- 1 Ulewa przeszła przez Trójmiasto (63 opinie)
- 2 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (94 opinie)
- 3 Tajemnicze konstrukcje w Dolinie Samborowo (47 opinii)
- 4 Zgubiłeś ponton na morzu? Szukają cię (77 opinii)
- 5 Kolbe i rodzina Ulmów wrócą do muzeum (500 opinii)
- 6 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (229 opinii)
Port lotniczy w Gdyni za cztery lata
- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!
Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.
- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).
Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.
Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.
Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.
- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.
Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.
- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)
- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)
Opinie (383) ponad 20 zablokowanych
-
2008-02-28 22:22
I kto tam ma lądować? (1)
To lotnisko dla VIPów, bo żadne linie tu nie będą lądować tylko małe prywatne samoloty i aerokluby dla bogatych. Tam kasa jest a na mały tunelik dla Gdynian z Chyloni to nie ma. Szczur mój głos straciłeś raz na zawsze.
- 0 0
-
2008-03-01 21:05
niezdrowe ambicje Szczurka
Pan Szczurk stracil moj glos rowniez. Czyzby juz wszystko w Gdyni bylo zrobione - a gdzie te obiecane parki dzielnicowe, gdzie sciezki rowerowe?. Po co konfliktowac spoleczenstwo Trojmiasta. Pisze z Alp, spotkanym Austriakom nie mowie ze jestem z Gdyni (?????) tylko, ze aus Danzig. Z tym trzeba sie pogodzic i w zgodzie pracowac nad tym, zeby nasza metropolia (hi,hi,1 mln) byla silniejsza. Na razie jest zalosnie smieszna
- 0 0
-
2008-02-28 22:33
Przestańcie się nabijać z inwalidy szczura (1)
Pokręciło go już całkiem. Lotnisko se wymyślił. Może kosmodrom jeszcze? A stadion? A przejazdy na Chyloni? A dziurawe ulice? A brud i smród na biedniejszych dzielnicach? To ma w głębokim poważaniu prezydent jeden. Woda sodowa mu po ostatnich wyborach udeżyła.
- 0 0
-
2008-02-29 13:09
anka: na szczęście są w tym mieście ludzie, którzy mają wizję i ją urzeczywistnią
- 0 0
-
2008-02-28 22:35
Jedno pytanie -> (1)
Skąd pewnosc, ze Polacy dalej będa latac na saksy do Anglii itp. Przeciez tylko i wyłącznie emigracja zarobkowa doprowadziła do ogromnego rozwoju tanich linii na polskim rynku lotniczym.
- 0 0
-
2008-02-28 23:43
Bzdura
... chociaż patrząc na siatkę połączeń z Gdańska rzeczywiście można odnieść wrażenie, że samolotami latają wyłącznie polscy/angielscy pracownicy.
Inne miasta jakoś nie mają tak upośledzonych połączeń...- 0 0
-
2008-02-28 22:36
(3)
Ciągle ta sama historia sie powtarza, a na słowo Gdynia, Gdańsk popada w histerie. a już myślałam, że rok 1923 to przeszłość, a ustawa o budowie portu morskiego i miasta Gdyni leży zapisana annałach. A tu na tym forum zamiast Polskiego Gdańska mamy reakcje takie jak w Danzig. Gdynia to DYNAMIKA, ROZWÓJ i Szybkość. Gdynia to miasto marzeń, ale i z głową do interesów oraz nowych technologii od zawsze i na nic się nie zdadzą żadne krzyki płacze i lamenty z Wolnego Miasta Gdańska.
Gdynia musi mieć najnowocześniejsze i najlepsze lotnisko, bo Gdynia jest tego warta, ma wspaniałych ludzi, pomysły,.......
Budować infrastrukturę lotniska jak najszybciej, bo czekamy na drugą Irlandię. To tak potrzebne a nawet niezbędne nam dla rozwoju przedsięwzięcie.- 0 0
-
2008-02-28 23:37
ja pier....
masz już historie w szkole dziewczynko?
chyba nie, bo byś wiedziała że nei ma czegoś takiego jak WMG.- 0 0
-
2008-02-29 14:53
Spokojnie (1)
Na razie to Ty popadasz w histerię, koleżanko. Wy jednak jakieś kompleksy macie w tej Gdyni...
- 0 0
-
2008-03-02 13:36
nie jestem Gdynianinem,mieszkam wiekszosc czasu w Gdansku. Nie mam z tym sporem nic wspolnego bo emocjonalnie mnie nie dotyczy. Dlaczego Gdansk nie otrzymuje tych nagrod ktore otrzymuje Gdynia, dlaczego Gdynia w Europie uchodzi za miasto rozwoju i tych wlasnie hasel, ktore znajduja sie w omawianej opinii?niestety nie mozna tego powiedziec o Gdansku. Moze czasem warto spojrzec na sprawy z boku, a nie przez swoje okno i spacer po miescie o niemieckiej (nie prawdaz?) architekturze??
- 0 0
-
2008-02-28 22:45
Ja powiem tyle - Moja praca związana jest częstym podrózowaniem. Latam min 2 razy w miesiącu.
Ten Szczurek to lotnisko jest więcej niz potrzebne.
Jeszcze tylko żeby nie było zależne od Rębiechowa- 0 0
-
2008-02-28 22:46
W końcu i tak ekonomia rozstrzygnie (1)
I wygra albo Rębiechowo albo Gdynia. Chyba, że będą współpracować, zamiast konkurować.
Rębiechowo za kilka lat ma mieć 5mln pasażerów rocznie. I jest w stanie tyle obsłużyć. W tej chwili ma 1,25 mln
Przewaga Rębiechowa - blisko Gdańsk, nowy terminal, nowe drogi kołowania, nowa linia tramwajowa, teoretyczna kolej metroplitalna.
Przewaga Gdyni - blisko centrum Gdyni, blisko obwodnicy, teoretyczna kolej metrpolitalna, podobno warunki startu/lądowania.
Jeśli będą konkurować, to Rębiechowo może łatwo wykosić Gdynię. Próg rentowności to 300 tys pasażerów. Inaczej trzeba będzie dopłacać, co oznacza bankructwo.
Pożyjem, uwidim.
Minusy to degradacja kolejnego rejonu sąsiadującego z lotniskiem, o bardzo dużych walorach turystycznych - gminy Kosakowo.- 0 0
-
2008-02-29 13:11
ano pozyjem - dla mnie wzrost o prawie 3x tyle w pięć lat to mżonka, ale może i się uda
z 200 obecnie dostępnych ha Rębiechowa nie zrobisz więcej niż 2.5 miliona pasażerów za 5 lat.
- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2008-02-28 22:53
czy można prosić o nie zaśmiecanie forum?
perspektyw brak dla miernot. wszędzie.
- 0 0
-
2008-02-28 22:57
(1)
''W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.'' bo w innych krajach ludzie maja kase by podrozowac samolotem .. Polakow na to nie stac dzis i nie bedzie stac nawet do 2012!!
- 0 0
-
2008-02-28 23:15
dokładnie te aglomeracje to
Paryż 12mln, Rzym 4mln mieszkańców, Londyn 20 mln, Belfast 600tys mieszkańców - ale to wrota irlandii, Milan 2mln (ilość mieszkańców w aglomeracjach).
Następne podwójne lotniska w aglomeracjach znajdują się w odległości kilkudziesięciu kilometrów od siebie, jedno z reguły jest centralne, drugie krajowe, albo pomocnicze.
Lotniska w tych miastach mają po kilkanaście i kilkadziesiąt mln pasażerów rocznie.
Do tych aglomeracji dojdzie nam Trójmiasto 800 tys. mieszkańców, dwa duże lotniska 20 km od siebie, ilość odpraw:
Rębiechowo - 1,25mln
To takie spojrzenie z drugiej strony, bardziej globalnej:)- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.