• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł czytelnika: cztery tory tramwajowe w centrum

1 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego. Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.

Proponuję stworzyć dwa dodatkowe tory tramwajowe na odcinku od Błędnika do Huciska, kosztem jednego pasa jezdni w każdą stronę - postuluje pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl.



Jak oceniasz ten pomysł?

Od dawna wiadomo, że przepustowość trasy tramwajowej w centrum Gdańska jest na wyczerpaniu. Przez Śródmieście przejeżdża bowiem 10 z 11 miejskich linii (obecnie z powodu budowy Forum Gdańsk część z nich kursuje przez ul. 3 Maja).

Miasto dąży do tego, by część pojazdów wożących pasażerów z górnego na dolny taras kursowała z pominięciem Śródmieścia, ale żeby tak się stało, muszą powstać trzy nowe trasy tramwajowe. O ile budowa Nowej Bulońskiej Północnej jest już praktycznie przesądzona, a projekt Nowej Warszawskiej nabiera coraz bardziej realnych kształtów, to los Nowej Politechnicznej, która stanowi dopełnienie alternatywnej trasy dotarcia z południa Gdańsk do Wrzeszcza, nie jest przesądzony.

Wygląda więc na to, że całość, o ile w ogóle powstanie, będzie gotowa nie wcześniej niż za 5 lat.

Czytaj więcej: Studium Gdańska. Nowy układ sieci tramwajowej

Pomyślałem więc, że zanim to nastąpi, można w inny, dość prosty i niedrogi sposób udrożnić centrum. Jak? Zlikwidować po jednym pasie ruchu obu jezdni Podwala Grodzkiego na odcinku między Błędnikiem a Huciskiem, a w ich miejsce położyć dwa dodatkowe tory tramwajowe.

W dobie dyskusji na temat przywracania miast pieszym i stawiania na komunikację miejską upiecze się dwie pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze zmniejszy to liczbę aut, bo kierowcy mając mniejsze pole manewru zastanowią się nad korzystaniem z innych dróg lub przesiądą się do komunikacji.

A po drugie, i najważniejsze, upłynni to ruch tramwajowy, szczególnie w okolicach Huciska, gdzie znajduje się najwęższe gardło komunikacji torowej.

Dzisiaj przejazd tamtędy to prawdziwa zmora motorniczych i pasażerów. Wygląda to mniej więcej tak: tramwaje jadące od Błędnika na wprost do Bramy Wyżynnej i te skręcające w prawo w stronę Siedlec ustawiają się na Hucisku gęsiego, co sprawia, że na jednej zmianie świateł przejadą maksymalnie dwa pojazdy.

Gdyby powstał dodatkowy tor, biegnący równolegle do tego istniejącego, to na Hucisku pojazdy mogłyby stawać obok siebie, dzięki czemu na jednej fazie świateł przejechałoby ich więcej, zarówno w prawo, jak i prosto.

Nowy tor zewnętrzny byłby przeznaczony dla linii 10 i 12, bowiem to one jako jedyne (na razie) skręcają na Hucisku. Pozostałe linie (2, 3, 4, 6, 7, 8, 9) jechałyby torem istniejącym.

Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę. Wjeżdżające równocześnie na przystanek Gdańsk Główny tramwaje linii np. 12 i 7 stawałyby po obu jego bokach, co ułatwiłoby pasażerom przesiadkę drzwi w drzwi.

GAiT posiada dzisiaj 126 zestawów tramwajowych, z czego 67 to pojazdy dwukierunkowe (62 N8C sprowadzone z Dortmundu i Kassel oraz 5 Jazzów Duo), a więc posiadają drzwi po obu stronach. Odpowiednie dopasowanie ich do poszczególnych linii dałoby możliwość zatrzymywania się części z nich po drugiej stronie przystanku. Warto pamiętać, że jeszcze w tym roku Gdańsk powinien zamówić kolejnych 15 sztuk pojazdów dwukierunkowych.

Podobny manewr można zastosować w drugim kierunku. Wystarczy między Bramą Wyżynną a Huciskiem zrobić rozjazd na dwa tory (częściowo kosztem lewoskrętu) i pociągnąć nowy tor przez skrzyżowanie. Tramwaje przy dworcu też będą zatrzymywały się po obu stronach przystanku, a potem te skręcające przed Zieleniakiem w stronę stoczni (7, 8, 10) pojadą torem zewnętrznym (część takiego rozjazdu już istnieje), a pozostałe jadące na wprost - tym istniejącym.

W kolejnym tekście, który ukaże się we wtorek, przedstawimy, co o tym pomyśle sądzą drogowcy, eksperci od komunikacji i urbaniści.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (334) 10 zablokowanych

  • O Przenajświętszy Samochodzie, nie karz nas za te herezje!!

    • 3 2

  • Ja wolę jechać 100 km/godz przed dworcem.

    A tak to już w godzinach mniejszego ruchu 100 metrowego przystanku przy dworcu nie będzie można minąć w mniej niż 3 sekundy, bo na dwóch pasach gorzej jechać.

    • 1 3

  • Poszerzenie przystanków jest konieczne. Ludzie cisną się i tłoczą na najważniejszym węźle przesiadkowym w mieście. Pomysł autora ciekawy co najmniej.

    • 1 10

  • (3)

    50m od torów, przymorze, tramwaj (bez samochodów) - ponad 70db (tak tak, tych ważonych i w ogóle). Technologia z Korei Północnej, ale urzędnicy mają się czym chwalić. Czy nadal nie zauważyliście, że Gdańska nie stać na komunikacje spełniającą oczekiwania 21-wieku?

    • 6 4

    • (2)

      Minusujesz, bo jesteś dumny ze złomu na torach będących złomem? Bo na tym polega nowoczesność? Bo miasto wywala miliony aby zrobić dobrze deweloperom, a mieszkańcom serwuje technologie sprzed 100 lat? Piszę, jaki jest hałas, bo go zmierzyłem. I czy Ci się to podoba, czy nie, wynik pomiaru pokazuje, jaki poziom reprezentuje komunikacja w naszym mieście.

      • 4 2

      • a ja z pomiaru przy torach wiem, że tramwaj jest najmniej hałaśliwym elementem komunikacji (1)

        • 0 1

        • Ty wiesz, a ja mogę i zmierzyć i wysłuchać. Pomiar opisałem, a wrażenia akustyczne? 20 samochodów rusza z tramwajem. Tramwaj jest od nich głośniejszy.

          • 1 0

  • Od wieku kolej zwiększa liczbę peronów na zatłoczoych stacjach.

    • 0 1

  • Chyba jestes chory

    • 2 1

  • bzdura.

    ostatnio ze względu na maraton pod 'zieleniakiem' w stronę wrzeszcza dostepny był tylko jeden pas ruchu, reszta wygrodzona barierkami. Korek niesamowity, mimo że to niedziela! Proszę nie zapominać że w Gdańsku NIE JEŻDŻA TYLKO SAMOCHODY GDAŃSZCZAN którym może udałoby się przemówić i poprosić o jeżdżenie autobusami czy tramwajami, ale... w tamtą stronę czy przeciwną jeździ też masa autobusów, które nie jeżdżą po torach. Poza tym, w tramwajach często jest tłoczno, śmierdzi albo jeżdżą rozwydrzone dzieciaki. Wolę stać w korku samochodem niż jechać trumną na kółkach. co da zwiększenie ilości tramwajów w tym miejscu skoro przystanek dalej i tak muszą się zjechać na jeden tor? No super pomysł, no wieś pęka z dumy! Nie mieszkamy w chojnicach czy innych kijnikach bocznych gdzie jeździ tylko jedna linia autobusowa a samochód ma tylko ksiądz prałat i jego małżonka...

    • 10 3

  • Ot "urbanista" się znalazł

    Zanim coś wymyślisz- wytrzeźwiej.

    • 5 2

  • Jeżdżę tramwajem...

    ..tylko wówczas, gdy jestem tak przeziębiony, że na oczy nie widzę i kicham tak, że nie jestem w stanie utrzymać kierownicy. Jak jestem zdrowy jeżdżę autem, bo boję się świerzbu (dziękujemy za tekstylne siedzenia).

    • 7 1

  • należy wrócić 4 na stałą trasę na Siedlce

    z skrętem z 3maja w Nowe Ogrody i problem rozwiązany

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane