• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy w Gdyni za cztery lata

Michał Stąporek
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:42 (28 lutego 2008)
Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy. Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy.

- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.



Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej. Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!

Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.

- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).

Kto skorzysta na otwarciu lotniska cywilnego w Gdyni?

Z jej zgromadzeniem Gdynia nie powinna mieć problemu, zwłaszcza że podobno do współfinasowania inwestycji pali się prywatny kapitał. Jerzy Włudzik, wójt gminy Kosakowo, na terenie której znajduje się 98 proc. terenu lotniska: - Już dziś zgłaszają się do mnie chińscy biznesmeni, którzy chcą na lotnisku za własne pieniądze wybudować terminal cargo. Wojciech Szczurek wspomina o zainteresowaniu inwestycją firm amerykańskich, brytyjskich i francuskich.

Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.

Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.

Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.

- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.

Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.

- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)

- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • GDY niepoważny dyskutant z kompleksami

    >ponieważ ten dzieciak atakuje mnie ostatnio na każdym wątku, a powodem jest INNE niż jego zdanie

    Nie chodzi o to, że jest INNE, ale że jest:
    nieprzemyślane
    nie poparte argumentami
    z błędami rzeczowymi
    forma wypowiedzi też pozostawia wiele do życzenia.

    >Jego wściekłe ataki są spowodowane tym, że:

    >- śmiałem stwierdzić, że WIELE dużych miast w Europie ma po 2 lotniska (on twierdzi, że takich jest jedynie 5)

    Po pierwsze, to WIELE wziąłeś z sufitu
    dużych aglomeracji z dwoma lotniskami jest faktycznie 5. Wymieniłem te miasta.
    Następnych kilka jest oddalonych od siebie kilkadziesiąt kilometrów.
    Na ponad 100 lotnisk takich miast z dwoma jest mniej niż dziesięć. Sprawdziłem to, żeby nie być gołosłownym.

    w przeciwieństwie do ciebie. NIE UDOWODNIŁEŚ ŻE JEST WIĘCEJ z prostego powodu - nie ma. UE też nie bez powodu nie dotuje małych lotnisk powstających bliżej niż 60km od dużego.

    >- przytoczyłem PRAWNICZE określenie miejsca publicznego (on uważa, że restauracje i przystanki, to miejsca prywatne)

    To nie ja brałem udział w tamtym wątku, ale powiem, że kontekst, w którym przytoczyłeś tą definicję był bez sensu. Podpierając się ogólną definicją chciałeś udowodnić zasadność zakazu palenia w miejscu publicznym, ale nie wziąłeś pod uwagę np. zakazu picia alkoholu w miejscu publicznym. Według ciebie zatem picie alkoholu w restauracjach jest nielegalne, co jest oczywiście bzdurą. Nie wziąłeś pod uwagę koncesji, wyłączonych obszarów, decyzji właścicieli prywatnych lokali.

    >- śmiałem stwierdzić, że jak robi się portal SPECJALNIE skierowany do turystów z krajów skandynawskich, to nietrafionym pomysłem jest używanie JEDYNIE angielskiego, zamiast podanie tych informacji także po szwedzku, norwesku czy duńsku

    Zapomniałeś dodać, że najpierw chciałeś przetłumaczyć portal dla Skandynawów na szwedzki, a kiedy powiedziałem, że Skandynawowie to nie tylko Szwedzi, ale też Duńczycy, Norwedzy i Islandczycy, zacząłeś szyderczo udowadniać, że również Finowie są Skandynawami i popełniłeś kolejny błąd rzeczowy, bo Finowie Skandynawami nie są, mieszkają tylko w regionie który określa się jako państwa skandynawskie.

    Cały problem polega na tym, że nie rozumiesz, co się do ciebie pisze. Dodam iż zaraz na początku tamtej "dyskusji" napisałem, że owszem portal po angielsku jest ok, ale mógłby być też w językach narodowych. Najważniejsze, że powstał.

    > śmiałem zgodzić się z poglądem, że parkometry na Świętojańskiej POZWOLĄ tym, którzy muszą coś załatwić w centrum skorzystać z parkingu, bo sklepikarze nie będą zostawiać na cały dzień samochodu przed witryną

    Również wielokrotnie zgodziłem się z tym poglądem:)
    Z sensownością wprowadzenia parkometrów nie zgodziłem się i wyraźnie napisałem w punktach dlaczego.

    >- jakiś czas temu atakował mnie za to, że stwierdziłem FAKT, że po chodnikach nie wolno jeździć rowerem

    To raczej nie byłem ja, nie pamiętam takiego wątku, ale powiem tobie, że znowu się mylisz.
    Otóż rowerzysta może jechać chodnikiem.
    Jeśli dopuszczalna prędkość samochodów przekracza
    60km/h i nie ma ścieżki rowerowej.
    TO JEST NASTĘPNY FAKT, którego nie raczyłeś oczywiście sprawdzić, ale wypowiedziałeś swoje mylne zdanie.

    >a to wszystko wcale nie odpowiadając temu błaznowi, mimo to ta łajza czuje się w obowiązku atakować mnie za takie poglądy w różnych innych wątkach

    hmmm, teraz dopiero potencjalny czytelnik oceni kto tu jest kto

    >dzięki takim pacanom na forum panuje bezsensowna przepychanka i dyskusja na poziomie blokowiska

    sam mnie zmuszasz do przepychanki. Po to zrobiłeś ten wpis, ale może to i dobrze, bo w końcu coś zrozumiesz.

    >wybaczcie ten wpis, ale nie mam zamiaru prostować jego czy Miszy (podobna mentalność, o ile to dwie osoby) za każdym razem, lub odpowiadać na idiotyczne zaczepki w środku każdego wątku

    To nie zaczepki, tylko krytyka twoich głupot. Nie tylko ja je krytykuję.
    Gdybym nie skrytykował podpierając odpowiednimi argumentami, w przeciwieństwie do ciebie, jeszcze ktoś by pomyślał, że masz rację.

    >mam apel do wszystkich - więcej tolerancji i mniej chamstwa - nie każdy musi mieć WASZE poglądy

    dzieciak, łajza, przygłup, pieniacz, troll, to niektóre z twoich standardowych określeń w wątkach. A propo chamstwa, to ktoś mógłby tobie powiedzieć "nie ucz ojca dzieci robić"
    Zresztą największym chamstwem jest wypowiadanie swoich poglądów i ocen bez żadnego przygotowania i podstaw.

    > mam nadzieję, że trafię z tym apelem do większości normalnych forumowiczów - chyba, że głosowaliście na PiS

    No, znowu się popisałeś. Uważasz tych, którzy głosowali na PIS za gorszych od siebie?
    Ty, taki wykształcony, światowy i tolerancyjny obywatel?

    • 0 0

  • ale kogos rypie po czaszce!

    Pikne czasy jak juz wojt wiochy chce miec swoje prywatne ladowisko!
    Paranoja, paranoja do n-tej potegi,
    lotnisko dla chinoli zeby zwozili swoja tandete, koszulki, gacie i inne podroby!
    Pas startowy i co wiecej, aha schrony betonowe po MiGach! Tam beda poczekalnie...
    Juz widze te tabuny jumbo-jetow, airbusow, concordow czekajace w kolejce na ladowanie na Szczurek-Airport...
    No i oczywiscie MAGLEV - super szybka kolej z centrum sledziowa do ladowiska...
    Witamy turystow w prastarej Gdyni...
    Buuuuuuaaaaahahahaaaa

    • 0 0

  • Concordy nie lataja od 2003 roku...

    • 0 0

  • 3-cie lotnisko bedzie w Pruszczu Gdanskim

    Pruszcz nie jest gorszy ! A tak na powaznie to Rebiechowo jest za male, tam nie ma gdzie zaparkowac samolotow. Drugie lotnisko w Gdyni, jestem za a nawet przeciw. ( przeciw qusi- ekologom co protestuja dla protestowania, a sami nie jezdza rowerami i nie dokarmiaja ptaszkow )

    • 0 0

  • Problem Rębiechowa to wieczna mgła.

    • 0 0

  • BRAWO SZCZUREK

    Jesteś najlepszym gospodarzem w TRÓJMIEŚCIE. Lotnisko jest w Gdyni bardzo potrzebne, nie chce mi się tutaj wymieniać argumentów. Jeżeli ktoś tego nie rozumie jest zakutym matołem. Trzymam kciuki, że doprowadzisz sprawę do końca

    • 0 0

  • W Gdyni myślą

    Mam nadzieję, że szybciej powstanie ten port lotniczy. Jest nam bardzo potrzebny, może być uzupełnieniem Rębiechowa a nawet go z czasem przerosnąć. Tak będzie za Szczurka

    • 0 0

  • prezydent gdyni juz zrozumiał, że z gdańskiem mozna dojść tylko do ruiny
    i nigdzie indziej

    • 0 0

  • Zenek I

    rozumiem ze w Rebiechowie po wysadzeniu pasazerów samolot poleci na "parking" do Gdyni...

    • 0 0

  • Gdan maja znowu kompleksy i musza je pokazac na trojmiasto.pl.
    Ale wy jestescie glupie. Serio

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane