• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy w Gdyni za cztery lata

Michał Stąporek
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:42 (28 lutego 2008)
Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy. Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy.

- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.



Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej. Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!

Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.

- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).

Kto skorzysta na otwarciu lotniska cywilnego w Gdyni?

Z jej zgromadzeniem Gdynia nie powinna mieć problemu, zwłaszcza że podobno do współfinasowania inwestycji pali się prywatny kapitał. Jerzy Włudzik, wójt gminy Kosakowo, na terenie której znajduje się 98 proc. terenu lotniska: - Już dziś zgłaszają się do mnie chińscy biznesmeni, którzy chcą na lotnisku za własne pieniądze wybudować terminal cargo. Wojciech Szczurek wspomina o zainteresowaniu inwestycją firm amerykańskich, brytyjskich i francuskich.

Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.

Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.

Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.

- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.

Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.

- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)

- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • BRAWO BDYNIA BRAWO NASZE LOTNISKA BRAWO MY

    GDYBIA TO CHLUBA KASZUB

    • 0 0

  • http://www.monopolyworldvote.com/pl_PL/world GŁOSUJ NA GDYNIĘ

    (i Szczecin). Mamy szansę, jesteśmy na 3 miejscu. Zostało jeszcze tylko prę dni!!!

    • 0 0

  • MY K A S Z U B I JESTESMY ZAAAAA

    TO NASZA OJCOWIZNA I MY ZGDODEA DAJEMY pPANIE PREZYDENCIE... KASZUBOW STAWIAMY LOTNISKA,AALLE MUSOWO;; DWIE KLASY LEORZE DO TYCH bosych antkow,,,sloma z skozni im wylazi

    • 0 0

  • widzisz synku... to jest lotnisko.

    zastanawia mnie jedno czemu jeszcze nie skończono tak na prawdę budowy lotniska w Gdańsku a już sie planuje drugie... Przecież jak ląduje samolotem w Rębiechowie to zawsze mam bekę ze wylądowałem na jakimś polu.. wygląda to jak przystanek PKS w wersji
    lotniczej.. jakie będzie lotnisko w Gdyni.. przecież gorszego już nie można zbudować.. a sadząc po zdjęciu na gorze to chyba jakieś żarty są... czy widzieliście jak powinno wyglądać lotnisko...

    • 0 0

  • Jak dla mnie spoko

    A niech budują, zawsze jakaś konkurencja. Tym bardziej, że gdynianie za to zapłacą i jeszcze będą szczęśliwi.

    • 0 0

  • sielala (19)

    no i co gdynianie tak bluźnicie jesteście zakompleksieni i tyle!!! aazdrości nam wszystkiego starówki, długiego pobrzerza, zoo, baltic arene wy nic nie macie jesteście zaściankiem, sypialnią. byłam ostatnio w gdyni i sie rozczarowałam jaka jest brzydka.

    • 0 0

    • Czym sie chwalisz (18)

      kulturą niemiecka??? To taj jak ja bym sie chwalił nowym lotniskie oddanym w tych dniach w Pekinie:))
      To wszystko co wymieniasz to dzieło umysłów i rąk niemieckich.

      Gdynia jest Polska od samego początku, a Gdansk jej zawsze dlatego przeszkadzał bo była sprawna szybka i twórcza. Przy lotnisku jest podobnie, ponieważ ciepłe posadki w Rębiechowie rozleniwiły urzędasów, ta ekipa nie potrafi nawet psiarni wybudować, natomiast jedynie co porafi to wyrzucac nasze pieniadze.

      • 0 0

      • gdybys nie byl zwyklym zakompleksionym wsiokiem (17)

        dla, ktorego pewnie Prokom z Olimpijskiej jest uosobieniem cnot wszelakich, wiedzialbys ze Gdansk nigdy nie byl niemiecki, holenderski, fracuski, ruski, zydowski czy afrykanski. Gdansk byl zawsze Gdanski !!!

        • 0 0

        • I kto tu ma kompleksy:)))?? (16)

          Czym ty sie podpierasz i jak sie to ma do portu lotniczego?? Jestes zwykłym malenkim człowieczkiem, powiedz lepiej co Ty zrobiłeś dla Twojego Gdanska???,(bo Krauze dla Gdyni wiele). Jeśli w ogóle mogłeś coś zrobić, oprucz wysiadywania przed kompem i wypisywania bzdur.
          Możesz się jeszcze naprawic i radze Ci to po koleżensku.
          Kup sobie ksiązkę "Marketing na rynku usług lotniczych" a dodam ci tylko, ze prof.A.Ruciński(jej autor)- były prezes Rebiechowa, jest zwolennikiem rozbudowy Lotniska Gdynia-Kosakowo.
          Przeczytasz podyskutujemy, OK.

          • 0 0

          • (13)

            Rucińskiego wyrzucono na zbity pysk z GDN,taki z niego szpec

            • 0 0

            • wyrzucono na zbity pysk z GDN,taki z niego szpec (12)

              wyrzucono na zbity pysk mówisz:)))
              A czy wiesz, że Gdansk to takie miasto, gdzie pożadnych fachowców sie wyrzuca, najlepsze firmy i organizacje rozwala???
              przejrzyj sobie dokumentacje(bo pewnie jestes za młody, abyś znał dokonania, nie tylko jako prezesa, ale i na Zaspie)ile ten człowiek zrobił dla Rębiechowa, lecz był za mądry dla Was, maluczkich skamlących wiadomo u kogo.

              • 0 0

              • (11)

                Nie pisz głupot,dlaczego po jego odejściu rozwój GDN ekspolował,za jego czasów latało tu kilka maszyn na dzień,szpeca się pozbyli,Gdańsk się rozwinął,takie są fakty,niech idzie do Gdyni,tam za kilka lat jak dobrze pójdzie będzie miał kilka samolotówna tydzień

                • 0 0

              • kto tu głupoty pisze!!! (10)

                człowieku pukni sie łepetyne.
                1. Włodek wszedł z układów(mam szerzej na ten temat:))))
                2. Bum nastąpił jak otworzyli granice, niep otrafisz odróznić spraw losowych od fachowości:))

                Szkoda mi czasu na dyskusje z ignorantem.
                Dobrze by było, aby w BD zrobił dobre podwaliny miedzynarodowego lotniska, lepszego jak w w-wce.

                • 0 0

              • Sam jesteś ignorantem (9)

                Gdańsk po rozbudowie będzie w stanie odprawiać nawet 11 mln paxów,na co liczy Gdynia?Na Ryanka,który uwielbia takie małe ambitne lotniska i wydrenuje budżet Gdyni?Los powiadasz,częściowo również,ale za Rucińskiego były szuwary,za Włodka lotnisko

                • 0 0

              • takie małe ambitne lotniska (8)

                Małe piszesz:), ono jest trzykrotnie wieksze od gdanskiego.
                Jesli wypala zakładane plany, to zobaczysz, co bedzie już za pięć lat. Tylko najważniejsze nie blokować, nie przeszkadzać, ...
                A Włodek miał i ma układy, ale mam nadzieje, że zdrowa konkurencja i ekonomia zwycięży, także dla dobra regionu i pasażera.

                • 0 0

              • Makontent (6)

                Jeśli sam obszar lotniska ma według Ciebie znaczenie to jesteś nie tylko ignorant,ale i malkontent...Gdańsk na tych 200 ha może mieć lotnisko na kilkanaście mln paxów rocznie,Wy możecie sobie na tych Baranich Dołach na 700 ha buraki sadzić zakompleksialcy do potęgi n-tej...Poczytaj sobie raport Price Waterhouse Coopers,według niego najlepsza miejscówka na drugie cywilne lotnisko na Pomorzu to Redzikowo koło Słupska...Tia,wspaniałe hiszpańskie inwestycje,setka domków,bardzo się ucieszą ich lokatorzy jak o 2:30 nad chatą przyleci mu cargo z Chin,ha,ha...

                • 0 0

              • Malkontent 2 (1)

                Ten Twój szpec Ruciński dla PriceWC powiedział,że lotnisko może przynosić straty,grunt by miasto się rozwijało,tak mozna mówić w mieście,gdzie nie ma lotniska,ale tutaj jest,swietnie się rozwijające kilkanaście km dalej,w Gdańsku i to Was boli,Wam ten Gdańsk przez gardło przejść nie może

                • 0 0

              • Były mieszkaniec dwóch ulic nad rzeką Kaczą

                Drugie cywilne lotnisko na Pomorzu może zostać zbudowane przez Amerykanów w zamian za tarczę antyrakietową w Redzikowie koło Słupska,tamtą lokalizację wskazuje również PriceWaterhouse Coopers w swoim raporcie,obejdziecie się smakiem zakompleksione śledziki.

                • 0 0

              • Poczytaj sobie raport Price Waterhouse Coopers, (3)

                Widać jakie masz pojecie.
                Ja dam zlecenie na badanie i opracowanie epikryzy, że jesteś chory psychicznie.
                Jak sądzisz, jaki będzie RAPORT:)))

                Ta dyskusja z tobą to jedna śmieszność, a mnie naprawdę szkoda czasu.

                • 0 0

              • (2)

                Napisz jeszcze,że to Gdańsk opłacił ten raport pacanie i tak nam nie dorównacie,ja też nie mam czasu na dalszą dyskusję,szkoda weekendu,mimo wszystko pozdrawiam oponenta zza miedzy,nawet kliknąłem dzisiaj w Monopolu za Was

                • 0 0

              • kliknąłem dzisiaj w Monopolu za Was (1)

                I to jest konstruktywne działanie - DZIĘKUJE!!!

                Chyba też nie chcesz, aby Chińczycy, którzy będą budowali BA( i inne)lądowali i materiały sprowadzali przez W-we. W Gdyni jest miejsce na HUBE-powietrzną, ponieważ jest tam jeden z największych i ciągle sie rozbudowuje CENTRUM LOGISTYCZNE

                Pozdrawiam i miłego weekendu życzę.

                • 0 0

              • ale te Kitajce

                Przywiozą te wszystkie materiały do Gdańska oceanicznymi panamaxami do jedynego nad Bałtykiem głębokowodnego,niezamarzającego przez cały rok huba w terminalu kontenerowym DCT w Gdańsku,Wy nie jesteście nam do niczego potrzebni.

                • 0 0

              • b.mieszkaniec

                Jestes takim samym durniem bez szkoly jak prezydent twojego bylego miasta.Jezeli dla was o wielkosci lotniska swiadczy jego powierzchnia i ilosc pasow startowych,a nie ich dlugosc,wyposazenie i infrastruktura,to gratuluje. Tak jak powiedzial Machczynski,zasadzcie sobie na tych 700ha buraki,Gdynia lepiej na tym wyjdzie niz na dokladaniu 10 czy 15mln pln rocznie do pustego pseudolotniska.

                • 0 0

          • wyznawco Pana Rysia (1)

            O Gdansk sie nie martw, bo Gdansk ze swoja historia tradycja i mieszkancami da sobie rade bez waszego miasteczka ogarnietego kompleksem mniejszosci. W kwestii lotniska nie mam za duzo do powiedzenia, bo sie na tym zwyczajnie nie znam, ale odnosze wrazenie ze jest sprawa amnbicjonalna (znowu dowalimy Gdanskowi)bo niestety taka jest wasza (gdynska)mentalnosc.
            Wiedz jedno. Duzo mieszkancow Gdanska dobrze zyczy Gdyni, ale za to zdecydowana wiekszosc Gdynian zle zyczy Gdanskowi !!!

            • 0 0

            • oj chłopaczku

              "wyznawco Pana Rysia".
              Pan Rysiu, daje prace tysiącom ludzi, kocha Gdynie, bo wie ze jest to miasto dynamiczne wiec wspiera sport, kulture itd.
              Chcieliście go skaperować do sponsoringu i sie nie udało, to dokonaliście prowokacji - tak to się robi?!!!! To jest zwyczajne najwieksze świństwo!!!
              Wy, natomiast nie potraficie docenić ludzi, którzy są solą Waszego a i naszego, bo trójmiejskiego okręgu.
              Na pewno tak jak kiedyś Leksztoń, tak i Krauze (i wiele innych) bedą rezydowali przy Lotnisku BD, już dzis Hiszpanie wykupili wookoło część ziemi i powstaną tam wspaniałe inwestycje. Dla mnie Gdansk jest tak samo ważny jak Gdynia i Sopot, ale nienawidze, gdy Gdansk dyktuje co ma gdzie być, a nie gospodarka i rynek, mądrość i praca.

              • 0 0

  • szkoda ze sie generalizuje

    i co powiem ze nie lubie gdyni i co 100% ludzi w gdyni jest zlych chore. Apropos lotniska dla prywatnych i malych samotolow popularnych w calej europie ok ale dla samolotow typu C bezsens W jakim celu robic lotniska oddalone od siebie 12km nie lepiej zainwestowac w podzial i zeby oba lotniska byly prestizowe w swojej klasie?

    • 0 0

  • Pamiętajcie w monopoly głosukcie na każde

    inne miasto tylko nie na gdynie.

    • 0 0

  • ale o co te boje i wyzwiska? Myślcie* w kategoriach Trójmiasta (6)

    a nie zapyziałego Gdańska czy Gdyni

    gdyby Gdańsk był rozbudowany, miał ze 2 pasy startowe (tak jak na poważnych lotniskach, by nieodpowiedni wiatr nie blokował ruchu), był dobrze skomunikowany... itd, itp..

    ale NIE JEST i NIE MA na razie tego co potrzeba do obsługi nadal rosnącej ilości pasażerów

    będzie miał... pewnie, kiedyś, jak w Polsce będzie też kiedyś szybka kolej

    i łaskawie nie piszcie o budowie lotniska w Gdyni, ale o jego dostosowaniu - tak było zawsze lotnisko wojskowe - startowały tam odrzutowce, co znaczy, że pas jest bardzo długi

    *co prawda z tym wielu ma problemy na tym forum

    • 0 0

    • startowały tam odrzutowce

      startowały tam nie tylko odrzutowce, ale i samoloty pasażerskie i to najwieksze oraz głowy państw, nawet przygotowane była na przyjecie prezyd.USA i wtedy nie musiałby Machczyński zasłaniać im.Lecha Walezy":))

      • 0 0

    • nastepny ekspert (4)

      Poczytaj sobie o czyms takim jak drogi kolowania,znajdz sobie nawet w wikipedii lotniska w Wielkiej Brytanii i zobacz,ile z nich ma tylko jeden pas startowy i jaka osiagaja przepustowosc.I przestan pisac bzdury.

      • 0 0

      • ma tylko jeden pas startowy (3)

        To ty przestań wypisywać bzdety godne dzieciaczka SP.
        Dwa miesiące temu podczas lądowania samolot ze Skandynawii uszkodził podwozie i na pół dnia wyłączono starty i lądowania z tego opiewającego naj:)) i super lotniska.
        Nie bądź śmieszny kolego.
        Żegnam ozięble.

        • 0 0

        • dzieciaczka? (2)

          Jak nie ma argumentow,to bronisz sie epitetami,maly napinaczu? ;D
          I co z tego,ze samolot cakopal sie w gruncie,takie rzeczy zdarzaja sie wszedzie. W Katowicach niedawno B737 skosil pomoce swietlne i co? tez lotnisko zamkniete i do tego wiele ladowan przez miesiac czy nawet wiecej odbyawalo sie w KRK.Jezeli do takiego incydentu doszloby na EPOK,to zapewniam cie,ze i tak zaden samolot nie wyladuje na jego drugim pasie o dlugosci zaledwie 1.8km ;] Wiekszosc lotnisk regionalnych w Europie radzi sobie z jednym pasem swietnie,a takie wypadki to incydenty marginalne,zawsze jest jakies prawdopodobienstwo,ze sie cos takiego wydarzy,ale ewentualne straty z tego tytulu sa i tak mniejsze niz budowanie sobie specjalnie w tym celu dodakowego pasa startowego za grube miliony.
          I kto tu sie wyglupil,fotelowy pseudoekspercie?

          • 0 0

          • niz budowanie sobie specjalnie w tym celu dodakowego pasa startowego za grube miliony (1)

            a no własnie , a w BD już są,
            wiec tą kase (400)z UE należy przekazać i to pilnie do Gdyni-Kosakowa!!!

            • 0 0

            • zglupialas chyba

              W Gdansku wystarczy wybudowac nowy terminal i drogi kolowania,na co,jak widac,sa juz pieniadze i nie ma od tego odwrotu.Na ladowanie tej kasy w lotnisko odlegle o 15km moglby wpasc tylko czlowiek chory albo glupi. Po co rozbijac lotnisko na dwa niedorobione i niedoposazone obielty,skoro lepiej rozwijac to,co juz istnieje? Na Oksywiu od podstaw trzeba zbudowac terminal,wieze kontroli,poszerzyc drogi kolowania,dodaj do tego parkingi i drogi dojazdowe,oswietlenie,wyposazenie techniczne,pojazdy specjalistyczne i - co najwazniejsze - wysoko wykwalofikowany personel. Drugi pas w Gdansku nie bedzie potrzebny jeszcze przez dlugie dlugie lata,a jesli nawet w koncu kiedys lotnisko faktycznie sie zatka (w co zreszta watpie) - wtedy mozna dywagowac,czy lepiej zlikwidowac dzialki przy Rebiechowie i dobudowac rownolegly pas,czy rozwijac lotnisko na Oksywiu. Koniec tematu. Marzyc kazdy moze,ale Gdynia sie na tych megalomanskich pomyslach przejedzie.

              • 0 0

  • Wojna!!!!

    Rok 2007,Gdańsk 1,8 mln-Gdynia 0,rok 2008 Gdańsk 2,5 mln?-Gdynia zero,do roboty gdańszczanie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane