• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy w Gdyni za cztery lata

Michał Stąporek
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:42 (28 lutego 2008)
Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy. Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy.

- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.



Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej. Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!

Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.

- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).

Kto skorzysta na otwarciu lotniska cywilnego w Gdyni?

Z jej zgromadzeniem Gdynia nie powinna mieć problemu, zwłaszcza że podobno do współfinasowania inwestycji pali się prywatny kapitał. Jerzy Włudzik, wójt gminy Kosakowo, na terenie której znajduje się 98 proc. terenu lotniska: - Już dziś zgłaszają się do mnie chińscy biznesmeni, którzy chcą na lotnisku za własne pieniądze wybudować terminal cargo. Wojciech Szczurek wspomina o zainteresowaniu inwestycją firm amerykańskich, brytyjskich i francuskich.

Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.

Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.

Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.

- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.

Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.

- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)

- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • GD vs GA (2)

    Nie 130 mln,na bank dużo więcej,byle jaki terminal to paręset mln pln,a wszystko tylko po to,żeby jakaś tania linia napisała w swoim folderze dużymi literami GDAŃSK,a pod tym małymi literkami Gdynia,bezsens

    • 0 0

    • (1)

      a nowego dworca do dzis nie moga wybudowac

      • 0 0

      • aleś Ty MUNDRY ...

        dworzec nie jest własnością Gdyni ale PKP i Gmina ma niewiele do powiedzenia w jego sprawie

        • 0 0

  • Dlaczego dopiero za cztery lata:((??? (1)

    Należy zintensyfikować działania przyspieszyć maxymalnie, Gdynia to Szybkie miasto za jej rozwojem przemawia wiele argumentów, ale trudno polemizować z ignorantami:
    1. Port Lotniczy Rębiechowo nie ma szans rozwoju,
    2. Żle posadowiony - jest wybudowany w miejscu o największym zamgleniu w regionie, nieosłonięty naturalną barierą leśną, występuje na nim największa liczba dni z złą pogodą nie nadającą się do operacji lotniczych (nawet pod tym względem nie może konkurować ze szczecińskiego Goleniowa), do tego w pobliżu PL znajduje się wysypisko śmieci Szadółki, które powoduje duże nasilenie i migrację ptaków, a więc tworzenie naturalnego niebezpieczeństwa w ruchu.
    Gdynia-Kosakowo to najlepsza alternatywa w przypadku złej pogody, jest do tego położony w znakomitym miejscu z pogodą bez mgły przekraczającą liczbę 360 dni w roku, z podejściem do lądowania znad morza, a nie znad osiedli...(ekologiczne)
    Do tego łatwo za niewielkie pieniądze można go super skomunikować jak napisano; kolejowo, drogowo a na dodatek MORZEM!!!!!
    Twórzmy rozwiązania logistyczne logiczne nie tylko na miarę XXI wieku, ale i na następne, naprawiajmy przeszłość, a nie brnijmy w idiotyzmy przeszłości, które nam podrzucają sąsiedzi!
    Porty morskie - w Gdyni świetnie rozwija się połączenie promowe Gdynia-Karlskrona i ro-ro Gdynia-Turku. Budowany będzie najnowocześniejszy terminal promowy na światowym poziomie.

    • 0 0

    • .."pogoda bez mgly przekraczajaca 350 dni w roku".. hehehe, typowe gdynskie gadanie

      • 0 0

  • jestem z poza trojmiasta i czytajac te forum i piszacych na nim ludzi (z calym obiektywizmem)to mieszkancy Gdynii sa strasznie zakompleksieni,jakby Gdansk i jego mieszkańscy wyzadzali im krzywde mieszkajac w 1000 letnim ladnym architektonicznie z piekna historia miescie.ja rozumiem ze gdynia jest zbudowana w latach dwudziestych i ze tam nigdy nie zawsze mieszkali polacy itp,ale gdansk ma swoja historie ktorej gdynia nigdy miec nie bedzie.wiadomo ze jak komus w europie czy na swiecie powie sie nazwe miast gdanska i gdynii,to najpierw skojaza nazwe gdansk bo w tym miescie tworzyla sie historia ta najnowsza jak i ta tysiacletnia.takze wydaje mi sie ze gdynia bedzie jeszcze dlugo dlugo zasciankiem gdanska.

    • 0 0

  • pomysł z zarzadzaniem przez Rębiechowo był od początku (1)

    bezsensowny - wiadomo było, że nic nie zrobią, by nie mieć pod nosem konkurencji, jakieś mgliste zapowiedzi i kompletny brak działań

    no ale ktoś się zgodził na to i stracił tylko czas..

    • 0 0

    • ty bys wiedział od razu, że Rębiechowo nie weźmie 50% udziałów, co nie?

      i że nie będzie chciało przejąć zarządzania potencjalną konkurencją?
      Widzisz, ty byś wiedział, a Szczurek nie wiedział. Może wystartujesz na prezydenta?

      • 0 0

  • Nie dadzą rady (1)

    Póki co Gdynia nie ma grosza na budowę a potrzebuje na dzień dobry 130 mln,Gdańsk zaczyna rozbudowę za 400 mln i ma na środki,za kilka lat Gdańsk będzie w stanie odprawić 10 mln pasażerów,pod warunkiem,że ich tylu będzie,bo w 2007 roku było ich mniej niż 2 mln,Gdynia bedzie walczyć o każdego pasażera i polegnie z kretesem

    • 0 0

    • Nie dadzą rady

      Ale tu wrożbitów i dobrzeradzących Gdyni.
      A ona nie zwazywszy na fałszywych podpowiadaczy rze do przodu mało jeszcze 4-lata a POLECI:)))

      • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • 15 minut z centrum (1)

    a w gdańsku pół dnia ....w korkach.. szanowne władze Gdańska pobudka i do roboty . Czemu w gdyni są zawsze świetni gospodarze a Gdańsk ma jakiegoś pecha.

    • 0 0

    • powyżej 50 km./h

      Moim zdaniem,jest to przejazd rządową bryką powyżej 50 km./h,w godzinach szczytu jak na razie jest to niemożliwe.

      • 0 0

  • ale lektury tutaj! (10)

    Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że nie pochodzę z Trójmiasta. Przeprowadziłem się kilka lat temu do Gdańska, a od pół roku mieszkam w Gdyni... i śmieszą mnie te wypowiedzi zakompleksionych gdańszczan gdy tylko usłyszą, że w Gdyni coś się buduje. Akurat natura mojej pracy jest taka, że części forumowych "ekspertów" to mógłbym pod buty splunąć, takie mają rozeznanie w temacie. Jeden wspomniał coś o tym, że lotniska cywilne minister MON zapowiedział w Malborku (chodzi zapewne o Królewo Malborskie) i pod Słupskiem... a kto miałby niby z nich latać??? Drugi "specjalista" pisze o pieniądzach i że Gdyni nie stać... no to odpowiadam - lotnisko w Gdyni - Babie Doły JUŻ ISTNIEJE! Dodatkowo jest wyposażone w system naprowadzania ILS, a w tej chwili będzie jeszcze instalowany nowoczesny system meteo (projekty są w trakcie realizacji!)... skoro jest już infrastruktura to pytam: gdzie te koszty, którym Gdynia nie podoła??? Wystarczy, że będzie przyjmowała cargo i wyjdzie na swoje! I jeszcze kolejny inteligentny inaczej pisze o niewyobrażalnych niewygodach mieszkańców gminy Kosakowo... czyżby lotnisko miało być wyczarowane z kapelusza? Do tej pory go tam nie było??? Wydaje mi się, że więcej ludzi mieszka wokół Rebiechowa... o ścieżce podejścia do lądowania przez Orunię, Chełm, Migowo nie wspominając :-P Zaś w nawiązaniu do tematu EURO 2012 (o ile się odbędzie w Polsce) to myślę, że łatwiej będzie dojechać z Babich dołów niż z Rębiechowa przy obecnych korkach od obwodnicy! Ale przecież jak to być może, żeby turystów przyjmowała Gdynia!
    No i tak się napinają ci mieszkańcy Gdańska - byleby się nie okazało, że "za miedzą" mogą mieć coś nowszego, lepszego... Upewniacie mnie tylko, że dobrze zrobiłem zostawiając tak zawistnych sąsiadów za sobą. Brawo Gdynia!

    • 0 0

    • zawsze się znajda debile po obu stronach, ale stwierdzam ze sam sie do nich zaliczasz. owszem, może i ktoś tak napisał jak przytoczyłeś, jednak sam dołączyłęś do tych z drugiej strony. pozdrawiam

      • 0 0

    • Wątpię (4)

      Akurat natura mojej pracy jest taka, że części forumowych "ekspertów" to mógłbym pod buty splunąć, takie mają rozeznanie w temacie.

      Wątpię:)

      >Jeden wspomniał coś o tym, że lotniska cywilne minister MON zapowiedział w Malborku (chodzi zapewne o Królewo Malborskie) i pod Słupskiem... a kto miałby niby z nich latać???

      "Potwierdzają to zresztą specjaliści. Na zlecenie Portu Lotniczego w Gdańsku, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przeanalizowała możliwości funkcjonowania takiego lotniska między innymi w Malborku. Z analizy wynika jednoznacznie, że jest to możliwe właśnie u nas.
      Podobnego zdania jest również prezes lotniska w Rębiechowie.
      - Ze względów racjonalnych wspieram Malbork. Jego wygląd, położenie, infrastruktura, wszystko przemawia “za” – twierdził w lipcu ubiegłego roku Włodzimierz Machczyński, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku. Koszt terminalu 20mln zł. Cala nawigacja dla samolotów pasażerskich jest"

      >Drugi "specjalista" pisze o pieniądzach i że Gdyni nie stać... no to odpowiadam - lotnisko w Gdyni - Babie Doły JUŻ ISTNIEJE! Dodatkowo jest wyposażone w system naprowadzania ILS, a w tej chwili będzie jeszcze instalowany nowoczesny system meteo (projekty są w trakcie realizacji!)... skoro jest już infrastruktura to pytam: gdzie te koszty, którym Gdynia nie podoła???

      podoła, z prywatnych inwestorów, ale podoła. Ale koszty są - brak systemu nawigacji dla samolotów pasażerskich, brak terminala. Razem 200mln zł

      >Wystarczy, że będzie przyjmowała cargo i wyjdzie na swoje!

      Niekoniecznie. Wystarczy też 300tys.pasażerów rocznie. Ale wyjść na zero to mało w stosunku do dużych inwestycji.

      >I jeszcze kolejny inteligentny inaczej pisze o niewyobrażalnych niewygodach mieszkańców gminy Kosakowo... czyżby lotnisko miało być wyczarowane z kapelusza? Do tej pory go tam nie było???

      Jest różnica między brakiem lotów i paroma helikopterami, a kilkunastu/kilkudziesięcioma lotami dziennie, nie sądzisz??????

      >Wydaje mi się, że więcej ludzi mieszka wokół Rebiechowa... o ścieżce podejścia do lądowania przez Orunię, Chełm, Migowo nie wspominając :-P Zaś w nawiązaniu do tematu EURO 2012 (o ile się odbędzie w Polsce) to myślę, że łatwiej będzie dojechać z Babich dołów niż z Rębiechowa przy obecnych korkach od obwodnicy!

      Zakładając, że kibice przywiozą samochody:) albo, że nie będzie korków na zjeździe z obwodnicy:):)
      Tramwajem z Rębiechowa będzie trochę łatwiej.
      Ale gdyby powstała kolej metropitalna, top 1,5 godzinki i kibic jest w Gdańsku bez przesiadek.
      Nienajgorzej.

      >Ale przecież jak to być może, żeby turystów przyjmowała Gdynia!
      No i tak się napinają ci mieszkańcy Gdańska - byleby się nie okazało, że "za miedzą" mogą mieć coś nowszego, lepszego... Upewniacie mnie tylko, że dobrze zrobiłem zostawiając tak zawistnych sąsiadów za sobą. Brawo Gdynia!

      Chyba sam jesteś cosik zawistny:)

      • 0 0

      • (2)

        nie zrozumiałeś mnie kolego:) niestety:)
        tak się składa że nei jestem ani tyci zawistny bo zalezy mi na trójmieście jako całości. co z tego że wiliczasz jakieś argumenty jak sam "szczekasz". sorry stary ale nieczym się nei różnisz od portalowych ..... ech, dobranoc

        • 0 0

        • on niestety mało rozumie

          a najczęściej potrafi jedynie bezsensownie atakować, a pod płaszczykiem pseudonaukowych dywagacji przepycha jedynie swój pogląd (interes)

          • 0 0

        • po co odpowiadasz, skoro nie ustosunkowujesz się do argumentów przedmówcy?

          • 0 0

      • lotnisko w Malborku

        człowieku - mieszkam na Suchaninie i bliżej mi do Gdyni niż do Malborka - pomyśl jak mieszkaniec. Taksówka do Malborka kosztowała by chyba 250 PLN ... masz jakies super sposoby na dojechanie nie własnym autem do Malborka?

        • 0 0

    • jeden taki co tu protestuje, to mieszka 'na pasie startowym'

      a czy ktoś kazał mu tam mieszkać? lotnisko istnieje od początku miasta (a nawet może i wcześniej)

      • 0 0

    • do jno

      Z tym spluwaniem to bym uwazal,bo jeszcze wiatr zawieje i fryzure sobie zepsujesz. Fajnie jest sie tak ponapinac na forum,ze 'co to nie ja',nie?
      Moze nam w taki razie objasnisz,w jaki sposob EPOK mialby zarabiac na cargo wystarczajaco duzo,zeby sie utrzymac? Chcesz wozic kontenery z portu samolotami? I na jakiej podstawie piszesz,ze cala infrastruktura juz jest?Poki co to dopiero wieze kontrolna buduja,radar pogodowy/stacja meteo w planach,no tylko ILS jest na obu kierunkach.Tylko po co ILS,skoro sie chwalicie,ze przez 360 dni w roku nie ma mgiel a widocznosc jest idealna? Co z dojazdem do lotniska? 15 minut? To teraz moze, w niedziele rano,ale jak sie zwiekszy ruch to marnie widze te waskie drozki. Jak beda te ciezarowki z cargo jezdzic,to momentalnie je rozjezdza. A co z terminalem? Jakimkolwiek? Chyba ze to cargo pod namiotami chcesz przeladowywac? I co z halasem? To taki z ciebie ekspert,a nie wiesz,ile domow jest kolo EPGD a ile wokol EPOK? moze spojrz na mape? I moze juz zacznij kwestowac na fundusz odszkodowan dla ofiar halasu?

      • 0 0

    • upewniam :-) dobrze piszesz :)

      • 0 0

    • rozsądek i pieniądz publiczny

      W zasadzie zgadzam się z argumentami poruszanymi - z jedną zasadniczą uwagą - budowa lotniska to nie sprzedaż bananów na straganie (gdzie ryzykuje się własne pieniądze). Władze Gdyni nie przedstawiły ŻADNYCH podstaw merytorycznych - badania, analizy itp. że wydatkowanie z budzetu miasta grubych milionów jest sensowne.
      Na dziś wiemy jedno PwC i York Aviation opracowują analizę strategii rozwoju lotnictwa na obszarze województwa pomorskiego do roku 2025 i jak dziś wynika z niej, że sens ma budowanie lotniska w Redzikowie koło Słupska ew. w przypadku lokalizacji tarczy antyrakieowej na słupskim lotnisku areoklubowym.
      Skoro spece branżowi - York Aviation i PwC tak sugerują - to gdzie tu logika władz Gdyni - sorry ale Prezydent Szczurek poza sloganami nic nie pokazał. Boję się jednynie o to że gdynanie przez stawianie sobie jako punkt honoru --budowę lotniska - - stracą na tym. A u nas nie zostaną zrealizowane oczekujace od lat remonty i modernizacje ulic, dużo do życzenia pozosataje z oswitleniem naszych osiedli i uliczek.
      Nie stawiajmy zadań przed sobą, których nie jesteśmy w stanie podołać a wszystko odbije się na nas mieszkańcach.

      • 1 0

  • Mieszkam w Gdańsku i jestem za budową lotniska w Kosakowie z bardzo prostego powodu - jest to kolejny argument na korzyść projektu Kolei Metropolitalnej, która rozwiązałaby problem gdańskich dzielnic Górnego Tarasu. Nawet gdyby lotnisko nie przynosiło zysku, będzie to problem Gdyni, a nie Gdańska, czy województwa.

    • 0 0

  • Bardzo dobrze Panie Prezydencie

    mam nadzieję tylko że Platfus Klich nie zablokuje. Tak trzymać, a to lotnisko obsłuży całe pomorze, najlepszy dojazd, największe lotnisko, najlepsze warunki pogodowe i najlepsze położenie. Jeśli dodamy do tego Progresję Gdyni to mamy naprawdę super wizję miasta. A Gdańsk ? no cóż niech sobie platfusy dalej tutaj rządzą, zobaczymy gdzie zaprowadzą to miasto.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane