• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy w Gdyni za cztery lata

Michał Stąporek
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:42 (28 lutego 2008)
Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy. Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy.

- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.



Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej. Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!

Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.

- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).

Kto skorzysta na otwarciu lotniska cywilnego w Gdyni?

Z jej zgromadzeniem Gdynia nie powinna mieć problemu, zwłaszcza że podobno do współfinasowania inwestycji pali się prywatny kapitał. Jerzy Włudzik, wójt gminy Kosakowo, na terenie której znajduje się 98 proc. terenu lotniska: - Już dziś zgłaszają się do mnie chińscy biznesmeni, którzy chcą na lotnisku za własne pieniądze wybudować terminal cargo. Wojciech Szczurek wspomina o zainteresowaniu inwestycją firm amerykańskich, brytyjskich i francuskich.

Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.

Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.

Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.

- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.

Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.

- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)

- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • oj typowe myślenie ludzi z wybrzeża

    zamiast zabrac sie za komunikacje do obecnego portu i rozbudowac go to stawiaja nastepny...
    dwa porty morskie tez mamy a jedne gorszy od drugiego...

    • 0 0

  • Zadowolona

    A ja uważam, że to strzał w dziesiątkę! Przyznajmy szczerze - lotnisko w Rębiechowie z całym światem bezpośrednio nas nie łączy, a przecież popyt na usługi rośnie. Sama już nie jeden raz musiałam z Warszawy latać, tylko dlatego, że Rębiechowo danego połączenia nie obsługuje! Jest szansa, ze to się zmieni i bez przeszkód podróżować będziemy i w inne miejsca na świecie.

    • 0 0

  • wydaje mi sie ze to dobry pomysl bedzie wiecej miejsc do ktorych mozna poleciec, tylko co z openerem...

    • 0 0

  • Taaaaa

    Taaaaa,koledzy i kolezanki z gdanska zkad w was tyle agresji?
    Hmmmm PANIKA? przeciez to tylko bedzie male lotnisko tak jak male GCT ktore teraz peka w szwach.

    • 0 0

  • To świetny i trafiony pomysł.

    Port Lotniczy im.Lecha Walesa to posmiewisko. Ciekawe kto zaprojektował terminal, ale gość nie miał o tym zielonego pojęcia. Mógłby chociaż nazywać się im.Lecha Wałęsy, a nie Walesy. Zręszta w Gdańsku moze mieszka jakiś Walesa, to duża miejscowość na Pomorzu.
    Lotnisko w Gdyni szybko stanie się lotniskiem całego Trójmiasta. Szkoda jedynie, że znowu nie dopuści się polskiego kapiatału. Ale kraj jest w IV rozbiorze i widocznie tak byc musi. Niech inni robia kasę, a miejscowi do łopaty.

    • 0 0

  • Prezydent Szczurek

    w ostatnim wystapieniu w panoramie bardzo przystojnie wyglądał, nie sądziłam, że mu tak ładnie w ciemnych kolorach.
    Do tego bardzo mądrze i merytorycznie wypowiadał się o budowie tego lotniska, wiec całkowicie mnie przekonał.

    • 0 0

  • WSPANIALY POMYSL NASZA GDYNIA POWINNA MIEC

    NASZE LOTNISKO A...FOLGZDOICZE NIECH TAM SOBIE ROZDZIERAJA SZATKI BO...GDYNIA TO GDYNIA...

    • 0 0

  • BRAWO NASZA GDYNIA WSPANIALA BRAWOSZCZUREK

    • 0 0

  • A co z halasem?

    czy p. Szczurek wie jaki halas powoduja startujace samoloty. Tak blisko centrum i osiedli mieszkaniowych. Wspolczuje mieszkanca.
    Ale Szczurek ma swoje ambicje i nie przejmuje sie mieszkancami. Jak zawsze.

    • 0 0

  • TO NASZE DYNSKIE LOTNISKO SPRAWA NASZYCH MIESZKANCOW

    I NJASZEGO BWSPANIALEGO p.PREZYDETA,,GDYNIA LOTNISKO MA MIEDZ I BEDZIEBMIALA BO NASI MIESZKANCY TO JEDNA GDYNSKA RODZINA......A CZEMU TAK WIELKA ZWISC TYCH Z ZAMIEDZT....wybaczcie roznie o nich mowia /chyba nieroby.lapokarze.BRAWO MYY GDYNIANIE BRAWO NASZ p.PREZYDET SZCZUER ...GDYNIA ZOBOWIAZUJE OD 82 LAT...BOROWIECKI

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane