- 1 Ubywa mieszkańców i rozwodów na Pomorzu (149 opinii)
- 2 Niespokojna noc na gdańskich drogach (142 opinie)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (307 opinii)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (860 opinii)
- 5 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (176 opinii)
- 6 Kultowa "Górka" i widok na morze (162 opinie)
Ponad 60 mln zł za autobusy elektryczne dla Gdańska
Oferty na 10 standardowych autobusów mieszczą się w budżecie wynoszącym 29,5 mln zł. Natomiast osiem przegubowców okazało się nieznacznie droższych od założeń GAiT, który chciał wydać na nie blisko 32 mln zł. Pojazdy elektryczne mają zostać dostarczone w 14 miesięcy.
Część 1: Dostawa 10 autobusów standardowych - budżet: 29 520 000 zł
- długość 11,5 - 13,5 m
- co najmniej 78 miejsc, w tym minimum 25 siedzących
- minimalny przebieg 180 km przy pełnym naładowaniu akumulatorów
Część 2: Dostawa 8 autobusów przegubowych - budżet: 31 980 000 zł
- długość 17,50 m do 18,75 m
- co najmniej 108 miejsc, w tym minimum 38 siedzących
- minimalny przebieg 180 km przy pełnym naładowaniu akumulatorów
Łączna kwota, jaką GAiT zamierza wydać, to 61,5 mln zł.
Trzy firmy chcą dostarczyć elektryczne autobusy dla Gdańska
Oferty na dostawę autobusów:
- Solaris Bus & Coach
- część 1 - 29 517 540 zł
- część 2 - 32 353 920 zł
- EvoBus Polska (mercedesy)
- część 1 - brak oferty
- część 2 - 35 729 040 zł
- MAN Truck & Bus Polska
- część 1 - 29 212 500 zł
- część 2 - 32 570 400 zł
W przypadku pierwszego zadania obie oferty mieszczą się w budżecie. W przypadku drugiej części wszystkie go przekraczają, ale dwie tylko nieznacznie.
Wybrana firma będzie musiała dostarczyć autobusy w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy.
Czytaj też: Przegubowe elektrobusy już na ulicach Gdyni
Elektryczne autobusy dla Gdańska. Nie tylko cena się liczy
Warto jednak przypomnieć, że cena to niejedyne kryterium wyboru.
Kryteria wyboru ofert:
- cena - maksymalnie 70 proc.
- ocena techniczna - 30 proc. (podzielona na 10 kategorii), m.in.:
- teoretyczny zasięg pojazdu - maks. 20 pkt
- gwarantowany zasięg minimalny w okresie gwarancji baterii - maks. 20 pkt
- liczba miejsc pasażerskich - maks. 10 pkt.
Opinie (201) 4 zablokowane
-
2022-04-25 20:19
Kurcze, tabor w Gdańsku jest naprawdę ok. (3)
A do tego spalinowce są na Euro6 i sporo tańsze.
Obłęd- 7 1
-
2022-04-25 21:08
Miśka. Nie gwiazdorz
- 4 1
-
2022-04-26 08:59
blondi chyba ci farba z włosów razem z rozumem zeszła :) (1)
- 1 0
-
2022-04-26 09:08
blondi nigdy nie słyszała, że jest coś takiego jak Ustawie o elektromobilności
- 0 0
-
2022-04-25 21:17
tylko spalinowce! (1)
tak jeździ prawdziwy facet. Elektryki zostawiam dla wege i LPGT.
- 0 4
-
2022-04-25 22:37
O to mihau idziesz na elektryka
- 1 0
-
2022-04-25 21:28
Takim taborem nasi kochani gdańszczanie będą sobie śmigać po Nowej Warszawskiej
Dla zarządu szampan, oklaski, premie, nagrody
- 3 1
-
2022-04-25 21:43
Autobus za 4 bańki i kierowca pracujący za 21,20zł na godzinę i odpowiadający za uszkodzenie tego wozu bo brak Autocasco. Witamy w GAiT
- 12 0
-
2022-04-25 21:43
gdy czytam raporty o codziennych dniach pasażera pieszego organizowanych przez GAiT
to cieszę się , że oni tylko tramwaje i autobusy eksploatują, a nie samoloty. Pilocie nie czuliby się komfortowo mając skrzydła powiązane trytkami i pozaklejane taśmą malarską kontrolki.
- 9 1
-
2022-04-25 21:45
kto bogatemu zabroni?
Lisek lans w wielu dziedzinach,chodnik wodą poleje ,harcerzy do Sobieszewa zaprosi,developerów zadowoli,prowadzacych pojazdy sponiewiera ale teraz za rodzaje napędów w komunikacji sie zabiera,koszty nie wazne......................
Ja taki z boku obserwator,moze mało obiektywny ale spytam ile razy do Przegaliny autobus elektryczny w ciągu dnia przyjedzie???
Pamietam tankowanie autobusów przy moście pontonowym w Sobieszewie,z Gdańska przyjeżdzało pogotowie techniczne i po 4-6-c kanistrów ropy dolewało.
Zapytałem dolewającego,po co przyjeżdza,stacja paliw 100-m dalej i tam mozna zatankować.
Takie mam polecenie.
To dotyczyło dwóch autobusów z ówczesnej linii 130 Górki Zach.-Przegalina.
Pozostaje pytanie na ilu liniach te bardzo drogie autobusy wykonają "zaplanowane zadanie"- 7 0
-
2022-04-25 21:52
Wodór (5)
Wodór to inwestycja przyszłościowa i powinno się pod niego robic infrastrukture. Do półki nie będzie technologii na szybsze ładowanie i większy zasięg akumulatorów to nie warto w to iść , nie mówiąc o utylizacji. Wodór jest lepszą alternatywą niż akumulator.
- 2 1
-
2022-04-25 22:42
(3)
Wodór czyli przetworzony gaz ziemny jest kompletnie bez sensu.
Po pierwsze podczas reformingu są straty energii - aby powstał wodór trzeba gaz mocno podgrzać a w tym celu spala się część tego gazu. Spora część gazu marnuje się w ten sposób.
Po drugie wodór jest niebezpieczny bo zajmuje dużą objętość i się nie skrapla a to powoduje że trzeba go przechowywać pod ogromnym ciśnieniem. Aby w pojeździe zmieścili się jacyś ludzie i pojazd miał sensowny zasięg stosuje się zbiorniki pod ciśnieniem 200 atmosfer (albo nawet jeszcze większym). Uszkodzenie takiego zbiornika np podczas wypadku jest jak wybuch bomby - rozerwie pojazd na drobne kawałki i zabije takim szrapnelem wszystkich w promieniu 100m
Po trzecie pojazdy na wodór mają skomplikowaną konstrukcję i są drogie - podczas gdy metan zużyty do produkcji wodoru mógł by zasilać każdy obecny silnik benzynowy - nie trzeba kupować nowych pojazdów, wystarczy założyć instalację gazową do tych co mamy.- 2 2
-
2022-04-25 23:50
dodajmy, że wodór zasila ogniwa paliwowe
one w miarę dobrze pracują, gdy pracują "pod kreskę" - przy stałej mocy. Co to oznacza? Ano to, że w autobusie i tak musi być litowy akumulator trakcyjny, aby wyrównać charakterystyki źródła i odbioru (teoretycznie można użyć superkondensatora, ale jego charakterystyka rozładowania jest bardzo przykra i w efekcie masa instalacji jest jeszcze większa). Skoro już musimy tyle wozić, to już lepiej wozić same akumulatory.
- 0 0
-
2022-04-26 09:01
niema to jak amebka umysłowa cos kopiuje bezmyślnie
- 0 1
-
2022-04-26 12:53
Czyli dochodzimy do sedna że zwykłej spalinówki poprostu zasilanej gazem nic nie zastąpi jeszcze długo. Politechnika chyba Wrocławska już w 90 opracowała system do przeróbki silników z ikarusa na gas. Całe Kieleckie MPK tak jeżdziło, barki na Odrze wykorzystujące te silniki tez miały te instalacje.
- 0 0
-
2022-04-25 23:11
A na ch ci szybsze ładowanie i większy zasięg, jak autobusy ładują się w nocy, a ich zasięg jest dopasowany do dziennego przebiegu?
- 0 0
-
2022-04-25 21:58
a czy one na ukraine dojada?
- 1 1
-
2022-04-25 22:14
?
co te 18-cie bardzo drogich autobusów dla ochrony środowiska zróbi???
Taksówkarze na hybrydy przechodzą a na gazie od dawna jeżdza.
Co ten Lisek kombinuje?
Chyba z 200-cie autobusów w godzinach szczytów przewozowych puszcza,jaki to jest % w ogólnym samochodowym ruchu, pikuś.
Przed szereg jak zwykle wychodzi za nasze .
Ciekawe jak to on uzasadnia i kto daje na takie kosztowne,fanabaryjne działania szmal.
Chyba zacznę słuchac Matuszka zamiast Majiejuszka.
Ten pierwszy zdaje sobie sprawe z tego ,ze nas oszukuje a ten drugi tylko kombinuje.
Za PO głosowałem a teraz ma dylemat.................- 0 0
-
2022-04-25 22:42
drodzy (bardzo niestety) gdańscy prominenci
fajnie, że kupiliście elektryczne ekologiczne autobusy. Teraz kupcie sobie ekologiczne, elektryczne mebelki. Zacznijcie od krzeseł
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.