- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (449 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (36 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Ponad 70 lat temu ruszyły elektryczne pociągi. To był początek SKM
2 stycznia 1951, 2 stycznia 1952, a może 4 marca 1951 - mówiąc o początkach dzisiejszej Szybkiej Kolei Miejskiej pojawiają są te trzy daty. Jakby nie było, mija właśnie ponad 70 lat od uruchomienia elektrycznych pociągów, które na zawsze zmieniły sposób podróżowania po Trójmieście.
Wstępne prace polegające na porządkowaniu terenu i wyburzaniu domów przerwała I wojna światowa.
Wagony z Berlina
Do projektu powrócono w 1947, kiedy w ramach reparacji wojennych Polskie Koleje Państwowe (PKP) otrzymały wagony berlińskiej kolei miejskiej (S-Bahn).
Były to zespoły trakcyjne EW 91 i EW 92, 2-wagonowe, z miejscami siedzącymi (około 175) i stojącymi (około 195).
Próbną eksploatację rozpoczęto 2 stycznia 1951 na jednotorowej linii do Nowego Portu. Ówczesne media właśnie ten moment uznały za przełomowy. Można o tym przeczytać w archiwalnych numerach Dziennika Bałtyckiego z 2 i 3 stycznia.
Z kolei 4 marca 1951 uruchomiono rozkładowe pociągi. I ten moment, dwa lata temu, gdy przypadała okrągła, 70. rocznica, przypominała sama SKM-ka, jako narodziny elektrycznej kolei aglomeracyjnej.
![70 lat temu ruszyły elektryczne pociągi. To był początek SKM](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3619/150x100/3619713__c_484_0_752_527__kr.webp)
Dwa tory i 14 peronów z Gdańska do Gdyni
Sukces połączenia Gdańsk Główny - Nowy Port spowodował zatwierdzenie decyzji budowy osobnej miejskiej linii kolejowej do Gdyni Głównej - nasypów, dwóch torowisk, sieci trakcyjnej i 14 peronów.
I właśnie uruchomienie pociągów między Gdańskiem a Sopotem, 2 stycznia 1952 roku przez wielu uważanych jest za początek dzisiejszej trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.
Kolejne odcinki uruchamiano sukcesywnie: Sopot-Gdynia Główna 22 lipca 1952, przy czym ruch dwutorowy odbywał się do Orłowa, a do Gdyni po jednym torze. Drugi tor uruchomiono 1 maja 1954. Odtąd składy na trasie Gdańsk-Gdynia kursowały co 10 minut.
Ponad 100 mln pasażerów rocznie
Już w 1953 roku z połączeń SKM skorzystały 22 mln pasażerów, siedem lat później kolejkami jeździło już 50 mln osób rocznie.
Rekordowe przewozy osiągnięto w latach 70-tych - było to ponad 100 mln osób rocznie
Opinie (164) 1 zablokowana
-
2024-01-02 09:40
O renomie i pujszo napiszcie jak skm przejeli kontrole biketów
Do dziś gait gdańsk jest rozkradany i renoma siedzi tam głẹboko od lat za grube miliony
- 5 4
-
2024-01-02 09:41
Teraz w ramach reparacji Dulkiewiczowa kupuje od niemca elektryczne autobusy (2)
W ramach reparacji niemiec został premierem
- 12 8
-
2024-01-02 21:18
wolałes potomka rosyjskich Zydów z Odessy?
- 0 0
-
2024-01-02 21:19
Jak sie nazywa ten Niemiec ktory podobno jest premierem, bo nie kojarzę...
- 0 0
-
2024-01-02 09:53
Mamy 21 wiek
A SKM się skurczyło bo miasto się cofa w rozwoju komunikacji.
- 8 4
-
2024-01-02 09:58
LogiC (1)
Ja bym wybudował kolej napowietrzną , na odcinku Gdynia Główna - Witomino- Chwarzno - Wiczlino - Karwiny. Kosztowałoby by to 3 mld zł ale na pewno byłby rentowne.
- 2 9
-
2024-01-02 14:43
Pomysły jak dr Brown z powrotu do przyszlosci
- 0 0
-
2024-01-02 10:29
Sklady z lat 70tych to porazka (2)
Zobaczcie jak wygladaja pociagi np w skm warszawa. Potrzeba nam nowego taboru a nie pudrowania starych trupow. Bardzo drogie ceny biletow, tabor po modernizacjach z lat 70tych...
- 11 9
-
2024-01-02 10:48
Nowy tabor jest niewygodny i nieprzystosowany pod każdym względem. Póki co, ENy są bezkonkurencyjne.
- 5 1
-
2024-01-02 11:18
"jak wygladaja pociagi np w skm warszawa"
Wyglądają podobnie...
W Warszawie jeździ nie tylko SKM ale przede wszystkim KM i WKD. I stare składy kursują tam w niemałych ilościach.
Jest lepiej niż w Trójmieście ale wcale nie tak "różowo". Szczególnie teraz, przy rozkopanych liniach.- 2 2
-
2024-01-02 10:37
ruszyły
i nadal się niemiłosiernie wloką
- 5 0
-
2024-01-02 10:38
Kolejny przykład zaprzepaszczonego rozwóju trójmiasta A Gdańsk najgorsza komunikacja w Polsce! Nawet za PZPR bylo lepiej! (1)
bo w Gdańsku skm jechał do nowego portu!!Ale gdy zaczeła rzadzic POKOzycja cofamy sie w rozwoju teraz PZPR wraca ze zdwojona siła w całej Polsce i lepiej nie bedzie SKM nie wróci do Nowego portu.!!
SKM powinna zastąpic metro w trójmieście .Ale pewnie Nowaka uniewinnią ibedzie jak wczesniej gdy rzadził PKP.
A kolei dużych predkosci nigdy nie doczekamy w Polsce.Bedzie raczej kolejna korupcja jak z PSeudolino i likwidacja stacji kolejowych jak wczesniej .- 11 7
-
2024-01-02 21:22
Napisz jeszcze raz , powoli i tak aby kazdy Cie zrozumiał .
Wstawiłes jakis bełkot , pełno błędów ,zero sensu.
- 0 1
-
2024-01-02 10:48
Wypadałoby obecnego prezesa SKM zmienic (2)
Bo się zasiedział, obstawił swoją rodziną i nie ma pomysłu na Firmę
- 10 4
-
2024-01-02 10:56
najlepiej na ciebie trolu
- 3 3
-
2024-01-02 11:10
zmiany zwykle nie szkodzą
Szczególnie na stołkach.
Ale na pewno nie na osobnika samorządowej proweniencji...- 1 1
-
2024-01-02 12:49
70 lat później... (2)
ciągle jeżdżą te same pociągi...
- 4 4
-
2024-01-02 14:05
nie te same (1)
zupełnie nie te same...
Niektórzy tego żałują...- 2 4
-
2024-01-02 15:05
Faktycznie duży błąd, pociągi z lat 70 to przecież już klasa premium
i nie odstają od europejskich standardów.
- 0 3
-
2024-01-02 13:12
SKM kursująca co 6 minut w szczycie i 12 minut poza szczytem
A za "głębokiej komuny" - lata 70 nawet w lecie były kursy co 6 minut od Gdańska do Gdyni Głównej.
Podczas wizyty JP2 w Trójmieście - potrafiono jechać nawet co 3 minuty na 3 razy EN57.
A dziś nie ma nic. Zbytkowe pociągi z 50-letnim rodowodem kursują wzbudzając litość lub przerażenie u turystów.- 16 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.