• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg do Warszawy: wyższa cena, ale z poczęstunkiem

Maciej Naskręt
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy trwa teraz nieco ponad pięć godzin. W 2015 r. dzięki nowemu taborowi - Pendolino (EIC Premium) - czas przejazdu ma skrócić się prawie o połowę. Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy trwa teraz nieco ponad pięć godzin. W 2015 r. dzięki nowemu taborowi - Pendolino (EIC Premium) - czas przejazdu ma skrócić się prawie o połowę.

W nowym rozkładzie jazdy PKP, który wejdzie w życie 15 grudnia, bilety na niektóre pociągi podrożeją dwukrotnie, choć czas przejazdu nie skróci się ani o minutę. Przewoźnik uspokaja: bilety w przedsprzedaży będą tańsze, a pasażerowie dostaną poczęstunek.



Co może zrobic PKP Intercity, by przyciągnąć pasażerów na trasie do stolicy?

Od wielu lat trwa przebudowa linii kolejowej nr 9 (E-65) relacji Gdynia - Warszawa, która pochłonie łącznie prawie 11 mld zł. To poważnie wydłużyło podróże pociągów między Trójmiastem a stolicą. Z tego powodu w pociągach zaczęło ubywać pasażerów.

- Pracuję w Gdańsku, jednak kilka razy w miesiącu jeżdżę do Warszawy korzystając głównie z usług PKP Intercity. Kilka lat temu, gdy pociągi zaczęły jeździć powyżej sześciu godzin, systematycznie ubywało pasażerów. Gdy na rynek weszła konkurencja autobusowa, pociągi wyludniły się jeszcze bardziej - opowiada pan Michał Kownacki, czytelnik Trojmiasto.pl.

Dyrekcja PKP Intercity uznała wtedy, że trzeba zmienić kategorię pociągów z InterCity na TLK (Tanie Linie Kolejowe, a od 2012 r. Twoje Linie Kolejowe). Zmiana nazewnictwa pociągnęła za sobą obniżki cen biletów - za przejazd w drugiej klasie zamiast ok. 130 zł podróżni płacili 67 zł. Poza tym pociągi pasażerskie nie jeździły przebudowywaną linią przez Iławę, tylko przez Bydgoszcz i Kutno, co skróciło czas podroży do ok. pięciu godzin. Dzięki tym decyzjom pociągi ponownie się zapełniły.

Ale teraz kolejarze wykonują ruch w odwrotną stronę.

- 15 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy. Wynika z niego, że pociągi Kaszub i Artus, jeżdżące do Warszawy przez Bydgoszcz i Kutno, ponownie zmieniły kategorię na wyższą: Expres Intercity. Bilety będą kosztować 134 zł. Czym uzasadniona jest taka podwyżka, skoro nie zmienia się ani czas przejazdu, ani standard pociągu? - zastanawia się pan Michał.

O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy przewoźnika, czyli PKP Intercity.

- Odchodzimy od tradycyjnego cennika opartego na kilometrażu, zastępując go cennikiem relacyjnym, w którym cena biletu zależy od daty zakupu, popytu i trasy, na jakiej obowiązuje. Planujemy wdrożenie dynamicznego systemu sprzedaży - tłumaczy Beata Czemerajda ze spółki PKP Intercity.

Według przewoźnika, bilety na pociągi EIC, które rozpoczną kursowanie wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy, można będzie kupić w przedsprzedaży, w ramach oferty Bilet Relacyjny. Oznacza to, że za przejazd osoby dorosłej na trasie z Trójmiasta do Warszawy trzeba będzie zapłacić nie 134 zł, ale 75 zł. Dodatkowo od tej niższej ceny odliczane będą jeszcze ulgi ustawowe (m.in. studenckie, uczniowskie czy rodzinne).

- W pociągach pojawi się też bezpłatny poczęstunek, którego tej pory nie było w składach TLK - mówi Czemerajda.

Cały rok będziemy jeszcze musieli poczekać na pociągi Pendolino, które od grudnia 2014 roku będą obsługiwać trasy Trójmiasto - Warszawa i Trójmiasto - Kraków lub Katowice. Według zapowiedzi ministerialnych urzędników najtańszy bilet relacyjny na tej linii ma kosztować 49 zł.

Opinie (289) 2 zablokowane

  • nowa tradycja

    Podnieść ceny aby zwiększyć ilość pasażerów.

    • 5 0

  • pendo (1)

    pendolino r******* sie na pierwszym zakręcie to tak jak by po polskich drogach jeżdziła formuła f1 rąbnięci najpierw tory niech wymienia

    • 4 2

    • Przecież wymieniaja. Trochę obycia i kultury ci się przyda,idioto!

      Panie moderatorze,czy to wolno takie wulgaryzmy wypisywać jak powyżej??

      • 0 0

  • Poczęstunek (1)

    134 zł plus poczęstunek z pluskiew !!!!! Dziękuję będę korzystał z autobusu , a jak będzie kasa z lotu i w Warszawie będę w 40 minut !

    • 1 0

    • nie czytasz ze zrozumieniem

      bilet na pociąg nie będzie kosztował 134 zł

      • 0 0

  • Bardzo drogo

    W nosie mam poczęstunak (za moje pieniądze mogę sobie na podróż kupić co chce) DROGO I BYLE JAK ORAZ BARDZO DŁUGO

    • 0 0

  • Będzie ...

    coś dla wegetarian albo diabetyków?

    • 0 0

  • Warszawa - Olsztyn

    Pomysł z EIC Warmia jest chory. Dlaczego poprostu nie zlikwidujecie tego połączenia? czy przekwalifikowanie na EIC ma na celu wyraźniejsze udowodnienie braku sensu tego połączenia i likwidację połączeń Warszawy z Olsztynem?
    Do tej pory bilet na TLK kosztował 52 zł. Jeździłem nim kilka razy nawet w wakacyjne soboty i było po kilka-kilkanaście osób w wagonie. Polskibus na tej trasie kosztuje od 2 zł do 25 zł. Pozostałe autobusy 25-28 zł. Czas przejazdu wacha się od 2'45 do 3'20. Nawet ze zniżkę studencką bilet będzie kosztował 37,80. Czy naprawdę myślicie że jakiś student pojedzie za 1/3 drożej bo lubi pociągi?

    - "Odchodzimy od tradycyjnego cennika opartego na kilometrażu, zastępując go cennikiem relacyjnym, w którym cena biletu zależy od daty zakupu, popytu i trasy, na jakiej obowiązuje. Planujemy wdrożenie dynamicznego systemu sprzedaży - tłumaczy Beata Czemerajda ze spółki PKP Intercity."
    W tym przypadku mocno niekonurencyjna cena została podniesiona o 15% (z 52 na 60 zł).

    Argumentem podawanym przez Panią Rzecznik jest:
    "- W pociągach pojawi się też bezpłatny poczęstunek, którego tej pory nie było w składach TLK - mówi Czemerajda."

    No cóż - tak się składa że większość autobusów na tej trasie oferuje kawę, herbatę i nawet film w trakcie podróży. Poza tym kosztem podniesienia ceny o 8 zł zaoferujecie herbatę i wafelka? Czy naprawdę myślicie, że to nagle przyciągnie tłumy nowych pasażerów?

    Ostatnimi czasy pociąg ten miał ograniczone terminy kursowania z powodu niskiej frekwencji. Teraz podnosimy cenę licząc na jej zwiększenie?

    Cała zmiana wygląda mówiąc językiem fachowym na bardzo skuteczną metodę zupełnego wygaszenia popytu celem skasowania połączenia

    • 0 0

  • czas przejazdu

    nie trzeba porównywac jaki jest tylko jaki był.
    Jechalo sie 4 godziny wiec, jezeli o polowę, to powinno sie dojechać w 2 godziny, a nie w ponad 2,5 czy 3 godz. bo to kpina

    • 0 0

  • Zasrane złodzieje

    PKP Intercity to zawsze stolec było, to samo macie w Polskim Busie nawet za 1zł !

    • 1 0

  • To tak jakby nieboszczykowi dorysować kredką uśmiech....

    Chciałbym poznać menu potencjalnego poczęstunku :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane