• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg do Warszawy: wyższa cena, ale z poczęstunkiem

Maciej Naskręt
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy trwa teraz nieco ponad pięć godzin. W 2015 r. dzięki nowemu taborowi - Pendolino (EIC Premium) - czas przejazdu ma skrócić się prawie o połowę. Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy trwa teraz nieco ponad pięć godzin. W 2015 r. dzięki nowemu taborowi - Pendolino (EIC Premium) - czas przejazdu ma skrócić się prawie o połowę.

W nowym rozkładzie jazdy PKP, który wejdzie w życie 15 grudnia, bilety na niektóre pociągi podrożeją dwukrotnie, choć czas przejazdu nie skróci się ani o minutę. Przewoźnik uspokaja: bilety w przedsprzedaży będą tańsze, a pasażerowie dostaną poczęstunek.



Co może zrobic PKP Intercity, by przyciągnąć pasażerów na trasie do stolicy?

Od wielu lat trwa przebudowa linii kolejowej nr 9 (E-65) relacji Gdynia - Warszawa, która pochłonie łącznie prawie 11 mld zł. To poważnie wydłużyło podróże pociągów między Trójmiastem a stolicą. Z tego powodu w pociągach zaczęło ubywać pasażerów.

- Pracuję w Gdańsku, jednak kilka razy w miesiącu jeżdżę do Warszawy korzystając głównie z usług PKP Intercity. Kilka lat temu, gdy pociągi zaczęły jeździć powyżej sześciu godzin, systematycznie ubywało pasażerów. Gdy na rynek weszła konkurencja autobusowa, pociągi wyludniły się jeszcze bardziej - opowiada pan Michał Kownacki, czytelnik Trojmiasto.pl.

Dyrekcja PKP Intercity uznała wtedy, że trzeba zmienić kategorię pociągów z InterCity na TLK (Tanie Linie Kolejowe, a od 2012 r. Twoje Linie Kolejowe). Zmiana nazewnictwa pociągnęła za sobą obniżki cen biletów - za przejazd w drugiej klasie zamiast ok. 130 zł podróżni płacili 67 zł. Poza tym pociągi pasażerskie nie jeździły przebudowywaną linią przez Iławę, tylko przez Bydgoszcz i Kutno, co skróciło czas podroży do ok. pięciu godzin. Dzięki tym decyzjom pociągi ponownie się zapełniły.

Ale teraz kolejarze wykonują ruch w odwrotną stronę.

- 15 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy. Wynika z niego, że pociągi Kaszub i Artus, jeżdżące do Warszawy przez Bydgoszcz i Kutno, ponownie zmieniły kategorię na wyższą: Expres Intercity. Bilety będą kosztować 134 zł. Czym uzasadniona jest taka podwyżka, skoro nie zmienia się ani czas przejazdu, ani standard pociągu? - zastanawia się pan Michał.

O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy przewoźnika, czyli PKP Intercity.

- Odchodzimy od tradycyjnego cennika opartego na kilometrażu, zastępując go cennikiem relacyjnym, w którym cena biletu zależy od daty zakupu, popytu i trasy, na jakiej obowiązuje. Planujemy wdrożenie dynamicznego systemu sprzedaży - tłumaczy Beata Czemerajda ze spółki PKP Intercity.

Według przewoźnika, bilety na pociągi EIC, które rozpoczną kursowanie wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy, można będzie kupić w przedsprzedaży, w ramach oferty Bilet Relacyjny. Oznacza to, że za przejazd osoby dorosłej na trasie z Trójmiasta do Warszawy trzeba będzie zapłacić nie 134 zł, ale 75 zł. Dodatkowo od tej niższej ceny odliczane będą jeszcze ulgi ustawowe (m.in. studenckie, uczniowskie czy rodzinne).

- W pociągach pojawi się też bezpłatny poczęstunek, którego tej pory nie było w składach TLK - mówi Czemerajda.

Cały rok będziemy jeszcze musieli poczekać na pociągi Pendolino, które od grudnia 2014 roku będą obsługiwać trasy Trójmiasto - Warszawa i Trójmiasto - Kraków lub Katowice. Według zapowiedzi ministerialnych urzędników najtańszy bilet relacyjny na tej linii ma kosztować 49 zł.

Opinie (289) 2 zablokowane

  • a więc tak bankrutuje PKP (1)

    bo jak cena idzie w górę i to o całe 100% a klienci nie oczekują "poczęstunku" tylko dojechania z 3 godziny z hakiem to teraz nikt nie będzie chciał tym jeździć :P
    przedsprzedaż ? to jak w MM klimat, cena z choinki i 50% rabatu ... tyle, ze tu ludzie wiedzą ile to kosztowało przed magicznym wymyśleniem ceny z kosmosu i daniem rabatu :P

    • 10 0

    • jakie 100%

      z 67 na 75 zł to jest 100%?

      • 0 0

  • Wszystko byleby zycie utrudnic...

    Czuje ze moj portfel ostro schudnie od kupowania biletow tuz przed odjazdem. Chyba ze znajde inny srodek lokomocji - a portfel schudnie PKP.

    • 8 0

  • "POCZĘSTUNEK"

    "Pekapowskie" jakieś to określenie, ewidentnie eufemizm mający przykryć marną treść i za-wartość. Kiedyś na trasie Kraków-Gdańsk (za Warszawą)poprosiłam o ekstra herbatę, ale dowiedziałam się, że mi nie przysługuje! Brak fasonu i elementarnego szacunku dla klienta moim zdaniem! I to żenujące śledztwo: "czy otrzymała Pani poczęstunek?".
    No to już prymitywizm IC klasy.

    • 6 0

  • Ale zobaczie, bedziemy mogli czuc sie na bogato..

    kto normalnie kupi sobie wodę o smaku kawy/herbaty i ciastko korzenne za 70 zł? nikt ;D Ci co beda musieli jezdzic, a autokar im nie lezy to beda... Takze przynajmniej 'pojemy' drodzy Panstwo ;)

    • 5 1

  • wskazowka dla panow z PKP (6)

    134 zl lub 74 to ile litrów paliwa ???? do warszawy jest 284 km czyli ..........

    • 5 2

    • zdradź prosze tajemnicę.. (1)

      którdy jeździsz z Gdańska do Warszawy, ze masz 284 km?

      • 4 1

      • Może tczewiak?

        • 0 0

    • (3)

      Masz problemy z liczeniem? 74 zł to jest niecałe 15 litrów paliwa.
      Do Warszawy (liczę od dworca w Gdańsku Śródmieściu do skrzyżowania Marszałkowskiej i Aleji Jerozolimskich) masz 342 km jadąc 7-ką, 358 km jadąc A1 a potem 10-ką przez Sierpc do Płońska lub 418 km jadąc po śladzie A1 do Strykowa. Przyjmując nawet najkrótszy wariant, to samochód musiałby palić średnio 4,2 litra benzyny na 100 km - nierealne. A jak wybierzesz wariant autostrady to jeszcze trzeba doliczyć 30 zł za przejazd.

      • 2 0

      • (2)

        zawsze wiesz kiedy wyjedziesz ?? jak znam PKP 74 zapłacisz jak zarezerwujesz bilet na 6 miesięcy naprzód ,nie potrafię byc az taki przewidujący czyli pozostaje dla mnie kwota 134 ,okolo 29 litrów paliwa .
        zapewne wiele innych innowacyjnych pomysłów można sie spodziewać po PKP wlacznie z odwolywaniem pociagow bez informowania podroznych z wykupionymi biletami

        • 2 0

        • Samochód tańszy - bo ubezpieczenie,eksploatacja,odstetki kredytu i amortyzacja są za darmo :)

          • 0 0

        • bzdura

          bilet za 74 zł kupić można w każdym czasie

          • 0 0

  • Poczekaj Kiedyś Przyjedziemy

    przed wojną pociągi szybciej jeździły, ja tez jestem ciekawy, czy w grudniu przyszłego roku, to całe Pendolino zacznie jeździć, bo znając opóźnienia na trasie i opóźnienia w głowach Dyrekcji PKP, to wszystko się może zdarzyć...

    • 4 0

  • W zeszlym roku

    rozwazalem tylko dwie opcje, eurolot lub wlasny samochod (2 osoby). Pociag czy PB w ogole nie byly brane pod uwage. Szybkie obliczenie: 2 x 134 zl = 268 zl plus taksowka na dworzec i taksowka w Warszawie do hotelu. W sumie jakies 340 zl. Samochod, liczmy 410 km (autostrada z oplata 40 zl), 7 litrow na 100 km benzyny po 5,50 zl to daje w sumie 234 zlote. I tez jestem w 5 godzin, albo nawet mniej. W kwietniu bedzie gotowa autostrada A1 do Lodzi. Spokojnie moge byc w Warszawie w 3,5 godziny jadac 120-130 km/h.

    • 4 0

  • PKP

    Beda serwowac wybuchowe parowki Macierewicza .

    • 4 3

  • PKP to kpina.

    Od lat nie korzystam z ich usług i nie wiem, co by musieli zrobić, żebym zrezygnowała z samochodu jadąc do Warszawy. 384 km spod domu pod dom A1 DK10 i DK7 zajmuje 5h-5,5h wliczając w to półgodzinną przerwę na kolację.

    • 1 0

  • Atrakcje PKP IC - Obnizyc ceny biletow!

    Za te atrakcje, jakie funduje PKP IC na tej trasie to ceny biletow nie powinny przekraczac 30zl. Od poczatku lipca do dnia dzisiejszego pociag Kaszub relacji Wawa - Gdansk (w piatki) dojechal az 2 razy punktualnie do Gdanska. Srednie opoznienia na poziomie 25-30 minut. Pociag Neptun relacji Gdansk - Wawa od poczatku lipca (niedziele) dojechal tez okolo 2 - 3 razy punktualnie do Warszawy. Nie wspominajac juz o standardzie wagonow i czystosci toalet, do ktorych mozna tylko jakies syfa zlapac. Moze pani rzecznik tego jakze wspanialego przewozniaka kolejowego wypowie sie na ten temat?? Argumentacj, iz sa prowadzone roboty na torach nie przyjmuje - mozna chyba dostosowac do tego rozklad jazdy. A poczestunek, o ktorym mowa w artykule, to PKP IC niech sobie ..., pasazerowie obejda sie bez niego. A dodatkowe 67zl placic za jakies niecale 100g wody z worem herbaty - to juz nawet ceny w hotelach 5 gwiazdkowych sa nizsze! :) Oby tak firma jak najszybciej padla i powstala jakas konkretna na jej miejsce, w korej slowo standard oblsugi pasazera nie bedzie pustym haslem.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane