• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 60 mln zł za autobusy elektryczne dla Gdańska

Michał Brancewicz
25 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Firma Solaris złożyła oferty zarówno na autobusy przegubowe, jak i standardowe. Firma Solaris złożyła oferty zarówno na autobusy przegubowe, jak i standardowe.

Oferty na 10 standardowych autobusów mieszczą się w budżecie wynoszącym 29,5 mln zł. Natomiast osiem przegubowców okazało się nieznacznie droższych od założeń GAiT, który chciał wydać na nie blisko 32 mln zł. Pojazdy elektryczne mają zostać dostarczone w 14 miesięcy.



Gdybyś miał(a) wybór, to autem na jaki napęd byś jeździł(a)?

Zakup został podzielony na dwie części:

Część 1: Dostawa 10 autobusów standardowych - budżet: 29 520 000 zł

  • długość 11,5 - 13,5 m
  • co najmniej 78 miejsc, w tym minimum 25 siedzących
  • minimalny przebieg 180 km przy pełnym naładowaniu akumulatorów

Część 2: Dostawa 8 autobusów przegubowych - budżet: 31 980 000 zł

  • długość 17,50 m do 18,75 m
  • co najmniej 108 miejsc, w tym minimum 38 siedzących
  • minimalny przebieg 180 km przy pełnym naładowaniu akumulatorów


Łączna kwota, jaką GAiT zamierza wydać, to 61,5 mln zł.

Trzy firmy chcą dostarczyć elektryczne autobusy dla Gdańska



Swoją ofertę na elektryczne autobusy złożyła też firma MAN. Swoją ofertę na elektryczne autobusy złożyła też firma MAN.

Gdybyś miał(a) wybór, to autem na jaki napęd byś jeździł(a)?

Oferty na dostawę autobusów:

  • Solaris Bus & Coach

    1. część 1 - 29 517 540 zł
    2. część 2 - 32 353 920 zł
  • EvoBus Polska (mercedesy)

    1. część 1 - brak oferty
    2. część 2 - 35 729 040 zł
  • MAN Truck & Bus Polska

    1. część 1 - 29 212 500 zł
    2. część 2 - 32 570 400 zł

W przypadku pierwszego zadania obie oferty mieszczą się w budżecie. W przypadku drugiej części wszystkie go przekraczają, ale dwie tylko nieznacznie.

Wybrana firma będzie musiała dostarczyć autobusy w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy.

Firma EvuBus, która jest przedstawicielem marki Mercedes, złożyła ofertę jedynie na pojazdy przegubowe. Firma EvuBus, która jest przedstawicielem marki Mercedes, złożyła ofertę jedynie na pojazdy przegubowe.
Czytaj też: Przegubowe elektrobusy już na ulicach Gdyni

Elektryczne autobusy dla Gdańska. Nie tylko cena się liczy



Warto jednak przypomnieć, że cena to niejedyne kryterium wyboru.

Kryteria wyboru ofert:

  • cena - maksymalnie 70 proc.
  • ocena techniczna - 30 proc. (podzielona na 10 kategorii), m.in.:

    1. teoretyczny zasięg pojazdu - maks. 20 pkt
    2. gwarantowany zasięg minimalny w okresie gwarancji baterii - maks. 20 pkt
    3. liczba miejsc pasażerskich - maks. 10 pkt.

Opinie (201) 4 zablokowane

  • Kurcze, tabor w Gdańsku jest naprawdę ok. (3)

    A do tego spalinowce są na Euro6 i sporo tańsze.
    Obłęd

    • 7 1

    • Miśka. Nie gwiazdorz

      • 4 1

    • blondi chyba ci farba z włosów razem z rozumem zeszła :) (1)

      • 1 0

      • blondi nigdy nie słyszała, że jest coś takiego jak Ustawie o elektromobilności

        • 0 0

  • tylko spalinowce! (1)

    tak jeździ prawdziwy facet. Elektryki zostawiam dla wege i LPGT.

    • 0 4

    • O to mihau idziesz na elektryka

      • 1 0

  • Takim taborem nasi kochani gdańszczanie będą sobie śmigać po Nowej Warszawskiej

    Dla zarządu szampan, oklaski, premie, nagrody

    • 3 1

  • Autobus za 4 bańki i kierowca pracujący za 21,20zł na godzinę i odpowiadający za uszkodzenie tego wozu bo brak Autocasco. Witamy w GAiT

    • 12 0

  • gdy czytam raporty o codziennych dniach pasażera pieszego organizowanych przez GAiT

    to cieszę się , że oni tylko tramwaje i autobusy eksploatują, a nie samoloty. Pilocie nie czuliby się komfortowo mając skrzydła powiązane trytkami i pozaklejane taśmą malarską kontrolki.

    • 9 1

  • kto bogatemu zabroni?

    Lisek lans w wielu dziedzinach,chodnik wodą poleje ,harcerzy do Sobieszewa zaprosi,developerów zadowoli,prowadzacych pojazdy sponiewiera ale teraz za rodzaje napędów w komunikacji sie zabiera,koszty nie wazne......................
    Ja taki z boku obserwator,moze mało obiektywny ale spytam ile razy do Przegaliny autobus elektryczny w ciągu dnia przyjedzie???
    Pamietam tankowanie autobusów przy moście pontonowym w Sobieszewie,z Gdańska przyjeżdzało pogotowie techniczne i po 4-6-c kanistrów ropy dolewało.
    Zapytałem dolewającego,po co przyjeżdza,stacja paliw 100-m dalej i tam mozna zatankować.
    Takie mam polecenie.
    To dotyczyło dwóch autobusów z ówczesnej linii 130 Górki Zach.-Przegalina.
    Pozostaje pytanie na ilu liniach te bardzo drogie autobusy wykonają "zaplanowane zadanie"

    • 7 0

  • Wodór (5)

    Wodór to inwestycja przyszłościowa i powinno się pod niego robic infrastrukture. Do półki nie będzie technologii na szybsze ładowanie i większy zasięg akumulatorów to nie warto w to iść , nie mówiąc o utylizacji. Wodór jest lepszą alternatywą niż akumulator.

    • 2 1

    • (3)

      Wodór czyli przetworzony gaz ziemny jest kompletnie bez sensu.

      Po pierwsze podczas reformingu są straty energii - aby powstał wodór trzeba gaz mocno podgrzać a w tym celu spala się część tego gazu. Spora część gazu marnuje się w ten sposób.

      Po drugie wodór jest niebezpieczny bo zajmuje dużą objętość i się nie skrapla a to powoduje że trzeba go przechowywać pod ogromnym ciśnieniem. Aby w pojeździe zmieścili się jacyś ludzie i pojazd miał sensowny zasięg stosuje się zbiorniki pod ciśnieniem 200 atmosfer (albo nawet jeszcze większym). Uszkodzenie takiego zbiornika np podczas wypadku jest jak wybuch bomby - rozerwie pojazd na drobne kawałki i zabije takim szrapnelem wszystkich w promieniu 100m

      Po trzecie pojazdy na wodór mają skomplikowaną konstrukcję i są drogie - podczas gdy metan zużyty do produkcji wodoru mógł by zasilać każdy obecny silnik benzynowy - nie trzeba kupować nowych pojazdów, wystarczy założyć instalację gazową do tych co mamy.

      • 2 2

      • dodajmy, że wodór zasila ogniwa paliwowe

        one w miarę dobrze pracują, gdy pracują "pod kreskę" - przy stałej mocy. Co to oznacza? Ano to, że w autobusie i tak musi być litowy akumulator trakcyjny, aby wyrównać charakterystyki źródła i odbioru (teoretycznie można użyć superkondensatora, ale jego charakterystyka rozładowania jest bardzo przykra i w efekcie masa instalacji jest jeszcze większa). Skoro już musimy tyle wozić, to już lepiej wozić same akumulatory.

        • 0 0

      • niema to jak amebka umysłowa cos kopiuje bezmyślnie

        • 0 1

      • Czyli dochodzimy do sedna że zwykłej spalinówki poprostu zasilanej gazem nic nie zastąpi jeszcze długo. Politechnika chyba Wrocławska już w 90 opracowała system do przeróbki silników z ikarusa na gas. Całe Kieleckie MPK tak jeżdziło, barki na Odrze wykorzystujące te silniki tez miały te instalacje.

        • 0 0

    • A na ch ci szybsze ładowanie i większy zasięg, jak autobusy ładują się w nocy, a ich zasięg jest dopasowany do dziennego przebiegu?

      • 0 0

  • a czy one na ukraine dojada?

    • 1 1

  • ?

    co te 18-cie bardzo drogich autobusów dla ochrony środowiska zróbi???
    Taksówkarze na hybrydy przechodzą a na gazie od dawna jeżdza.
    Co ten Lisek kombinuje?
    Chyba z 200-cie autobusów w godzinach szczytów przewozowych puszcza,jaki to jest % w ogólnym samochodowym ruchu, pikuś.
    Przed szereg jak zwykle wychodzi za nasze .
    Ciekawe jak to on uzasadnia i kto daje na takie kosztowne,fanabaryjne działania szmal.
    Chyba zacznę słuchac Matuszka zamiast Majiejuszka.
    Ten pierwszy zdaje sobie sprawe z tego ,ze nas oszukuje a ten drugi tylko kombinuje.
    Za PO głosowałem a teraz ma dylemat.................

    • 0 0

  • drodzy (bardzo niestety) gdańscy prominenci

    fajnie, że kupiliście elektryczne ekologiczne autobusy. Teraz kupcie sobie ekologiczne, elektryczne mebelki. Zacznijcie od krzeseł

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane