• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy w Gdyni za cztery lata

Michał Stąporek
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:42 (28 lutego 2008)
Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy. Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy.

- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.



Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej. Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!

Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.

- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).

Kto skorzysta na otwarciu lotniska cywilnego w Gdyni?

Z jej zgromadzeniem Gdynia nie powinna mieć problemu, zwłaszcza że podobno do współfinasowania inwestycji pali się prywatny kapitał. Jerzy Włudzik, wójt gminy Kosakowo, na terenie której znajduje się 98 proc. terenu lotniska: - Już dziś zgłaszają się do mnie chińscy biznesmeni, którzy chcą na lotnisku za własne pieniądze wybudować terminal cargo. Wojciech Szczurek wspomina o zainteresowaniu inwestycją firm amerykańskich, brytyjskich i francuskich.

Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.

Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.

Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.

- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.

Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.

- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)

- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Gdy o 2.30 rano cargo startuje Oksywie się raduje...

    ..problem wogóle nam w Gdyni nie znany ale już niedługo. Zapytajcie mieszkanców Warszawskiego Ursynowa, Kabatów, Piaseczna (trasa nalotów) dlaczego walczą od lat z Okęciem. Ile terenów wokół Okęcia jest wykreślonych z zagospodarownia ze względu na hałas. I to samo ma spotkać okolice wokół Babich Dołów tylko dlatego, żeby niektórym było bliżej (raz czy dwa w roku) na lotnisko? Kolejna inwestycja "Emerytura dla drużyny Szczurka"? Gdynia cierpi na brak podstawowych inwestycji n.p. dróg czy nowoczesnej SKM.

    • 0 0

  • Hmmm

    Prezydent Gdyni z tymi planami lotniska jest troche zabawny, szczególnie rozbawił mnie pokazując statystyki dotyczace rozwoju lotnisk na przykładzie wyspiarzy, no jakby na to nie patrzyć to ich sytuacja(geograficzna i ekonomiczna) jest _lekko_ odmienna niz nasza.

    Druga sprawa, to koszty utrzymania lotniska - w Gdańsku twierdzą, ze granicą opłacalnosci przy duzej ilości tanich lini jest 800tyś pasazerow a w Gdyni mówią o 300tys... ktos tu musi mijać się z prawdą

    • 0 0

  • przekraczajaca 360 dni w roku mial brzmiec cytat, ofkors

    • 0 0

  • no wlasnie. "Gdynia z pogoda bez mgly przekraczajaca 360 dni w roku :DDD i wystarczy:)"

    • 0 0

  • Zamiast jednego dużego lotniska, będą dwa i to do d......

    • 0 0

  • Wszyscy pochlebcy Szczurka nie zapominajcie o składce na pomnik dla waszego Guru. Kolejny zabieg PR aby przykryć fatalną decyzję z płatnym parkowaniem. Durni gdynianie i tak zagłosują na człowieka bez wizji z przyspawaną częścią do stołka.

    • 0 0

  • Co nasz prezydent miasta znow wymysli ?

    Odnosze wrazenie ze Gdynia staje się miastem, tylko dla ludzi bogatych. Rozbudowa lotniska, płatne parkingi, ekskluzywne apartamenty w nowoczesnych wiezowcach :D liczne biurowce w ostatnich zielonych miejscach Gdyni.
    A dworzec pkp ? heh, to dobry wizerunek polityki pana prezydenta :D remontuje się jeden peron skm, gdy wokoło bród smród i nędza :D

    • 0 0

  • Szkoda terenow rekreacyjnych wkoło lotniska

    Obok lotniska jest rezerwat ptakow, nikt o tym nie pamieta ... ba, nie jeden! Plaze w Rewie, całe hekatry ziemi które mozna zasiedlić. Piękne miejsca z widokami na zatokę. Prezydent wogole nie mysli o ludziach mieszkających wokoło.LOTNISKO ISTNIEJE i co z tego. Niech bedzie, czasem coś tam przyleci. Ale nie jest to BOEING cargo o 2 w nocy. ech, lotnisko mamy juz regionie. Zaledwie 30 km od tego. Poczekajmy az rozwinie "skrzydła " i obsłuzy 5 mln pasazerów rocznie i wtedy budujmy coś za grube miliony. Załamany jestem decyzjami ówczesnego prezydenta i jego parti.Cóz, a miało byc tak pięknie ...

    • 0 0

  • ...

    Niedługo Gdańszczanie wmówią Gdynianom że trzeba zburzyć wszystkie gdyńskie stacje kolejowe i zostawić tylko Gdańsk Główny bo z niego tez można dojechać do Wejherowa

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane