• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg do Warszawy: wyższa cena, ale z poczęstunkiem

Maciej Naskręt
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy trwa teraz nieco ponad pięć godzin. W 2015 r. dzięki nowemu taborowi - Pendolino (EIC Premium) - czas przejazdu ma skrócić się prawie o połowę. Podróż pociągiem z Trójmiasta do Warszawy trwa teraz nieco ponad pięć godzin. W 2015 r. dzięki nowemu taborowi - Pendolino (EIC Premium) - czas przejazdu ma skrócić się prawie o połowę.

W nowym rozkładzie jazdy PKP, który wejdzie w życie 15 grudnia, bilety na niektóre pociągi podrożeją dwukrotnie, choć czas przejazdu nie skróci się ani o minutę. Przewoźnik uspokaja: bilety w przedsprzedaży będą tańsze, a pasażerowie dostaną poczęstunek.



Co może zrobic PKP Intercity, by przyciągnąć pasażerów na trasie do stolicy?

Od wielu lat trwa przebudowa linii kolejowej nr 9 (E-65) relacji Gdynia - Warszawa, która pochłonie łącznie prawie 11 mld zł. To poważnie wydłużyło podróże pociągów między Trójmiastem a stolicą. Z tego powodu w pociągach zaczęło ubywać pasażerów.

- Pracuję w Gdańsku, jednak kilka razy w miesiącu jeżdżę do Warszawy korzystając głównie z usług PKP Intercity. Kilka lat temu, gdy pociągi zaczęły jeździć powyżej sześciu godzin, systematycznie ubywało pasażerów. Gdy na rynek weszła konkurencja autobusowa, pociągi wyludniły się jeszcze bardziej - opowiada pan Michał Kownacki, czytelnik Trojmiasto.pl.

Dyrekcja PKP Intercity uznała wtedy, że trzeba zmienić kategorię pociągów z InterCity na TLK (Tanie Linie Kolejowe, a od 2012 r. Twoje Linie Kolejowe). Zmiana nazewnictwa pociągnęła za sobą obniżki cen biletów - za przejazd w drugiej klasie zamiast ok. 130 zł podróżni płacili 67 zł. Poza tym pociągi pasażerskie nie jeździły przebudowywaną linią przez Iławę, tylko przez Bydgoszcz i Kutno, co skróciło czas podroży do ok. pięciu godzin. Dzięki tym decyzjom pociągi ponownie się zapełniły.

Ale teraz kolejarze wykonują ruch w odwrotną stronę.

- 15 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy. Wynika z niego, że pociągi Kaszub i Artus, jeżdżące do Warszawy przez Bydgoszcz i Kutno, ponownie zmieniły kategorię na wyższą: Expres Intercity. Bilety będą kosztować 134 zł. Czym uzasadniona jest taka podwyżka, skoro nie zmienia się ani czas przejazdu, ani standard pociągu? - zastanawia się pan Michał.

O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy przewoźnika, czyli PKP Intercity.

- Odchodzimy od tradycyjnego cennika opartego na kilometrażu, zastępując go cennikiem relacyjnym, w którym cena biletu zależy od daty zakupu, popytu i trasy, na jakiej obowiązuje. Planujemy wdrożenie dynamicznego systemu sprzedaży - tłumaczy Beata Czemerajda ze spółki PKP Intercity.

Według przewoźnika, bilety na pociągi EIC, które rozpoczną kursowanie wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy, można będzie kupić w przedsprzedaży, w ramach oferty Bilet Relacyjny. Oznacza to, że za przejazd osoby dorosłej na trasie z Trójmiasta do Warszawy trzeba będzie zapłacić nie 134 zł, ale 75 zł. Dodatkowo od tej niższej ceny odliczane będą jeszcze ulgi ustawowe (m.in. studenckie, uczniowskie czy rodzinne).

- W pociągach pojawi się też bezpłatny poczęstunek, którego tej pory nie było w składach TLK - mówi Czemerajda.

Cały rok będziemy jeszcze musieli poczekać na pociągi Pendolino, które od grudnia 2014 roku będą obsługiwać trasy Trójmiasto - Warszawa i Trójmiasto - Kraków lub Katowice. Według zapowiedzi ministerialnych urzędników najtańszy bilet relacyjny na tej linii ma kosztować 49 zł.

Opinie (289) 2 zablokowane

  • Szybkie połączenia Pendolin nic poza tym nie potrzeba.

    • 1 3

  • alternatywa...

    kto ceni sobie czas, poleci samolotem za niespełna 200 PLN, komu zależny na cenie, pojedzie Polskim Busem za 45 PLN..gdzie plasuje się tutaj PKP?

    • 9 0

  • Już w 1993 roku jechałem pociągiem 300 km/h, było to TGV we Francji, a u nas co??? (1)

    • 11 0

    • Te pociągi jeżdżą już regularnie od 1981 roku

      A w 1993 roku taka prędkość już nikogo nie dziwi.
      Zwłaszcza we Francji i Niemczech.
      Belgia też ma taki odcinek po wyjeździe z tunelu La Manche - ale to kilkadziesiąt kilometrów.
      Hiszpanie też próbują jeździć - ale za dużo dopłacają do interesu.
      Z resztą ostatnia jazda źle się u nich zakończyła.

      • 2 0

  • dobrze że ludzie myślą

    nic wam to nie da brudasy z pkp, zdychajcie

    • 5 0

  • (2)

    Wszędzie na swiecie jest tak, ze pociag jest drozszy od autokaru. Jak wyremontuja do konca trase do Wawy, to pociag bedzie dominowal nie tylko komfortem, ale i czasem przejazdu.

    • 3 4

    • Serbia, Chorwacja, Bułgaria, Białoruś, Węgry, Włochy i jeszcze parę krajów... (1)

      ...się z tej Twojej "reguły" wyłamuje. Mówię o tezie, jakoby "wszędzie" pociąg był droższy od autobusu.

      • 2 1

      • Włochy, Francja, Szwajcaria, Niemcy, Dania, GB, Norwegia, Szwecja..

        czyli wszystkie cywilizowane kraje, wszędzie pociąg jest kilkukrotnie droższy od autokaru...
        Berlin-Dusseldorf ICE 2 Klasa 130 Euro, autokar 45 Euro
        Zurich-Geneva Exp BBS 250 CHF 2 klasa, autokar 90 CHF
        Trochę jeżdżę po Europie i wybieram przeważnie samolot, bo jest o wiele tańszy od kolei,zupełnie nie korzystam z autokarów, bo szkoda mi czasu a wyjątkowo pociąg, gdy jadę na ostatnią chwilę.

        • 1 0

  • superokazja

    no tak, ludzie tylko po to jadą pociągiem, żeby dostać ten cenny batonik za stówę i super lurowatą kawę za 30zet. atrakcja że hej. nigdzie indziej niedostępna

    • 6 0

  • biorac pod uwage tyPOwy czas podrozy to powinni zapewnic lezanki a nie jedzenie...

    • 4 0

  • a jednak trochę się skróci (5)

    "choć czas przejazdu nie skróci się ani o minutę"

    Najkrótszy czas przejazdu z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej to obecnie 5:14. W nowym rozkładzie EIC Kaszub pokona tą trasę w 4:49.

    • 4 1

    • Uprzejmie informujemy (1)

      iż z uwagi na remonty pociąg jest opóźniony 30 minut... i wszystko po staremu. Ale haczyk już połknięty, bilet kupiony.

      • 4 0

      • Warszawa

        Żebu was na wymioty nie wzieło od tej prędkości do warszawy. 330 km i prawie 5 godzin. To pendolino się chowa !!!

        • 3 1

    • (1)

      Nie w 4:49 a w 3:41 i taki czas będą mieć pociągi ICx Neptun, Sawa i Kaszub.

      • 0 2

      • chyba za 10 lat

        • 0 2

    • taaa

      jechałem ostatnio 4 razy tym samym połączeniem na tej trasie, 4 razy opóźniony. od 20 do 60 min. teraz będzie tak samo tylko 2 razy drożej. dynamiczny system sprzedaży planują, póki co nie działa. może wprowadzą a może nie. póki co skroją wszystkich i stracą trochę klientów.

      • 0 0

  • opinia (1)

    PKP stacza się na boczny tor.
    Totalne dno!
    TLK jedzie z Gdyni do Elbląga 2,5 godziny!
    Tyle nie jechał nawet przedwojenny parowóz!

    • 10 0

    • w nowym rozkładzie od 15 grudnia żaden TLK z Gdyni do Elbląga nie będzie jechał dłużej niż 2 godziny

      • 0 0

  • PEDNOLINO

    te 49 złotych na pendolino to na trasie gdynia- gdańsk a może Tczew, bo nie uwierzę że zapłacimy na trasie do warszawy nawet BEZ POCZĘSTUNKU !!!!!!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane