• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół miliona więcej pasażerów w SKM-kach. Trzeci przewoźnik w kraju

Maciej Naskręt
22 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Pod względem liczby przewiezionych pasażerów Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jest trzecim przewoźnikiem w Polsce. Pod względem liczby przewiezionych pasażerów Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jest trzecim przewoźnikiem w Polsce.

Mamy najnowsze dane przewozów pasażerów przez SKM Trójmiasto w 2014 r. Było ich o 1,5 proc. więcej niż w 2013 r. Ten wynik plasuje trójmiejskiego przewoźnika na trzecim miejscu w kraju, po Przewozach Regionalnych i Kolejach Mazowieckich. SKM-ka wyprzedziła PKP Intercity.



Jak często korzystasz z SKM-ki?

Według najnowszych danych spółki PKP SKM Trójmiasto: - W roku 2014 przewieźliśmy o 1,5 proc. więcej pasażerów niż w roku 2013. W liczbach bezwzględnych to ponad 530 tys. osób, które dodatkowo skorzystały z naszych usług. Tak dobry wynik pozwolił zamknąć przewozy na koniec 2014 roku ilością przewiezionych pasażerów na poziomie prawie 35 mln 730 tys. - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży.

Wraz ze wzrostem liczby przewiezionych pasażerów zwiększyła się również wielkość przychodów przewozowych, które są wyższe o około 3,3 mln zł netto za rok 2014 w stosunku do roku 2013.

- Te środki mogliśmy spożytkować na finansowanie inwestycji, zarówno w infrastrukturę, jak i w tabor - podkreśla Głuszek.

W 2014 r. SKM wybudowała przystanek SKM Śródmieście.



Hitem "bilet miejski" w Gdyni i w Gdańsku

Dużą popularność w minionym roku zyskał bilet jednorazowy strefowy obowiązujący w granicach jednego miasta: Gdańska lub Gdyni. To tak zwany "bilet miejski" w cenie 3 zł. W 2014 roku SKM-ka sprzedała ich około 387 tys. sztuk.

Ku uciesze mieszkańców miejscowości położonych na południe od Trójmiasta, SKM zmniejszyło w 2014 roku ceny biletów na odcinki do Pruszcza Gdańskiego. Dzięki temu osoby dojeżdżające stamtąd do Gdańska Głównego mają o złotówkę tańsze bilety.

Z kolei od 1 marca do końca roku 2014 SKM sprzedała 80 tys. sztuk biletu dobowego. To bilet uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów w określonej strefie ważności przez 24 godziny od momentu zakupu i skasowania.

W 2014 r. pojawiła się też oferta dla posiadaczy samochodów. Osobom dotychczas jeżdżącym autami zaproponowano bilet uprawniający grupę składającą się z maksymalnie pięciu osób do nieograniczonej liczby przejazdów w określonej strefie ważności przez 24 godziny od momentu zakupu/kasowania. Ważny na obszarze jednego miasta - Gdańska, Gdyni lub Sopotu - w cenie 20 zł, na odcinku Pruszcz Gdański - Wejherowo w cenie 34 zł, a na całość trasy SKM w cenie 79 zł.

- Na takie rozwiązanie zdecydowało się ponad 3 tys. cztero-pięcioosobowych grup - informuje Marcin Głuszek.

Jednak w 2015 r. pasażerowie będą musieli głębiej sięgnąć do portfeli przy kasach SKM, bowiem od lutego zapłacimy za bilety nawet o 7 proc. więcej. .

W 2014 r. do Trójmiasta przyjechały też zmodernizowane składy serii EN57.


Inwestycje za ponad 180 mln zł

W roku 2014 SKM zakończyła dwa duże zadania z projektu "Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście". Pierwsza to modernizacja 21 elektrycznych jednostek trakcyjnych (EZT). Inwestycję wykonała firma Pesa, która zainkasowała za zadanie prawie 124 mln zł.

W ramach modernizacji zmienił się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawił się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka jest przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu w 2013 r.

Zmodernizowany skład na torach do Tczewa. Zmodernizowany skład na torach do Tczewa.
Druga inwestycja to budowa przystanku Gdańsk Śródmieście. Choć wykonawca miał zakończyć budowę wartą ok. 66 mln zł w grudniu minionego roku, to jednak pierwsze pociągi w barwach SKM przy nowym przystanku podróżni zobaczą dopiero w marcu 2015 r. Powód? Otwarcie przedłużenia naszej linii wymaga zmian w rozkładzie jazdy.

Kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanego przystanku Gdańsk Śródmieście. Ostatnim elementem jest właśnie stacja Gdańsk Śródmieście.

Wykres prezentujący udział w rynku poszczególnych przewoźników od stycznia do listopada 2014 r. SKM w Trójmieście ma 13,32 proc. udziału w rynku. Wykres prezentujący udział w rynku poszczególnych przewoźników od stycznia do listopada 2014 r. SKM w Trójmieście ma 13,32 proc. udziału w rynku.
SKM na trzecim miejscu wśród krajowych przewoźników

Według danych dostępnych na stronach Urzędu Transportu Kolejowego od stycznia do listopada 2014 r. z kolei skorzystało prawie 250 mln pasażerów. Dobre wyniki plasują trójmiejskiego przewoźnika na trzecim miejscu w skali kraju zaraz po spółkach Przewozy Regionalne i Koleje Mazowieckie. SKM-ka wyprzedziła nawet PKP Intercity.

Te wyniki wyglądają jeszcze lepiej w zestawieniu z wykonaną pracą przewozową (tzw. pasażerokilometry), która wynosi średnio 1,4 mln km miesięcznie dla wszystkich przewoźników w Polsce. Zaledwie ok. 5 proc. z tej sumy kilometrów musi przejechać SKM-ka, by przewieźć 35 mln pasażerów. Dla porównania PKP Intercity, które przewiozło według danych UTK ok. 27 mln pasażerów, musiało przejechać 560 tys. km, czyli 40 proc. z podanej liczby 1,4 mln pasażerokilometrów..

W ramach okresowego przeglądu składów w 2015 r. będą prowadzone dalsze modernizacje składów SKM.

Pociąg EN71 052: doposażenie monitoringu
Pociąg EN71 039: rampa dla inwalidów x 2, SIP, monitoring, siedziska z odzysku.
Pociąg EN71 042: rampa dla inwalidów x 2, SIP.
Pociąg EN57 1828: okna pakietowe, rampa dla inwalidów, SIP, monitoring.
Pociąg EN57 1826: okna pakietowe, SIP.
Pociąg EN57 973: okna pakietowe, rampa dla inwalidów, SIP.
Pociąg EN57 1827: okna pakietowe, rampa dla inwalidów, SIP.
Pociąg EN71 044: SIP.
Pociąg EN57 1102: okna pakietowe, siedziska, rampa dla inwalidów, SIP.

Miejsca

Opinie (244) 2 zablokowane

  • Ciekawa strategia zarządu SKM (2)

    Zwiększyła się ilość pasażerów. Wzrosły zatem dochody o "około 3,3 mln zł netto" rok do roku. Jednocześnie słyszymy, że "od lutego zapłacimy za bilety nawet o 7 proc. więcej".

    Czyżby aż tak wzrosły ceny obsługi rok do roku? Nowa strategia zarządu SKM? Wyciągnąć z firmy/pasażerów ile się da, bo i tak nie mają wyboru, a jak mają, to i tak firma tego nie odczuje? Ciekawe...

    • 19 1

    • Chcesz mieć w tym stuleciu nowe składy, czy nie?

      • 0 3

    • tak, ceny wzrosły

      AKM-y żrą więcej prądu niż kible na silnikach prądu stałego. Ruszają za to żwawiej i ciszej.

      • 0 0

  • Metro (5)

    Choćby jedna linia Gdańsk - Sopot - Gdynia... Ale gdzie tam, z choinki pomysł na tym naszym wygwizdowie.

    • 3 6

    • nie ma szans. Teren na to nie pozwala (3)

      Mamy cześci trójmiasto położone na terenach bageinnych, torfowiskach itd. jakieś 10 metrów pod ziemią jest tylko luźny piach. Metro nie ma szans na takich terenach

      • 6 1

      • to może łódź podwodna ? (2)

        • 5 0

        • (1)

          Marynarka Wojenna niedługo będzie miała kolejne trzy nowe nieprzydatne do obrony, to może do tego się przydadzą :).

          • 3 1

          • Jest tramwaj wodny, to może być i metro wodne...

            • 1 0

    • Zadasz SKM i masz metro ;)

      • 3 0

  • Tylko nowe komfortowe pociągi mogą zachęcić. (3)

    Osoby, które na co dzień jeżdżą Mercedes, BMW, Audi, Lexus, Jaguar (czyli ci, którzy mają pieniądze ale SKM nie ma dla nich pasującego produktu) aby przesiadły się do SKM. Wagony podzielone na 1 i 2 klasę, komfortowe, klimatyzowane, z Wi-Fi, monitoringiem i ochroną. Ludzie boja się jeździć SKM bo na co dzień spotykają tam chamstwo, pijaków, chuliganów, itp...

    • 6 4

    • Proponuję coś na kształt "Orient expressu"

      i dla każdego kamerdyner.

      • 8 0

    • W metrze w Londynie nie ma pierwszej klasy, a jednak bankierzy nim jeżdżą.

      PS. Nie stawiaj audi koło jaguara, plizzzzz

      • 9 1

    • możesz mi wyjaśnić co za różnica, czy stoisz w ścisku w starym, czy nowym pociągu?

      gdzie tu komfort?

      • 2 0

  • (5)

    "To bilet uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów w określonej strefie ważności przez 24 godziny od momentu zakupu i skasowania."

    To od momentu zakupu, czy skasowania?
    Hm?
    Hm?!

    • 6 1

    • (3)

      Musisz kupić, żeby skasować.

      • 1 1

      • (2)

        no co Ty?
        otrzymujesz 10pkt za bystrość.

        • 2 1

        • (1)

          Dziękuję. Niestety nie mogę się zrewanżować.

          • 1 0

          • nie szkodzi, nie wystarczyłoby Ci punktów. :)

            • 0 0

    • SKM też nie wie

      • 1 0

  • Pomysł SKM na przeładowane pociągi? Podwyżka biletów! (2)

    Skoro przybyło pasażerów, to znaczy że ceny są za niskie - tak widać kombinują włodarze SKM. A tak serio: co takiego uczynił SKM, że wzrosła mu liczba pasażerów - jakie konkretne działania, Pan Głuszek może się pochwalić?

    • 11 1

    • SKM nic nie uczyniła. (1)

      Po prostu naród polski biednieje:
      -duże bezrobocie
      -umowy śmieciowe albo brak umów
      -beznadziejne pensje

      A ktoś kto dojeżdża do pracy w Wejherowa do Gdańska to woli zapłacić 178zł za bilet miesięczny na SKM,aniżeli 600zł za paliwo do auta.
      Proste i przykre,ale prawdziwe...

      • 3 1

      • Tak,tak, widzę w sklepach i na ulicach, jak "biedniejemy"...

        • 0 0

  • Jeszcze parę akcji bojówkarzy Lechii to nie będzie co modernizować i zakupią nowe składy. A wszyscy krzyczą bezmózgi i bandyci :)

    • 4 1

  • Redaktor Naskręt jak zwykle nie wie o czym pisze.

    Kilka przykładów:

    "W kabinie maszynisty pojawił się nowy pulpit i system napędowy"
    W rzeczywistości przy modernizacji został przebudowany cały układ napędowy, w tym zmienione zostały silniki i ich rozruch. Wszystkie te elementy znajdują się w członie środkowym a nie w kabinie maszynisty!

    "Te wyniki wyglądają jeszcze lepiej w zestawieniu z wykonaną pracą przewozową (tzw. pasażerokilometry), która wynosi średnio 1,4 mln km miesięcznie dla wszystkich przewoźników w Polsce..."
    Tu cały akapit nie trzyma się kupy, mowa jest niby o pracy przewozowej której jednostką są pasażerokilometry (w praktyce jest to liczba pasażerów pomnożona przez liczbę kilometrów) ale już w pierwszym zdaniu jako jednostkę podano km. Dla odmiany w ostatnim zdaniu, przy tej samej wartości, jednostką znów są pasażerokilometry!
    Generalnie, redaktor nieudolnie usiłuje przekazać, że SKM przejechało mniej kilometrów aby przewieźć większą liczbę pasażerów niż Intercity. Jest to zapewne prawdziwe tyle tylko, że kompletnie niezasadne jest do tego posługiwanie się pojęciem pasażerokilometrów. Przykładowo, przewiezienie pięciu pasażerów na jednokilometrowej trasie daje taką samą liczbę pasażerokilometrów co przewiezienie jednego pasażera na trasie o długości 5 km.
    Przedstawianie liczby przejechanych kilometrów jako procentu pracy przewozowej w pasażerokilometrach jest bezsensowne. Najwyraźniej autor kompletnie pomieszał jednostki.

    • 8 0

  • Taak jasne (1)

    Coraz więcej ludzi w skmkach a oni ograniczyli ilość jeżdżących SKMek. Godzina 18:15 zapraszam , relacji Gdynia Gdańsk - codziennie tłok jak cholera bo jedną skmke o 18:06 z Sopotu wycofali. Teraz jest skmka co kwadrans, w nich tłok jak cholera. Oszczędności??? No nie wiem.

    • 11 0

    • To samo z rana

      W nowym rozkładzie wycięto dwa kursy po 8.

      • 7 0

  • Wyamagają zmian w rozkładzie jazdy! :D (chlip chlip) (1)

    Cóż za absurd, budowa ciągnie się latami (w sensie, że dosyć długo) to jak już jest skończona, KTOŚ się budzi i się okazuje, że jeszcze trzeba rozkład zmienić W efekcie mamy 3 miesięczną obsuwę z powodu prostego zaniedbania...

    "Choć wykonawca miał zakończyć budowę wartą ok. 66 mln zł w grudniu minionego roku, to jednak pierwsze pociągi w barwach SKM przy nowym przystanku podróżni zobaczą dopiero w marcu 2015 r. Powód? Otwarcie przedłużenia naszej linii wymaga zmian w rozkładzie jazdy."

    • 5 4

    • Zaprawdę,lewa ręka nie wie,co czyni prawa...

      • 2 4

  • SKM do Tczewa (1)

    Mogli by znów puści SKM z Tczewa do Gdyni i z powrotem, dość mam już tych przesiadek. To jest chore.

    • 8 3

    • od Marca

      mają jeździć znowu bezpośrednio. Tak deklarowało SKM w połowie zeszłego roku, a na przeszkodzie stały prace związane z PKM i remontem peronu dalekobieżnego na terenie przystanku Gdańsk Wrzeszcz. Co nie znaczy oczywiście, że nie pojawią się... prawda..... wiecie......ten tego.... obiektywne trudności, które spowodują opóźnienie do 2020 roku.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane