- 1 Ulewa przeszła przez Trójmiasto (69 opinii)
- 2 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (101 opinii)
- 3 Tajemnicze konstrukcje w Dolinie Samborowo (52 opinie)
- 4 Zgubiłeś ponton na morzu? Szukają cię (77 opinii)
- 5 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (232 opinie)
- 6 Kolbe i rodzina Ulmów wrócą do muzeum (512 opinii)
Port lotniczy w Gdyni za cztery lata
- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!
Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.
- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).
Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.
Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.
Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.
- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.
Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.
- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)
- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)
Opinie (383) ponad 20 zablokowanych
-
2008-02-29 20:10
oj typowe myślenie ludzi z wybrzeża
zamiast zabrac sie za komunikacje do obecnego portu i rozbudowac go to stawiaja nastepny...
dwa porty morskie tez mamy a jedne gorszy od drugiego...- 0 0
-
2008-02-29 20:14
Zadowolona
A ja uważam, że to strzał w dziesiątkę! Przyznajmy szczerze - lotnisko w Rębiechowie z całym światem bezpośrednio nas nie łączy, a przecież popyt na usługi rośnie. Sama już nie jeden raz musiałam z Warszawy latać, tylko dlatego, że Rębiechowo danego połączenia nie obsługuje! Jest szansa, ze to się zmieni i bez przeszkód podróżować będziemy i w inne miejsca na świecie.
- 0 0
-
2008-02-29 20:15
wydaje mi sie ze to dobry pomysl bedzie wiecej miejsc do ktorych mozna poleciec, tylko co z openerem...
- 0 0
-
2008-02-29 20:57
Taaaaa
Taaaaa,koledzy i kolezanki z gdanska zkad w was tyle agresji?
Hmmmm PANIKA? przeciez to tylko bedzie male lotnisko tak jak male GCT ktore teraz peka w szwach.- 0 0
-
2008-02-29 21:00
To świetny i trafiony pomysł.
Port Lotniczy im.Lecha Walesa to posmiewisko. Ciekawe kto zaprojektował terminal, ale gość nie miał o tym zielonego pojęcia. Mógłby chociaż nazywać się im.Lecha Wałęsy, a nie Walesy. Zręszta w Gdańsku moze mieszka jakiś Walesa, to duża miejscowość na Pomorzu.
Lotnisko w Gdyni szybko stanie się lotniskiem całego Trójmiasta. Szkoda jedynie, że znowu nie dopuści się polskiego kapiatału. Ale kraj jest w IV rozbiorze i widocznie tak byc musi. Niech inni robia kasę, a miejscowi do łopaty.- 0 0
-
2008-02-29 22:55
Prezydent Szczurek
w ostatnim wystapieniu w panoramie bardzo przystojnie wyglądał, nie sądziłam, że mu tak ładnie w ciemnych kolorach.
Do tego bardzo mądrze i merytorycznie wypowiadał się o budowie tego lotniska, wiec całkowicie mnie przekonał.- 0 0
-
2008-03-01 00:50
WSPANIALY POMYSL NASZA GDYNIA POWINNA MIEC
NASZE LOTNISKO A...FOLGZDOICZE NIECH TAM SOBIE ROZDZIERAJA SZATKI BO...GDYNIA TO GDYNIA...
- 0 0
-
2008-03-01 01:01
BRAWO NASZA GDYNIA WSPANIALA BRAWOSZCZUREK
- 0 0
-
2008-03-01 01:16
A co z halasem?
czy p. Szczurek wie jaki halas powoduja startujace samoloty. Tak blisko centrum i osiedli mieszkaniowych. Wspolczuje mieszkanca.
Ale Szczurek ma swoje ambicje i nie przejmuje sie mieszkancami. Jak zawsze.- 0 0
-
2008-03-01 01:53
TO NASZE DYNSKIE LOTNISKO SPRAWA NASZYCH MIESZKANCOW
I NJASZEGO BWSPANIALEGO p.PREZYDETA,,GDYNIA LOTNISKO MA MIEDZ I BEDZIEBMIALA BO NASI MIESZKANCY TO JEDNA GDYNSKA RODZINA......A CZEMU TAK WIELKA ZWISC TYCH Z ZAMIEDZT....wybaczcie roznie o nich mowia /chyba nieroby.lapokarze.BRAWO MYY GDYNIANIE BRAWO NASZ p.PREZYDET SZCZUER ...GDYNIA ZOBOWIAZUJE OD 82 LAT...BOROWIECKI
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.