• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół miliona więcej pasażerów w SKM-kach. Trzeci przewoźnik w kraju

Maciej Naskręt
22 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Pod względem liczby przewiezionych pasażerów Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jest trzecim przewoźnikiem w Polsce. Pod względem liczby przewiezionych pasażerów Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jest trzecim przewoźnikiem w Polsce.

Mamy najnowsze dane przewozów pasażerów przez SKM Trójmiasto w 2014 r. Było ich o 1,5 proc. więcej niż w 2013 r. Ten wynik plasuje trójmiejskiego przewoźnika na trzecim miejscu w kraju, po Przewozach Regionalnych i Kolejach Mazowieckich. SKM-ka wyprzedziła PKP Intercity.



Jak często korzystasz z SKM-ki?

Według najnowszych danych spółki PKP SKM Trójmiasto: - W roku 2014 przewieźliśmy o 1,5 proc. więcej pasażerów niż w roku 2013. W liczbach bezwzględnych to ponad 530 tys. osób, które dodatkowo skorzystały z naszych usług. Tak dobry wynik pozwolił zamknąć przewozy na koniec 2014 roku ilością przewiezionych pasażerów na poziomie prawie 35 mln 730 tys. - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży.

Wraz ze wzrostem liczby przewiezionych pasażerów zwiększyła się również wielkość przychodów przewozowych, które są wyższe o około 3,3 mln zł netto za rok 2014 w stosunku do roku 2013.

- Te środki mogliśmy spożytkować na finansowanie inwestycji, zarówno w infrastrukturę, jak i w tabor - podkreśla Głuszek.

W 2014 r. SKM wybudowała przystanek SKM Śródmieście.



Hitem "bilet miejski" w Gdyni i w Gdańsku

Dużą popularność w minionym roku zyskał bilet jednorazowy strefowy obowiązujący w granicach jednego miasta: Gdańska lub Gdyni. To tak zwany "bilet miejski" w cenie 3 zł. W 2014 roku SKM-ka sprzedała ich około 387 tys. sztuk.

Ku uciesze mieszkańców miejscowości położonych na południe od Trójmiasta, SKM zmniejszyło w 2014 roku ceny biletów na odcinki do Pruszcza Gdańskiego. Dzięki temu osoby dojeżdżające stamtąd do Gdańska Głównego mają o złotówkę tańsze bilety.

Z kolei od 1 marca do końca roku 2014 SKM sprzedała 80 tys. sztuk biletu dobowego. To bilet uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów w określonej strefie ważności przez 24 godziny od momentu zakupu i skasowania.

W 2014 r. pojawiła się też oferta dla posiadaczy samochodów. Osobom dotychczas jeżdżącym autami zaproponowano bilet uprawniający grupę składającą się z maksymalnie pięciu osób do nieograniczonej liczby przejazdów w określonej strefie ważności przez 24 godziny od momentu zakupu/kasowania. Ważny na obszarze jednego miasta - Gdańska, Gdyni lub Sopotu - w cenie 20 zł, na odcinku Pruszcz Gdański - Wejherowo w cenie 34 zł, a na całość trasy SKM w cenie 79 zł.

- Na takie rozwiązanie zdecydowało się ponad 3 tys. cztero-pięcioosobowych grup - informuje Marcin Głuszek.

Jednak w 2015 r. pasażerowie będą musieli głębiej sięgnąć do portfeli przy kasach SKM, bowiem od lutego zapłacimy za bilety nawet o 7 proc. więcej. .

W 2014 r. do Trójmiasta przyjechały też zmodernizowane składy serii EN57.


Inwestycje za ponad 180 mln zł

W roku 2014 SKM zakończyła dwa duże zadania z projektu "Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście". Pierwsza to modernizacja 21 elektrycznych jednostek trakcyjnych (EZT). Inwestycję wykonała firma Pesa, która zainkasowała za zadanie prawie 124 mln zł.

W ramach modernizacji zmienił się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawił się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka jest przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Przypomnijmy, że cały zmodernizowany tabor miał być gotowy dla podróżnych 10 lipca 2013 r. Pierwszy odnowiony skład miał wyruszyć na trójmiejskie tory w styczniu w 2013 r.

Zmodernizowany skład na torach do Tczewa. Zmodernizowany skład na torach do Tczewa.
Druga inwestycja to budowa przystanku Gdańsk Śródmieście. Choć wykonawca miał zakończyć budowę wartą ok. 66 mln zł w grudniu minionego roku, to jednak pierwsze pociągi w barwach SKM przy nowym przystanku podróżni zobaczą dopiero w marcu 2015 r. Powód? Otwarcie przedłużenia naszej linii wymaga zmian w rozkładzie jazdy.

Kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanego przystanku Gdańsk Śródmieście. Ostatnim elementem jest właśnie stacja Gdańsk Śródmieście.

Wykres prezentujący udział w rynku poszczególnych przewoźników od stycznia do listopada 2014 r. SKM w Trójmieście ma 13,32 proc. udziału w rynku. Wykres prezentujący udział w rynku poszczególnych przewoźników od stycznia do listopada 2014 r. SKM w Trójmieście ma 13,32 proc. udziału w rynku.
SKM na trzecim miejscu wśród krajowych przewoźników

Według danych dostępnych na stronach Urzędu Transportu Kolejowego od stycznia do listopada 2014 r. z kolei skorzystało prawie 250 mln pasażerów. Dobre wyniki plasują trójmiejskiego przewoźnika na trzecim miejscu w skali kraju zaraz po spółkach Przewozy Regionalne i Koleje Mazowieckie. SKM-ka wyprzedziła nawet PKP Intercity.

Te wyniki wyglądają jeszcze lepiej w zestawieniu z wykonaną pracą przewozową (tzw. pasażerokilometry), która wynosi średnio 1,4 mln km miesięcznie dla wszystkich przewoźników w Polsce. Zaledwie ok. 5 proc. z tej sumy kilometrów musi przejechać SKM-ka, by przewieźć 35 mln pasażerów. Dla porównania PKP Intercity, które przewiozło według danych UTK ok. 27 mln pasażerów, musiało przejechać 560 tys. km, czyli 40 proc. z podanej liczby 1,4 mln pasażerokilometrów..

W ramach okresowego przeglądu składów w 2015 r. będą prowadzone dalsze modernizacje składów SKM.

Pociąg EN71 052: doposażenie monitoringu
Pociąg EN71 039: rampa dla inwalidów x 2, SIP, monitoring, siedziska z odzysku.
Pociąg EN71 042: rampa dla inwalidów x 2, SIP.
Pociąg EN57 1828: okna pakietowe, rampa dla inwalidów, SIP, monitoring.
Pociąg EN57 1826: okna pakietowe, SIP.
Pociąg EN57 973: okna pakietowe, rampa dla inwalidów, SIP.
Pociąg EN57 1827: okna pakietowe, rampa dla inwalidów, SIP.
Pociąg EN71 044: SIP.
Pociąg EN57 1102: okna pakietowe, siedziska, rampa dla inwalidów, SIP.

Miejsca

Opinie (244) 2 zablokowane

  • "szał"

    Wracaj w godzinach szczytu do domu skm... połowa ludzi stoi a i jeszcze kanarinios przyjdzie bilety sprawdzać, chociaż takie warunki są że mi jako prezesowi skm byłoby wstyd.... ale fajnie zarządza sie czymś zza biurka wątpię żeby prezesik pokusił się wracać do domu skm i zobaczyć jak to jest wygodne, żadna modernizacja składów nie pomoże tylko trzeba wagony doczepiac...

    • 29 1

  • (1)

    Nie ma ulg i zniżek dla zasłużonych krwiodawców - nie jeżdżę i jeździć nie będę.

    • 13 1

    • Ale są bezpłatne przejazdy dla zasłużonych dawców moczu i smrodu.

      • 6 0

  • gdansk (1)

    Szkoda ze bydlo z gdanska nie wie do czego sluzy transport miejski i obrzuca skm kamieniami

    • 10 5

    • Nie obrzucili

      tylko "zmodernizowali przestarzale sklady"

      • 2 2

  • skm

    SKM wozi ludzi jak śledzie. Poza tym brud smród i ubóstwo.

    • 17 0

  • niech oni się nie cieszą tą trzecią pozycją, bo niedługo ją stracą

    Jak w lutym podniosą ceny biletów o 7 %, to wskaźnik się zmniejszy

    • 16 0

  • Nie ma się czym chwalić...

    SKM przewozi w XXI w. więcej osób, niż w latach 80tych, tyle, że często w warunkach urągających ludzkiej godności. Za zakichanej "komuny" 75% składów to były trzy zestawy trójwagonowe, teraz jak połowa to dwa zestawy trójwagonowe, to święto lasu jest...

    • 16 1

  • SKM- przywróćcie bilety tygodniowe!

    • 12 1

  • czyli skm na ostatnim miejscu i z podwyżkami
    czyli w normie...

    • 9 1

  • Jaśniej! (2)

    Co to jest okno pakietowe?

    • 8 0

    • (1)

      W pakiecie z pasażerem.

      • 0 0

      • yyy..czy tu biją?

        W sensie, że każdy pasażer jest zobowiązany podróżować z własnym oknem?

        • 0 0

  • Brakuje jakiegoś przewoźnika autubusowego na trasie Gdańsk-Gdynia. (3)

    Nic tak nie działa na leni jak konkurencja.

    • 23 2

    • (2)

      Linia 101 okazjonalnie nadal działa : mzkzg.org/?subpage=wiad_kom&art=125&op=%2C%2C%2C

      Jedzie 64 minuty, SKM 35 minut.

      Ciekawostka,a nie konkurencja.

      • 5 2

      • Można ograniczyć ilość przystanków.

        Zapewne 101 staje dwa razy częściej niż SKM.

        • 6 1

      • 1 o 1

        i co z tego ze kolejka jedzie szybciej, jak do niej dalej?
        jak kto ma 15 minut marszu z domu do SKM a potem 15 minut z SKM do pracy
        to wybrał by 2 x 5 minut do autobusu, i miał bygdzieś że autobus jedzie wolniej

        a teraz - wsiada w szrota i jedzie wraz z resztą korkorobów

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane