• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł czytelnika: cztery tory tramwajowe w centrum

1 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego. Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.

Proponuję stworzyć dwa dodatkowe tory tramwajowe na odcinku od Błędnika do Huciska, kosztem jednego pasa jezdni w każdą stronę - postuluje pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl.



Jak oceniasz ten pomysł?

Od dawna wiadomo, że przepustowość trasy tramwajowej w centrum Gdańska jest na wyczerpaniu. Przez Śródmieście przejeżdża bowiem 10 z 11 miejskich linii (obecnie z powodu budowy Forum Gdańsk część z nich kursuje przez ul. 3 Maja).

Miasto dąży do tego, by część pojazdów wożących pasażerów z górnego na dolny taras kursowała z pominięciem Śródmieścia, ale żeby tak się stało, muszą powstać trzy nowe trasy tramwajowe. O ile budowa Nowej Bulońskiej Północnej jest już praktycznie przesądzona, a projekt Nowej Warszawskiej nabiera coraz bardziej realnych kształtów, to los Nowej Politechnicznej, która stanowi dopełnienie alternatywnej trasy dotarcia z południa Gdańsk do Wrzeszcza, nie jest przesądzony.

Wygląda więc na to, że całość, o ile w ogóle powstanie, będzie gotowa nie wcześniej niż za 5 lat.

Czytaj więcej: Studium Gdańska. Nowy układ sieci tramwajowej

Pomyślałem więc, że zanim to nastąpi, można w inny, dość prosty i niedrogi sposób udrożnić centrum. Jak? Zlikwidować po jednym pasie ruchu obu jezdni Podwala Grodzkiego na odcinku między Błędnikiem a Huciskiem, a w ich miejsce położyć dwa dodatkowe tory tramwajowe.

W dobie dyskusji na temat przywracania miast pieszym i stawiania na komunikację miejską upiecze się dwie pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze zmniejszy to liczbę aut, bo kierowcy mając mniejsze pole manewru zastanowią się nad korzystaniem z innych dróg lub przesiądą się do komunikacji.

A po drugie, i najważniejsze, upłynni to ruch tramwajowy, szczególnie w okolicach Huciska, gdzie znajduje się najwęższe gardło komunikacji torowej.

Dzisiaj przejazd tamtędy to prawdziwa zmora motorniczych i pasażerów. Wygląda to mniej więcej tak: tramwaje jadące od Błędnika na wprost do Bramy Wyżynnej i te skręcające w prawo w stronę Siedlec ustawiają się na Hucisku gęsiego, co sprawia, że na jednej zmianie świateł przejadą maksymalnie dwa pojazdy.

Gdyby powstał dodatkowy tor, biegnący równolegle do tego istniejącego, to na Hucisku pojazdy mogłyby stawać obok siebie, dzięki czemu na jednej fazie świateł przejechałoby ich więcej, zarówno w prawo, jak i prosto.

Nowy tor zewnętrzny byłby przeznaczony dla linii 10 i 12, bowiem to one jako jedyne (na razie) skręcają na Hucisku. Pozostałe linie (2, 3, 4, 6, 7, 8, 9) jechałyby torem istniejącym.

Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę. Wjeżdżające równocześnie na przystanek Gdańsk Główny tramwaje linii np. 12 i 7 stawałyby po obu jego bokach, co ułatwiłoby pasażerom przesiadkę drzwi w drzwi.

GAiT posiada dzisiaj 126 zestawów tramwajowych, z czego 67 to pojazdy dwukierunkowe (62 N8C sprowadzone z Dortmundu i Kassel oraz 5 Jazzów Duo), a więc posiadają drzwi po obu stronach. Odpowiednie dopasowanie ich do poszczególnych linii dałoby możliwość zatrzymywania się części z nich po drugiej stronie przystanku. Warto pamiętać, że jeszcze w tym roku Gdańsk powinien zamówić kolejnych 15 sztuk pojazdów dwukierunkowych.

Podobny manewr można zastosować w drugim kierunku. Wystarczy między Bramą Wyżynną a Huciskiem zrobić rozjazd na dwa tory (częściowo kosztem lewoskrętu) i pociągnąć nowy tor przez skrzyżowanie. Tramwaje przy dworcu też będą zatrzymywały się po obu stronach przystanku, a potem te skręcające przed Zieleniakiem w stronę stoczni (7, 8, 10) pojadą torem zewnętrznym (część takiego rozjazdu już istnieje), a pozostałe jadące na wprost - tym istniejącym.

W kolejnym tekście, który ukaże się we wtorek, przedstawimy, co o tym pomyśle sądzą drogowcy, eksperci od komunikacji i urbaniści.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (334) 10 zablokowanych

  • Co to

    za pomysł ? zabetonujcie jeszcze Motławę i oddajcie deweloperom ,jak miło się będzie chodziło odwiedzającym przed Żurawiem. A, nie te kładki ,jedna przy drugiej.

    • 7 2

  • Milczenie jest złotem.

    • 4 1

  • Drogi czytelniku , realnie tak może to tylko wyglądać , jak już :

    ZWĘŻENIE PODWALA W TAKIM STOPNIu , aż od przystanku przy dworcu nie zyska aprobaty urzędników nigdy, korki sięgają al. zwycięstwa po zwężeniu będą sięgać opery, a nawet galerii bałtyckiej czyli realnie aż od Oliwy. Prostszym o wiele bardziej sposobem jest wybudowanie drugiego toru na pasie ruchu do skrętu w lewo z Huciska na stare miasto. Samochody mogą wykonywać ten manewr z trzeciego pasa. Budowa drugiego toru w drugą stronę, jest bardziej możliwa ponieważ jezdnia od Prokuratury do błędnika ma 4 pasy ( z buspasem) . Dzięki temu pierwszemu rozwiązaniu tramwaje skręcające na Hucisku w kier Siedlec nie blokowały by tych które jadą prosto do złotej bramy, wyżynnej albo jak kto woli Lotu. Tyle, że tutaj dochodzi jeszcze promień skrętu z nowo wybudowanego toru z Huciska w stronę Siedlec ....

    • 2 0

  • Bardzo dobry pomysł, trzeba jak najszybciej pozbyć się śmierdzących aut z miasta!!!!

    • 3 14

  • Pan Michał jest nieźle szurnięty. Kosztem dwóch pasów ruchu ? Nienormalny jakiś ? Układ komunikacyjny jest taki że każdy tm musi przejechać.

    • 8 1

  • Żeby rozładować ruch tramwajowy przy dworcu głównym wystarczy jeszcze więcej linii puścić koło PKS (bo jak na razie jeżdżą tam tylko trzy 4,7 i 11) dodatkowo naprawić zepsuty rozjazd przy UM by linia 4 mogła wrócić na Siedlce i dalej w obie strony jeździć koło PKS, dodatkowo linia 11 powinna jeździć koło PKS również późnym wieczorem i w weekendy

    • 3 2

  • A ja mam pomysł na likwidację komunikacji publicznej

    za dużo kosztuje. Ile lat można ją dotować ?

    • 6 6

  • A mi pomysł sie podoba. Korzystałam z przystanku na dworcu dosyc często i faktycznie dramat tam sie dział codziennie. Jedni wysiadają drugi wsiadają trzeci biegną bo tramwaje stoją jeden za drugim jeszcze inni stoją tarasując przejście.. dramat!!

    • 2 0

  • Założę się, że ci co tu najbardziej najeżdżają na kierowców,

    nie tylko nie mają prawa jazdy, ale też nie jeżdżą nawet samochodem na przednim fotelu pasażera i przez to mają zero pojęcia, jak wygląda sytuacja z wnętrza samochodu. A z kolei ci, co mają "prawko", to najczęściej rodzice "zmusili" do zdania, a i tak nie jeżdżą samochodem, bo się boją, lub ich nie stać, więc wylewają tutaj swoje żale i frustracje życiowe obarczając wszystkim kierowców.

    • 8 1

  • Kuźwa co za kosmita

    I od razu kosmodrom

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane