- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Ponad 70 lat temu ruszyły elektryczne pociągi. To był początek SKM
2 stycznia 1951, 2 stycznia 1952, a może 4 marca 1951 - mówiąc o początkach dzisiejszej Szybkiej Kolei Miejskiej pojawiają są te trzy daty. Jakby nie było, mija właśnie ponad 70 lat od uruchomienia elektrycznych pociągów, które na zawsze zmieniły sposób podróżowania po Trójmieście.
Wstępne prace polegające na porządkowaniu terenu i wyburzaniu domów przerwała I wojna światowa.
Wagony z Berlina
Do projektu powrócono w 1947, kiedy w ramach reparacji wojennych Polskie Koleje Państwowe (PKP) otrzymały wagony berlińskiej kolei miejskiej (S-Bahn).
Były to zespoły trakcyjne EW 91 i EW 92, 2-wagonowe, z miejscami siedzącymi (około 175) i stojącymi (około 195).
Próbną eksploatację rozpoczęto 2 stycznia 1951 na jednotorowej linii do Nowego Portu. Ówczesne media właśnie ten moment uznały za przełomowy. Można o tym przeczytać w archiwalnych numerach Dziennika Bałtyckiego z 2 i 3 stycznia.
Z kolei 4 marca 1951 uruchomiono rozkładowe pociągi. I ten moment, dwa lata temu, gdy przypadała okrągła, 70. rocznica, przypominała sama SKM-ka, jako narodziny elektrycznej kolei aglomeracyjnej.
70 lat temu ruszyły elektryczne pociągi. To był początek SKM
Dwa tory i 14 peronów z Gdańska do Gdyni
Sukces połączenia Gdańsk Główny - Nowy Port spowodował zatwierdzenie decyzji budowy osobnej miejskiej linii kolejowej do Gdyni Głównej - nasypów, dwóch torowisk, sieci trakcyjnej i 14 peronów.
I właśnie uruchomienie pociągów między Gdańskiem a Sopotem, 2 stycznia 1952 roku przez wielu uważanych jest za początek dzisiejszej trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.
Kolejne odcinki uruchamiano sukcesywnie: Sopot-Gdynia Główna 22 lipca 1952, przy czym ruch dwutorowy odbywał się do Orłowa, a do Gdyni po jednym torze. Drugi tor uruchomiono 1 maja 1954. Odtąd składy na trasie Gdańsk-Gdynia kursowały co 10 minut.
Ponad 100 mln pasażerów rocznie
Już w 1953 roku z połączeń SKM skorzystały 22 mln pasażerów, siedem lat później kolejkami jeździło już 50 mln osób rocznie.
Rekordowe przewozy osiągnięto w latach 70-tych - było to ponad 100 mln osób rocznie
Opinie (164) 1 zablokowana
-
2024-01-02 07:48
Opinia wyróżniona
Nowy Port (29)
Brakuje nam kolejki SKM do NP nawet tory rozebrane.
- 115 13
-
2024-01-02 08:15
Wystarczy na tory skm do nowego portu poscic tramwaj-latwiej i taniej (9)
- 5 17
-
2024-01-02 08:26
sklady wielosystowe...
Tansze nie sa...
- 9 0
-
2024-01-02 08:28
Nie ma torów skm do Nowego Portu. (7)
To zawsze była linia PKP ( obecnie pkp plk), na której SKM była jedynie przewoźnikiem. Teraz ta linia kończy się przy stadionie. Jest jeszcze druga, do portu, ale to tylko dla cargo.
- 12 1
-
2024-01-02 10:08
Koedys wszystko bylo Polskie i dalo sie pogodzic (2)
Dzis nalezy do mnogich spółek i każda chce kasy
- 8 9
-
2024-01-02 12:14
Za komuny tak, ale zmienił sie ustrój (1)
Podzieliły się jednostki administracyjne i wyodrębniły instytucje, część firm została sprywatyzowana lub sprzedana... Takie realia.
- 9 0
-
2024-01-02 21:04
Jeden ma wagony,inny tory a jeszcze inny parowóz
- 1 0
-
2024-01-02 12:17
Tory są do SKM Brzeźno przy WOC (3)
De facto w Nowym Porcie
- 5 1
-
2024-01-02 12:24
To linia towarowa. (1)
- 2 2
-
2024-01-02 14:47
Przy peronie SKM Brzeźno towary nie jezdza
Kozioł oporowy masz na końcu przed WOCem
- 3 0
-
2024-01-02 14:33
Nie mogli dogadać się władze miejskie z koleją i portem------ i reaktywacji kolejki SKM przez Nową Letnicę nie ma!
Nazwa przystanku,Brzeźno,a jest w Nowym Porcie.
- 4 0
-
2024-01-02 08:15
Nie brakuje. (1)
- 5 11
-
2024-01-02 12:24
Brakuje
Rzeklem
- 8 0
-
2024-01-02 08:22
(2)
Zeby kolejka puste powietrze wozila do portu.
- 9 13
-
2024-01-02 14:35
Nie do portu tylko na plaze (1)
- 4 2
-
2024-01-02 21:15
z Gdańska Głównego
do Brzeźna powinna dojeżdżać przez Nową Letnicę.
- 0 0
-
2024-01-02 08:25
braki to sa w miejskiej kasie...
I nie bedzie miasto placic obcym kolejarzom, jak ma swoich tramwajarzy...
- 11 5
-
2024-01-02 08:27
(1)
Spoookojnie, będzie nowy projekcik z Unii, to się zrealizuje.
- 6 5
-
2024-01-02 14:16
... tak jak Falę...
- 4 0
-
2024-01-02 09:27
niestety, a wystarczyło żeby deweloper ogarnął linie kolejowe, to by do letnicy jezdziły pociągi (6)
- 8 4
-
2024-01-02 10:29
nie wystarczy, bo zbudować to raz a utrzymać to dwa (2)
Decyduje o tym samorząd i płacić za to nie ma zamiaru.
Jest również tajemnicą poliszynela, w czyjej kieszeni samorząd siedzi.
Mniej torów, więcej terenu. Synergia idealna.
Proste?- 7 2
-
2024-01-02 20:36
(1)
ale dla ciebie za skomplikowane. Ale pewnie, zapłać a będzie można odbudować linię gdzie pociągi będą woziły powietrze tak jak pod koniec funkcjonowania. Bo kto teraz i gdzie ma tam jeździć? Tramwaj 100 procent lepiej tam funkcjonuje
- 0 1
-
2024-01-02 21:06
kiedy byłeś tam ostatnio?Widziałeś mrówkowce w Nowej Letnicy?
- 1 0
-
2024-01-02 12:23
Deweloper z Letnicy przed budowa to nawet reklamował bliskość kolei SKM :) (2)
Potem zniknelo
- 10 0
-
2024-01-02 21:13
Nowa Letnica
kolejki SKM nie ma,ale jest pociąg towarowy do portu.Tego w prospekcie developer nie pokazał?
- 0 0
-
2024-01-03 17:02
Jakby nie patrzeć
To budyń zlikwidował skm w np
- 0 0
-
2024-01-02 11:01
Do naga? (1)
- 2 1
-
2024-01-02 14:27
myślenie nie boli
pomyśl.
- 0 0
-
2024-01-02 19:14
(1)
tam zapewne powstanie ścieżka rowerowa - nie opłaca się puszczać pociągu gdy wokół pełno dróg i dodatkowo planuje się budowę linii tramwajowej
- 0 2
-
2024-01-02 21:11
Wielki żal
w NP planują z UM postawić kloca lub kilka w miejsce przystanku kolejki.
- 0 0
-
2024-01-02 07:52
Nowa Letnica-----PiS przecież obiecał !!!! (11)
Kiedy reaktywacja kolejki SKM z Gdańska Głównego przez Nową Letnicę do Brzeźna ?
- 9 12
-
2024-01-02 08:03
(1)
PiS nigdy nie obiecał, a władze Gdańska nawet wniosku nie złożyły na odbudowę przystanków, bo się obraziły na PiS.
- 10 2
-
2024-01-02 12:20
Był wstępne konsultacje (art na konkurencyjnym portalu)
Potem wielkie konferencja miejskich przy torach że jednak kolej be i wolimy tramwaj
- 5 0
-
2024-01-02 08:34
nic nie bylo obiecywane... (6)
A ta nitka kolei nie bedzie funkcjonowac, bo samorzad miasta nie chce za nia placic.
Przeciez nie bedzie finansowac obcych kolejarzy, skoro ma swoich tramwajarzy...- 6 3
-
2024-01-02 10:14
A jak splacą krwdyty?
Bankrut to może jedynie parady i igrzyska organizować
- 5 2
-
2024-01-02 10:50
(1)
To niech państwo zapłaci.
- 1 6
-
2024-01-02 11:14
państwo...
...to my...
- 4 1
-
2024-01-02 12:19
Dopłaca kolejarzom 20 razy w roku w dni meczowe (2)
- 3 0
-
2024-01-02 14:36
Nowa Letnica wykluczona komunikacyjnie (1)
Osiedli przybywa,a kolejki SKM dla mieszkańców nadal nie ma. Jest tylko dla kiboli.
- 2 1
-
2024-01-02 15:36
Za mało atakujecie dewelopera
Jak deweloper chce to w tym mieście wszystko wymusi, z miejskimi nie ma co gadać cisnąć deweloperow
- 1 0
-
2024-01-02 14:40
Ten wasz prezydent co go nie ma w 2011 mówił że kolej też be i będzie woził ludzi tramwajami
wystarczyło że UEFA tupnęła i się pieniądze znalazły na reaktywację kolei na Euro 2012, jeździły kilkanaście razy w ciągu dnia do stadionu i z powrotem
- 3 0
-
2024-01-02 15:45
Wystarczy poczytać archiwum
Tzw. rządowy program przystankowy, deklaracja była: odbudowa przystankow (Nowe Szkoty, Zaspa Towarowa) pod warunkiem że samorząd zadeklaruje uruchomienie przewozów na tej linii, miasto nie złożyło wniosków, w całej Polsce odbudowuja przystanki tylko nie w Gdansku
- 3 0
-
2024-01-02 07:54
pomarańczowe EW58 (2)
Szkoda tych pomarańczowych składów EW58. Przy rozruchu na małych obrotach silników, dźwięk basowy ryczącego tygrysa, a na wysokich obrotach po rozpędzeniu, wyjącego wilka. Wrażenia z jazdy niezapomniane...
- 12 0
-
2024-01-02 08:42
EW58 miały wiele zalet
ale także poważne wady. Żarły bardzo dużo prądu i miały dużo importowanych części, które. w późniejszych latach były nie do zdobycia.Kilka z nich spłonęło, ale tu do końca nie wiadomo, czy to były podpalenia, czy tzw. samozapłon. Co do jednego się zgadzam-wrażenia z jazdy niezapomniane:)
- 8 0
-
2024-01-02 08:49
i przeziebienia od przeciagow
Za duzo drzwi bez wewnetrznych przegrod. Najczesciej niedomkniete z powodu chronicznego zacinania sie.
Bardzo niedorobione i nie na nasze warunki pogodowe.
Klaustrofobiczne wnetrza...
Typowy sledziowoz...- 3 6
-
2024-01-02 07:57
Opinia wyróżniona
Ale do Wejherowa dwóch torów nie ma nadal .... (10)
Nowe składy, ale stare tory. Tyle lat, a drugi niezależny tor dla SKM od Chyloni do Wejherowa to dalej marzenie. Stan niektórych przystanków to też relikt dawnej epoki. Niektóre są w stanie opłakanym. Czas do roboty się zabrać.
- 80 31
-
2024-01-02 08:15
Do Pruszcza
Do Pruszcza też by się przydało.
- 37 1
-
2024-01-02 08:24
przebudowa 202 zostala uruchomiona... (1)
Ale podobnie jak S6 od Szczecina, tak 202 bedzie modernizowana od Slupska.
Poza tym, pociagi jezdza tak, jak sie za to placi i samorzad jest szczesliwy, gdy nie ma ich za duzo...- 11 1
-
2024-01-02 19:09
Szybciej zrobią drogę ekspresową aby ludzie zbytnio nie przyzwyczaili się do kolei. To zupełnie jak kolej do Zakopanego - najpierw kasa na Zakopiankę a potem mogą być pociągi
- 1 0
-
2024-01-02 08:25
Akurat przystanki na linii SKM (1)
te po przebudowie są świetne. Tylko, że linia SKM kończy się przed Rumią i dalej mamy tylko linię przystanki pkp plk. faktycznie, takie Reda Pieleszewo,czy Wejherowo Śmiechowo to już straszne zabytki. pkp plk od kilku lat obiecuje modernizację linii od Gdyni Chyloni do Słupska i dobudowę dwóch torów od Rumi do Weja, ale na razie na obietnicach się kończyło. Zobaczymy, co nowa ekipa zrobi w tej sprawie.
- 27 1
-
2024-01-02 11:07
W Rumi się kończy linia 250. Nie dociera jednak na stację "RUMIA". Rumia Janowo istnieje w ramach linii 250: Gdańsk - Rumia.
- 2 2
-
2024-01-02 09:26
czy to oznacza, że już zwinęli tory skm z chyloni do rumi. rozumiem że był sylwester ale, że tak mocno wszedł (1)
- 5 9
-
2024-01-02 11:45
Tam nigdy nie było tam torów SKM, tylko PLK. Rozumiem że ktoś jeszcze nie wytrzeźwiał?
- 7 2
-
2024-01-02 14:21
Bo to Wejherowo, nie trójmiasto
Wejherland;););)
- 4 2
-
2024-01-02 16:27
Dwóch torów nie ma ale za to sa dwie szyny.
- 2 0
-
2024-01-03 12:53
SKM
Od 1956 roku mówiło się i pisało o tunelu na przejeździe na Puckiej i do dziś się mówi
- 0 0
-
2024-01-02 07:57
To od kiedy jezdza kible?skm powinna jezdzic pod ziemia jak metro (1)
- 1 10
-
2024-01-02 08:45
Największy mit Polaków to metro jeżdżące pod ziemią, podobnie jak mieszkania to tylko od dewelopera. Większość systemów metra ma tylko odcinki pod ziemią, a państwa stawiają na mieszkania komunalne.
- 6 3
-
2024-01-02 08:00
A Kiedy? (2)
Powstał ten słynny komunikat: pociąg SKM do stacji Gdańsk Śródmieście przyjedzie z opóźnieniem około 10 minut, za opóźnienie pociągu przepraszamy.
- 12 3
-
2024-01-02 08:35
opoznienie... (1)
moze ulec zmianie...
- 7 0
-
2024-01-02 11:41
I to jest większy problem niż samo opóźnienie, chodź bardziej w Regio/Intercity. 15 minut po czasie, słyszę że opóźnienie 30 minut, a jak tylko zejdę z peronu, żeby kupić w automacie coś ciepłego do picia, to pociąg od razu wjeżdża na stację.
- 4 1
-
2024-01-02 08:13
Dosc dyskryminscji biedakow buahaaaa
- 1 9
-
2024-01-02 08:28
Wchodziło się bez stopni a ruszały że trzeba było się trzymać. (1)
5 lat do technikum z Oliwy do Gdańska jeździłem i miło wspominam.Potem raz jechałem polskim złomem ,który ledwo ruszał a w środku był nie przyjemny a wsiadało się po stopniach.Zamiast Przymorza były Polanki,potem lotnisko na peronie którego stał kiosk w którym papierosy sprzedawano też na sztuki.Szło wyskoczyć kupić fajkę i spalić w służbówce,bo takie były w tych składach.
- 20 1
-
2024-01-02 08:43
Komu, no komu
to przeszkadzało ;)
- 1 1
-
2024-01-02 08:57
Lata 90-te (3)
a może artykuł o tym jak firma renoma przejęła kontrolę biletów w SKM i jest tam do dzisiaj. No ale potrzeba do tego naprawdę odważnego dziennikarza śledczego.
- 13 6
-
2024-01-02 09:42
Gait jest rozkradany w Gdańsku tez przez ta spoleczje
Lisicki przyklepuje kolejne dziesiatki mkn zł
- 5 1
-
2024-01-02 11:24
"renomy" nie ma w SKM od paru ładnych lat
Teraz mają swoje służby i różnica jest kolosalna.
Na plus.- 5 0
-
2024-01-02 12:28
Faktycznie trzeba odważnego.
Bo Renomy już dawno nie ma w skm.
- 1 1
-
2024-01-02 09:38
Wstyd same stare trupy (1)
Dwa nowe pociągi na całe trójmiasto a ceny porównywaklne z jazda samochodem . Przystanki gdańsk stocznia powinny byc zamkniẹte zagrażają zdrowiu zyciu podróżnych
- 8 8
-
2024-01-02 12:30
Pobudka.
Od grudnia skm ma 10 nowych pojazdów. a przebudowy Gdyni i Gdańska stoczni są już projektowane.
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.