- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (174 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (331 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (44 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (219 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Ponad 2,5 mln zł za projekt nowego przystanku i elektryfikacji PKM
Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania prawdopodobnie przygotuje projekt elektryfikacji linii PKM oraz budowy nowego przystanku Firoga . Dokumentacja techniczna, która będzie gotowa za rok, ma kosztować nieco ponad 2,5 mln zł. Natomiast sama realizacja powinna zakończyć się w 2023 roku.
Od 2,5 do 6 mln zł
Zainteresowane kontraktem były cztery biura. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania. Ich oferta cenowa opiewała na kwotę 2,565 mln zł. Druga propozycja od firmy Multiconsult Polska wynosiła nieco ponad 3,6 mln zł, a najdrożej swoje usługi wyceniła spółka BBF z poznania - ponad 6 mln zł.
Spółka PKM była skłonna przeznaczyć na kontrakt 2,7 mln zł.
Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 roku. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.
Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.
Przystanek Firoga 6@
Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga , pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.
Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.
W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.
PLK zainwestuje 1,25 mld zł
Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.
Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.
Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe, wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.
Miejsca
Opinie (186) 5 zablokowanych
-
2018-11-16 14:58
Powinno być i6 i pieniadze na budowe powinien wylozyc Intel
- 7 4
-
2018-11-16 15:07
kolejny przystanek w polu/lesie..a co z dzielnicami które go już teraz potrzebują??? (1)
- 15 7
-
2018-11-16 15:19
trzeba bylo myslec
zanim kupilo sie mieszkanie w polu
- 7 5
-
2018-11-16 15:21
(1)
6(at) czy (at)6 ?
- 4 0
-
2018-11-16 16:29
PKM 6 małp
- 2 0
-
2018-11-16 15:45
Na Karczemkach albo Kokoszkach przydałby się przystanek na linii PKM
Łącznie 10 tyś mieszkańców, docelowo mają być nowe osiedla, a przystanek Kiełpinek jest za daleko..A na tej trasie objazdowej pociąg będzie jechać góra raz na godzinę z Kartuz
- 10 7
-
2018-11-16 15:50
na wsi jakiegoś Firoga (3)
PO buduje przystanki tymczasem w dużych gdyńskich Północnych dzielnicach nie chce postawić, ani PO ani PiS od partyjniactwo rządzi Trójmiastem
- 10 9
-
2018-11-16 15:56
(2)
To może książę Szczurek by się łaskawie dołożył? Gdynia pokazuje non stop jak bardzo PKMki nie chce.
- 5 2
-
2018-11-16 17:24
Ile z tego miliarda wyłożył (1)
mafiozo Pawłowicz ?
- 0 3
-
2018-11-16 21:33
Nie pisze się mafizo, tylko monsignore biskup, chyba, że masz na myśli Pawłowicz profesor?
- 0 0
-
2018-11-16 15:59
UWAGA - artykuł sprzed 6 lat ! (1)
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Przybliza-sie-elektryfikacja-linii-kolejowej-do-Koscierzyny-n65790.html
Jeszcze dodam że całą magistralę wybudowano w latach 1928-1933. Ale wtedy nie było UE i dotacji tylko wielki kryzys gospodarczy 1928-1930- 26 1
-
2018-11-17 11:43
wtedy nie było jak dojechać do Gdyni w ogóle, bo jazda przez Gdańsk była obarczona ryzykiem lub wręcz niemożliwa
- 1 0
-
2018-11-16 16:19
(1)
Nie przystanek Firoga jest potrzebny, a Zaspa !
- 10 8
-
2018-11-16 17:00
a po co? możesz sobie podjechać do Wrzeszcza autobusem i stamtąd wsiąść. Mieszkańcy Gdyni Karwin i Gdańska Osowy też muszą się przesiadać aby dojechać bezpośrednio do Kartuz i Kościerzyny. Nie wiedzieć czemu puszczają składy z Gdyni Głównej do Kościerzyny przez Sopot.
- 4 1
-
2018-11-16 16:27
komunizm=władza rad+elektryfikacja
tak jak by dziś kukiś mlaskał
JOWy minus elektryfikacja = skm- 6 2
-
2018-11-16 16:30
(1)
A kiedy połączenie torów PKM z torami SKM na Zaspie?
- 9 6
-
2018-11-17 11:45
bez zmiany właściciela SKM w ogóle
- 1 0
-
2018-11-16 16:46
rozkopali,zniwelowali dobre nasypy (2)
bo były stare,ubite nie do ruszenia , wybudowali barachło które zabiera każdy większy deszcz
kto za to wziął kasę//taką kasę !!!!!/kosmos ,teraz 2,5 mln za projekt - tragedia - za co ?- 13 8
-
2018-11-16 21:35
Tak, tak, stare,dobre niemieckie nasypy... Kolejny ekspert budownictwa lądowego na forum!
- 4 0
-
2018-11-17 11:47
stary nasyp był jednotorowy, zrewitalizowana linia potrzebowała dwóch torów
więc nie pie.r.dol głupot
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.