• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół miliona za stronę systemu Tristar. Warto czy to pieniądze w błoto?

Maciej Korolczuk
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Informacje dla kierowców publikowane ne stronie Tristara. Najświeższa z Gdyni - z początku października. Ta z Gdańska - z 2015 r. Informacje dla kierowców publikowane ne stronie Tristara. Najświeższa z Gdyni - z początku października. Ta z Gdańska - z 2015 r.

Korzysta z niej garstka użytkowników, odwiedzają w zasadzie tylko urzędnicy, jest przestarzała, niefunkcjonalna i nie posiada wersji mobilnej. Mowa o stronie internetowej systemu Tristar, na utrzymanie której przez kolejne trzy lata Gdynia i Gdańsk będą musiały zapłacić 500 tys. zł. Dlatego pojawił się pomysł jej zamknięcia.



Co zrobić ze stroną systemu Tristar?

Strona internetowa systemu Tristar została stworzona z myślą o kierowcach z Trójmiasta. Miała im dostarczać aktualnych i najważniejszych informacji o sytuacji na drogach w Gdańsku, Gdyni i Sopocie oraz na obwodnicy Trójmiasta. Poza zdjęciami z kamer zainstalowanych na skrzyżowaniach można na niej znaleźć informacje wyświetlane na znakach zmiennej treści, a także te dotyczące wolnych miejsc na parkingach i sytuacji meteorologicznej.

Tak wygląda strona internetowa systemu Tristar

Tyle teorii. W praktyce strona jest martwa, o czym świadczą publikowane na niej komunikaty. Najnowsze info dla gdańszczan dotyczy zamknięcia tunelu koło LOT-u i pochodzi z wakacji 2015 r. Gdynianie są bardziej na bieżąco, bo najświeższa informacja ma dwa miesiące, pochodzi z pierwszej połowy października i dotyczy utrudnień na ul. Władysława IV.

Strona systemu Tristar odwiedzana przez urzędników i hakerów



Strona ma przestarzały interfejs, nie ma wersji mobilnej, nie da się jej też przerobić na aplikację. Miesięcznie odwiedza ją niewielu użytkowników, ruch generują na niej w zasadzie tylko urzędnicy i... internetowe roboty. System odnotowuje tygodniowo setki ataków złośliwego oprogramowania.

Utrzymanie strony generuje ogromne - w porównaniu do korzyści - koszty. Już niebawem wygaśnie trzyletnia licencja na prowadzenie strony. Za jej odnowienie Gdańsk i Gdynia będą musiały w sumie zapłacić ok. 500 tys. zł.

Utrzymanie strony i baz danych w takim samym kształcie po zakończeniu gwarancji będzie świadczone w ramach usługi zlecanej na zewnątrz.

Podgląd z kamer na skrzyżowaniach to prawdopodobnie najbardziej przydatna - choć niepozbawiona ograniczeń - funkcja strony Tristara. Podgląd z kamer na skrzyżowaniach to prawdopodobnie najbardziej przydatna - choć niepozbawiona ograniczeń - funkcja strony Tristara.
Zdaniem urzędników, z którymi rozmawialiśmy, to pieniądze wyrzucone w błoto i chcieliby oni przestać trwonić na nią publiczne fundusze. Nie jest to jednak proste. Strona powstała jako część projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jest jego integralną częścią i jednym z warunków tzw. trwałości projektu.

Gdańsk chce oszczędzić, Gdynia widzi korzyści



Pojawił się jednak pomysł, by zwrócić się do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (opiniuje wszystkie projekty transportowe współfinansowane z UE) z wnioskiem o wyłączenie z umowy warunku utrzymania strony.

- Pomysł wydaje się ciekawy, bo z działania tej strony nikt nie jest zadowolony - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Przewidzieliśmy w przyszłorocznym budżecie ok. 250 tys. zł na zakup trzyletniej licencji tylko dlatego, że wymaga tego umowa z CUPT. Postaramy się wyłączyć ten warunek z umowy, może wówczas te środki uda się przesunąć na inne cele?
Nieco innego zdania są urzędnicy z Gdyni. Jak wyjaśnia nam Wojciech Folejewski, wicedyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, koszt przedłużenia licencji w późniejszych latach będzie kilkunastokrotnie niższy niż obecnie.

- Należy nadmienić, że portal stworzony został nie tylko dla użytkowników indywidualnych, ale stanowi także źródło informacji dla służb porządkowych. Po zalogowaniu można np. zajrzeć do danych ze stacji meteorologicznych. Z tego powodu Gdynia nie zamierza wnioskować o wyłączenie portalu z trwałości projektu - mówi zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Wideo archiwalne

Opinie (243) 5 zablokowanych

  • IT

    Mogę przez kolejne 3 lata utrzymać stronę za połowę tej kwoty.

    • 5 1

  • z kąd taka cena? (2)

    ja choćby teraz zamowilbym taka kamerkę tylko 10x lepszą za 20 x mniej!!!
    z lepszymi parametrami nie 1 kl na sek!
    a założyć to powinni pracownicy z zddiz tu od tego pensje biorą!
    Z Kąd ta cena!

    • 2 3

    • Nie ma wyrazu 'kąd', (1)

      zatem nie można pisać 'z kąd', lecz 'skąd'... Zresztą edytor podkreśla ten błąd.

      • 1 0

      • to czemu

        się mówi idź do kąda??

        • 0 0

  • dzisiaj jechałem Władka IV autobusem k. Batorego i kierowca nagle ostro dał po hamulcach, bo (2)

    włączyły się żółte światła (z 10 Lutego). Proponuję tam założyć odliczniki, aby sprawdzić ten system w Gdyni choć na jednym przykładzie.

    • 3 2

    • w Prisztinie juz to maja (1)

      to za kilkanaście lat i w Gdyni będzie

      • 0 0

      • Byłem 4 lata temu w Hawanie i tam też już był podawany czas ekspozycji świateł

        • 2 0

  • Skorumpowani sedziowie i 80% urzednikow - tak wyglada kraj Geremka, michnika, balcerka tuskow i kaczora tez! (2)

    • 10 1

    • to teraz bedzie 100% (1)

      bo to kraj kaczynskich, maciarewiczow, miesiewiczow, itd

      • 2 4

      • Kanalio z pelo

        • 0 1

  • Tristar to jeden wielki przewał. Bez tristaru kiedys była.zielona fala. Teraz co 100 metrow czerwone swiatło. Korki, jazda do 3 biegu i znow czerwone. A im bardziej uczeszczana droga tym wiecej czerwonego swiatła. Tak to jest jak dyletanci i idioci biorą sie za wydawanie baniek. A teraz perełka idiotyzmu. Rondo na Partyzantow przy strazy pozarnej. PO CO??????? Zeby ktos przytulil pare zloty i zeby bylo bardziej niebezpiecznie.

    • 6 1

  • Glosujcie dalej na PIS . Pieniedzy jeszcze dlugo nie bedzie. (2)

    Wkrotce skonczy sie 500 plus , skonczy sie kasa na remonty itd. Jaki rzad , taka gospodarka. Do wszystkich wyobrcow PIS: Nie nawidze was.

    • 4 12

    • Kupić ci słownik na święta cymbale PeOwski ? (1)

      • 4 0

      • to mu nic nie da, dalej będzie pisał głuPOty... tyle że poprawnie ortograficznie.

        • 1 0

  • Gd Tu so takie malchoje! o których swiat nie widział!

    Kolebka POukładanych,
    POpapranych,
    POukradanych pieniedzy,
    POwiazanych wszedzie!

    • 6 1

  • To chyba Kijowski robił tę stronę :D

    jego stawka, to by się zgadzało ahahahha.

    • 8 1

  • Strona internetowa (1)

    To jest przyklad tego jak trwonione sa publiczne pieniadze, pol miliona za taka strone internetowa ????

    • 9 0

    • Strona kosztowała pewnie max 500 zł, a reszta kasy do podziału dla urzędników.

      • 1 0

  • (3)

    Niech lepiej firma robiaca sam tristar odda kase bo to nie dziala i!nigdy nie dzialalo. System mial byc inteligentny, uczyc sie, reagowac na korki, mialy byc pomiary predkosci. Tymczasem nic z tych rzeczy nie dziala.

    • 10 1

    • (1)

      Akurat większość rzeczy działa. Problem w tym, żeby zadziałało w pełni potrzebne jest objęcie systemem całego miasta, a nie tylko jednej głównej arterii.

      • 0 2

      • dokładnie tak ...

        • 0 0

    • tristar jest jeden a samochodów wiele ..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane