• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł czytelnika: cztery tory tramwajowe w centrum

1 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego. Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.

Proponuję stworzyć dwa dodatkowe tory tramwajowe na odcinku od Błędnika do Huciska, kosztem jednego pasa jezdni w każdą stronę - postuluje pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl.



Jak oceniasz ten pomysł?

Od dawna wiadomo, że przepustowość trasy tramwajowej w centrum Gdańska jest na wyczerpaniu. Przez Śródmieście przejeżdża bowiem 10 z 11 miejskich linii (obecnie z powodu budowy Forum Gdańsk część z nich kursuje przez ul. 3 Maja).

Miasto dąży do tego, by część pojazdów wożących pasażerów z górnego na dolny taras kursowała z pominięciem Śródmieścia, ale żeby tak się stało, muszą powstać trzy nowe trasy tramwajowe. O ile budowa Nowej Bulońskiej Północnej jest już praktycznie przesądzona, a projekt Nowej Warszawskiej nabiera coraz bardziej realnych kształtów, to los Nowej Politechnicznej, która stanowi dopełnienie alternatywnej trasy dotarcia z południa Gdańsk do Wrzeszcza, nie jest przesądzony.

Wygląda więc na to, że całość, o ile w ogóle powstanie, będzie gotowa nie wcześniej niż za 5 lat.

Czytaj więcej: Studium Gdańska. Nowy układ sieci tramwajowej

Pomyślałem więc, że zanim to nastąpi, można w inny, dość prosty i niedrogi sposób udrożnić centrum. Jak? Zlikwidować po jednym pasie ruchu obu jezdni Podwala Grodzkiego na odcinku między Błędnikiem a Huciskiem, a w ich miejsce położyć dwa dodatkowe tory tramwajowe.

W dobie dyskusji na temat przywracania miast pieszym i stawiania na komunikację miejską upiecze się dwie pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze zmniejszy to liczbę aut, bo kierowcy mając mniejsze pole manewru zastanowią się nad korzystaniem z innych dróg lub przesiądą się do komunikacji.

A po drugie, i najważniejsze, upłynni to ruch tramwajowy, szczególnie w okolicach Huciska, gdzie znajduje się najwęższe gardło komunikacji torowej.

Dzisiaj przejazd tamtędy to prawdziwa zmora motorniczych i pasażerów. Wygląda to mniej więcej tak: tramwaje jadące od Błędnika na wprost do Bramy Wyżynnej i te skręcające w prawo w stronę Siedlec ustawiają się na Hucisku gęsiego, co sprawia, że na jednej zmianie świateł przejadą maksymalnie dwa pojazdy.

Gdyby powstał dodatkowy tor, biegnący równolegle do tego istniejącego, to na Hucisku pojazdy mogłyby stawać obok siebie, dzięki czemu na jednej fazie świateł przejechałoby ich więcej, zarówno w prawo, jak i prosto.

Nowy tor zewnętrzny byłby przeznaczony dla linii 10 i 12, bowiem to one jako jedyne (na razie) skręcają na Hucisku. Pozostałe linie (2, 3, 4, 6, 7, 8, 9) jechałyby torem istniejącym.

Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę. Wjeżdżające równocześnie na przystanek Gdańsk Główny tramwaje linii np. 12 i 7 stawałyby po obu jego bokach, co ułatwiłoby pasażerom przesiadkę drzwi w drzwi.

GAiT posiada dzisiaj 126 zestawów tramwajowych, z czego 67 to pojazdy dwukierunkowe (62 N8C sprowadzone z Dortmundu i Kassel oraz 5 Jazzów Duo), a więc posiadają drzwi po obu stronach. Odpowiednie dopasowanie ich do poszczególnych linii dałoby możliwość zatrzymywania się części z nich po drugiej stronie przystanku. Warto pamiętać, że jeszcze w tym roku Gdańsk powinien zamówić kolejnych 15 sztuk pojazdów dwukierunkowych.

Podobny manewr można zastosować w drugim kierunku. Wystarczy między Bramą Wyżynną a Huciskiem zrobić rozjazd na dwa tory (częściowo kosztem lewoskrętu) i pociągnąć nowy tor przez skrzyżowanie. Tramwaje przy dworcu też będą zatrzymywały się po obu stronach przystanku, a potem te skręcające przed Zieleniakiem w stronę stoczni (7, 8, 10) pojadą torem zewnętrznym (część takiego rozjazdu już istnieje), a pozostałe jadące na wprost - tym istniejącym.

W kolejnym tekście, który ukaże się we wtorek, przedstawimy, co o tym pomyśle sądzą drogowcy, eksperci od komunikacji i urbaniści.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (334) 10 zablokowanych

  • (1)

    W tym miejscu nie powinno być ruchu smochodów - zbyt prestiżowe miejsce.
    Mozna je przesunać za dworzec obok dworca pks

    • 4 8

    • O masz....

      Następny "geniusz". Przesuwać chce.

      Żądny prestiżu.

      • 4 1

  • a ja proponuję wybudować jeszcze jedno centrum handlowe w centrum Gdańska (1)

    i sparaliżować miasto do końca

    • 17 2

    • miasto paraliżuje nadmiar skłonności do korzystania z samochodów

      i brak woli politycznej by obciążać korzystających z tych samochodów kosztami, które generują.

      Podatek w paliwie nie przyczynia się do refleksji na temat wykorzystania przestrzeni w mieście: jest ona bezproduktywnie wykorzystywana przez nadmiar samochodów.

      • 0 6

  • Przecież jest trasa dla tramwajów na 3 Maja

    Dlaczego nie można połowę linii skierować na 3 Maja? Przy dworcu zostawiamy tramwaje które jadą Marynarki Polskiej, dodajemy jeszcze dwie linie a reszta górą przy PKS - dzięki czemu mamy rozładowany ruch. Jeśli pomysł by przeszedł to tramwaje przy PKS stracą racje bytu. Dodatkowo można puścić relacje do pętli Kliniczna ale przy Operze.

    • 10 0

  • Sposobem na poprawę systemu komunikacji w pobliżu dworca PKP (4)

    jest uspokojenie ruchu i zrobienie przejść dla pieszych do przystanków tramwajowych na poziomie jezdni.

    Na poziomie strategicznym przyszłość komunikacji w Gdańsku to rower (ewentualnie wspomagany elektrycznie) plus poprawa serwisu SKM (takt co 6 minut w godzinach szczytu).

    Kierowców łatwiej namówić na SKM niż na tramwaj czy autobus. Bez konsekwentnego obciążania kierowców kosztami parkowania w mieście nawyków się nie zmieni. Całe szczęście myśli się o systemie rowerów publicznych - mam nadzieję, że ich wdrożenie zmniejszy poziom agresywności wypowiedzi na tym portalu.

    Chodzenie pieszo do przystanków SKM i jazda rowerem łagodzą obyczaje bardziej niż wielu uczestników tej dyskusji jest sobie w stanie wyobrazić.

    • 3 20

    • Podziękuj tym którzy rozbierają linie kolejowe - to właśnie dzięki nim przybywa aut w innych miastach. Chcesz obciążyć kierowców podwójnie albo potrójnie? Nie mając innej możliwości aby dojechać muszą skorzystać z auta

      • 2 1

    • O hulajnodze zapomniałeś.

      • 4 2

    • Padłem.

      Na kolana. Z powodu genialności rozwiązania!

      • 7 0

    • "Przyszłość komunikacji w Gdańsku to rower". Sam jeżdżę na rowerze - ale ktoś tu nie zapomniał, że mamy zimę? Tylko proszę nie pisać bzdur o tym, jak fajne jeździ się po śniegu.
      Ponadto Gdańsk ma beznadziejny układ urbanistyczny - składa się z zabudowanych wysp - stąd odległości między dzielnicami są duże i tu tkwi problem. Podsumowując - ktoś, kto pisze o rowerze, jako przyszłości komunikacji w Gdańsku, jest pozbawiony realizmu.
      A nawyki warto zmieniać przez przyjazną komunikację miejską - ze wspólnym JEDNORAZOWYM biletem w ramach Trójmiasta, z normalnymi taktami, brakiem częstych zmian w rozkładach...

      • 0 0

  • Durniejszego pomysłu dawno nie słyszałem

    Zamiast upomnieć się o bezpośrednie połączenia tramwajowe Górnego Tarasu z Wrzeszczem, domorosły geniusz zrównoważonego transportu chce zrobić w centrum tramwajową stację rozrządową :)

    • 13 1

  • Na jednym położyć tory, a na pozostałych posadzić kartofle.

    I wtedy czytelnik poczuje się jak za młodu u siebie na wsi.

    • 8 0

  • "Pomyślałem więc...."

    Ja cię błagam! Nie myśl!! Nie myśl!!!

    • 12 0

  • (1)

    Wszystkie tramwaje jadące w kierunku górnego tarasu i na odwrót powinny być puszczone ul. 3 Maja i skręcać w Nowe Ogrody i Al. AK. Żadnych lewo i prawo skrętów na Hucisku. Tylko tramwaje jadące w kierunku Podwala Przedmiejskiego powinny być puszczane koło Dworca Głównego.

    • 6 2

    • Kakadupapuga jest to ptak ponury...

      przyjechał tu do nas, aż z Zielonej Góry.

      • 1 1

  • Drogi Panie Czytelniku...

    ...Dzisiaj mamy 1 maja, a nie 1 kwietnia. Prima aprilis dopiero za rok... A tak na poważnie: kolejny artykuł pisany przez osobe, która nigdy nie miała samochodu i chce kierowców uszczęśliwiać na siłę. Tak się składa, że pare dni temu jechałem z lotniska do pruszcza. 25 minut czekania na PKM i kolejne 30 min czekania na 232. Dobrze, że były punktualnie... I to tyle jeśli chodzi o "zachęcanie" mnie do korzystania z komunikacji miejskiej.

    • 10 3

  • Uczmy się od fundatorów święta pierwszomajowego w Polsce,

    znaczy wielkich socjalistycznych przywódców Adolfa Hitlera i Józefa Wissarionowicza Dżugaszwili ksywka Stalin. Owi wybitni urbaniści rysowali na planach miast szerokie prospekty, wjeżdżali saperzy z trotylem i wysadzali jakieś burżuazyjne kamienice typu dom partii czy siedziba esbecji, a drogowcy budowali 8 -mio pasmowe ulice. Wodzu Budyniu do dzieła!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane