • 47 1

  • poczedtunek taki jak w pociagu do berlina ? kawa lub herbata 150ml z jednym ciastkiem korzennym lub woda ? zenada

    • 21 0

  • jakieś 20 lat temu "latałem" Intercity do Warszawy w 3h.20 minut. (1)

    Też z poczęstunkiem.

    Było miło czysto pusto i niezwykle tanio.

    Potem PKP się rzopruło , pewnie KTOŚ chciał przejąć i ten kawałek Polski i go demontowano...

    • 52 3

    • tak było, nawet we Wrzeszczu się zatrzymał, a po Gdańsku rura. To były czasy.

      • 10 1

  • obciach

    Taniej i szybciej będzie samolotem :P

    • 26 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane