• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Podnieśmy mosty i kładki nad Motławą"

Arek
20 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Śluzę Kamienna Grodza mogą pokonać tylko kajaki czy pontony, bo większe jednostki, jak żaglówki z masztami, nie mają nawet co o tym marzyć, bo most nie jest otwierany. Śluzę Kamienna Grodza mogą pokonać tylko kajaki czy pontony, bo większe jednostki, jak żaglówki z masztami, nie mają nawet co o tym marzyć, bo most nie jest otwierany.

Artykuł Potrzeba 5 mln zł na ratowanie śluzy Kamienna Grodza zainspirował kolejnego naszego czytelnika. Jednak tym razem w kontekście braku możliwości swobodnego poruszania się większych jednostek szlakami wodnymi po Motławie z powodu zbyt niskich mostów, mostków czy kładek.



Nasz czytelnik - pan Arek - często podróżuje turystycznie pontonem lub łodzią motorową w okolicach Trójmiasta i wiele razy przepływał przez śluzę Kamienna Grodza zobacz na mapie Gdańska na Dolnym Mieście. W związku z tym ma ciekawe spostrzeżenia. Poniżej prezentujemy jego artykuł i pomysły na to, jak zwiększyć atrakcyjność szlaków wodnych Motławy i okolic.

Na wiosnę tego roku płynąłem Motławą do Grabiny Zameczek, a w październiku Opływem Motławy i w mojej ocenie są to świetne trasy, których w pobliżu Gdańska naprawdę brakuje (najbliższa trasa o podobnych walorach, którą znam zaczyna się niedaleko Kiezmarka i jest to rzeka Szkarpawa, krótko mówiąc daleko).

Niestety ze względu na wysokość urządzeń hydrotechnicznych na naszym szlaku wodnym, których wysokość od lustra wody niekiedy niestety nie przekracza 1 m, na dobrą sprawę można tamtędy przepłynąć jedynie kajakiem, pontonem lub otwartą łodzią bez kabiny. Powoduje to, że szlak ten jest nie żeglowny i jest niedostępny dla innych jednostek spoza wspominanej wyżej grupy - a szkoda.

Na Motławie niskich mostów nie brakuje, są przy ul. Toruńskiej, Elbląskiej, Mostek czy Podwale Przedmiejskie. Na Motławie niskich mostów nie brakuje, są przy ul. Toruńskiej, Elbląskiej, Mostek czy Podwale Przedmiejskie.
Szkoda nie tylko ze względu na odległość dzielącą Szkarpawę od Trójmiasta, brak alternatywnych tras w naszych okolicach, ale również ze względu na wydane pieniądze na piękną rewitalizację i remont nabrzeży Opływu Motławy. Niestety przy okazji tego remontu nie pomyślano o możliwościach podnoszenia mostów i kładek.

Czytaj też: Kończą się prace przy wielkich inwestycjach wodnych w Gdańsku

Czy kładki i mosty na Opływie Motławy powinny być zwodzone?

W moim przekonaniu spowodowałoby to, że Motława i Opływ Motławy ożyłyby dodatkowo wodnym ruchem turystycznym i pieniądze na remont śluzy można by pozyskać w łatwiejszy sposób, argumentując to tym, że śluza zyskałaby wartość użytkową, a nie tylko estetyczną.

Unia Europejska przyznaje środki na tego typu inwestycje (kilka lat temu Pętla Żuławska, a w tym roku Kanał Elbląski), ponieważ sprzyja to rozwojowi regionów i społeczności lokalnej - ale to osobny temat.

Dlatego postuluję, żeby kompleksowo potraktować remont śluzy Kamienna Grodza razem z podniesieniem okolicznych urządzeń hydrotechnicznych (dla żeglarzy są to obecnie bariery nie do pokonania).

Wiadomo, że kosztowną operacją będzie podniesienie mostów na ul. Elbląskiej, ul. Mostek, ul. Toruńskiej, ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska oraz przy Bramie Stągiewnej  ze względu na odbywający się tam ruch pojazdów i kosztorys z tego powodu zdecydowanie wzrośnie, ale szanse na jego sfinansowanie również.

Pomijam również fakt, że część z nich można by przekształcić z ruchu pojazdów na ruch wyłącznie pieszo-rowerowy, co zdecydowanie zredukuje koszty i sprawi, że Gdańsk będzie bardziej przyjazny turystom - i to nie tylko wodnym. Jest nawet okazja ku takiemu przekształceniu mostu na ul. Toruńskiej dzięki rewitalizacji ul. Łąkowej opisywanej na waszym portalu.

Zresztą te mosty nie muszą wcale być przekształcane czy nawet podwyższane, one mogą być na kilka minut w połowie podnoszone ku górze - jak Tower Bridge w Londynie.
Arek

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (154) 3 zablokowane

  • Obietnica (1)

    Pamietam jak pare lat temu na łamach dodatku Trójmiasto w wyborczej adamowicz mówił :mamy pieniądze na most zwodzony przy zielonej bramie ,a lata i woda w motlawie płynie

    • 6 0

    • mamy Twoje pieniądze , i na pewno je zmarnujemy

      • 2 1

  • Mnie się podoba

    pomysł pana Arka, ludek polski jak zwykle zrzędzi i narzeka.

    • 3 2

  • Prezydent Adamowicz mieszka na pieknym osiedlu w Jelitkowie o nazwie Neptun Park, blisko morza, ogrodzony z wysokim plotem, z ochrona i wara pospolstwu by tam moglo wejsc, nawet ich psinki musza zalatwiac sie na ogolnodostepnym terenie- lasek-to osiedle jest jak skansen i sami biznesmeny

    • 4 0

  • Jak się czyta takie artykuły-przemyślenia czy komentarze (2)

    pod artykułami to nie sposób nie zgodzić się Lemem i Korwinem.

    • 4 3

    • komentarze są różne (1)

      dla hejtera liczy się tylko hejt i krytykowanie wszystkiego

      • 0 0

      • Liczy się żeby te fanaberie nie były za moje pieniądze. Jak chcesz dać na jakieś dziwne rzeczy, to daj .

        Łatwo się sięga do cudzych kieszeni w imię swoich celów.

        • 2 0

  • (1)

    TO niezły pomysł. Ciekawe ilu krytyków tego pomysłu płynęło kajakiem pod tymi mostami. Gdańsk był odbudowany w innych czasach i nikt nie myślał wtedy o odbudowie mostów zwodzonych-bo dla kogo. Żegluga śródlądowa jest u nas zaniedbana. Trochę się poprawiło, ale to wciąż mało. Jest jeszcze szansa na wykorzystanie dotacji UE do odbudowy szlaków e70, e30,e40. Transport rzeczny i kanałami jest najtańszym transportem( u nas w kraju prawie nie istnieje). W Niemczech, Holandii, Belgii stanowi duży procent całości transportu. Kiedyś można było przepłynąć przez Polskę kanałami i rzekami z Atlantyku do M.Czarnego.
    Kiedyś chyba za rządów PIS był projekt rewitalizacji i remontu trasy e70, ale nie wiadomo ile z tego został zrealizowane.

    • 4 1

    • właśnie dlatego u nas nie istnieje że istnieje w Niemczech i Holandii

      Nikomu nie zależy żebyśmy byli konkurencyjni w Europie. Dlatego fundusze są wydawane na g*wniane cele a nie na rzeczy istotne gospodarczo.

      • 0 0

  • arek koleś budynia, przygotawał "grunt" pod temat

    jak się zarabia to można zmienić ponton na kajak lub super kajak

    • 4 1

  • ręce opadają

    Ameryki Pan nie odkrywa. Mosty zwodzone są witalną sprawą dla miasta. O ile wiem to ok 20 lat temu radni miejscy podjęli decyzję o ich rewitalizacji. Podjęli i co. I nic. Szkoda gadać.

    • 3 1

  • (1)

    "Potnijcie" Motławę kładkami(świetnie pokazywał to budynek
    - projekt przy moście zielonym) i wyślijcie w świat hasło reklamowe
    pt. "Gdańsk - miasto otwarte na morze" XD

    • 3 1

    • te barany niczego już w życiu nie zrozumieją, mieli swoje 15 minut i spali .

      Gdyby w szkole ktoś ich nauczył życiorysu budowniczego Gdyni, to może by coś im zaświtało w tych łbach. Żałosne , jak można być takim durniem. Gdyby nie wydawali cudzych pieniędzy, tylko swoje to może byłoby ciut lepiej.

      • 0 0

  • Dla chcącego nic trudnego.

    W latach 60-tych były organizowane spływy żeglarskie z Górek Zachodnich na Zalew Wiślany trasą po przez Sobieszewo, Drewnicę Przegalinę, Szkarpawą, do Elbląga, Krynicy Morskkiej, Frombork, Tolkmicko, Kadyny i z powrotem. Pływało się omegami i alfami. W wielu miejscach trzeba było przed mostami i w śluzach kłaść maszty, ale to nie stanowiło jakiegokolwiek problemu.

    • 6 1

  • Pochwała (1)

    Inicjatywa słuszna. Zwodzić nie należy mieszkańców miasta, tylko właśnie mosty. Ale dlaczego autor płynął do Grabiny Zameczek a nie do Grabin Zameczku? Widocznie trochę pobłądził.

    • 4 3

    • akurat nie masz racji , autor lepiej zna polski od Ciebie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane