• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg do Warszawy: wyższa cena, ale z poczęstunkiem

Maciej Naskręt
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy trwa teraz nieco ponad pięć godzin. W 2015 r. dzięki nowemu taborowi - Pendolino (EIC Premium) - czas przejazdu ma skrócić się prawie o połowę. Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy trwa teraz nieco ponad pięć godzin. W 2015 r. dzięki nowemu taborowi - Pendolino (EIC Premium) - czas przejazdu ma skrócić się prawie o połowę.

W nowym rozkładzie jazdy PKP, który wejdzie w życie 15 grudnia, bilety na niektóre pociągi podrożeją dwukrotnie, choć czas przejazdu nie skróci się ani o minutę. Przewoźnik uspokaja: bilety w przedsprzedaży będą tańsze, a pasażerowie dostaną poczęstunek.



Co może zrobic PKP Intercity, by przyciągnąć pasażerów na trasie do stolicy?

Od wielu lat trwa przebudowa linii kolejowej nr 9 (E-65) relacji Gdynia - Warszawa, która pochłonie łącznie prawie 11 mld zł. To poważnie wydłużyło podróże pociągów między Trójmiastem a stolicą. Z tego powodu w pociągach zaczęło ubywać pasażerów.

- Pracuję w Gdańsku, jednak kilka razy w miesiącu jeżdżę do Warszawy korzystając głównie z usług PKP Intercity. Kilka lat temu, gdy pociągi zaczęły jeździć powyżej sześciu godzin, systematycznie ubywało pasażerów. Gdy na rynek weszła konkurencja autobusowa, pociągi wyludniły się jeszcze bardziej - opowiada pan Michał Kownacki, czytelnik Trojmiasto.pl.

Dyrekcja PKP Intercity uznała wtedy, że trzeba zmienić kategorię pociągów z InterCity na TLK (Tanie Linie Kolejowe, a od 2012 r. Twoje Linie Kolejowe). Zmiana nazewnictwa pociągnęła za sobą obniżki cen biletów - za przejazd w drugiej klasie zamiast ok. 130 zł podróżni płacili 67 zł. Poza tym pociągi pasażerskie nie jeździły przebudowywaną linią przez Iławę, tylko przez Bydgoszcz i Kutno, co skróciło czas podroży do ok. pięciu godzin. Dzięki tym decyzjom pociągi ponownie się zapełniły.

Ale teraz kolejarze wykonują ruch w odwrotną stronę.

- 15 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy. Wynika z niego, że pociągi Kaszub i Artus, jeżdżące do Warszawy przez Bydgoszcz i Kutno, ponownie zmieniły kategorię na wyższą: Expres Intercity. Bilety będą kosztować 134 zł. Czym uzasadniona jest taka podwyżka, skoro nie zmienia się ani czas przejazdu, ani standard pociągu? - zastanawia się pan Michał.

O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy przewoźnika, czyli PKP Intercity.

- Odchodzimy od tradycyjnego cennika opartego na kilometrażu, zastępując go cennikiem relacyjnym, w którym cena biletu zależy od daty zakupu, popytu i trasy, na jakiej obowiązuje. Planujemy wdrożenie dynamicznego systemu sprzedaży - tłumaczy Beata Czemerajda ze spółki PKP Intercity.

Według przewoźnika, bilety na pociągi EIC, które rozpoczną kursowanie wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy, można będzie kupić w przedsprzedaży, w ramach oferty Bilet Relacyjny. Oznacza to, że za przejazd osoby dorosłej na trasie z Trójmiasta do Warszawy trzeba będzie zapłacić nie 134 zł, ale 75 zł. Dodatkowo od tej niższej ceny odliczane będą jeszcze ulgi ustawowe (m.in. studenckie, uczniowskie czy rodzinne).

- W pociągach pojawi się też bezpłatny poczęstunek, którego tej pory nie było w składach TLK - mówi Czemerajda.

Cały rok będziemy jeszcze musieli poczekać na pociągi Pendolino, które od grudnia 2014 roku będą obsługiwać trasy Trójmiasto - Warszawa i Trójmiasto - Kraków lub Katowice. Według zapowiedzi ministerialnych urzędników najtańszy bilet relacyjny na tej linii ma kosztować 49 zł.

Opinie (289) 2 zablokowane

  • PKP czyli Poczekasz K... Poczekasz

    Czy oni powariowali? To jest podmiot który chce funkcjonować na konkurencyjnym rynku? Zachowanie PRL-owego monopolisty który wie że wszystko może :/ Za kawe i miniaturowe ciasteczko zapłacić dodatkowo 70 złoty? Brawa dla menagerów i PRowców. W polskim busie za dużo niższe pieniądze jest i kawa i kanapka i nawet lody, do tego wi-fi którego w pociągu nie uświadczysz. Cud jak w ogóle gniazdko do podłączenia sprzętu jest. Żyjemy w państwie złodziei i niestety nie zapowiada się na to żeby coś się zmieniło...

    • 4 0

  • koba

    Ale zmiana! cena bilety dwukrotnie wieksza, czas przejazdu taki sam, ale za to będzie herbatnik i lurowata kawa Tak trzymać!

    • 2 0

  • Cena jest kluczowa (1)

    W zeszłym roku jechałam do Warszawy na konferencję. Za bilet w Polskim Busie zapłaciłam 11 zł. Czysto(!), uprzejmy personel, dojazd w wyznaczonym czasie - niecałe 5 godzin. Koleją nie jeżdżę od 20 lat. Taki hard kor tylko dla młodych i pozbawionych węchu.

    • 4 1

    • Hardkor dla młodych,to jest w ciasnym,przepoconym,ciemnym autokarze

      • 0 0

  • PKP skończy się kasa z Uni

    i nie będą mieli na utrzymanie tego wszystkiego bo pasażerów skutecznie zniechacają

    • 1 0

  • Czy do Euro zdążą

    Może byc problem

    • 1 0

  • Jakiś Pan Tik-Tak kupił Przekrętino i teraz je testuje. Odwrotnie jak w przypadku samochodów, gdzie jazda testowa jest przed kupnem. A zrobić jak testy wyjdą niepomyślnie? Wszak tych testów sporo można zrobić przez 18 miesięcy. Jako to pociągi w tym czasie praktycznie bezużyteczne, ale zapłacić trzeba, a gwarancja sobie spokojnie na testach upływa. A może ktoś mi powie, czy zegarek najpierw się kupuje, czy testuje?

    • 1 0

  • Super, PKP cofa sie krok w tył

    Dlatego dalej bedę jeździła do Warszawy autem, a nie tymi ruinami, z takimi drogimi biletami

    • 5 0

  • Do kogo jest kierowana oferta IC (1)

    Bardzo często podróżuję w sprawach zawodowych. Przejechałem pociągami całą Polskę wszerz i wzdłuż przez wiele lat. Ceny przejazdów na trasie, którą najczęściej pokonuje tj. Wrocław-Warszawa wzrosły w tym czasie z ok 70 zł do blisko 140 zł. Tyle kosztuje benzyna na taką trasę - jak doliczę do biletu jeszcze dojazd z i na dworzec to w pojedynkę samochodem jest taniej . W ciągu ostatnich 2 lat przestałem więc jeździć pociągami - wybieram autobus, samochód lub wspólny przejazd z innym kierowcą. Nie wiem do kogo jest kierowana oferta PKP IC - ci, którzy muszą liczyć się z kosztami będą szukali przejazdu w rozsądnej cenie a dla tych dla których cena ma małe znaczenia proponowany przez PKP IC standard (komfort, punktualność, bezpieczeństwo) jest za niskie.

    • 4 0

    • osobiście wolę jechac pociągiem

      autobus jest mniej wygodny, a autem jadąc trzeba ciągle uważać

      • 0 0

  • a jak ktos nie pije kawy ani nie je ciasteczek to za co płaci ?

    • 7 0

  • poczęstunek?

    czyli pewnie herbatniki albo jakieś inne suchary

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane