• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 70 lat temu ruszyły elektryczne pociągi. To był początek SKM

Michał Brancewicz
2 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (164)
2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu. 2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu.

2 stycznia 1951, 2 stycznia 1952, a może 4 marca 1951 - mówiąc o początkach dzisiejszej Szybkiej Kolei Miejskiej pojawiają są te trzy daty. Jakby nie było, mija właśnie ponad 70 lat od uruchomienia elektrycznych pociągów, które na zawsze zmieniły sposób podróżowania po Trójmieście.



W której dekadzie pierwszy raz jechałeś SKM-ką?

Pierwsze plany budowy oddzielnej pary torów dla pociągów podmiejskich na trasie Gdańsk Główny-Sopot opracowano w 1912 roku.

Wstępne prace polegające na porządkowaniu terenu i  wyburzaniu domów przerwała I wojna światowa.

Wagony z Berlina



Do projektu powrócono w 1947, kiedy w ramach reparacji wojennych Polskie Koleje Państwowe (PKP) otrzymały wagony berlińskiej kolei miejskiej (S-Bahn).

Były to zespoły trakcyjne EW 91 i EW 92, 2-wagonowe, z miejscami siedzącymi (około 175) i stojącymi (około 195).

Pociąg elektryczny nazywany "modrakiem", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej. Pierwsze pociągi elektryczne kursowały na linii Gdańsk Główny-Nowy Port.
Pociąg elektryczny nazywany "modrakiem", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej. Pierwsze pociągi elektryczne kursowały na linii Gdańsk Główny-Nowy Port.
Próbną eksploatację rozpoczęto 2 stycznia 1951 na jednotorowej linii do Nowego Portu. Ówczesne media właśnie ten moment uznały za przełomowy. Można o tym przeczytać w archiwalnych numerach Dziennika Bałtyckiego z 2 i 3 stycznia.

Z kolei 4 marca 1951 uruchomiono rozkładowe pociągi. I ten moment, dwa lata temu, gdy przypadała okrągła, 70. rocznica, przypominała sama SKM-ka, jako narodziny elektrycznej kolei aglomeracyjnej.

70 lat temu ruszyły elektryczne pociągi. To był początek SKM 70 lat temu ruszyły elektryczne pociągi. To był początek SKM

Dwa tory i 14 peronów z Gdańska do Gdyni



Sukces połączenia Gdańsk Główny - Nowy Port spowodował zatwierdzenie decyzji budowy osobnej miejskiej linii kolejowej do Gdyni Głównej - nasypów, dwóch torowisk, sieci trakcyjnej i 14 peronów.

I właśnie uruchomienie pociągów między Gdańskiem a Sopotem, 2 stycznia 1952 roku przez wielu uważanych jest za początek dzisiejszej trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Kolejne odcinki uruchamiano sukcesywnie: Sopot-Gdynia Główna 22 lipca 1952, przy czym ruch dwutorowy odbywał się do Orłowa, a do Gdyni po jednym torze. Drugi tor uruchomiono 1 maja 1954. Odtąd składy na trasie Gdańsk-Gdynia kursowały co 10 minut.

Ponad 100 mln pasażerów rocznie



Już w 1953 roku z połączeń SKM skorzystały 22 mln pasażerów, siedem lat później kolejkami jeździło już 50 mln osób rocznie.

Rekordowe przewozy osiągnięto w latach 70-tych - było to ponad 100 mln osób rocznie

Opinie (164) 1 zablokowana

  • Opinia wyróżniona

    Nowy Port (29)

    Brakuje nam kolejki SKM do NP nawet tory rozebrane.

    • 115 13

    • Wystarczy na tory skm do nowego portu poscic tramwaj-latwiej i taniej (9)

      • 5 17

      • sklady wielosystowe...

        Tansze nie sa...

        • 9 0

      • Nie ma torów skm do Nowego Portu. (7)

        To zawsze była linia PKP ( obecnie pkp plk), na której SKM była jedynie przewoźnikiem. Teraz ta linia kończy się przy stadionie. Jest jeszcze druga, do portu, ale to tylko dla cargo.

        • 12 1

        • Koedys wszystko bylo Polskie i dalo sie pogodzic (2)

          Dzis nalezy do mnogich spółek i każda chce kasy

          • 8 9

          • Za komuny tak, ale zmienił sie ustrój (1)

            Podzieliły się jednostki administracyjne i wyodrębniły instytucje, część firm została sprywatyzowana lub sprzedana... Takie realia.

            • 9 0

            • Jeden ma wagony,inny tory a jeszcze inny parowóz

              • 1 0

        • Tory są do SKM Brzeźno przy WOC (3)

          De facto w Nowym Porcie

          • 5 1

          • To linia towarowa. (1)

            • 2 2

            • Przy peronie SKM Brzeźno towary nie jezdza

              Kozioł oporowy masz na końcu przed WOCem

              • 3 0

          • Nie mogli dogadać się władze miejskie z koleją i portem------ i reaktywacji kolejki SKM przez Nową Letnicę nie ma!

            Nazwa przystanku,Brzeźno,a jest w Nowym Porcie.

            • 4 0

    • Nie brakuje. (1)

      • 5 11

      • Brakuje

        Rzeklem

        • 8 0

    • (2)

      Zeby kolejka puste powietrze wozila do portu.

      • 9 13

      • Nie do portu tylko na plaze (1)

        • 4 2

        • z Gdańska Głównego

          do Brzeźna powinna dojeżdżać przez Nową Letnicę.

          • 0 0

    • braki to sa w miejskiej kasie...

      I nie bedzie miasto placic obcym kolejarzom, jak ma swoich tramwajarzy...

      • 11 5

    • (1)

      Spoookojnie, będzie nowy projekcik z Unii, to się zrealizuje.

      • 6 5

      • ... tak jak Falę...

        • 4 0

    • niestety, a wystarczyło żeby deweloper ogarnął linie kolejowe, to by do letnicy jezdziły pociągi (6)

      • 8 4

      • nie wystarczy, bo zbudować to raz a utrzymać to dwa (2)

        Decyduje o tym samorząd i płacić za to nie ma zamiaru.
        Jest również tajemnicą poliszynela, w czyjej kieszeni samorząd siedzi.
        Mniej torów, więcej terenu. Synergia idealna.
        Proste?

        • 7 2

        • (1)

          ale dla ciebie za skomplikowane. Ale pewnie, zapłać a będzie można odbudować linię gdzie pociągi będą woziły powietrze tak jak pod koniec funkcjonowania. Bo kto teraz i gdzie ma tam jeździć? Tramwaj 100 procent lepiej tam funkcjonuje

          • 0 1

          • kiedy byłeś tam ostatnio?Widziałeś mrówkowce w Nowej Letnicy?

            • 1 0

      • Deweloper z Letnicy przed budowa to nawet reklamował bliskość kolei SKM :) (2)

        Potem zniknelo

        • 10 0

        • Nowa Letnica

          kolejki SKM nie ma,ale jest pociąg towarowy do portu.Tego w prospekcie developer nie pokazał?

          • 0 0

        • Jakby nie patrzeć

          To budyń zlikwidował skm w np

          • 0 0

    • Do naga? (1)

      • 2 1

      • myślenie nie boli

        pomyśl.

        • 0 0

    • (1)

      tam zapewne powstanie ścieżka rowerowa - nie opłaca się puszczać pociągu gdy wokół pełno dróg i dodatkowo planuje się budowę linii tramwajowej

      • 0 2

      • Wielki żal

        w NP planują z UM postawić kloca lub kilka w miejsce przystanku kolejki.

        • 0 0

  • Nowa Letnica-----PiS przecież obiecał !!!! (11)

    Kiedy reaktywacja kolejki SKM z Gdańska Głównego przez Nową Letnicę do Brzeźna ?

    • 9 12

    • (1)

      PiS nigdy nie obiecał, a władze Gdańska nawet wniosku nie złożyły na odbudowę przystanków, bo się obraziły na PiS.

      • 10 2

      • Był wstępne konsultacje (art na konkurencyjnym portalu)

        Potem wielkie konferencja miejskich przy torach że jednak kolej be i wolimy tramwaj

        • 5 0

    • nic nie bylo obiecywane... (6)

      A ta nitka kolei nie bedzie funkcjonowac, bo samorzad miasta nie chce za nia placic.
      Przeciez nie bedzie finansowac obcych kolejarzy, skoro ma swoich tramwajarzy...

      • 6 3

      • A jak splacą krwdyty?

        Bankrut to może jedynie parady i igrzyska organizować

        • 5 2

      • (1)

        To niech państwo zapłaci.

        • 1 6

        • państwo...

          ...to my...

          • 4 1

      • Dopłaca kolejarzom 20 razy w roku w dni meczowe (2)

        • 3 0

        • Nowa Letnica wykluczona komunikacyjnie (1)

          Osiedli przybywa,a kolejki SKM dla mieszkańców nadal nie ma. Jest tylko dla kiboli.

          • 2 1

          • Za mało atakujecie dewelopera

            Jak deweloper chce to w tym mieście wszystko wymusi, z miejskimi nie ma co gadać cisnąć deweloperow

            • 1 0

    • Ten wasz prezydent co go nie ma w 2011 mówił że kolej też be i będzie woził ludzi tramwajami

      wystarczyło że UEFA tupnęła i się pieniądze znalazły na reaktywację kolei na Euro 2012, jeździły kilkanaście razy w ciągu dnia do stadionu i z powrotem

      • 3 0

    • Wystarczy poczytać archiwum

      Tzw. rządowy program przystankowy, deklaracja była: odbudowa przystankow (Nowe Szkoty, Zaspa Towarowa) pod warunkiem że samorząd zadeklaruje uruchomienie przewozów na tej linii, miasto nie złożyło wniosków, w całej Polsce odbudowuja przystanki tylko nie w Gdansku

      • 3 0

  • pomarańczowe EW58 (2)

    Szkoda tych pomarańczowych składów EW58. Przy rozruchu na małych obrotach silników, dźwięk basowy ryczącego tygrysa, a na wysokich obrotach po rozpędzeniu, wyjącego wilka. Wrażenia z jazdy niezapomniane...

    • 12 0

    • EW58 miały wiele zalet

      ale także poważne wady. Żarły bardzo dużo prądu i miały dużo importowanych części, które. w późniejszych latach były nie do zdobycia.Kilka z nich spłonęło, ale tu do końca nie wiadomo, czy to były podpalenia, czy tzw. samozapłon. Co do jednego się zgadzam-wrażenia z jazdy niezapomniane:)

      • 8 0

    • i przeziebienia od przeciagow

      Za duzo drzwi bez wewnetrznych przegrod. Najczesciej niedomkniete z powodu chronicznego zacinania sie.
      Bardzo niedorobione i nie na nasze warunki pogodowe.
      Klaustrofobiczne wnetrza...
      Typowy sledziowoz...

      • 3 6

  • Opinia wyróżniona

    Ale do Wejherowa dwóch torów nie ma nadal .... (10)

    Nowe składy, ale stare tory. Tyle lat, a drugi niezależny tor dla SKM od Chyloni do Wejherowa to dalej marzenie. Stan niektórych przystanków to też relikt dawnej epoki. Niektóre są w stanie opłakanym. Czas do roboty się zabrać.

    • 80 31

    • Do Pruszcza

      Do Pruszcza też by się przydało.

      • 37 1

    • przebudowa 202 zostala uruchomiona... (1)

      Ale podobnie jak S6 od Szczecina, tak 202 bedzie modernizowana od Slupska.

      Poza tym, pociagi jezdza tak, jak sie za to placi i samorzad jest szczesliwy, gdy nie ma ich za duzo...

      • 11 1

      • Szybciej zrobią drogę ekspresową aby ludzie zbytnio nie przyzwyczaili się do kolei. To zupełnie jak kolej do Zakopanego - najpierw kasa na Zakopiankę a potem mogą być pociągi

        • 1 0

    • Akurat przystanki na linii SKM (1)

      te po przebudowie są świetne. Tylko, że linia SKM kończy się przed Rumią i dalej mamy tylko linię przystanki pkp plk. faktycznie, takie Reda Pieleszewo,czy Wejherowo Śmiechowo to już straszne zabytki. pkp plk od kilku lat obiecuje modernizację linii od Gdyni Chyloni do Słupska i dobudowę dwóch torów od Rumi do Weja, ale na razie na obietnicach się kończyło. Zobaczymy, co nowa ekipa zrobi w tej sprawie.

      • 27 1

      • W Rumi się kończy linia 250. Nie dociera jednak na stację "RUMIA". Rumia Janowo istnieje w ramach linii 250: Gdańsk - Rumia.

        • 2 2

    • czy to oznacza, że już zwinęli tory skm z chyloni do rumi. rozumiem że był sylwester ale, że tak mocno wszedł (1)

      • 5 9

      • Tam nigdy nie było tam torów SKM, tylko PLK. Rozumiem że ktoś jeszcze nie wytrzeźwiał?

        • 7 2

    • Bo to Wejherowo, nie trójmiasto

      Wejherland;););)

      • 4 2

    • Dwóch torów nie ma ale za to sa dwie szyny.

      • 2 0

    • SKM

      Od 1956 roku mówiło się i pisało o tunelu na przejeździe na Puckiej i do dziś się mówi

      • 0 0

  • To od kiedy jezdza kible?skm powinna jezdzic pod ziemia jak metro (1)

    • 1 10

    • Największy mit Polaków to metro jeżdżące pod ziemią, podobnie jak mieszkania to tylko od dewelopera. Większość systemów metra ma tylko odcinki pod ziemią, a państwa stawiają na mieszkania komunalne.

      • 6 3

  • A Kiedy? (2)

    Powstał ten słynny komunikat: pociąg SKM do stacji Gdańsk Śródmieście przyjedzie z opóźnieniem około 10 minut, za opóźnienie pociągu przepraszamy.

    • 12 3

    • opoznienie... (1)

      moze ulec zmianie...

      • 7 0

      • I to jest większy problem niż samo opóźnienie, chodź bardziej w Regio/Intercity. 15 minut po czasie, słyszę że opóźnienie 30 minut, a jak tylko zejdę z peronu, żeby kupić w automacie coś ciepłego do picia, to pociąg od razu wjeżdża na stację.

        • 4 1

  • Dosc dyskryminscji biedakow buahaaaa

    • 1 9

  • Wchodziło się bez stopni a ruszały że trzeba było się trzymać. (1)

    5 lat do technikum z Oliwy do Gdańska jeździłem i miło wspominam.Potem raz jechałem polskim złomem ,który ledwo ruszał a w środku był nie przyjemny a wsiadało się po stopniach.Zamiast Przymorza były Polanki,potem lotnisko na peronie którego stał kiosk w którym papierosy sprzedawano też na sztuki.Szło wyskoczyć kupić fajkę i spalić w służbówce,bo takie były w tych składach.

    • 20 1

    • Komu, no komu

      to przeszkadzało ;)

      • 1 1

  • Lata 90-te (3)

    a może artykuł o tym jak firma renoma przejęła kontrolę biletów w SKM i jest tam do dzisiaj. No ale potrzeba do tego naprawdę odważnego dziennikarza śledczego.

    • 13 6

    • Gait jest rozkradany w Gdańsku tez przez ta spoleczje

      Lisicki przyklepuje kolejne dziesiatki mkn zł

      • 5 1

    • "renomy" nie ma w SKM od paru ładnych lat

      Teraz mają swoje służby i różnica jest kolosalna.
      Na plus.

      • 5 0

    • Faktycznie trzeba odważnego.

      Bo Renomy już dawno nie ma w skm.

      • 1 1

  • Wstyd same stare trupy (1)

    Dwa nowe pociągi na całe trójmiasto a ceny porównywaklne z jazda samochodem . Przystanki gdańsk stocznia powinny byc zamkniẹte zagrażają zdrowiu zyciu podróżnych

    • 8 8

    • Pobudka.

      Od grudnia skm ma 10 nowych pojazdów. a przebudowy Gdyni i Gdańska stoczni są już projektowane.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane