- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z
Po naszym poniedziałkowym artykule, w którym przeanalizowaliśmy pomysły gdańskich drogowców na zmniejszenie korków na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla, od naszych czytelników otrzymaliśmy kolejne pomysły na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Spośród nadesłanych propozycji postanowiliśmy wybrać kilka, które naszym zdaniem zasługują na uwagę planistów i inżynierów ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W ostatnich latach dynamiczny rozwój południowych dzielnic oraz otwarcie nowych tras sprawiły, że aby zamortyzować rosnące korki - konieczna jest mniejsza lub większa ingerencja w układ drogowy.
Pomysł nr 1: wystarczy 50 metrów nowej jezdni
Autorem pomysłu jest pan Bartosz. Jego zdaniem, aby usprawnić ruch w kierunku obwodnicy przed skrzyżowaniem Armii Krajowej z Łostowicką, wystarczy dobudować ok. 50-metrowy odcinek lewoskrętu, a następnie przemalować oznakowanie poziome.
- Jezdnię w kierunku obwodnicy w miejscu, gdzie kończą się trzy pasy, wystarczy przedłużyć o zaledwie 50 metrów. Następnie tak przemalować oznakowanie poziome, by prawy pas w kierunku obwodnicy zakończył się przejściem w prawoskręt w Łostowicką, lewy - po wygięciu w prawo zostanie poprowadzony prosto po obecnym prawym pasie, a ten nowy 50-metrowy odcinek przejdzie najpierw w lewy pas, a potem w lewoskręt. Przed samym skrzyżowaniem do jazdy na wprost wróciłyby dwa pasy - tłumaczy nasz czytelnik.
Pomysł nr 2: Wydłużyć skrajne pasy, poprowadzić jezdnię między nasypami
Zdaniem innego z naszych czytelników - także pana Bartosza - korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką (w kierunku centrum) można ograniczyć w dość łatwy sposób. Np. poprzez wydłużenie prawo- i lewoskrętów.
- Jakiekolwiek rozwiązanie nie zostałoby wprowadzone, to korki i tak nie znikną - zastrzega pan Bartosz. - Przy coraz większej liczbie samochodów oraz coraz większej mobilności ludzi po prostu nie ma takiej możliwości. Niemniej wydaje się, że skrzyżowanie ma jeszcze spore możliwości do optymalizacji rozwiązań. W kierunku centrum tamowanie ruchu w dużej mierze wynika z tego, że samochody nie mieszczą się na obecnych pasach do skrętów, zarówno w kierunku Havla, jak i cmentarza. Wydłużenie pasów do skrętów (a być może i poszerzenie do dwóch pasów) znacznie zniwelowałoby ten problem. Zwłaszcza na powiększenie pasa do skrętu w lewo jest dość miejsca w obrębie skrzyżowania.
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja na jezdni w kierunku obwodnicy. Jak przyznaje nasz czytelnik, postawienie estakad byłoby kosztowne i mocno kontrowersyjne. Podkreśla, że rację mają władze miasta, aby nie przekreślać szans na ich budowę w przyszłości.
- W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydaje się wydłużenie (a być może i poszerzenie) pasa do lewoskrętu. Warto przeanalizować możliwość poprowadzenia tego lewoskrętu pomiędzy nasypami. Zdaje się, że to raptem 400 metrów drogi - ale 400 metrów, które mogą odkorkować Armii Krajowej. Obecny skrajny lewy (trzeci) pas Trasy W-Z mógłby odbić w lewo pomiędzy nasypy, a następnie tuż za nimi skręcałby w prawo. Chodzi oczywiście o to, żeby włączenie w skrzyżowanie było jak najbliżej głównej jezdni AK w kierunku obwodnicy, aby nie zmniejszać przepustowości z kierunku al. Havla. Przy takim rozwiązaniu nasyp pozostaje jako rezerwa, a dobudowany fragment jezdni zapewne zmieści dwa pasy, dzięki czemu będzie miał bardzo dużą pojemność. W efekcie za węzłem Sikorskiego nastąpiłaby separacja ruchu w kierunku obwodnicy i Havla, co daje nadzieję na znaczące zmniejszenie zatorów w tym kierunku.
Zdaniem pana Bartosza władze miasta powinny też pochylić się nad uruchomieniem w ciągu Trasy W-Z tzw. szybkich autobusów łączących centrum miasta z Jasieniem, Kiełpinkiem, Kokoszkami czy Szadółkami.
Pomysł nr 3: Potrzebne zmiany na wyjeździe z Chełmu
Z jeszcze innego założenia wyszedł pan Jan. Jego zdaniem problemy z korkami na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką można zmniejszyć, wprowadzając zmiany w organizacji ruchu na wcześniejszym skrzyżowaniu Trasy W-Z z Sikorskiego.
Według niego wyjazd z Chełmu w kierunku obwodnicy w czasie popołudniowego szczytu utrudniają pojazdy jadące w tym kierunku nie dołem (dwoma pasami pod estakadą), lecz górą.
- Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów. I to niewielkim nakładem. Np. zmienić pierwszeństwo na tej krzyżówce - znak stop zatrzymywałby kierowców od strony Armii Krajowej, a dawał pierwszeństwo jazdy w kierunku obwodnicy. Można też w tym miejscu postawić sygnalizację świetlną, ewentualnie - uniemożliwić kierowcom jazdę na wprost i np. oznakowaniem zmuszać kierowców do skrętu w lewo w kierunku Chełmu. Z drugiej strony można umożliwić jazdę "na wprost" oboma pasami - wówczas zjeżdżając z Chełmu, nie będzie trzeba się wpinać w prawy pas. Można dużo wcześniej - np. przy skrzyżowaniu z ul. Na Zboczu - zwęzić górną jezdnię w kierunku obwodnicy do jednego pasa.
Opinie (332) 10 zablokowanych
-
2020-02-05 09:33
Zbudujcie w końcu te wiadukty!
A nie kombinujecie jak koń pod górkę, ciągle bezsensowne pomysły i kasa wyrzucana w błoto - wielcy specjaliści!
Te nasypy aż się proszą żeby z nich skorzystać - bezkolizyjny przejazd nad skrzyżowaniem - cały Gdańsk jest na TAK, do roboty!- 8 1
-
2020-02-05 09:48
Brak kasy
Ludzie przestańcie się podniecać,kasa jest potrzebna na inne jakże ważne rzeczy-czyli ECS,obchody adamowicza,tablice upamiętniające,rydwany i tym podobne,a nie na wasze pomysły.
Możecie se popisać a my i tak nic nie zrobimy.
Ja dojazd mam,a wy nie musicie mieć- 5 2
-
2020-02-05 09:51
Propozycja 4: zamknąć dla ruchu, zrobić deptak, ścieżkę rowerową i parę budek z piwem kraftowym.
- 2 0
-
2020-02-05 10:02
Wiadukt
Wybudujcie w koncu wiadukt ktorego plany leżą w UM Gdańsk od 15lat. dziekuje.
- 5 0
-
2020-02-05 10:17
4pomysł (1)
3 pomysły nie oddają dynamiki na tym skrzyzowaniu tylko utrudniają i stwazają kolejne problemy i dalej bedzie to samo.
By móc zniwelować problem na tak ogromnym skrzyzowaniu zlozonym z kilkunastu rozjazdów. Trzeba by zrobić wiadukt Armii Krajowej pod Łostowicką 2 pasmowa droga pod umożliwi brak zatrzymywania sie pojazdów jadących na wprost ku obwodnicy.
A niejednokrotnie tam widzę jak wciska sie do ostatniego momentu ''kierowca'' stwarzając zagrożenie i zator. bo on musi...- 1 0
-
2020-03-07 21:33
pomysł ok. uzasadniony w środku miasta
ale po co te nasypy ? ( na tor saneczkowy sie mogą przydać ? )
- 0 0
-
2020-02-05 10:40
Tylko wiadukty
NIestety w tym miejscu rozwiazaniem sa tylko wiadukty, ktore zreszta od poczatku byly tam planowane bo... planisci przewidywali rozwoj miasta w tym kierunku. Problem w tym ze nie zdazyli... Teraz zamiast duzego osiedla zaprojektowanego jako calosc mamy zlepek "apartamentow" postawionych bez ladu i skladu aby wiecej na zakupionej dzialce, brak drog dojazdowych i brak tych wlasnie wiaduktow.
Niestety w Gdansku jak przystalo na miasto z tradycjami bardziej przejmujemy sie przeszloscia niz przyszloscia wiec wydajemy kase na ECS (nie wiem co w nim europejskiego skoro solidarnosc byla tylko w Polsce), Muzeum IIWS (ale pokazujace ja jakby trwala tylko w Polsce) i kosztowne utrzymywanie dzwigow stoczniowych (chociaz wystarczylby jeden jako symbol i to pewnie jakis mniejszy). W efekcie nie ma kasy na drogi za to kupimy wiecej rydwanow itp...
Glosujcie gdanszczanie dalej na ta ekipe to jeszcze z 5 nowych muzeow wybuduja, moze muzeum alei Armii Krajowej bez wiaduktow.- 2 1
-
2020-02-05 10:46
A może by tak....
Jak nie ma kasy na wiadukt to może by go nazwać wiadukt Adamowicza,albo coś w tym stylu to i by się może od razu fundusze znalazły?
- 1 1
-
2020-02-05 10:47
Taka duża droga i się korkuje ??
Niemożliwe. Wszak od budowy dużych dróg korki się zmniejszają ? Nie dotyczy to dużych miast gdzie transport indywidualny jest nieefektywny dla całej społeczności.
- 2 0
-
2020-02-05 10:51
nowy wiadukt !
A może władze skłoniły by się wreszcie do budowy długo wyczekiwanych wiaduktów na trasie WZ ? Dzięki temu mieli byśmy po dwa pasy w każda stronę...
- 1 0
-
2020-02-05 12:28
Ale po co? Lepiej sprzedawać działki deweloperom i jakoś to będzie! Po drodze jeszcze kilka galerii w centrum i szafa gra.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.