• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze walczy o swoje drogi

Michał Stąporek
28 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe
Cięcia w budżecie Funduszu Drogowego poskutkują wstrzymaniem budowy kilkudziesięciu dróg w całej Polsce. Cięcia w budżecie Funduszu Drogowego poskutkują wstrzymaniem budowy kilkudziesięciu dróg w całej Polsce.

Zakończyły się konsultacje w sprawie rządowego "Programu budowy dróg w latach 2011-2015". Trójmiejskie samorządy walczą o dopisanie do niego inwestycji, które usunięto po obcięciu budżetu na inwestycje drogowe. Czy im się uda, okaże się około 10 stycznia.



Wspólny protest samorządów w sprawie dróg prowadzących do portu w Gdyni. Wspólny protest samorządów w sprawie dróg prowadzących do portu w Gdyni.
Pismo marszałka Mieczysława Struka do premiera Donalda Tuska. Pismo marszałka Mieczysława Struka do premiera Donalda Tuska.
Najwięcej kontrowersji budzi przesunięcie na listę rezerwową (czyli do realizacji w przypadku nieoczekiwanych oszczędności lub znalezienia dodatkowych pieniędzy) budowy pomorskiego odcinka drogi krajowej nr 7, która łączy Trójmiasto z Warszawą i Krakowem. Chodzi o 40-kilometrowy odcinek między Koszwałami i Kazimierzowem (pdf) i dalej do Elbląga.

Jeszcze przed świętami marszałek pomorski Mieczysław Struk interweniował w tej sprawie w ministerstwie infrastruktury. Pomorscy samorządowcy wysłali także w tej sprawie pismo do premiera Donalda Tuska.

- W przesłanym do ministerstwa infrastruktury piśmie argumentowaliśmy, jak ważna jest realizacja tej inwestycji właśnie teraz, a nie w niesprecyzowanej przyszłości. Na "siódemkę nie można patrzeć wyłącznie jak na drogę łączącą Trójmiasto z Krakowem , ale także z Kaliningradem oraz Słowacją. Dodatkowo odcinek z Kazimierzowa do Koszwał jest idealnym uzupełnieniem powstającej Południowej Obwodnicy Gdańska - argumentuje wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski.

W obronie S7 stanął także wojewoda pomorski, Roman Zaborowski, który zwraca uwagę, że istniejący odcinek drogi przejeżdża dziś około 20 tys. pojazdów na dobę, a  pogarszające się warunki jazdy powodują wzrost zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. W piśmie do MI napisał m.in.: [pomorski fragment] wpisuje się w europejski i krajowy system infrastruktury technicznej i drogowej. Na odcinku od Gdańska do Elbląga droga krajowa nr 7 leży w europejskim korytarzu transportowym Ryga - Kaliningrad - Elbląg - Gdańsk oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy. Z kolei powiązanie drogi S7 z realizowaną obecnie Południową Obwodnicą miasta Gdańska łączy korytarz IA z europejskim korytarzem transportowym VI - Gdańsk - Katowice (autostrada A1).

Przesunięty na listę rezerwową pomorski odcinek "siódemki" jest już niemal gotowy do realizacji, przygotowano już nawet przetarg na jego budowę. Spora liczba firm zainteresowanych jego budową pozwala wierzyć, że kontrakt opiewałby na mniej niż szacowane w kosztorysie 3 mld zł.

Do MI wspólnie wystąpiły także samorządy Gdyni, Rumi, Redy i Wejherowa oraz gminy Kosakowo, które nalegają na wpisanie do rządowego programu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT), budowy drogi będącej przedłużeniem ul. Janka Wiśniewskiego od Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni do OPAT oraz modernizacji drogi stanowiącej przedłużenie ul. Polskiej od skrzyżowania z ul. Chrzanowskiego do Dworca Morskiego w Gdyni.

Na listę rezerwową programu przeniesiono także budowę tzw. Trasy Kaszubskiej, czyli drogi ekspresowej S-6 ze Słupska do Trójmiasta. W jej obronie wystąpił słupski poseł PO Zbigniew Konwiński, który napisał protest do premiera Donalda Tuska.

Wstrzymanie prac na wielu odcinkach dróg w całej Polsce było konieczne, gdyż rząd zmniejszył Fundusz Drogowy do 78 mld. To aż o 16 mld mniej niż wcześniej planowano. W całym kraju trzeba będzie z tego powodu anulować aż 45 już trwających przetargów.

Opinie (171) ponad 10 zablokowanych

  • Edward Gierek = Donald Tusk (2)

    1979:

    Gospodarskie wizyty
    Aby Polska rosła w siłę, a ludziom żyło się dostatniej
    RWPG
    Zadłużenie = 20 mld USD
    Braterstwo z Breżniewem
    Propaganda sukcesu

    2010:

    Gospodarskie wizyty
    Nie róbmy polityki, budujmy drogi
    Eurounia
    Zadłużenie = 250 mld USD
    Braterstwo z Putinem
    P.R.

    • 23 2

    • 1980

      2011

      • 3 0

    • dodam jeszcze

      tysiąc szkół na tysiąclecie

      tysiąc orlików na 2012

      • 3 0

  • drogi (1)

    Szczurek się zasiedział, a nic w tej sprawie nie zrobi bo się boi...o własne stanowisko

    • 2 5

    • POmyśl trochę i nie PiSz bzdur

      • 1 4

  • "Nie róbmy polityki budujmy drogi" a po wyborach: "Robimy politykę i nie budujemy dróg"!

    Ciekawe, że te konsultacje i zamierzane cięcia ogłosili po wyborach samorządowych...

    • 11 1

  • olac drogi wazne ze jest cudna SKM i moscie nam panujacy Budyn!!!

    • 6 1

  • Po co to?

    Jezeli za te 100 lat uda sie jakas wybudowac to i tak auta po niej w okresie zimowym jezdzic nie beda, bo kto je odsniezy skoro i teraz ledwo co glowne trasy sa w miere przejezde...

    • 0 2

  • hmmmm rozmarzyłem się, gdyby tak drogi można było kręcić jak lody..... (1)

    przecież "orliki" się kręcą, co prawda przy pomocy chińczyków, a dróg nie można kręcić?
    nie rozumiem:-)

    • 5 5

    • ukręć sobie gałkę z żółtego śniegu

      • 3 1

  • Patforma buduje drogi?

    odsuńmy ukochną Platformę, a drogi będą wybudowane...

    • 13 3

  • wybory wygrane

    wiec mozna juz zwijac udawane inwestycje

    • 10 1

  • Gazeta Wyborcza jutro napiszę, że największym sukcesem naszego rządu jest budowa największej liczby w historii wolnej Polski (2)

    kilometrów dróg...

    • 8 3

    • + szechterunio obecnie zwany michnikiem napisze, że to wina PiS i Kaczyńskich (1)

      :)

      • 6 1

      • aaa

        przed wojną w 20 letniej Polsce wybudowano 20 tyś kilometrów dróg utwardzonych a teraz !!!! kpina

        • 3 1

  • po co drogi

    jak macie ECS i inne budyniowe wynalazki :) budyniowych popłuczyn

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane