• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół miliona więcej pasażerów w SKM-kach. Trzeci przewoźnik w kraju

Maciej Naskręt
22 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Pod względem liczby przewiezionych pasażerów Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jest trzecim przewoźnikiem w Polsce. Pod względem liczby przewiezionych pasażerów Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jest trzecim przewoźnikiem w Polsce.

Mamy najnowsze dane przewozów pasażerów przez SKM Trójmiasto w 2014 r. Było ich o 1,5 proc. więcej niż w 2013 r. Ten wynik plasuje trójmiejskiego przewoźnika na trzecim miejscu w kraju, po Przewozach Regionalnych i Kolejach Mazowieckich. SKM-ka wyprzedziła PKP Intercity.



Jak często korzystasz z SKM-ki?

Według najnowszych danych spółki PKP SKM Trójmiasto: - W roku 2014 przewieźliśmy o 1,5 proc. więcej pasażerów niż w roku 2013. W liczbach bezwzględnych to ponad 530 tys. osób, które dodatkowo skorzystały z naszych usług. Tak dobry wynik pozwolił zamknąć przewozy na koniec 2014 roku ilością przewiezionych pasażerów na poziomie prawie 35 mln 730 tys. - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży.

Wraz ze wzrostem liczby przewiezionych pasażerów zwiększyła się również wielkość przychodów przewozowych, które są wyższe o około 3,3 mln zł netto za rok 2014 w stosunku do roku 2013.

- Te środki mogliśmy spożytkować na finansowanie inwestycji, zarówno w infrastrukturę, jak i w tabor - podkreśla Głuszek.

W 2014 r. SKM wybudowała przystanek SKM Śródmieście.



Hitem "bilet miejski" w Gdyni i w Gdańsku

Dużą popularność w minionym roku zyskał bilet jednorazowy strefowy obowiązujący w granicach jednego miasta: Gdańska lub Gdyni. To tak zwany "bilet miejski" w cenie 3 zł. W 2014 roku SKM-ka sprzedała ich około 387 tys. sztuk.

Ku uciesze mieszkańców miejscowości położonych na południe od Trójmiasta, SKM zmniejszyło w 2014 roku ceny biletów na odcinki do Pruszcza Gdańskiego. Dzięki temu osoby dojeżdżające stamtąd do Gdańska Głównego mają o złotówkę tańsze bilety.

Z kolei od 1 marca do końca roku 2014 SKM sprzedała 80 tys. sztuk biletu dobowego. To bilet uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów w określonej strefie ważności przez 24 godziny od momentu zakupu i skasowania.

W 2014 r. pojawiła się też oferta dla posiadaczy samochodów. Osobom dotychczas jeżdżącym autami zaproponowano bilet uprawniający grupę składającą się z maksymalnie pięciu osób do nieograniczonej liczby przejazdów w określonej strefie ważności przez 24 godziny od momentu zakupu/kasowania. Ważny na obszarze jednego miasta - Gdańska, Gdyni lub Sopotu - w cenie 20 zł, na odcinku Pruszcz Gdański - Wejherowo w cenie 34 zł, a na całość trasy SKM w cenie 79 zł.

- Na takie rozwiązanie zdecydowało się ponad 3 tys. cztero-pięcioosobowych grup - informuje Marcin Głuszek.

Jednak w 2015 r. pasażerowie będą musieli głębiej sięgnąć do portfeli przy kasach SKM, bowiem od lutego zapłacimy za bilety nawet o 7 proc. więcej. .

W 2014 r. do Trójmiasta przyjechały też zmodernizowane składy serii EN57.


Inwestycje za ponad 180 mln zł

W roku 2014 SKM zakończyła dwa duże zadania z projektu "Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście". Pierwsza to modernizacja 21 elektrycznych jednostek trakcyjnych (EZT). Inwestycję wykonała firma Pesa, która zainkasowała za zadanie prawie 124 mln zł.

W ramach modernizacji zmienił się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawił się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka jest przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu w 2013 r.

Zmodernizowany skład na torach do Tczewa. Zmodernizowany skład na torach do Tczewa.
Druga inwestycja to budowa przystanku Gdańsk Śródmieście. Choć wykonawca miał zakończyć budowę wartą ok. 66 mln zł w grudniu minionego roku, to jednak pierwsze pociągi w barwach SKM przy nowym przystanku podróżni zobaczą dopiero w marcu 2015 r. Powód? Otwarcie przedłużenia naszej linii wymaga zmian w rozkładzie jazdy.

Kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanego przystanku Gdańsk Śródmieście. Ostatnim elementem jest właśnie stacja Gdańsk Śródmieście.

Wykres prezentujący udział w rynku poszczególnych przewoźników od stycznia do listopada 2014 r. SKM w Trójmieście ma 13,32 proc. udziału w rynku. Wykres prezentujący udział w rynku poszczególnych przewoźników od stycznia do listopada 2014 r. SKM w Trójmieście ma 13,32 proc. udziału w rynku.
SKM na trzecim miejscu wśród krajowych przewoźników

Według danych dostępnych na stronach Urzędu Transportu Kolejowego od stycznia do listopada 2014 r. z kolei skorzystało prawie 250 mln pasażerów. Dobre wyniki plasują trójmiejskiego przewoźnika na trzecim miejscu w skali kraju zaraz po spółkach Przewozy Regionalne i Koleje Mazowieckie. SKM-ka wyprzedziła nawet PKP Intercity.

Te wyniki wyglądają jeszcze lepiej w zestawieniu z wykonaną pracą przewozową (tzw. pasażerokilometry), która wynosi średnio 1,4 mln km miesięcznie dla wszystkich przewoźników w Polsce. Zaledwie ok. 5 proc. z tej sumy kilometrów musi przejechać SKM-ka, by przewieźć 35 mln pasażerów. Dla porównania PKP Intercity, które przewiozło według danych UTK ok. 27 mln pasażerów, musiało przejechać 560 tys. km, czyli 40 proc. z podanej liczby 1,4 mln pasażerokilometrów..

W ramach okresowego przeglądu składów w 2015 r. będą prowadzone dalsze modernizacje składów SKM.

Pociąg EN71 052: doposażenie monitoringu
Pociąg EN71 039: rampa dla inwalidów x 2, SIP, monitoring, siedziska z odzysku.
Pociąg EN71 042: rampa dla inwalidów x 2, SIP.
Pociąg EN57 1828: okna pakietowe, rampa dla inwalidów, SIP, monitoring.
Pociąg EN57 1826: okna pakietowe, SIP.
Pociąg EN57 973: okna pakietowe, rampa dla inwalidów, SIP.
Pociąg EN57 1827: okna pakietowe, rampa dla inwalidów, SIP.
Pociąg EN71 044: SIP.
Pociąg EN57 1102: okna pakietowe, siedziska, rampa dla inwalidów, SIP.

Miejsca

Opinie (244) 2 zablokowane

  • (6)

    A gdzie jest warszawskie metro? Statystyki by skm przyslonily.

    • 19 6

    • (5)

      A metro tokijskie to w ogóle przy nim GodZilla

      Luki - NOWA JAKOŚĆ W NARZEKANIU.

      • 3 4

      • nie zgadzam sie (4)

        porownujemy polskich przewoznikow. daj jakis argument z sensem. nie narzekam tyljo sie zastanawiam. Ty hejtujesz zamiast rozmawiac.

        • 2 2

        • (3)

          To porównuj z podobnymi . Trójmiasto + Małe Trójmiasto + Tczew + Pruszcz = 957 tys. osób, 5 mln turystów rocznie. Miasto Stołeczne Warszawa = 1729 tys. osób, 9 mln turystów rocznie. A aglomeracja jeszcze więcej. Równie dobrze możesz porównywać z Tokio. My możemy się porównywać z Krakowem, ale tam nie ma ani metro,ani kolei aglomeracyjnej, pewnie przeszkadza Wawel i Smocza Jama...

          • 1 1

          • hehe (2)

            intercity, przewozy regionalne, kolej mazowiecka to przewoznicy lokalni? ajej

            • 0 0

            • (1)

              No z Kolejami Mazowieckimi to trafiłeś kulą w płot, akurat oni (wraz z WKD i SKM) obsługują aglomerację stołeczną oraz kursy regionalne w obrębie woj. Mazowieckiego + Kutno + Skarżysko

              • 0 0

              • prawda

                aglomeracje stoleczna powiadasz? ta liczbe pasazerow o ktorej wspomniales? a dwa pozostale?

                • 0 0

  • Ludzie nie maja wyboru. A skm ma drogie bilety. pytanie ile bedzie kosztować wspólny bilet z PKM?

    • 22 1

  • a bilety drożeją ??

    • 18 0

  • jest bardzo źle (1)

    WItam, jest bardzo źle, składy są przepełnione w godzinach szczytu - powrót z pracy. W zasadzie na trasie gdańsk-wejerowo to miejsce znaleźć można w gdańsku a w sopocie już nie. Ogólnie jest brudno i śmierdzi. Często żule śpią, a i wyglądających na inteligentów dyskretnie piwo żłopią z butelek. No i te podwyżki cen biletów co chwile. A pan G tylko przez różowe kulary paczy i wszytko mu się podoba i wogóle jest siuper. No nieźle.

    Co za paranoja :(

    • 29 4

    • ???

      To ,ze jest tlok to nie minus i wina SKM ,tloki w komunikacji miejskiej sa na calym swiecie to samo z korkami.

      • 0 2

  • No to nie ma po się starać. Są ludzie można wszystko olać i tak pojadą. (7)

    Śmieszne jest to że w 21 wieku w skm dalej bilety okresowe są w formie papierowej kartki. A na dokładkę nie można kupić tego biletu z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Bo pani w okienku (średniowiecze) mówi że za wcześnie.
    Czy nie można by tego robić elektronicznie przez internet?

    • 24 2

    • zrób sobie kartę miejską (1)

      będziesz nowoczesny i plastikowy :)

      • 3 10

      • Nie można kupić na same przejazdy SKM tej karty.

        • 10 0

    • a co jest zlego w bilecie okresowym na papierze? (4)

      • 0 5

      • A to że nie można go doładować on-line lub w jakimś biletomacie tak jak jest w zkm. (3)

        Musisz łaskawie udać się do kasy i odstać swoje. A kasy są nie na wszystkich przystankach.
        ot, taki problem

        • 11 0

        • (2)

          Skoro jezdzisz skm na bilet okresowy to raczej do kasy nie masz daleko. No chyba ze miedzy sopotem wyscigi a gdanskiem zaspa - to trzeba wysiasc np na zabiance i pofatygowac sie do kasy poziom nizej niz peron. Pomijam ze bilety okresowe mozna tez kupic w biletomatach, a te sa juz chyba na kazdej stacji, szczegolnie tam gdzie nie ma kasy.

          • 0 1

          • Tak można kupić w biletomacie. (1)

            Tylko że trzeba spędzić przed automatem kilkanaście minut wstukując wszystkie dane(m.in.imię i nazwisko) a tłum z tyłu napiera. Oczywiście można iść kupić bilet w nocy tylko trzeba pamiętać że kupując kwartalny za 164 złote trzeba mieć całą sumę w drobnych bo automat przyjmuje największy nominał 10 zł.
            No i jeszcze jedna rzecz. Zdarzyło mi się że kupowałem bilet jednorazowy i automat kasę pobrał a biletu nie wydał. I co wtedy ? Reklamacje gdzieś w Gdyni trzeba załatwiać i jeden dzień w plecy.
            ZKM w Gdańsku postawiło normalne automaty gdzie można kupić bilet doładować kartę miesięczną, kupić bilet jednorazowy na SKM czy doładowanie telefonu i za wszystko zapłacić kartą.
            A na SKM średniowiecze pełną gębą.

            • 4 0

            • Problemem nie jest ze sa bilety kartkowe, tylko ze nie ma elektronicznych na sama SKM. Brak biletu elektonicznego nie ogranicza dostepu do uslugi, choc pewnie dla niektorych jest utrudnieniem.

              • 1 0

  • benzyna tańsza... (1)

    SKM droższa...
    chyba czas przesiąść się na auto.

    • 31 3

    • bezyna tańsza, SKM droższe, korki sięgają za Tczew.

      • 2 6

  • problemem Pruszcza i południowych dzielnic Gdańska nie są zbyt drogie bilety tylko (4)

    10x za mało pociągów. Szczególnie w godzinach szczytu. No ale Skm zamiast dobudowac brakujące tory w Gdańsku w stronę Pruszcza tak by można było puścić więcej pociągów woli budować wlasne tory na dużo mniej zatłoczonej trasie do Wejherowa

    • 31 7

    • SKM to monopolista i się przejmować nie musi. (3)

      Tym bardziej, że samo SKM niewiele może, bo bez rozbiórek domów na Oruni i tak nie przepcha drugiego toru. A to, że brakujące tory do Tczewa to niedługo będzie mega problem dla całego regionu to inna sprawa: dziwi bierna postawa samorządów: Pruszcza, Tczewa (miast i gmin), województwa, ale przede wszystkim Gdańska, który w całej tej sprawie jest najbardziej zainteresowany.

      • 7 3

      • Gdańsk i Pruszcz dołożyły najwięcej do SKM. Tym bardziej dziwi, że nie nalegają by najpierw u nich budowąć (1)

        tory, a nie do Wejherowa, które nie dołożyło nic

        • 15 1

        • Problem w tym, że tu potrzebna jest współpraca i wspólna wola wielu stron

          Przede wszystkim SKM, PLK, PKP SA, M. Gdańska, Województwa, ale również M. Pruszcza, M. Tczewa, Gminy Pruszcz, Gminy Tczew, Gminy Pszczółki, Powiatu Gdańskiego i Tczewskiego. Ogólnie już dawno powinna zostać stworzona grupa nacisku (lobby) i walczyć o kasę na tę inwestycję (z ministerstwa, z UE, czy skądkolwiek). A tu się nawet o tym głośno nie mówi. A problemy już są: SKM nie może częściej kursować do Pruszcza, PKM musi kończyć bieg we Wrzeszczu, Port ma ograniczona możliwości przeładunkowe.

          • 7 1

      • Nie domów, tylko ruder...

        • 0 1

  • w ogole nie korzystam z skm (juz 10 lat odkad odstawilem)

    moze sprobuje skoro renoma odeszla.

    • 2 6

  • Rampa sr*mpa a dziura jak była tak jest! (1)

    • 15 1

    • Przywrócić do ruchu EW58.

      • 0 0

  • "SKM-ka wyprzedziła nawet PKP Intercity."

    Widzę, że redaktor N. zaczął się w końcu interesować innymi środkami transportu, a nie tylko samochodami. Jakby się N. interesował wcześniej, to wiedziałby, że od wielu lat pod względem ilości przewiezionych pasażerów SKM jest na trzecim miejscu. No bo w końcu co w tym dziwnego, że kolej aglomeracyjna przewozi liczbowo więcej pasażerów niż kolej dalekobieżna: dziwne by było, gdyby było inaczej.

    • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane