• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Początek zmian na Rzeczypospolitej: 5 przejść i prędkość 50 km/h

Maciej Korolczuk
8 lutego 2024, godz. 10:00 
Opinie (461)
Budowa przejścia ma potrwać ok. pół roku. Budowa przejścia ma potrwać ok. pół roku.

Pierwsze naziemne przejście dla pieszych powstanie w tym roku na skrzyżowaniu al. Rzeczypospolitej z HynkaMapka. Docelowo na całej alei od Legionów do Chłopskiej ma powstać ich aż pięć. Maksymalna prędkość zostanie ograniczona z 70 do 50 km/h.



Pół roku ma potrwać budowa nowego przejścia na głównej arterii łączącej Wrzeszcz z Zaspą i Przymorzem. Nowe przejście powstanie w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z Hynka, gdzie do tej pory piesi byli skazani na korzystanie z tunelu podziemnego.

- Planowane przejście będzie wyposażone w sygnalizację świetlną. Piesi będą mogli z niego wejść bezpośrednio na peron tramwajowy. W ramach zadania powstanie także przejazd rowerowy przez torowisko. Teren zostanie oświetlony, a także zyska odwodnienie. W pobliżu przejścia zostanie nasadzony nowy trawnik - wylicza Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Przetarg zostanie ogłoszony w najbliższych dniach. Otwarcie ofert planowane jest na koniec lutego.
Nowe przejście to część większych zmian, jakie w najbliższych latach mają zostać wprowadzone na al. Rzeczypospolitej.

Docelowo urzędnicy chcą, aby powstało tam aż pięć naziemnych przejść. Poza skrzyżowaniem przy ETC naziemna zebra ułatwi poruszanie się pieszym i rowerzystom przy Żwirki i Wigury oraz Startowej.

Dwa przejścia planowane są też po wyburzeniu kładki dla pieszych nad al. Jana Pawła II i budowie nowych kładek w poziomie jezdni.


Docelowo na al. Rzeczypospolitej ma powstać pięć przejść, a maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona do 50 km/h. Docelowo na al. Rzeczypospolitej ma powstać pięć przejść, a maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona do 50 km/h.

Zdania czytelników podzielone



Co ciekawe, przeciwni budowie przejścia przy ETC są nasi czytelnicy. W ankiecie pod ostatnim artykułem na ten temat spośród 2,5 tys. osób, które wzięły w niej udział, aż 64 proc. było przeciwne budowie przejścia i ograniczeniu prędkości. Za zmianami opowiedziało się 26 proc. ankietowanych, a 8 proc. było za - ale tylko z uwzględnieniem samych przejść.

W ostatnich latach w Gdańsku powstało naziemne przejście przy Bramie Wyżynnej, dwa przejścia na Podwalu Przedmiejskim (przy Chmielnej i Łąkowej) oraz na al. Zwycięstwa w pobliżu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W tym roku ma też powstać naziemne przejście na Podwalu Grodzkim przed dworcem głównym.

Miejsca

Opinie (461) 8 zablokowanych

  • 1% dla pieszych, 99% dla kierowcow (1)

    Gdańsk i tak dalej jest najbardziej przyjaznym miastem dla kierowców w Polsce
    A te kilka przejść to kropla w morzu potrzeb poprawiających sytuację pieszych w Gdańsku

    • 12 35

    • Tyle tylko, że dróg alternatywnych nie ma.

      W latach 70 takie drogi z ominięciem centrów na zachodzie sporo wybudowano, a u nas zaplanowano. Ale na planach się skończylo.

      • 1 1

  • (2)

    Tam nie trzeba spowalniać ruchu bo tylko szaleniec po tych dziurach jedzie szybko, budowa przejść ok ale czy będzie naprawiona Rzeczpospolitej?

    • 23 3

    • RzeczYpospolitej

      • 1 0

    • daje konia z rzędem, że nie będzie naprawiona. Zrobia tylko przejścia dla pieszych

      • 1 0

  • A kiedy wreszcie skoncza Podwale Przedmiejskie?

    • 5 0

  • A kiedy remont tej księżycowej arterii?

    Glowna ulica najludniejszego regionu Gdańska, a ulica jak boczna osiedlowa na Orunii Dolnej...

    • 28 0

  • Brakuje jeszcze przejścia na przymorzu przy tunelu! (3)

    • 8 11

    • Akurat tam do normalnego przejścia jest bardzo blisko

      • 3 1

    • przecież jest od dawna

      • 3 1

    • Gdzie jest tunel na przymorzu?

      • 0 0

  • Należy uspokajać ruch w mieście. (11)

    Przejścia naziemne i ograniczenie prędkości to podstawa.

    Brak zrozumienia szerszej grupy zmotoryzowanych w zasadzie tylko potwierdza, że takie rozwiązania są potrzebne. Niestety, spora część kierowców nie chce dostrzec faktu, że nie liczy się to, że będą gdzieś dwie, trzy minuty szybciej - bo tyle realnie zyska się na chwilowej jeździe 10-20km/h szybciej w warunkach miejskich.

    Statystycznie, te 10-20 km/h przekłada się na większą liczbę kolizji, potrąceń. Potrącenia przekładają się na koszty które ponosimy wszyscy (leczenie, rehabilitacja etc.) Zwiększa hałas, zużycie paliwa i emisję spalin. Większe zanieczyszczenie powietrza przekłada się na więcej chorób np. płuc. Tu ponownie wszyscy ponosimy koszty.

    50km/h i przejścia naziemne to rozwiązanie optymalne. Pomyślcie np. o osobach starszych (które w okolicy stanowią większość.) Dla nich pokonywanie takich schodów bywa wielką barierą.

    Jazda 50km/h zamiast 60-70km/h nie przyniesie wam żadnych profitów, bo i tak będziecie stać kawałek dalej w korku przez 5min.

    • 12 71

    • Oczywiście, jazda 60-70km/h zamiast 50km/h

      • 4 4

    • 2-3 minuty na RP, 2-3 minuty na JP II, (5)

      2-3 minuty na Chrobrego bo patoosiedle a to dopiero 3 ulice obok siebie. Uzywasz prymitywnej socjotechniki by usprawiedliwic degradacje ktora wprowadzacie

      • 10 6

      • Wystarczy jechać z zieloną falą i nie ma żadnego straconego czasu. (2)

        Niestety coś takiego jak dostosowanie prędkości do świateł, przerasta naszych mistrzów szos...

        • 5 10

        • mityczna zielona fala, kolejne kłamstewko propagandy

          • 9 3

        • A ta fala co raz działa raz nie działa podobnie jak reszta osziłomów !!!!!

          • 0 0

      • Kto wprowadza? (1)

        Są z Tobą teraz w pokoju?

        • 2 4

        • na szczescie nie mieszkam z oszolomami

          • 3 0

    • morales się znalazł.

      Kolejny bełkot eko-aktywisty popierającego homogenizowaną ue.

      • 3 3

    • Ale gdzie teraz mają tych pieszych potrącać?

      W tunelach?!
      Będą przejścia naziemnej, to będą potrącenia, nawet przy 50, czy 30 km/h.

      • 4 1

    • Najlepiej wptowadzić ruch tylko i wyłcznie pieszy !!!!!!

      • 1 1

    • Optymalne rozwiązanie to kompromis

      Zwiększenie emisji spalin oraz zużycia paliwa nie jest wprost proporcjonalne do zwiększenia predkości. Największa emisja spalin i zużycie plaiwa ma meijsce w czasie przyspieszania np. z pod świateł po zatrzymaniu się na czerownym świetle. W większości samochodów można zaobserować to samemu po ustawieniu komputera pokładowego aby wyświetlał chwilowe spalanie. Wybudowanie kilku przejść naziemnych nie zmniejszy emisji spalin na danych obszarze.

      Optymalne rozwiązanie wprowadzone na lata, to rozwiązanie, które zaspokoi jak największą cześć potrzeb wszystkich zainteresowanych grup społecznych, a więc zarówno pieszych jak i kierowców, przy zachowaniu racjonalnycyh kosztów ekonomicznych. Będzie więc kompromisem pomiędzy wykluczającymi się wymaganiami zainteresowanych.

      W tym przypadku wydaje się, że optymalnym rozwiązaniem będzie remont przejśc podziemnych i lepsze ich dostosowanie do potrzeb osób starszych, niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami poprzez budowę wind oraz najazdów o niskim kącie nachylenia oraz remont nawierzchni drogowej.

      • 1 0

  • Zmniejszenie prędkości z 70 do 50 km/h (1)

    Kto to będzie kontrolował i egzekwowal
    Bo na pewno nie mają w planach zainstalowanie fotoradarów czy włączenie odcinkowego pomiaru prędkości w systemie TriStar (TriStar ma taką funkcjonalność ale jest od początku wyłączona)

    Poza tym Bruksela przymierza się do ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym do 40 km/h
    Zaczeli to wprowadzać pilotażowo chyba w Paryżu
    Tylko czekać na dyrektywę czy dekret

    • 1 16

    • wystarczy patrol policji

      • 1 0

  • Al. JP II zdegradowana to zabrali sie za Rzeczpospolitej... (4)

    Z perspektywy czasu widac ze obecne ekipy moga buty pastowac budowniczym Zaspy i Przymorza.

    • 54 2

    • Skoro Zaspa i Przymorze są tak pięknie zaprojektowane (3)

      To skąd tam te potężne korki?

      • 0 11

      • jeszczcze jeden bloczek, jeszcze jeden bloczek a nowych drog nie trzeba

        • 12 0

      • korki? w miejscu w którym chcą budować te przejścia? (1)

        byłeś tu kiedyś? to jedna z ostatnich niezakorkowanych ulic w Gdańsku

        • 11 0

        • Byłem i stałem w korku, a co?

          • 0 5

  • Obecnie na tym odcinku az do skrzyżowania z Kołobrzeska wiekszosc jedzie 100km/h!!!Wiec ograniczenie i przejscia bardzo dobry (4)

    Przy kazdym tunelu powinny byc przejścia naziemne wiec brakuje jeszcze jednego przy rynku na Chłopskiej!
    Kazde powinno miec przejazd rowerowy .
    Miasto jest dla ludzi a nie dla blachoszrotów !!

    • 6 60

    • (1)

      otóż rozczaruje cię. Jeżdże tam częśto i jazda 100km/h to chyba jakiś wariat tam pojedzie. Większość jeździ tam poniżej 70 k/h bo dziury takie , że można wsyzystko urwać. Ulica nie remontowana od czasu oddania w roku 1982 czyli przez 40 lat

      • 13 3

      • dzbanku ja tam jadę co dziennie i nikt tam

        70 nie jedzie tylko wiecej

        • 1 5

    • Kiedy tam byl jakis

      Wypadek ? Bo Jo ja sobie nie przypominam.

      • 1 0

    • Nie było tam wypadku

      To jedna z bezpieczniejszych ulic
      100kmh na spokojnie się tam jeździ

      • 2 2

  • Czyli jeszcze wolniej pojedziemy tramwajami (8)

    Mam nadzieję, że jak powstanie ta sygnalizacja świetlna, to nie spowolni ona ruchu tramwajów, czyli, że tramwaj nie będzie musiał wydłużać postoju, bądź się zatrzymywać. Podejrzewam jednak, że czas przejazdu tramwajem wydłuży się o te 3 min, bo miasto nie poradzi sobie z "zieloną falą" dla transportu zbiorowego.

    • 66 14

    • Jedyne miejsca, gdzie tramwaje nie jadą z zieloną falą, to tam, gdzie kierowcy blokują skrzyżowania. (3)

      • 5 11

      • (1)

        Regularnie tramwaje stoją na światłach na skrzyżowaniu Wojska Polskiego z Chopina, nie mówiąc już o zatorze jaki się nieraz tworzy na skrzyżowaniu Wojska Polskiego i Grunwaldzkiej. Tam auta nie blokują przejazdu. W każdym razie o ile jeszcze mogę zrozumieć, że na tym drugim skrzyżowaniu nie ma zielonej fali dla tramwajów, o tyle światła na skrzyżowaniu Wojska Polskiego z Chopina są wyjątkowo irytujące, bo tramwaje tam się zatrzymują nawet jak żaden samochód nie przejeżdża. Tak więc podejrzewam, że tak samo będzie na Rzeczypospolitej - tramwaje będą się zatrzymywać na światłach lub będą dłużej stać na przystankach.

        • 8 0

        • Mówisz że ten korek od Oliwy do Słowackiego nie blokuje tramwajów?

          • 1 1

      • A co z przystankiem Klonowa ?

        Przed tym przystankiem tramwaje, które jadą w stronę Oliwy zatrzymują się na światłach, by po chwili zatrzymać się na przystanku. Jakoś nie ma tam zielonej fali dla transportu zbiorowego, a wystarczyłoby zlikwidować tam światła dla tramwajów.

        • 3 0

    • Ja wam prezydentki nie wybierałem (2)

      Na rowerki!

      • 7 3

      • Tylko samochodzik. (1)

        W końcu jazda samochodzikiem jest oznaką dorosłości.

        • 0 2

        • lol, dosłownie jest gdyż brawo jazdy kat. B można wyrobić dopiero w wieku 18 lat.
          brawo ciasnogaci, sam się zaorałeś

          • 0 0

    • Zielona fala

      To jest jakas paranoja z ta zielona fala. Najlepszym przykladem jest al.J.Pawla II. Co 50 m-60 metrow przejscie dla pieszych. Swiatla sygnalizacji zatrzymuja ruch pojazdow nawet wtwdy gdy nie ma na przejsciach nikogo. Czy to tak trudno zamontowac czujniki ruchu,by po podejsciu pieszego do przejscia uruchomic procedure zmiany swiatel i wlaczyc dodatkowe oswietlenie przejscia.W innych miastach dziala z powodzeniem. W Gdansku trzeba zatrzymac ruch ,bez powodu" na zlosc kierowca. A niech sobie postoja.......

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane