• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 70 lat temu ruszyły elektryczne pociągi. To był początek SKM

Michał Brancewicz
2 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (164)
2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu. 2 stycznia 1952 roku wyruszyła pierwsza SKM z Gdańska do Sopotu.

2 stycznia 1951, 2 stycznia 1952, a może 4 marca 1951 - mówiąc o początkach dzisiejszej Szybkiej Kolei Miejskiej pojawiają są te trzy daty. Jakby nie było, mija właśnie ponad 70 lat od uruchomienia elektrycznych pociągów, które na zawsze zmieniły sposób podróżowania po Trójmieście.



W której dekadzie pierwszy raz jechałeś SKM-ką?

Pierwsze plany budowy oddzielnej pary torów dla pociągów podmiejskich na trasie Gdańsk Główny-Sopot opracowano w 1912 roku.

Wstępne prace polegające na porządkowaniu terenu i  wyburzaniu domów przerwała I wojna światowa.

Wagony z Berlina



Do projektu powrócono w 1947, kiedy w ramach reparacji wojennych Polskie Koleje Państwowe (PKP) otrzymały wagony berlińskiej kolei miejskiej (S-Bahn).

Były to zespoły trakcyjne EW 91 i EW 92, 2-wagonowe, z miejscami siedzącymi (około 175) i stojącymi (około 195).

Pociąg elektryczny nazywany "modrakiem", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej. Pierwsze pociągi elektryczne kursowały na linii Gdańsk Główny-Nowy Port.
Pociąg elektryczny nazywany "modrakiem", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej. Pierwsze pociągi elektryczne kursowały na linii Gdańsk Główny-Nowy Port.
Próbną eksploatację rozpoczęto 2 stycznia 1951 na jednotorowej linii do Nowego Portu. Ówczesne media właśnie ten moment uznały za przełomowy. Można o tym przeczytać w archiwalnych numerach Dziennika Bałtyckiego z 2 i 3 stycznia.

Z kolei 4 marca 1951 uruchomiono rozkładowe pociągi. I ten moment, dwa lata temu, gdy przypadała okrągła, 70. rocznica, przypominała sama SKM-ka, jako narodziny elektrycznej kolei aglomeracyjnej.

70 lat temu ruszyły elektryczne pociągi. To był początek SKM 70 lat temu ruszyły elektryczne pociągi. To był początek SKM

Dwa tory i 14 peronów z Gdańska do Gdyni



Sukces połączenia Gdańsk Główny - Nowy Port spowodował zatwierdzenie decyzji budowy osobnej miejskiej linii kolejowej do Gdyni Głównej - nasypów, dwóch torowisk, sieci trakcyjnej i 14 peronów.

I właśnie uruchomienie pociągów między Gdańskiem a Sopotem, 2 stycznia 1952 roku przez wielu uważanych jest za początek dzisiejszej trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Kolejne odcinki uruchamiano sukcesywnie: Sopot-Gdynia Główna 22 lipca 1952, przy czym ruch dwutorowy odbywał się do Orłowa, a do Gdyni po jednym torze. Drugi tor uruchomiono 1 maja 1954. Odtąd składy na trasie Gdańsk-Gdynia kursowały co 10 minut.

Ponad 100 mln pasażerów rocznie



Już w 1953 roku z połączeń SKM skorzystały 22 mln pasażerów, siedem lat później kolejkami jeździło już 50 mln osób rocznie.

Rekordowe przewozy osiągnięto w latach 70-tych - było to ponad 100 mln osób rocznie

Opinie (164) 1 zablokowana

  • O renomie i pujszo napiszcie jak skm przejeli kontrole biketów

    Do dziś gait gdańsk jest rozkradany i renoma siedzi tam głẹboko od lat za grube miliony

    • 5 4

  • Teraz w ramach reparacji Dulkiewiczowa kupuje od niemca elektryczne autobusy (2)

    W ramach reparacji niemiec został premierem

    • 12 8

    • wolałes potomka rosyjskich Zydów z Odessy?

      • 0 0

    • Jak sie nazywa ten Niemiec ktory podobno jest premierem, bo nie kojarzę...

      • 0 0

  • Mamy 21 wiek

    A SKM się skurczyło bo miasto się cofa w rozwoju komunikacji.

    • 8 4

  • LogiC (1)

    Ja bym wybudował kolej napowietrzną , na odcinku Gdynia Główna - Witomino- Chwarzno - Wiczlino - Karwiny. Kosztowałoby by to 3 mld zł ale na pewno byłby rentowne.

    • 2 9

    • Pomysły jak dr Brown z powrotu do przyszlosci

      • 0 0

  • Sklady z lat 70tych to porazka (2)

    Zobaczcie jak wygladaja pociagi np w skm warszawa. Potrzeba nam nowego taboru a nie pudrowania starych trupow. Bardzo drogie ceny biletow, tabor po modernizacjach z lat 70tych...

    • 11 9

    • Nowy tabor jest niewygodny i nieprzystosowany pod każdym względem. Póki co, ENy są bezkonkurencyjne.

      • 5 1

    • "jak wygladaja pociagi np w skm warszawa"

      Wyglądają podobnie...
      W Warszawie jeździ nie tylko SKM ale przede wszystkim KM i WKD. I stare składy kursują tam w niemałych ilościach.
      Jest lepiej niż w Trójmieście ale wcale nie tak "różowo". Szczególnie teraz, przy rozkopanych liniach.

      • 2 2

  • ruszyły

    i nadal się niemiłosiernie wloką

    • 5 0

  • Kolejny przykład zaprzepaszczonego rozwóju trójmiasta A Gdańsk najgorsza komunikacja w Polsce! Nawet za PZPR bylo lepiej! (1)

    bo w Gdańsku skm jechał do nowego portu!!Ale gdy zaczeła rzadzic POKOzycja cofamy sie w rozwoju teraz PZPR wraca ze zdwojona siła w całej Polsce i lepiej nie bedzie SKM nie wróci do Nowego portu.!!
    SKM powinna zastąpic metro w trójmieście .Ale pewnie Nowaka uniewinnią ibedzie jak wczesniej gdy rzadził PKP.
    A kolei dużych predkosci nigdy nie doczekamy w Polsce.Bedzie raczej kolejna korupcja jak z PSeudolino i likwidacja stacji kolejowych jak wczesniej .

    • 11 7

    • Napisz jeszcze raz , powoli i tak aby kazdy Cie zrozumiał .

      Wstawiłes jakis bełkot , pełno błędów ,zero sensu.

      • 0 1

  • Wypadałoby obecnego prezesa SKM zmienic (2)

    Bo się zasiedział, obstawił swoją rodziną i nie ma pomysłu na Firmę

    • 10 4

    • najlepiej na ciebie trolu

      • 3 3

    • zmiany zwykle nie szkodzą

      Szczególnie na stołkach.
      Ale na pewno nie na osobnika samorządowej proweniencji...

      • 1 1

  • 70 lat później... (2)

    ciągle jeżdżą te same pociągi...

    • 4 4

    • nie te same (1)

      zupełnie nie te same...
      Niektórzy tego żałują...

      • 2 4

      • Faktycznie duży błąd, pociągi z lat 70 to przecież już klasa premium

        i nie odstają od europejskich standardów.

        • 0 3

  • SKM kursująca co 6 minut w szczycie i 12 minut poza szczytem

    A za "głębokiej komuny" - lata 70 nawet w lecie były kursy co 6 minut od Gdańska do Gdyni Głównej.
    Podczas wizyty JP2 w Trójmieście - potrafiono jechać nawet co 3 minuty na 3 razy EN57.
    A dziś nie ma nic. Zbytkowe pociągi z 50-letnim rodowodem kursują wzbudzając litość lub przerażenie u turystów.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane