- 1 Ulewa przeszła przez Trójmiasto (60 opinii)
- 2 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (94 opinie)
- 3 Tajemnicze konstrukcje w Dolinie Samborowo (46 opinii)
- 4 Zgubiłeś ponton na morzu? Szukają cię (77 opinii)
- 5 Kolbe i rodzina Ulmów wrócą do muzeum (498 opinii)
- 6 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (228 opinii)
Port lotniczy w Gdyni za cztery lata
- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!
Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.
- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).
Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.
Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.
Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.
- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.
Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.
- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)
- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)
Opinie (383) ponad 20 zablokowanych
-
2008-02-28 21:58
mieszkańcy gminy kosakowo będą mieli przerąbane. (5)
kilkadziesiąt samolotów dziennie latających nad głową mieszkańców i plażowiczów. Głuchy ryk grzanych silników o poranku:) A chcieli budować marinę w Rewie i Mechalinkach. Mogą już sobie odpuścić. Turyści też spierdzielą gdzie pieprz rośnie.
- 0 0
-
2008-02-28 22:41
(2)
na gdanska starowka, morenami itp. jakos od 30 lat lataja z "gluchym rykiem" samoloty nisko i jakos to nie przeszkadza - nie dramatyzuj... bo sie zal robi... ciebie...
- 0 0
-
2008-02-28 22:48
czy to znaczy, że w kolejnym miejscu mają latać? (1)
- 0 0
-
2008-02-29 08:13
Tak właśnie to oznacza. Rozpisywanie się o wystraszonych turystach to już zupełnie jakaś pomyłka - byłeś kiedyś na majorce/rodos?? a może w ktoryms z egipskich kurortow?? jakos nikomu tam nie płoszą turystów dziesiątki samolotów nad miastami...
- 0 0
-
2008-02-29 08:24
chyba wyolbrzymiasz...
kilkadziesiąt samolotów dziennie? to chyba nadinterpretacja tekstu, albo po prostu histeria.
- 0 0
-
2008-02-29 09:25
Bez przesady
Będzie tam latało ze dwa samoloty dzienni, dopóki Gdynia będzie chciała dopłacać do utrzymania lotniska. Potem to padnie.
- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2008-02-28 22:00
panie szczurek (1)
Gdańsk wydał na linię tramwajową na Chełm 60 a nie 80 mln. Jak już pan sobie gębę Gdańskiem wycierasz to przynajmniej pisz pan prawdę
- 0 0
-
2008-02-29 21:04
80 a 20 w kieszen
- 0 0
-
2008-02-28 22:01
pomysł bez sensu
Przynajmniej nazwę zmienili na Kosakowo, bo Babie doły szczególnie po angielsku brzmiało wyjątkowo śmiesznie.
Nie ma czegoś takiego jak "koszta" do udźwignięcia, są jedynie koszty.
A tak poza tym to lepiej byłoby tą kasę włożyc w rozwój już istniejącego portu lotniczego, by stworzyc duży węzeł przesiadkowy niż rozdrabniac się na 2 ale małe. Czyli generalnie całe zamieszanie nie ma sensu.- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2008-02-28 22:04
GDYNIA GOSPODARCZA STOLICA WYBRZEZA (2)
Im wiecej takich opinii kompleksiarzy z Gdanska tym bardziej ludzie w gdyni sa zdeterminowani zeby zbudowac swoj port lotniczy. THX volksdojcze ! :)
- 0 0
-
2008-02-28 23:26
coś ci się chłopcze pomyliły daty, w gdańsku mieszkają polacy jakbyś nie wiedział
- 0 0
-
2008-02-29 11:55
a ty (...) niezla reklame zrobiles gdyni i jej mieszkancom
nawet gdyby w gdansku meiszkali "volksdojcze" to co z tego? czujesz sie lepszy ignorancie i zakompleksiony czlowieczku?
tak samo jak ludzie z gdanska mogliby napisac o gdyni ze to wisniaki, bydlo naplywowe z calej polski- 0 0
-
2008-02-28 22:10
(1)
No i historia sie powtarza. Był rok 1923 rzad Polski wydał ustawe o budowie portu morskiego w wiosce Gdyni. Reakcje w Danzig była takie ze prawie nie padli ze smiechu "polnische wirtschaft". Mimeło 10 lat i Gdynia była juz najwiekszy portem ba całym BAŁTYKU ! Mamy rok 2008 sami dokonczcie... :) Gdynia ma głowe do interesów od zawsze i zadne krzyki placze i lamenty z Gdanska tu nic nie zmienią.
- 0 0
-
2008-02-28 23:32
z czym ty chłopie wyjeżdżasz tutaj? z przedwojennym gdańskiem?! zastanów się baranie co i o kim piszesz i nie kompromituj się więcej.
Jaka historia, znasz ją wogóle? Jeśli miałoby być tak jak piszesz to jakoś nei widzę rogatek na granicy i niemców którzy tu zyją, rządzą , itp itd. Kuźwa skad wy się bierzecie?! Trójmiejskie palanty z obu miast. Niedobrze się robi jak to czytam. Gówno będzie w tym całym trójmieście i tyle wam powiem, nic tylko pośmiewisko....- 0 0
-
2008-02-28 22:10
przecież tak naprawdę (1)
chodzi o to, żeby ludzi mamić zupełnie nierealnymi pomysłami o lotnisku w Kosakowie. Pytam sie za co, za wszy? W zadnym programie unijnym nie ma ani slowa o lotnisku w BB, wojsko jest właścicielem lotniska, a minister obrony zapowiedział powstanie takowego (cywilnego) w malborku, albo pod słupskiem. Oczywiscie dla szczurka biale jest czarne.
- 0 0
-
2008-02-29 13:05
mamić??
jasne - a wierzę kontroli stawiają dla jaj i potem zrobią z niej gołębnik ...
- 0 0
-
2008-02-28 22:14
Szczurek
Pamiętaj, że Euro jest w Gdansku. Zapomnij, że jakikolwiek samolot wyląduje gdzieś między Pekinem a Meksykiem.
Zrób cos dla Gdyni i wybuduj chłopakom przynajmniej porządny stadion, bo ten Twój projekt to jakaś biedamiska ze słupami pośrodku.- 0 0
-
2008-02-28 22:20
skąd w was tyle kompleksów i zawiści?
W Gdyni to lotnisko JEST! rozbudowa i przekazanie na cele cywilne to pryszcz. Damy rade!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.