• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy w Gdyni za cztery lata

Michał Stąporek
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:42 (28 lutego 2008)
Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy. Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy.

- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.



Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej. Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!

Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.

- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).

Kto skorzysta na otwarciu lotniska cywilnego w Gdyni?

Z jej zgromadzeniem Gdynia nie powinna mieć problemu, zwłaszcza że podobno do współfinasowania inwestycji pali się prywatny kapitał. Jerzy Włudzik, wójt gminy Kosakowo, na terenie której znajduje się 98 proc. terenu lotniska: - Już dziś zgłaszają się do mnie chińscy biznesmeni, którzy chcą na lotnisku za własne pieniądze wybudować terminal cargo. Wojciech Szczurek wspomina o zainteresowaniu inwestycją firm amerykańskich, brytyjskich i francuskich.

Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.

Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.

Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.

- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.

Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.

- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)

- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • To przeciez wiadomo

    że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa tak samo jak przed wojna port w Gdyni nie byl konkurencją dla portu w wolnym miescie Gdansku. Tylko ze zbudowanie lotniska nie zagwarantuje nam Euro 2012. Potzebne sa nowoczesne stadiony i zreformowany sposob zarzadzania w PZPN. Bo jak nasze druzyny beda nadal graly jak na na poziomie II ligii to nie ma co sie osmieszac przed cala Europa.

    • 0 0

  • I BARDZO DOBRZ!

    IECH BUDUJA O LOTISKO.LOTNISKO W DAńSKU TO ZWYKLY KURNIK A NIE LTNISKO! BYLISCIE NA LOTNISKU W DUBLINIE BADZ RUKSELI? ALBO W HOLANDII? TAM SA LOTNISKO20 RAZY WIEKSZE A NIE TO CO NASER.MOZE WKONCU TROJIASTO BEDIE MIALO SIE CZYM OCHLIC.I TAK EUROPAAS JUZ POSTRZEGA JAK RUSKóW-ZAWSZE ZACOFANI I ZAWSZE DO TYLU....

    • 0 0

  • gdynianin

    A może tak BA do Gdyni przenieś???
    Gdansk jeszcze nic nie zrobił w tym temacie, a sie szarogęsi w spr. lotniska jesli Gdynia chce budowac.
    Niech pomoże w wybudowaniu/modernizacji nowoczesnego zapasowego stadionu na 30 tys. przy Olimpijskiej.

    • 0 0

  • prorytety (1)

    błagam, wyremontujcie najpierw jak najszybciej skm a potem bierzcie się za resztę.

    • 0 0

    • jak najszybciej skm

      Gratuluje wiedzy i znajomości obywatelskich.
      Czy w szkole jest wychowanie obywatelskie?? Od kiedy to Prezyd. miasta zajmuje sie Dworcami SKM i PKP:)))
      Lotnisko to co innego, bo nie może w Gdyni leżeć mało wykorzystane dwa pasy startowe z wspaniałym zapleczem. To musi przynosic Gdyni i Kosakowi profity z tytułu portu pasażerskiego i wygody mieszkanców - spr.publiczna

      • 0 0

  • BRAWO GDYNIA!!

    Tak trzymać!! a zazdrośni niech pomyślą, co sami mogą zrobić dla swojego miasta i niech nie marnują więcej czasu na zawistną krytykę..

    • 0 0

  • /arabskie/

    Psy szczekają, karawana jedzie dalej... Ale przynajmniej psy mają demokrację :-)))

    • 0 0

  • i wszystko na temat ...

    http://www.gdansk.naszemiasto.pl/wydarzenia/824608.html

    • 0 0

  • Gdynia gdy inwestujesz

    Nie rozumiem negatywnych opinii na temat lotniska na babich dolach...Nadchodzi euro 2012, ma byc wybudowany terminal cargo, koszt inwestycji jest naprawde niewielki, sa inwestorzy...,na rebiechowie sa juz dzisiaj codziennie tlumy, parking zawalony, jest tyle silnych argumentow ktore naprawde przemawiaja za zreazlizowaniem tego pomyslu. Gdynia sobie poradzi z utrzymaniem lotniska:Jest tyle tanich linii lotniczych w europie ktore napewno objelyby swoimi lotami taka aglomeracje jak 3miasto. w jednym miejscu mielibysmy 3 terminale lotniczy, morski i kolejowy.jedyny minus to brak Open'er Heineken na babich dolach...pozdrawiem wszystkich gdanskich przeciwnikow gdyni, zdecydowanie przyjemniejszego miasta pod kazdym wzgledem...

    • 0 0

  • GDANSZCZANIE TO ZAKOMPLEKSIONE człowieczki

    ODKAD PAMIETAM ZAWSZE TAK BYLO:(PRZYKRE TO JEST

    • 0 0

  • Po wyladowaniu na lotnisku w Gdyni zapraszamy na zwiedzanie Gdynskiej starowki... buahahahaha :))
    GA jest podobno dynamicznym miastem - tak tylko powiedz mi ktory gdzie tam mozna zaparkowac w centrum ?? nawet parkingow nie ma, ludzie przebiegaja przez jezdnie nie na pasach tylko laduja sie pod kola. taka ta nowoczesnosc i wysoka kultura Gdyni... sledzie wam z butow wystaja

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane