- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (112 opinii)
- 2 Szybszy koniec remontu Niepołomickiej (112 opinii)
- 3 Kiedyś to było... można utonąć (103 opinie)
- 4 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (228 opinii)
- 5 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (177 opinii)
- 6 Skaner 3D pomaga w oględzinach hali (17 opinii)
Porty: będziemy się wzorować na Albanii i Mołdawii?
Zagraniczni specjaliści z branży transportowej nie mogą się nadziwić, że Polska mając tak świetne położenie tranzytowe i szeroki dostęp do morza, wykorzystuje te atuty w minimalnym stopniu.
Podczas gdy mała Litwa przeładowuje w swych portach kilkakrotnie więcej towarów, niż sama ekspediuje drogą morską (skutecznie pozyskuje tranzyt), większość polskiego handlu morskiego przechodzi przez port w Hamburgu. Jak to możliwe, że pomimo świetnych warunków geograficznych polskim portom nie tylko nie udaje się pozyskać ładunków tranzytowych z innych krajów Europy Środkowej (Rumunom i Litwinom jakoś to wychodzi), ale też "oddajemy" nasz własny handel portom niemieckim?
Przyczyn tego stanu rzeczy można się dopatrzyć w wielu cząstkowych problemach: uprzykrzający życie celnicy, problemy z rozliczaniem VAT-u, zła ustawa o portach, upolitycznienie Zarządów Portów, ignorancja Warszawy... Ale tak naprawdę te problemy można sprowadzić do jednego: brak myślenia w kategoriach długofalowych, strategicznych. W trójmiejskich portach króluje "bieżączka" i z nielicznymi wyjątkami brakuje wizji, jak powinien wyglądać port czy system transportowy kraju za lat dziesięć, dwadzieścia, trzydzieści.
Truizmem jest stwierdzenie, że w sprawach morskich lepiej od nas radzą sobie Niemcy, Belgowie czy Szwedzi. Gorzej, że pod względem zdolności strategicznego myślenia o gospodarce morskiej wyprzedzają nas nie tylko nadmorskie kraje byłego bloku wschodniego (Litwa, Rumunia), ale pod niektórymi względami też europejscy outsiderzy (Albania, Mołdawia), a nawet kraje śródlądowe (Słowacja).
Weźmy na przykład taką Albanię - kraj, którego raczej nie posądzalibyśmy o to, że może być dla nas wzorem. Tyle się w Polsce mówiło o strategicznym znaczeniu autostrady A1 dla trójmiejskich portów, a i tak do tej idei udało się przekonać rząd dopiero po dziesięciu latach intensywnego lobbingu. Natomiast biedna Albania, nie oglądając się na nikogo, w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy zbudowała autostradę, łączącą adriatycki port Durres ze stolicą Kosowa - Prisztiną. W Tiranie po prostu uznano, że zapewnienie Kosowu dostępu do morza przez port albański jest czymś w rodzaju narodowej racji stanu, po czym rząd stanął na głowie, ale przedsięwzięcie wykonał. W Polsce coś takiego (budowa Gdyni czy magistrali kolejowej Gdynia - Śląsk) było możliwe przed wojną, w czasach ostrego kryzysu, ale niestety nie teraz, gdy możemy czerpać ogromną pomoc z Unii Europejskiej.
Podobna sytuacja dotyczy Mołdawii - najbiedniejszego kraju Europy, który nawet nie ma dostępu do morza, a mimo to... zbudował nowoczesny port morski i doskonale skomunikował go z zapleczem. Mowa o otwartym niedawno Dżurdżuleszti - nowoczesnym porcie dla statków pełnomorskich, zbudowanym na zaledwie kilkusetmetrowym mołdawskim odcinku Dunaju. Dżurdżuleszti jest w stanie obsłużyć całość mołdawskiego handlu zagranicznego, ale i część tranzytu sąsiednich krajów. Niezbędna portowi normalno- i szerokotorowa linia kolejowa łącząca nowy port z zapleczem powstała w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy. Gdy w grę wchodzą sprawy strategiczne, a takimi jest dostęp do morza i funkcjonowanie portów, udaje się je zrealizować nawet tak biednym krajom, jak Albania i Mołdawia.
Żeby nie być posądzonym o podawanie jedynie przykładu krajów o słabych tradycjach demokratycznych, poddam pod rozwagę przykład Słowacji. Chociaż nasi sąsiedzi nie mają dostępu do morza, stratedzy w bratysławskich gabinetach doskonale zdają sobie sprawę ze znaczenia transportu morskiego w gospodarce kraju. Na Słowacji jest obecnie realizowany gigantyczny narodowy program użeglowienia Wagu (drugiej po Dunaju największej rzeki kraju) aż po Żilinę, wraz z budową i modernizacją sieci portów rzecznych. Rzecz nie do pomyślenia w Polsce, gdzie żegluga śródlądowa praktycznie nie istnieje. Mimo przynależności do tej samej Unii Europejskiej, słowacki program jakoś da się zrealizować z poszanowaniem zasad ochrony środowiska, a strategicznych inwestycji nie hamują protesty pseudoekologów.
Co ciekawe, następnym etapem słowackiego programu, realizowanym po 2025 roku, będzie budowa kanału Żilina - Odra, na co już zgodzili się Czesi. Mimo odległego terminu realizacji, w słowackim środowisku gospodarczym już teraz trwa poważna debata na temat korzyści, jakie Słowacja uzyska dzięki temu kanałowi i otwarciu dunajskiego szlaku na port w Szczecinie. Inwestorzy już teraz wykupują działki i inwestują w budowę centrów logistycznych w Żilinie, która po zrealizowaniu tego programu stanie się ważnym węzłem transportowym. Konia z rzędem temu przedstawicielowi trójmiejskiej branży morskiej, który słyszał cokolwiek o tych słowackich planach i zaproponował dyskusję nad tym, aby może nie Szczecin, ale Trójmiasto stało się słowackim oknem na świat, poprzez zmodernizowany kanał Odra - Wisła.
Tego strategicznego myślenia u nas brakuje, bo trójmiejskie porty tak czy inaczej jakieś ładunki zawsze będą miały (choćby z bliskiego zaplecza) - więc po co się starać o więcej? Z naszego ogromnego kraju trochę się tego towaru jednak uzbiera - nie wszystko pójdzie do Hamburga. Szkoda tylko, że już teraz niedoścignionym wzorem jest dla nas rumuńska Konstanca, a jak tak dalej pójdzie, rzeczywiście porównywać nas będą z Albanią i Mołdawią.
Opinie (88) 2 zablokowane
-
2009-08-20 12:41
Stało się.
Juz jestesmy za Albanią ;-)- 15 3
-
2009-08-20 12:42
Polska to bantustan Europy (5)
Chorwacja kraj kilkakrotnie mniejszy od Polski (56 tys km2), z niemal dziesięciokrotnie mniejszą liczbą obywateli (nieco ponad 4 miliony), 15 lat po wojnie ma sieć 1500 km nowych autostrad i to bez pieniędzy z unii.
Polska - kraj o powierzchni 322 tys km2, z niemal 40 milionową populacją, 65 lat po wojnie, 600 km autostrad, ktorymi mało kto jezdzi, bo sa najdrozsze w Europie i ciagle remontowane.
Paliwo drogie, podatki wysokie, ale dróg jak nie było tak nie ma. Panstwo polskie to złodziej.- 53 2
-
2009-08-20 13:54
Byłem niedawno w Chorwacji
I ciągle nie mogę się nadziwić,że podróż z Chorwacji do granicy ze Słowacją zajmuje tyle samo czasu , co podróż od granicy do Trójmiasta.
- 6 0
-
2009-08-20 14:13
o przepraszam wczoraj podali, że..
w Polsce jest już 817 km autostrad!
;)- 4 0
-
2009-08-20 14:31
600km w dwa lata ;]
bylem tam 3 lata temu... fajne drogi- 2 0
-
2009-08-20 16:18
z cudu nad Wisła pozostal tusk, kaczynski, rydzyk, nie ma ojczyzny
najwiekszi patrioci własnych kieszeni, którzy bedą tak nawzajem napier.... się, ze z po resztakch kraju tylko zgliszcza pozostaną
- 3 2
-
2009-08-20 20:16
Bangladesz!
Patrząc na drogi to Bangladesz.
- 1 0
-
2009-08-20 12:45
Porty ... (4)
W Radzie Nadzorczej Zarządu Portu Gdańsk jest Prezydent Adamowicz. I co do tej pory zrobił dla Portu ?
- 21 2
-
2009-08-20 13:55
Na pewno skasował niezłą sumkę
a to już wielki wysiłek.
- 8 0
-
2009-08-20 16:31
OLAŁ GO NALEŻYCIE , A ZA TO JEMU PŁACĄ .
- 0 0
-
2009-08-21 10:34
pobral wynagrodzenie za posiedzenie ;)
czy sie stoi, czy sie lezy, 200 zl sie nalezy- 0 0
-
2009-08-21 13:05
jednym słowem bierze pieniadze za... reprezentowanie SAMEGO SIEBIE. ot współczesny Baron von Munchausen
- 0 0
-
2009-08-20 12:48
Brawa dla Kuby
Za pisanie o tym jak jest na prawdę
- 25 2
-
2009-08-20 12:54
bardzo dobry i rzeczowy artykuł, oby tak dalej :)
- 22 3
-
2009-08-20 12:55
porty i drogi transportowe...
wczoraj obserwowałem piękne koleiny i dziury jakie się tworzą na Estakadzie. Świetna robota-długo to nie potrwało.
A artykuł dobry, szkoda tylko że nikogo to nie obchodzi. Szczurek ma swoją strefę prestiżu a po nim choćby potop.- 24 3
-
2009-08-20 13:09
Najważniejsze jest wybudowanie Europejskiego Centrum Solidarności i Teatru Elżbietańskiego z dużymi dotacjami UE a potem to (1)
POmyślimy co zrobić z portami
- 39 3
-
2009-08-20 16:33
ZASYPAĆ I BĘDZIE POZORNY SPOKÓJ .
- 0 0
-
2009-08-20 13:13
Europort (4)
jak by pan sie wziął za Europort a nie pisał ogólników to by pan Panie Kuba wiedział dlaczego tak jest. Rozliczyć Europort i wszystkich winnych. Gdzie ABW CBŚ CBA a jak nie wystarczy to CIA FBI KGB i GRU;)
- 5 4
-
2009-08-20 13:29
juz obrońca tych nieudaczników od Europortu się znalazł:p
- 1 1
-
2009-08-20 13:58
czy ABW, CBŚ, CIA, FBI, KGB, GRU ma coś wspólnego z GKA, GKS, GWE, GPU, GND......... (2)
- 3 0
-
2009-08-20 16:34
MA Z : GD GA
- 0 0
-
2009-08-21 07:50
tak ma ... fasolke po bretońsku
- 0 0
-
2009-08-20 13:37
stojąc w kolejce do kasy we francuskim markecie słyszę samo zadowolenie. (2)
jesteśmy w UE i NATO, granice są otwarte bez paszportów, dzieciaki uczą się francuza, niemca i angola to bez problemu znajdą robotę w porcie w Hamburgu czy na Słowacji. trzeba zmienić myślenie o świecie bo jesteśmy w bogatej zjednoczonej Europie a jak porty nie potrafią rozwijać się to zbankrutują jak stocznie. granice otwarte i nikt już na murze nie strzela.
- 11 3
-
2009-08-20 14:39
sprawa jest prosta...
jak się nic nie tworzy, to nie ma się pieniędzy. Z samego handlu nie da się wyżyć: ile razy można coś komuś sprzedać?
- 4 0
-
2009-08-20 14:48
no nie mogę BOGATEJ zjednoczonej europie?
kto pluje w swoje własne gniazdo ten nigdy nie będzie ceniony i zawsze będzie "obywatelem" II kategori w Twojej BOGATEJ zjednoczonej europie cokolwiek to znaczy
- 2 0
-
2009-08-20 14:12
Donald nie umie pływać i ma chorobę morską...
dlatego jego nie interesuje OstSee ani gospodarka kraiku, którym administruje.
Zresztą wszystko jest richtig - Hamburg zarabia, PO zarabia, to przecież oczywiste...
Przypomnijmy więc naszym "mózgom" - J.Szomburgowi, J.Lewandowskiemu, L.Wałęsie, JK Bieleckiemu, P.Adamowiczowi, W.Szczurkowi, L.Kaczyńskiemu słowa naszego Premiera - Polskość to nienormalność...
Wszyscy ci Panowie od 20 lat uchodzą za WIELKIE AUTORYTETY WSZECH DZIEDZIN, a zwłaszcza gospodarki, a już morskiej to już w ogóle, bo przecież zaczęło się w Gdańsku i tym podobne bzdety...
20lat nieustannej degradacji ośrodków morskich nie mogło zaowocować niczym innym.
Ważne są zasiłki dla bezrobotnych, kastracja pedofilów, in-vitro i dzieci dla sodomitów..
Kto by sobie głowę zawracał przemysłem, albo za przeproszeniem gospodarką morską?- 29 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.