- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z
Po naszym poniedziałkowym artykule, w którym przeanalizowaliśmy pomysły gdańskich drogowców na zmniejszenie korków na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla, od naszych czytelników otrzymaliśmy kolejne pomysły na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Spośród nadesłanych propozycji postanowiliśmy wybrać kilka, które naszym zdaniem zasługują na uwagę planistów i inżynierów ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W ostatnich latach dynamiczny rozwój południowych dzielnic oraz otwarcie nowych tras sprawiły, że aby zamortyzować rosnące korki - konieczna jest mniejsza lub większa ingerencja w układ drogowy.
Pomysł nr 1: wystarczy 50 metrów nowej jezdni
Autorem pomysłu jest pan Bartosz. Jego zdaniem, aby usprawnić ruch w kierunku obwodnicy przed skrzyżowaniem Armii Krajowej z Łostowicką, wystarczy dobudować ok. 50-metrowy odcinek lewoskrętu, a następnie przemalować oznakowanie poziome.
- Jezdnię w kierunku obwodnicy w miejscu, gdzie kończą się trzy pasy, wystarczy przedłużyć o zaledwie 50 metrów. Następnie tak przemalować oznakowanie poziome, by prawy pas w kierunku obwodnicy zakończył się przejściem w prawoskręt w Łostowicką, lewy - po wygięciu w prawo zostanie poprowadzony prosto po obecnym prawym pasie, a ten nowy 50-metrowy odcinek przejdzie najpierw w lewy pas, a potem w lewoskręt. Przed samym skrzyżowaniem do jazdy na wprost wróciłyby dwa pasy - tłumaczy nasz czytelnik.
Pomysł nr 2: Wydłużyć skrajne pasy, poprowadzić jezdnię między nasypami
Zdaniem innego z naszych czytelników - także pana Bartosza - korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką (w kierunku centrum) można ograniczyć w dość łatwy sposób. Np. poprzez wydłużenie prawo- i lewoskrętów.
- Jakiekolwiek rozwiązanie nie zostałoby wprowadzone, to korki i tak nie znikną - zastrzega pan Bartosz. - Przy coraz większej liczbie samochodów oraz coraz większej mobilności ludzi po prostu nie ma takiej możliwości. Niemniej wydaje się, że skrzyżowanie ma jeszcze spore możliwości do optymalizacji rozwiązań. W kierunku centrum tamowanie ruchu w dużej mierze wynika z tego, że samochody nie mieszczą się na obecnych pasach do skrętów, zarówno w kierunku Havla, jak i cmentarza. Wydłużenie pasów do skrętów (a być może i poszerzenie do dwóch pasów) znacznie zniwelowałoby ten problem. Zwłaszcza na powiększenie pasa do skrętu w lewo jest dość miejsca w obrębie skrzyżowania.
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja na jezdni w kierunku obwodnicy. Jak przyznaje nasz czytelnik, postawienie estakad byłoby kosztowne i mocno kontrowersyjne. Podkreśla, że rację mają władze miasta, aby nie przekreślać szans na ich budowę w przyszłości.
- W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydaje się wydłużenie (a być może i poszerzenie) pasa do lewoskrętu. Warto przeanalizować możliwość poprowadzenia tego lewoskrętu pomiędzy nasypami. Zdaje się, że to raptem 400 metrów drogi - ale 400 metrów, które mogą odkorkować Armii Krajowej. Obecny skrajny lewy (trzeci) pas Trasy W-Z mógłby odbić w lewo pomiędzy nasypy, a następnie tuż za nimi skręcałby w prawo. Chodzi oczywiście o to, żeby włączenie w skrzyżowanie było jak najbliżej głównej jezdni AK w kierunku obwodnicy, aby nie zmniejszać przepustowości z kierunku al. Havla. Przy takim rozwiązaniu nasyp pozostaje jako rezerwa, a dobudowany fragment jezdni zapewne zmieści dwa pasy, dzięki czemu będzie miał bardzo dużą pojemność. W efekcie za węzłem Sikorskiego nastąpiłaby separacja ruchu w kierunku obwodnicy i Havla, co daje nadzieję na znaczące zmniejszenie zatorów w tym kierunku.
Zdaniem pana Bartosza władze miasta powinny też pochylić się nad uruchomieniem w ciągu Trasy W-Z tzw. szybkich autobusów łączących centrum miasta z Jasieniem, Kiełpinkiem, Kokoszkami czy Szadółkami.
Pomysł nr 3: Potrzebne zmiany na wyjeździe z Chełmu
Z jeszcze innego założenia wyszedł pan Jan. Jego zdaniem problemy z korkami na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką można zmniejszyć, wprowadzając zmiany w organizacji ruchu na wcześniejszym skrzyżowaniu Trasy W-Z z Sikorskiego.
Według niego wyjazd z Chełmu w kierunku obwodnicy w czasie popołudniowego szczytu utrudniają pojazdy jadące w tym kierunku nie dołem (dwoma pasami pod estakadą), lecz górą.
- Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów. I to niewielkim nakładem. Np. zmienić pierwszeństwo na tej krzyżówce - znak stop zatrzymywałby kierowców od strony Armii Krajowej, a dawał pierwszeństwo jazdy w kierunku obwodnicy. Można też w tym miejscu postawić sygnalizację świetlną, ewentualnie - uniemożliwić kierowcom jazdę na wprost i np. oznakowaniem zmuszać kierowców do skrętu w lewo w kierunku Chełmu. Z drugiej strony można umożliwić jazdę "na wprost" oboma pasami - wówczas zjeżdżając z Chełmu, nie będzie trzeba się wpinać w prawy pas. Można dużo wcześniej - np. przy skrzyżowaniu z ul. Na Zboczu - zwęzić górną jezdnię w kierunku obwodnicy do jednego pasa.
Opinie (332) 10 zablokowanych
-
2020-02-05 22:28
Ja optuję za wysiedleniem słoików.
- 4 0
-
2020-02-05 22:40
(1)
Nikt nie wpadł na to, ze brakuje tam wiaduktu? Nie po to są nasypy, żeby nasypać na nich wiadukt? Wiadukt tu, kolejne na lostowicka / kartuska, niedzwiednik.
Koniecznie jeden przy wyjeździe z ujesciska i dołączeniu do wz.
Na tym węźle widzę potrzebę zawiaduktowania w każdym kierunku. Inaczej się nie da!
Albo zasypać dwa pasu i zrobić aleję drzew. Bo w trójmiejście mało jest lasów i jeszcze mniej ścieżek rowerowych i trzeba jeździć rowerkiem po drogach, które idą wzdłuż ścieżek rowerowych.- 1 0
-
2020-02-06 00:27
Pomysł był... ale dla wsi ?Niech wieś płaci za użytkowanie drogi
- 0 0
-
2020-02-06 00:25
Hm...
Rano korek-wieś najazd robi.Popołudniu wieś wyjeżdża,korek tworząc.Szkoda tych wiejskich robotników...Bierzta kredyt i w GDAÑSKU mieszkajta...
- 1 0
-
2020-02-06 13:45
Po co ta dyskusja Wybudować wiadukt i będzie po problemie
- 0 0
-
2020-02-06 15:35
NASYP !
kawałek nasypu już jest od 10 + lat i zamiast dokończyć to mędzą i ględzą
- 0 1
-
2020-02-06 16:22
tsza robic a nie gadac ! porzezac na maxa do 4 pasow !
- 0 0
-
2020-02-06 16:58
TAK. 3 wariant !!!
Jest to wyjątkowa okazja aby al. AK na odcinku od ul. Na Zboczu i Drwęckiej do Sikorskiego jezdnia
była dwukierunkowa. możliwy byłby w końcu wjazd na te ulice od strony Chełma i obwodnicy.
W tej chwili samochody z tych miejsc niepotrzebnie dodatkowo blokują skrzyżowanie Grodecka (przy Forum). Dotyczy to również gości pensjonatów zlokalizowanych przy tych dwóch ulicach. Szacuję, że w sezonie dotyczy to liczby kilkuset pojazdów na dobę.
Aby ograniczyć koszty na skrzyżowaniu AK / Sikorskiego proponuję małe rondo.
To rozwiązanie bardzo szybko zmobilizowałoby jadących na wprost aby korzystali z jezdni pod wiaduktem.- 0 0
-
2020-02-06 17:10
wariant 3- nie w tej wersji co na schemacie.
Skrzyżowanie Armii Krajowej i Sikorskiego musi uwzględniać mieszkańców ul . Na Zboczu i ul. Drwęckiej , którzy zawracają tam jadąc do Centrum.
Podoba mi się propozycja jednego z czytelników który zaproponował na odcinku 100 m(ul. SIkorskiego -Na Zboczu) ruch w obu kierunkach .
Chyba to byłoby jedyne rozsądne rozwiązanie.- 0 0
-
2020-02-06 17:16
Most. (1)
Te nasypy są, bo to skrzyżowanie jest niedokończone. Tam w projekcie jest most i trzeba go po prosu postawić.
- 2 1
-
2020-03-07 16:29
zeby byl most
to trzeba najpierw rzekę zbudować
- 0 0
-
2020-02-06 17:31
A może wstarczyło by wybudować most przy Armii Krajowej/Łostowicka taki jaki jest przy Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu, a nie wydłużać pas lewy czy prawy.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.