- 1 Ulewa przeszła przez Trójmiasto (69 opinii)
- 2 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (101 opinii)
- 3 Tajemnicze konstrukcje w Dolinie Samborowo (52 opinie)
- 4 Zgubiłeś ponton na morzu? Szukają cię (77 opinii)
- 5 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (232 opinie)
- 6 Kolbe i rodzina Ulmów wrócą do muzeum (512 opinii)
Port lotniczy w Gdyni za cztery lata
- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!
Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.
- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).
Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.
Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.
Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.
- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.
Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.
- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)
- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)
Opinie (383) ponad 20 zablokowanych
-
2008-03-01 12:58
Gdynia w Monopoly!
Pomóżmy Gdyni w głosowaniu aby ich miasto znalazło się na planszy gry Monopoly!
http://www.monopolyworldvote.com/pl_PL/world
szczegóły na www.gdynianie.pl- 0 0
-
2008-03-01 13:08
Nie głosujcie na gdynie w monopoly (2)
Potem znowu gryzoń będzie szczerzył zęby w TV
Głosujcie na Quebec lub Lwów lub inne miasto tylko nie na gdynie.- 0 0
-
2008-03-01 15:40
ale debil z cibie . (1)
- 0 0
-
2008-03-01 17:13
tak trafniej tego ujac nie bylo mozna! debil i skonczony kretyn!
- 0 0
-
2008-03-01 13:10
LOT.KOS.
to super ze bedzie lotnisko w gdyni kosakowie to dobry pomyst!!! ale zeby nie były takie drogie loty!! NIECH KTOS ZBUDUJE KOLEJE LUB AUTOBUS NA LOTNISKO
- 0 0
-
2008-03-01 13:16
Lotnisko w Gdyni super sprawa
Bardzo się cieszę, lotnisko w Gdyni załatwi sporo problemów. Rębiechowo jest o wiele za małe na obsługę tak wielkiej liczby ludzi.
- 0 0
-
2008-03-01 18:19
Bzdety
Wieża kontroli lotów tam powstaje ale nie z myślą o lotnisku cywilnym, jak otworzą to zapewne bedzie obslugiwac i cywilne. Ale powstaje z takiego powodu iż stara wieża jest zbyt daleko od pasa i jest za niska, nie widać z niej pasa. Grunt to rozeznanie reporterów :D:D
- 0 0
-
2008-03-01 18:46
Babie Doły zanikają !
Kto z uczonych wie w jakim tempie znikają Babie Doły ? Skarpa spada do Zatoki. Za parę lat nie będzie śladu po Babich Dołach, lotnisku i ludziach co tam mieszkają :( Co na to miasto i Szczurek ?
- 0 0
-
2008-03-01 18:58
lotnisko w Gdyni
Jakiś czas temu pracowałem w Gdyni w firmie na bieżąco korzystającej z lotniska w Rębiechowie i droga do lotniska z centrum Gdyni najszybciej jeżdżącym zajmowało około 20 minut. Zatem chyba rzeczywiście trudno przyjąć, że lotnisko w Kosakowie jest dla samych Gdynian czymś niezbędnym. Np. Lotnisko we Frankfurcie obsługuje bardzo ludny obszar Zagłębia Ruhry i nie słyszałem, by każde z miast z tego rejonu miało ambicję budowę własnego lotniska. Najgorsze jest to, że zaangażowanie się w tak ambitny projekt może zagrozić finansom Gdyni a w dalszej konsekwencji zagrozić rozwojowi tego miasta.
- 0 0
-
2008-03-01 19:11
Смешно (2)
Критика не на уровне.
Аэропорт в Гдыне нужен! И это факт!- 0 0
-
2008-03-01 19:57
A może tak im.Mirosława Hermaszewskiego - I kosmonauty, polaka
Długoletniego pilota Babich Dołów!!!!!
- 0 0
-
2008-03-01 21:37
Ha xui etom cliediam aepopopt
Daze bolszoi nahoditcia w Gdanskie ctolice i camum glownom gorode polskobo bybzeza
- 0 0
-
2008-03-01 21:08
Brawo!!
Uważam pomysł za świetny. Jako gdynianin jestem dumny z Prezydenta mojego miasta.
- 0 0
-
2008-03-01 21:40
Lotnisko
Jak prezydent Gdyni się za coś zabiera to ma to sens ,powodzenia
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.