• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Podnieśmy mosty i kładki nad Motławą"

Arek
20 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Śluzę Kamienna Grodza mogą pokonać tylko kajaki czy pontony, bo większe jednostki, jak żaglówki z masztami, nie mają nawet co o tym marzyć, bo most nie jest otwierany. Śluzę Kamienna Grodza mogą pokonać tylko kajaki czy pontony, bo większe jednostki, jak żaglówki z masztami, nie mają nawet co o tym marzyć, bo most nie jest otwierany.

Artykuł Potrzeba 5 mln zł na ratowanie śluzy Kamienna Grodza zainspirował kolejnego naszego czytelnika. Jednak tym razem w kontekście braku możliwości swobodnego poruszania się większych jednostek szlakami wodnymi po Motławie z powodu zbyt niskich mostów, mostków czy kładek.



Nasz czytelnik - pan Arek - często podróżuje turystycznie pontonem lub łodzią motorową w okolicach Trójmiasta i wiele razy przepływał przez śluzę Kamienna Grodza zobacz na mapie Gdańska na Dolnym Mieście. W związku z tym ma ciekawe spostrzeżenia. Poniżej prezentujemy jego artykuł i pomysły na to, jak zwiększyć atrakcyjność szlaków wodnych Motławy i okolic.

Na wiosnę tego roku płynąłem Motławą do Grabiny Zameczek, a w październiku Opływem Motławy i w mojej ocenie są to świetne trasy, których w pobliżu Gdańska naprawdę brakuje (najbliższa trasa o podobnych walorach, którą znam zaczyna się niedaleko Kiezmarka i jest to rzeka Szkarpawa, krótko mówiąc daleko).

Niestety ze względu na wysokość urządzeń hydrotechnicznych na naszym szlaku wodnym, których wysokość od lustra wody niekiedy niestety nie przekracza 1 m, na dobrą sprawę można tamtędy przepłynąć jedynie kajakiem, pontonem lub otwartą łodzią bez kabiny. Powoduje to, że szlak ten jest nie żeglowny i jest niedostępny dla innych jednostek spoza wspominanej wyżej grupy - a szkoda.

Na Motławie niskich mostów nie brakuje, są przy ul. Toruńskiej, Elbląskiej, Mostek czy Podwale Przedmiejskie. Na Motławie niskich mostów nie brakuje, są przy ul. Toruńskiej, Elbląskiej, Mostek czy Podwale Przedmiejskie.
Szkoda nie tylko ze względu na odległość dzielącą Szkarpawę od Trójmiasta, brak alternatywnych tras w naszych okolicach, ale również ze względu na wydane pieniądze na piękną rewitalizację i remont nabrzeży Opływu Motławy. Niestety przy okazji tego remontu nie pomyślano o możliwościach podnoszenia mostów i kładek.

Czytaj też: Kończą się prace przy wielkich inwestycjach wodnych w Gdańsku

Czy kładki i mosty na Opływie Motławy powinny być zwodzone?

W moim przekonaniu spowodowałoby to, że Motława i Opływ Motławy ożyłyby dodatkowo wodnym ruchem turystycznym i pieniądze na remont śluzy można by pozyskać w łatwiejszy sposób, argumentując to tym, że śluza zyskałaby wartość użytkową, a nie tylko estetyczną.

Unia Europejska przyznaje środki na tego typu inwestycje (kilka lat temu Pętla Żuławska, a w tym roku Kanał Elbląski), ponieważ sprzyja to rozwojowi regionów i społeczności lokalnej - ale to osobny temat.

Dlatego postuluję, żeby kompleksowo potraktować remont śluzy Kamienna Grodza razem z podniesieniem okolicznych urządzeń hydrotechnicznych (dla żeglarzy są to obecnie bariery nie do pokonania).

Wiadomo, że kosztowną operacją będzie podniesienie mostów na ul. Elbląskiej, ul. Mostek, ul. Toruńskiej, ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska oraz przy Bramie Stągiewnej  ze względu na odbywający się tam ruch pojazdów i kosztorys z tego powodu zdecydowanie wzrośnie, ale szanse na jego sfinansowanie również.

Pomijam również fakt, że część z nich można by przekształcić z ruchu pojazdów na ruch wyłącznie pieszo-rowerowy, co zdecydowanie zredukuje koszty i sprawi, że Gdańsk będzie bardziej przyjazny turystom - i to nie tylko wodnym. Jest nawet okazja ku takiemu przekształceniu mostu na ul. Toruńskiej dzięki rewitalizacji ul. Łąkowej opisywanej na waszym portalu.

Zresztą te mosty nie muszą wcale być przekształcane czy nawet podwyższane, one mogą być na kilka minut w połowie podnoszone ku górze - jak Tower Bridge w Londynie.
Arek

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (154) 3 zablokowane

  • inne rozwiazanie

    Panie Arku, zamiast ponosić mosty proponuję obniżyć poziom wody...

    Biorąc pod uwagę obecne potrzeby gdanska pomysł równie absurdalny. Ale ja przynajmniej to widzę.

    • 11 4

  • Super pomysł - warto go zrealizować !!!

    • 9 11

  • Wielkie wycieczkowce mogą wpłynąć na Motławę - taką ma koncepcję Budyń

    • 5 3

  • (3)

    to bardzo dobry pomysł..jest taka malutka wyspa duńska Christanso i tam właśnie jest most zwodzony-jak duzy jacht przypływa podnoszą się skrzydła mostu i swobodnie płynie...fajnie byłoby i nad Motława była taka możliwość

    • 4 5

    • (1)

      a widziałeś na Christiansoe sznur aut czekających na zamknięcie mostku?
      na całej wyspie są chyba dwa dostawczaki, bo nie ma dróg :-)

      tu samochody mają swych Polaków, a nie Polacy swe samochody
      to by tu nie przeszło

      swoją drogą, ciekawe kiedy w końcy wybierzemy samochód na posła...

      • 3 2

      • tam na wyspie nie widzyiaam ani jednego samochodu t wyspa ,gdyie jest jeden sklep

        • 0 0

    • to samo jest na Falsterbo

      tam czasem sznur samochodów stoi, ale kierowcy się nie denerwują, jak na tym portalu trolle i hejterzy

      • 2 0

  • heh znowu wizualizacje (2)

    Trójmiasto dobre w tym jest. Babcie chodzą po smietnikach szukając puszek, lemingom ledwo starcza na ratę kredytu. Waaaadza kupuje kolejne mieszkania i korzysta z legalnej młodej prostytucji w każdym rodzaju. Budżet tnie inwestycje by mieć na premie dla zdyscyplinowanych urzędników którzy chodzą na wybory. Prasa tworzy inną rzeczywistość snujac jak to jest albo raczej będzie wspaniale.
    Gdyby nie tragedie zwykłych ludzi to by to było śmieszne.

    • 12 3

    • może i to dobry pomysł,ale jak przedmówca słusznie zauwazył to taka wizualizacja..bo rzeczywistość bardzo odbiega od marzeń...zajmijacie sie ludzmi ,pomocą dla tych co sobie nie radzą...to z pożytkiem wydane pieniądze..a potrzeb jest bardzo wiele..widać to na każdym rogu ulicy...ach....smutna ta nasza rzeczywistość..!

      • 1 3

    • Waaadza się jakoś wyżywi

      • 1 3

  • Kiedyś te mosty były otwierane, władze o tym zapomniały czy udają?

    • 3 4

  • To se ne vrati....

    Nie porównujmy do czasów przedwojennych. Wtedy / i wcześniej / mosty były zwodzone, bo nad brzegami Motławy, Nowej Motławy, Martwej Wisły działały dziesiątki spichrzów, magazynów, zakłady, stocznie, wielkie składy drewna.
    Wtedy to była konieczność ekonomiczna. Niestety dziś wielkie nakłady na uruchomienie mostów dałyby mizerny finansowo efekt. O poważnym zakłócaniu niewspółmiernie zwiększonej komunikacji nie wspominając. Ale marzyć zawsze wolno....

    • 13 3

  • najsampierw

    trzeba rozliczyc rzadzacych zlodzei a potem budowac kladeczki, tera to szubienice budujmy!!! ida swieta, wyrrwiemy chwasty zeby w nowy rok wejsc z czystym kontem

    • 5 2

  • (4)

    NIe pływa się łódkami tylko jeździ się rowerem. Tyle w temacie.

    • 5 11

    • A nie prawda, bo jeździ się rowerem po małej łódce (np. czystej)

      • 4 0

    • O, i to mi się podoba!

      • 0 0

    • Ale zapomniałeś dodać

      że jeździ się na rowerze samochodem

      • 1 1

    • nie udawaj cyklisty

      jazda rowerem zwykle poszerza wyobraźnię, a ty tylko przeginasz i prowokujesz.

      • 1 4

  • Taaa, w Gdańsku mosty zwodzone to tylko w sensie Honorki Jeleniowej.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane