• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorscy szóstoklasiści stoją w miejscu

Izabela Jopkiewicz
30 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:53 (30 maja 2008)
Gdansk, testy kompetencyjne w szkolach podstawowych. Na zdjeciu szostoklasisci ze Szkoly Podstawowej nr 50 tuz przed rozdaniem testow. Gdansk, testy kompetencyjne w szkolach podstawowych. Na zdjeciu szostoklasisci ze Szkoly Podstawowej nr 50 tuz przed rozdaniem testow.

Absolwenci pomorskich podstawówek mają problemy z pisaniem tekstów i wykorzystywaniem wiedzy w praktyce - wynika z raportu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Wśród rówieśników z innych województw uplasowali się na początku drugiej dziesiątki.



Tegoroczny sprawdzian uczniów ostatnich klas podstawówek był zatytułowany "Jasne jak słońce". Z raportu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wynika, że wcale nie był dla szóstoklasistów taki łatwy.

8 kwietnia do testu przystąpiło w naszym województwie ponad 25,5 tys. dzieci. W ciągu godziny musiały odpowiedzieć na 25 pytań otwartych i zamkniętych. Mogły dostać maksymalnie 40 pkt. Test miał sprawdzić, jak radzą sobie z pisaniem, czytaniem, rozumowaniem, korzystaniem z informacji i wykorzystaniem wiedzy w praktyce.

Nasi uczniowie najgorzej poradzili sobie z napisaniem tekstu (temat: "Jedyne pod słońcem. Napisz o miejscu, które jest dla ciebie wyjątkowe"). Za poprawność językową zdobyli średnio tylko 46 proc., za ortografię - 54. Agata Bebło, polonistka w SP 45 w Gdańsku: - Pisanie jest dużym problemem dla dzieci, ponieważ wyrastają w kulturze medialno-obrazkowej. Nie czytają książek, choć z samą czynnością czytania sobie radzą, więc nie czerpią słownictwa i konstrukcji z literatury. Piszą jak mówią, czyli: "fajnie, ekstra, super, spoko" - rozmawiają półsłówkami. Nie przywykli do słowa pisanego, nie rozumieją poleceń także w innych przedmiotach. Ćwiczymy to wszystko w szkole, ale jeśli nie stosują tych umiejętności w życiu, zapominają.

Wykorzystanie wiedzy w praktyce wypadło słabo, m.in. dlatego, że przynajmniej połowa punktów do zdobycia w tej dziedzinie pochodzi z pytań otwartych (uczeń sam udziela odpowiedzi), a te są dla nich zawsze trudniejsze.

- Wykorzystanie wiedzy sprawdza się głównie przy rozwiązywaniu zadań. Uczniowie nie zawsze precyzyjnie odczytują ich treść. Gdy coś przeoczą w poleceniu, nie mogą mieć dobrego wyniku. Najlepiej wychodzą im zadania związane z obliczaniem kosztów, pieniężne. Gorzej idzie im z długością i powierzchnią - tłumaczy Zofia Bolałek, koordynator sprawdzianu klas VI w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku. - W tym roku wielu zdających zapomniało też, że godzina ma 60 minut...

Zdzisław Szudrowicz, pomorski kurator oświaty, szuka w raporcie jasnych stron: - Różnice między najlepszym a najgorszym województwem mieszczą się w granicach półtora punktu, to znaczy, że poziom młodych Polaków jest bardzo wyrównany. Pomorskie od lat stoi w miejscu. Trzeba naprawdę zastanowić się, jak zachęcić uczniów do czytania. Musimy spotkać się z dyrektorami i nauczycielami i zrobić wielką burzę mózgów nad wnioskami z testu.

Słabo napisany sprawdzian nie ma jeszcze konsekwencji dla zdającego, ale jest ostatnim dzwonkiem, by wziąć się do pracy. Kolejny test w życiu ucznia - egzamin gimnazjalny - ma znaczenie przy rekrutacji do ogólniaka.

Pomorskie na teście

W punktach średnia krajowa wyniosła 25,77; województwa pomorskiego - 25,38 (11. miejsce w kraju, ex aequo z woj. dolnośląskim); Gdyni - 27,99; Sopotu - 27,69 i Gdańska - 27,32. Po przeliczeniu punktów na procenty uzyskaliśmy, podobnie jak sześć innych województw - 63 proc. (przy średniej krajowej - 64). Procent to wartość zaokrąglona, bez miejsc po przecinku, stąd większa "uniformizacja" uczestników sprawdzianu przy takim przeliczeniu.
Gazeta WyborczaIzabela Jopkiewicz

Opinie (108) 4 zablokowane

  • (2)

    "Niewielka część uczniów nie znała znaczenia podanego w temacie frazeologizmu. Odczytali
    wyrażenie „jedyne po słońcem” w sposób dosłowny i uznali, że należy napisać o miejscu
    słonecznym, słonecznej pogodzie lub po prostu o słońcu. Efektem była tylko częściowa
    realizacja tematu lub praca nie na temat"

    jakbym widział W:-)

    • 0 0

    • (1)

      czyżby nie poruszył Cię ten elaborat na 1-szej stronie? czytam, czytam i za grosz nie rozumiem
      "o co się rozchodzi", ale moze to u mnie z rozumieniem tekstu pisanego cos nie tak ? :)

      • 0 0

      • to jest tyPOwa kobyła waszki:-)

        • 0 0

  • (4)

    "Drugim pod względem częstości występowania rodzajem błędów było naruszenie norm
    łącznej i rozłącznej pisowni wyrazów:
    - w wyrażeniach przyimkowych:: odrazu, wogóle, poprostu, w zdłuż, w tedy, dla tego,
    z tąd; dlamnie;
    - w przyimkach złożonych: do okoła, po nad;
    - w wyrazach z cząstką „by”: chciał bym, powiesił bym;
    - w wyrazach z partykułą „nie”: niechce, nielubię;
    o w innych wyrazach: pra babci, jesttam, naj piękniej, kraj obraz"

    to tak samo jak na portalu trojmiasto.pl

    • 0 0

    • (1)

      albo opowieść o pacjentce, co 4 tygodnie leżała na bezdechu

      • 0 0

      • w: "Redłowo to drugi Oświęcim"

        • 0 0

    • (1)

      najlepiej widac poziom języka polskiego , jak i myslenia naszej młodziez w wątkach "młodzieżowych" -o narkotykach, młodocianych przestepcach, ale równiez w temacie Lechia i Arka.
      cud , miód i malina

      • 0 0

      • a ja ich testuje na sobie:-) to znaczy robie im wstrzyk, i sPOkojnie czekam na ich reakcję:-)

        • 0 0

  • (2)

    ale na koniec sprawozdania MEN jest promyk nadzieji słoneczka peru i perełka taniej propagandy sukcesu pani hall

    "Oto przykładowa analiza wyników uczniów.
    Uczniowie A, B, C, D, E, F to szóstoklasiści, którzy ukończyli szkołę podstawową w siedmiu
    kolejnych latach: 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 i 2008. Każdy z nich na sprawdzianie
    uzyskał wynik 35 punktów. Nie znaczy to jednak, że ich osiągnięcia są takie same, gdyż w
    wymienionych latach różna była trudność sprawdzianu.
    Przybliżone porównanie osiągnięć tych uczniów umożliwiają skale staninowe. I tak:
    – wynik ucznia A uzyskany w 2002 r. jest wyżej średni
    – wynik ucznia B uzyskany w 2003 r. jest wysoki
    – wynik ucznia C uzyskany w 2004 r. jest bardzo wysoki
    – wynik ucznia D uzyskany w 2005 r. jest wyżej średni
    – wynik ucznia E uzyskany w 2006 r. jest wysoki
    – wynik ucznia F uzyskany w 2007 r. jest wysoki
    – wynik ucznia G uzyskany w 2008 r. jest bardzo wysoki.
    Widzimy więc, że osiągnięcia naszych szóstoklasistów – mimo takich samych wyników
    (35 punktów) znacząco się od siebie różnią.
    W taki sam sposób można porównywać ze sobą wszystkie wyniki."

    komentarz zbyteczny:-) tak sie robi propagande sukcesu:-) trudność sprawdzianów w latach 2002 - 2008 ustalała pewnie sama picera, w supertajnym raPOrcie he he he he

    • 0 0

    • czyli z tego raportu wynika mi, ze jest dobrze a nawet bardzo dobrze?
      statystycznie?

      • 0 0

    • Powinieneś napisać "nadziei!!"

      Ha ha ha-takiś mądry a sam popełniasz błędy,heh...

      • 0 0

  • jeżeli POtrafisz czytać ze zrozumieniem, a sądzę, że potrafisz, to tak to wygląda hi hi hi hi

    • 0 0

  • Gallux - ty ćwoku!

    PO winne że dzieciaki to matoły?
    ciebie to już rypie równo!
    popatrz kołku zbożowy na rodziców tych dzieci - to pokolenie po komunie - nie nauczone niczego!
    absolutnie niczego!
    a poza tym zobacz że większość tych matołkowatych dzieciaków mieszka na terenach po byłych PGR-ach,
    słupskie, bytowskie!
    dzieci matołkowate - ale jak była komunia - to cała wiocha tyrała przez tydzień w przygotowaniach,
    tumani się harry potterami, głupimi grami, komputerami, a zwykła książka to dla nich abstrakcja!

    • 0 0

  • watpliwości budzi wiedza nauczycieli - może by i tu zrobić co roku jakiś sprawdzian wiedzy - wyższe zarobki muszą za czymś iść!

    • 0 0

  • nie karmić pankracego - trolla maniakalnego!!! uwaga! troll pluje i gryzie!!

    TROLL MANIAKALNY PANKRACY (antilocalisatora propirata).
    Gatunek ten jest wyjątkowo niebezpieczny, po pierwsze ze względu na swoją agresję, którą przewyższa
    inne trolle, po drugie ze względu na zdolność do niemal natychmiastowej regeneracji (raz ubity troll maniakalny rychło wraca na forum), a po trzecie ze względu na przywiązanie do haseł, których zdecydował się “bronić”.
    Troll maniakalny jest niestety bezużyteczny, gdyż jego umiejętności
    komunikacji z człowiekiem są prawie zerowe. Nauka okazuje się bezradna wobec
    tak daleko posuniętego zdziczenia. Ze względu na wysoki stopień agresji i
    ekspansywność niemożliwe jest także izolowanie go. Uważa się, że jakakolwiek
    hodowla trolla maniakalnego powinna być prawnie zakazana.
    Najskuteczniejszą obroną przed trollingiem jest całkowite zignorowanie wszelkich zaczepek trolla, w momencie gdy się zorientujemy, że mamy z nim do czynienia.
    Zazwyczaj konsekwentne ignorowanie trolla skutkuje jego zniechęceniem i przeniesieniem się w inne miejsce lub całkowitym zaprzestaniem działalności.

    • 0 0

  • (10)

    "popatrz kołku zbożowy na rodziców tych dzieci - to pokolenie po komunie - nie nauczone niczego!"

    a patrzyliśmy, patrzyliśmy:-) i wyszło nam, że to w województwach zachodnich, tam gdzie wygrała Parada Oszustów, jest najwięcej POmatołków:-)

    • 0 0

    • Gallux,

      nie przesadzaj.
      Moze fakt, ze dzieci z zachodniej Polski maja klopoty z gramatyka i ortografia nie jest wina zadnej partii, tylko fakt, ze to potomkowie zabuzan.
      Czyli winny jest tow. Stalin, bo on przesunal granice.

      • 0 0

    • (8)

      Zabużanie wg Rumuna są akurat w tej części kraju, gdzie źle się dzieje. Jeżeli coś pozytywnego działoby się w województwach zachodnich, nigdy nie będzie to ZASŁUGA zabużan ;)

      • 0 0

      • e. (7)

        Nieprawdaz?
        Coz za celna uwaga!
        U mnie jest to chyba analogicznie jak u Galluxa:
        Slaby z gramatyki- wyborca PO.

        • 0 0

        • dobrze ci e. napisała
          wrocław to też zaburzanie? bo to podobno jedno z lepiej zarządzanych miast:-)
          bronisz tych teMpaków jak własnej cnoty, a przecież gołym okiem widać, że największy badziew jest właśnie w dużych miastach
          jestem po ojcu zabużaninem i nie wydaje mi się, żebyście ty czy ten leszczowaty troll byli ode mnie mądrzejsi....

          • 0 0

        • POwierzchowność, to cechuje platfusów, PO wierzchu POzory, a POd nimi żenująca reszta

          • 0 0

        • (4)

          Sześcioklasiści nie maja jeszcze w Polsce praw wyborczych, a podział Polski na postępowa Polskę A (wyborców PO) i niewykształconą Polskę B (wyborców PiS), to przecież pomysł wyborców PO. Czy trzeba to komuś przypominać?

          • 0 0

          • trzeba! codziennie! jaką une mają amnezje:-) (3)

            • 0 0

            • rumun? ile kilosów autostrad zduwali krzykacze z PO? zero? to chcociaż ile zaczęli budować:-)

              do rumuna nie dociera jeszcze, że to co teraz obserwuje, to skutek dwuletniej, chamskiej, ordynarnej, kłamliwej, smrodliwej kampanii nienawiści do PiS, prowadzonej przez tusk vision network i PO
              to teraz my ubieramy sie w buty PO sprzed dwóch lat:-) albo jest demokracja, albo każdy mówi co chce:-)
              kto POd kim dołki kopie sam w nie wpada; kto mieczem wojuje.....

              • 0 0

            • a mają, mają (1)

              • 0 0

              • no to im odświeżymy:-) benzyne bedą niedługo kuPOwać na naparstki:-) po 7 za litr (w lipcu)

                DZIESIĘĆ ZOBOWIĄZAŃ PLATFORMY
                Polska zasługuje na cud gospodarczy

                1.Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy

                2.Radykalnie podniesiemy płace dla budżetówki, zwiększymy emerytury i renty
                3.Wybudujemy nowoczesną sieć autostrad, dróg ekspresowych, mostów i obwodnic
                4.Zagwarantujemy bezpłatny dostęp do opieki medycznej i zlikwidujemy NFZ
                5.Uprościmy podatki – wprowadzimy podatek liniowy z ulgą prorodzinną, zlikwidujemy ponad 200 opłat urzędowych
                6.Przyspieszymy budowę stadionów na Euro 2012
                7.Szybko wypełnimy naszą misję w Iraku
                8.Sprawimy, że Polacy z emigracji będą chcieli wracać do domu i inwestować w Polsce
                9.Podniesiemy poziom edukacji i upowszechnimy Internet
                10. Podejmiemy rzeczywistą walkę z korupcją.

                EFEKTY 7 miesiecy PO wyborach
                Nowe autostrady
                zbudowane przez
                rząd Tuska: 0 km

                Śmiertelne ofiary
                wypadków drogowych: 2562 (do 30.04.2008)

                Liczba Polaków, którzy
                wrócili z Irlandii: brak danych

                Podatek liniowy: wycofany

                Cud gospodarczy: czekamy

                Expo 2012: klęska

                Długość expose
                premiera: 185 min.

                Liczba obietnic: 73

                • 0 0

  • 1. Obrona praw pracowników.
    2. Wspieranie przedsiębiorczości i zmiana prawa na korzystniejsze dla pracowników i pracodawców.
    3. Obniżenie podatków i “danin publicznych”.
    4. Wzrost płac pracowników sektora publicznego.
    5. Pomoc ze strony państwa dla “najsłabszych”.
    6. Ograniczenie deficytu.
    7. Bezpieczne wprowadzenie Euro.
    8. Zahamowanie wzrostu inflacji.
    9. Większe środki na rozwój i edukacje.
    10. Radykalne uproszczenie prawa podatkowego, gospodarczego i trybu poboru ZUSu
    11. Uproszczenie procedur zakładania firm.
    12. Prywatyzacja kluczowych firm polskiej gospodarki.
    13. W przypadku firm należących do Skarbu Państwa - rzetelne wybierania zarządów i rad nadzorczych.
    14. Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego.
    15. Wsparcie projektów infrastrukturalnych UE dot. bezpieczeństwa energetycznego.
    16. Przyśpieszenie budowy obwodnic i autostrad.
    17. Wyeliminowanie barier prawnych blokujących szybki rozwój infrastruktury.
    18. Modernizacja PKP
    19. Powszechny dostęp do szerokopasmowego Internetu.
    20. Wprowadzenie możliwości załatwiania spraw państwowych (podatki itp.) przez Internet.
    21. Gospodarczy “powrót Polski nad morze”.
    22. Mądre wykorzystywanie funduszy europejskich.
    23. Decentralizacja władzy.
    24. Wsparcie rozwoju regionalnego.
    25. Modernizacja wsi i rolnictwa
    26. Usprawnienie procesu składania wniosków o dotacje unijne.
    27. Reforma instytucji publicznych obsługujących rolnictwo.
    28. Ekologiczna produkcja żywności.
    29. Wytwarzanie biopaliw i biogazów.
    30. Reforma systemu ubezpieczeniowego rolników.
    31. Rozwój rybołówstwa.
    32. Ochrona środowiska.
    33. Wdrożenie programu Natura2000
    34. Wprowadzenie polityki solidarnego państwa.
    35. Ułatwienie młodym startu zawodowego.
    36. Obniżenie bezrobocia.
    37. Długoterminowe uniknięcie zagrożeń demograficznych.
    38. Rozwój edukacji przedszkolnej na terenach wiejskich.
    39. Oddanie sprawy edukacji dzieci rodzicom.
    40. Podniesienie pensji nauczycielom.
    41. Zmiana mechanizmów finansowania edukacji.
    42. Zwiększenie miejsc pracy dla ludzi powyżej 50 roku życia.
    43. Reforma emerytalna.
    44. Poprawa jakości służby zdrowia.
    45. Zwiększenie powszechnego dostępu do służby zdrowia.
    46. Podwyższenie pensji pracownikom służby zdrowia.
    47. Podział NFZ na kilka konkurencyjnych zakładów ubezpieczeniowych.
    48. Reformacja polityki refundacji leków.
    49. Ułatwienie zdobywania specjalizacji lekarzom.
    50. Ułatwienie osobom niepełnosprawnym zdobycie wykształcenia i pracy.
    51. Rozwój społeczeństwa obywatelskiego.
    52. Zmiana ustawy o organizacjach pożytku publicznego i wolontariacie.
    53. Stabilizacja finansowa sektora kultury.
    54. Organizacja Euro 2012
    55. Program “Boisko w każdej gminie”
    56. Wsparcie sportu wyczynowego.
    57. Odbudowa zaufania obywateli do władzy
    58. Ograniczenie przywilejów władzy
    59. Likwidacja zagrożeń korupcyjnych.
    60. Zmiany w “prokuraturze (min. rozłączenie funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego).
    61. Reforma prawa karnego.
    62. Zmiana systemu odbywania kar.
    63. Prowadzenie walki z przestępczością.
    64. Zapewnienie bezpieczeństwa i praworządności w Polsce.
    65. Budowa systemu ochrony i ratownictwa ludności.
    66. Dokończenie reformy administracji publicznej.
    67. Wprowadzenie e-dowodu osobistego.
    68. Zmiana sposobu prowadzenie polityki zagranicznej.
    69. Dbanie o interesy Polski w UE
    70. Udział Polski w dbaniu o bezpieczeństwo światowe.
    71. Realizacja polityki historycznej.
    72. Uzawodowienie Wojska.
    73. Zakończenie misji w Iraku w 2008 r.

    • 0 0

  • Ja powiem krótko... CKE w tym roku wogóle sie nie popisłao błędy, błędy, błędy i jeszcze raz błędy. Wogóle nie wiem kto powołał te osoby do CKE. Pozatym Rząd Tuska jest poprostu najgorszy najlepiej skrócić wakacje albo najlepiej je zabrać benzyna za tydzie będzie po 100zł za litr ludzie giną z biedy bo TUSK wydaje 100000zł w ciagu 4 dni na podróże z Warszawy Do Sopotu

    Iście CUD GOSPODARCZY :P

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane