• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poszerzenie obwodnicy do trzech pasów jest konieczne

Maciej Korolczuk
13 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Obecnie trzema pasami na obwodnicy jedziemy tylko na węźle Karczemki, a wkrótce także na węźle Wielki Kack w Gdyni. Partia Szymona Hołowni ze środków KPO chciałaby rozbudowy ekspresówki do trzech pasów na całej jej długości od bramek autostrady A1 do planowanej Drogi Czerwonej w Gdyni. Obecnie trzema pasami na obwodnicy jedziemy tylko na węźle Karczemki, a wkrótce także na węźle Wielki Kack w Gdyni. Partia Szymona Hołowni ze środków KPO chciałaby rozbudowy ekspresówki do trzech pasów na całej jej długości od bramek autostrady A1 do planowanej Drogi Czerwonej w Gdyni.

Na Obwodnicy Trójmiasta, tam, gdzie jezdnia jest dwupasmowa, powinien powstać trzeci pas - postuluje partia Polska 2050 Szymona Hołowni. Rozbudowa powinna ruszyć w 2030 roku i według szacunków będzie kosztować 1,5 mld zł. Ekspert z PG nie ma wątpliwości, że inwestycja jest konieczna, nawet pomimo powstania Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.



Czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas?

Debata nad poszerzeniem Obwodnicy Trójmiasta wraca co jakiś czas od ponad dekady.

Argumenty za i przeciw:

  • Zdaniem osób popierających pomysł trzeci pas miałby zwiększyć przepustowość trasy S6 i znacznie zminimalizować negatywne skutki kolizji i wynikających z nich korków.
  • Zdaniem pozostałych rozbudowa trasy nic nie da, bo korki, jeśli znikną, to tylko na chwilę, albo przeniosą się w inne miejsca, gdzie zamiast trzech pasów jest zwężenie do dwóch (tak jak po obu stronach węzła Karczemki).


Dość niespodziewanie temat trzypasmowej obwodnicy wrócił za sprawą członków partii Polska 2050 Szymona Hołowni. Na konferencji prasowej zaprezentowali wnioski z analizy przygotowanej przez grupę infrastrukturalną Instytutu Strategie 2050. Dokument powstał w ostatnich miesiącach, a jego głównym założeniem jest poszerzenie trasy S6 do trzech pasów.

O swojej idei członkowie partii Szymona Hołowni opowiedzieli dziennikarzom przed Urzędem Wojewódzkim i zaapelowali, by wywierać presję na rządzie, by ten pozyskał środki z Krajowego Planu Odbudowy. To z tego funduszu miałaby zostać sfinansowana planowana inwestycja. O swojej idei członkowie partii Szymona Hołowni opowiedzieli dziennikarzom przed Urzędem Wojewódzkim i zaapelowali, by wywierać presję na rządzie, by ten pozyskał środki z Krajowego Planu Odbudowy. To z tego funduszu miałaby zostać sfinansowana planowana inwestycja.
- Chodzi o odcinki, na których dziś poruszamy się dwoma pasami - mówi Oskar Gruca, koordynator grupy przygotowującej raport. - To głównie odcinek od autostrady A1 do węzła Szadółki i Kowale, a także cały odcinek od Matarni aż do nowo powstającego węzła Wielki Kack. Chcielibyśmy, aby prace nad poszerzeniem drogi rozpoczęły się już teraz, bo nie ma na co czekać. Obwodnica jest przeciążona samochodami, a analizy GDDKiA na 2030 rok mówią, że ruch ciągle będzie rosnąć i wyniesie wówczas 110 tys. aut na dobę. To zdecydowanie za dużo jak na obecne możliwości obwodnicy.
Pomysł partii Szymona Hołowni jest jednak obarczony kilkoma warunkami.

Po pierwsze: finanse



Środki na sfinansowanie inwestycji miałyby pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Problem w tym, że ani rząd, ani samorządy obiecanymi środkami nie dysponują (to ok. 240 mld zł).

- Nawet 100 mld zł mogłoby trafić na inwestycje rządowe, takie jak rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta - mówi Agnieszka Buczyńska, pełnomocnik partii Polska 2050 na Pomorzu. - Problem w tym, że na razie to tylko niespełniona obietnica premiera Mateusza Morawieckiego. - Trzeba wywierać wpływ na rządzących, by te pieniądze jak najszybciej trafiły do Polski, bo to leży w interesie nas wszystkich.
Autorzy raportu oszacowali koszt rozbudowy obwodnicy na 1,5 mld zł.

Szacowany koszt budowy trzeciego pasa na poszczególnych węzłach obwodnicy waha się od 40 do 350 mln zł. Szacowany koszt budowy trzeciego pasa na poszczególnych węzłach obwodnicy waha się od 40 do 350 mln zł.

Po drugie: rozbudowa Drogi Czerwonej i Nowej Jabłoniowej z węzłem Szadółki



Zdaniem autorów przygotowanej analizy, aby rozbudowa obwodnicy do trzech pasów we wszystkich jej newralgicznych punktach była możliwa, należy dopilnować, by taką możliwość dopuszczały inne planowane inwestycje, a więc budowa Drogi Czerwonej, która połączy obwodnicę z gdyńskim portem, a także planowana budowa Nowej Jabłoniowej z węzłem Szadółki oraz przedłużenie linii PKM na południe Gdańska.

Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją

- Jeśli w tych inwestycjach nie uwzględni się ewentualnej rozbudowy obwodnicy do trzech pasów, to stracimy na tym wszyscy. Powstająca dokumentacja musi to uwzględnić, by pomysł rozbudowy obwodnicy mógł być zrealizowany - dodaje Gruca.

Po trzecie: trzeci pas jest konieczny, bo "problem nie zniknie po otwarciu Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej"



Jak mówi Oskar Gruca, nowo powstające ekspresówki nie rozwiążą problemów Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej coraz bliżej Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej coraz bliżej

- Z obecnej obwodnicy korzystają głównie mieszkańcy metropolii. Natomiast powstające trasy, a zwłaszcza Obwodnica Metropolitalna, to trasa, z której będą korzystać kierowcy, którzy nie będą zatrzymywać się w Trójmieście.
Różnice w średnim dobowym ruchu na obwodnicy w 2015 i 2020 roku. Różnice w średnim dobowym ruchu na obwodnicy w 2015 i 2020 roku.

Po czwarte: ewentualne utrudnienia w ruchu



Rozbudowa obwodnicy na tak długim odcinku generowałaby z pewnością ogromne utrudnienia w ruchu. Jak pomysłodawcy planują rozwiązać ten problem?

- Są dwie możliwości - mówi Gruca. - Albo wzorem naszych zachodnich sąsiadów prowadzenie prac nieprzerwanie przez 24 godziny na dobę, albo - tak jak ostatnio na obwodnicy - prace nocne. Warto dodać, że gdyby na ten pomysł zdecydowano się kilka lat temu, gdy ruch na obwodnicy nie był jeszcze taki jak teraz, te uciążliwości byłyby mniejsze.
Jak uniknąć paraliżu Trójmiasta, prowadząc prace na obwodnicy? Zdaniem członków partii Szymona Hołowni wybrany wykonawca miałby pracować w godzinach nocnych, gdy ruch na obwodnicy jest znikomy. Jak uniknąć paraliżu Trójmiasta, prowadząc prace na obwodnicy? Zdaniem członków partii Szymona Hołowni wybrany wykonawca miałby pracować w godzinach nocnych, gdy ruch na obwodnicy jest znikomy.

Zdaniem eksperta



dr inż. Wojciech Kustra dr inż. Wojciech Kustra
O ocenę pomysłu poszerzenia obwodnicy do trzech pasów poprosiliśmy dr. inż. Wojciecha Kustrę z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.

- Obwodnica Trójmiasta, która była budowana w latach 70, nie spełnia dzisiejszych standardów drogi ekspresowej. Nie został przewidziany na niej pełnowymiarowy pas awaryjny, który zapewni bezpieczne zatrzymanie się pojazdu w razie awarii. Stale rosnące natężenie ruchu powoduje dochodzenie do granicy przepustowości. Na odcinku od Węzła Kack do węzła Straszyn średnie natężenie ruchu przekracza 80 tys. pojazdów na dobę. Tak duże natężenie ruchu przyczynia się do zwiększonej liczby zdarzeń drogowych. Średnio na Obwodnicy Trójmiasta dochodzi do trzech kolizji dziennie. Dodatkowo znacznie utrudnia to prowadzenie prac remontowo-utrzymaniowych. Konsekwencją jest spadek niezawodności drogi, czyli brak spełnienia wysokich standardów podróżowania nią.

Zgodnie z polskimi wytycznymi, opracowanymi wspólnie na Politechnice Krakowskiej, Gdańskiej, Warszawskiej, zakładaną graniczną wartością poziomu swobody ruchu jest poziom D, w krótkim okresie może być to poziom E. Poziom swobody ruchu (PSR) to klasa warunków ruchu związana ze sprawnością i płynnością ruchu, uwzględniająca odczucia kierowców. Zakres zmienności warunków ruchu podzielono na 6 poziomów oznaczonych literami od A do F, przy czym PSR A odpowiada najlepszym, a PSR F najgorszym warunkom ruchu.

Graniczna wartość natężenia dla dwóch pasów ruchu to około 80 tys. pojazdów umownych na dobę. Czyli my dzisiaj przez wiele godzin i dni poruszamy się poniżej zakładanego poziomu, a często jedziemy z prędkościami 50-60 km/h, co odpowiada poziomowi F (została przekroczona przepustowość drogi). To wskazuje na konieczność budowy trzeciego pasa ruchu na całej długości drogi. Niestety poszerzenie drogi będzie wiązało się z koniecznością przebudowy praktycznie wszystkich obiektów nad drogą oraz całej infrastruktury pod nią. Dodatkowo będzie to proces długotrwały. Jego czas i uciążliwość widzimy na przykładzie przebudowy węzła Kack. Jednak jest to proces niezbędny i nieunikniony.

Chwilowym, ale tylko chwilowym oddechem będzie oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej. Wówczas część ruchu przeniesie się na tę trasę, co pozwoli zdjąć z obwodnicy ok. 30, może 40 tys. pojazdów na dobę. Ale przez to, że już teraz na Obwodnicy Trójmiasta jest przekroczona przepustowość lub jesteśmy na jej granicy, efekty będą krótkotrwałe i szybko nastąpi ponowny wzrostu ruchu. Należy pamiętać, że obszar przy tej trasie jest bardzo atrakcyjny inwestycyjnie (co widać na przykładzie powstawania kolejnych centrów logistycznych), który powoduje generowanie nowych potoków ruchu. Dodatkowo również Porty Gdynia i Gdańsk będą się rozwijać i one również będą generować duże potoki pojazdów, w szczególności ruchu ciężkiego.

Niedługie zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej paradoksalnie może jeszcze bardziej dociążyć Obwodnicę Trójmiasta przez mieszkańców z Kaszub, którzy zyskają świetne i szybkie połączenie z Trójmiastem, które jest najbardziej atrakcyjnym miejscem pracy, nauki czy zakupów w województwie pomorskim. Można to zaobserwować na przykładzie Obwodnicy Południowej Gdańska, gdzie po 10 latach od zakończenia budowy natężenie ruchu przekracza 50 tys. pojazdów umownych na dobę.

Tak więc pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej.

Opinie (444) 5 zablokowanych

  • Powstanie więcej domków z ogrodem za obwodnicą "15 minut od centrum". (12)

    Oczywiście w szczerym polu i bez miejsc pracy. Polacy jednak lubią spędzać godziny na dojazdach.

    • 76 30

    • Pół cywilizowanego świata dojeżdża do pracy (2)

      Biedni zostają w miastach

      • 20 27

      • W Berlinie to biedni potrzebują aut. Bogaci mieszkają blisko pracy.

        • 20 5

      • Koszt m² tego biedaka z centrum jest dwa razy droższy niż m² bogacza na Szadółkach..

        ..twój argument jest inwalidą.

        • 14 1

    • To nie jest co Polacy lubią tylko ekonomia. Za cenę 50 m/2 mieszkania w centrum jest domek z ogródkiem za obwodnicą :) (4)

      • 15 8

      • proponuję sobie odpowiedzieć na początku na 2 pytania: (3)

        1. Dlaczego mieszkania bliżej centrum są tak drogie ?
        2. Dlaczego brak sprawnej komunikacji zbiorowej ?
        Na deser proponuję pomyśleć o ekonomii w kontekście spędzania życia ( marnowania czasu ) na staniu w korkach i wytwarzaniu niepotrzebnych spalin.

        • 16 5

        • Dla biednego człowieka czas jest najtańszy. Dla bogatszego najdroższy.

          • 16 4

        • 1. Bo tak jest lepiej dla lobby deweloperskiego - dokonywanie strefowania miast. W centrach robi się biurowce i one pompują cenę. Wtedy jedynego kogo stać na ziemię przy biurowcu to budującego nowe biurowce (a czynsz za lokal w biurowcu może być wyższy niż koszt najmu czy nawet rata kredytu lokalu mieszkalnego). W ten sposób mieszkańców wyrzuca się na obrzeża co powoduje korki. Oczywiście pierwotną przyczyną jest niewłaściwe planowanie przestrzenne miasta przez polityków. Za tym też idzie lobby hotelarskie i "apartamentowe" które też chce wygonić mieszkańców na obrzeża, co też miasto czyni (wiele utrudnień dla mieszkańca który chce dojechać do centrum).

          • 2 4

        • 2. Brak sprawnej komunikacji zbiorowej bo jak wyżej pisałem - także politykom zależy na takim układzie i nieudanym kształcie miasta.

          • 0 4

    • wolę mieszkać za obwodnicą

      mieć świety spokoj, przestrzeń, naturę, dużą działkę i wolność a raz w tygodniu jechać do gdańska niż żyć na 70 m2 w gdańsku i codziennie się tu męczyć

      • 4 8

    • dałbym od razu 12 pasów - pasaty muszą się gdzieś rozpędzić

      • 3 0

    • Mamy dwie drogi, razem 4 pasy łączące Gdańsk z Gdynią

      i tym samym północ z południem aglomeracji. To chyba nie jest dużo? Obwodnica od lat wg kryterium obciążenia ruchem kwalifikuje się do poszerzenia.

      • 0 0

    • I fajnie.

      Widocznie ludzie tak chcą żyć.
      Nic ci do tego.

      • 0 0

  • Trzeci pas na obwodnicy czyli na S6 to konieczność tyle że Skarb Państwa jest pusty a Unia nic temu Rządowi więcej nie da :) (13)

    • 54 46

    • ale Unia nic nie daje Maliniak! (8)

      ty dalej mentalnie w komunie?

      • 22 13

      • Ta zła i niedobra Unia daje nam trzy razy więcej niż wpłacamy.. (3)

        Co można zweryfikować w minutę w internecie, wystarczy wyłączyć TVP dezInfo.

        • 17 19

        • "Trzy razy więcej niż wpłacamy"... (2)

          W raportach masz dane określające wartość dostępu do polskiego rynku poszczególnych gałęzi gospodarki?
          Jeżeli posiadasz, podaj źródło.

          • 10 8

          • Mamy dodatni bilans handlowy z krajami UE (1)

            • 2 2

            • merkantylizm i kolbertyzm nie jest przejawem aktualnej wiedzy na temat źródeł bogactwa narodów

              • 1 2

      • Wedlug Maliniaka to Unia "daje kase" (3)

        oni z PO juz tak maja-mysla ,ze cos im z niemieckiego stolu skapnie

        • 2 0

        • Oni są wytresowani, że Unia daje, ale polski rząd nie ma swoich pieniędzy (2)

          i to im się nie kłóci, tak jak np. gadanie, że PIS wspiera Putina, a Sikorski nie, no cóż nie poradzisz

          • 2 0

          • jest takie cenzurowane slowo na tym portalu ktore to opisuje: zwierzatko na literke L konczace sie na -ing (1)

            jest takie cenzurowane slowo na tym portalu ktore to opisuje: zwierzatko na literke L konczace sie na -ing

            • 0 0

            • wpisujes L-tu trzeba uzupelnic nazwe zwierzatka-ming i dostajesz:

              Opinia nie została dodana
              Powód: Niedozwolona treść

              :-)
              i takie zrodla informacji ma elektorat platformy i lewactwa :-)
              no niedoinformowani po prostu

              • 0 0

    • UE da jeśli PIS spełni warunki na które się sam zdecydował (1)

      no ale jakiś PISowski pajac ostatnio jasno powiedział u Rymanowskiego w RadioZET, że nie chcą tych pieniędzy, bo to pozwoli im wygrać wybory

      • 6 6

      • prawdopodobnie to twoja luźna interpretacja

        ale o zaangażowaniu w sprawę zablokowania tych środków rudego zwolennika 500+, małżeństw LGBT i aborcji już zapomniałeś

        • 0 0

    • To jest nasza kasa

      A zresztą, czas pożegnać kołchoz, tak jak zrobili Angole

      • 4 2

    • jedyna zaleta Unii jest dokladniejsze kontrolowanie wydatkowania przyznanej kasy...

      Inaczej rozplywalaby sie pomiedzy szczeblami urzedow a wykonawca...
      Bo po co cos robic, jak kase mozna wziac...?

      Choc na to tez sa sposoby (patrz Slowackiego) to wymaga to wiecej zachodu, zaangazowania i starannosci.
      W ten sposob zlodzieje pilnuja sie wzajemnie...

      • 0 0

  • (9)

    Tylko my nie umiemy jeździć trzema

    • 50 21

    • No jak nie, lewy pas, to lewy pas (1)

      • 5 5

      • Prosta sprawa.

        Na maksa w lewo na zderzak każdemu kto śmie jechać Twoim pasem ;D

        • 9 0

    • (4)

      Jak nie umiesz to nie wjeżdżaj na obwodnicę.

      • 10 8

      • (3)

        Patrzę po ogóle, z dwoma mamy wielki problem, a z trzema nie umiemy

        • 11 4

        • (2)

          Lustro to nie ogół. To, że ty masz problem nie znaczy, że inni też mają z tym problem.

          • 6 7

          • (1)

            Gdyby ogół nie miał z tym problemu, dwa pasy by wystarczyły...

            • 5 3

            • nie wystarczą - istnieje coś takiego jak ogólna liczba pojazdów, masz zresztą wspomniane w artykule

              od pewnej liczby nie da się jechać a ni płynnie ani szybko

              • 5 2

    • Chyba Ty

      • 0 0

    • dwoma

      Dwoma nie umieją ludzie jeździć. Limit prędkości na obwodnicy 120km/h. Prawy pas jedzie 90. Lewy 100 i co jakiś czas jakiś i**ota leci 160+ i siedzi wszystkim na zderzaku. Gdyby wszyscy jechali te 120, to problemów by nie było.

      • 0 0

  • Czyli koszt mniejszy od bezsensownego przekopu (12)

    No to robimy, co nie?

    • 58 48

    • bezsensowny to był stadion (2)

      • 28 12

      • Stadion ma jak najbardziej sens, jest tylko on źle używany (1)

        Przez brak możliwości wysuwania trawy prawie cały rok nie ma możliwości używania go na inne imprezy, a każdy widzi, że piłka go nie utrzyma. Koncerty i inne eventy przyniosły by kasy dużo więcej.
        To można teraz zobaczyć na Ergo, bo póki nastawiała się pod same zespoły to średnio przedła, a teraz wręcz odwrotnie.

        • 9 9

        • jasne ... inne po Euro'12 też są źle używane

          • 3 0

    • ECS to marnotrawienie kasy na potęgę (5)

      • 18 13

      • Marnowanie kasy na potęge to "elektrownia" w Ostrołęce (1)

        • 15 15

        • Akurat teraz by się przydała...

          • 4 2

      • Ile musi kosztować litr paliwa, prąd, gaz, węgiel, chleb.. (2)

        Żebyście przestali bronić tych złodziei z PiSu?

        • 16 15

        • TVP mówi że gdyby nie PiS byłoby drożej

          A elektorat łyka to jak młode pelikany.

          • 13 12

        • Ty tak na serio?

          Skąd czerpiesz informacje o świecie?

          • 5 4

    • Koszt wyliczony według aktualnych stawek, a... (1)

      Inwestycja ma rozpocząć się za 8 lat.
      Życzę sukcesu w kwocie 1,5 mld zł.

      • 8 1

      • Przekop tez mial byc za 0.8mld

        Tutaj tez wyjdzie 2.5 razy drozej

        • 2 1

    • Suez i Panama też była bez sensu?Sprawdź ile kosztuje przepławka potem pitol bzdury .Zacznie się od ruchu jachtowego,a potem ruszy reszta.Malkontenci idźcie narzekać do sypialni ,że wam nie stoi,że krzyż krzywo,że Chorwacja droga i że w Czechach 44korony za litr paliwa

      • 6 4

  • Czyli jak w cywilizowanym kraju (21)

    Niedowiarkom polecam się przejechać 4-pasmowymi obwodnicami np. Wiednia, aby zobaczyć jak wyglądają normalne drogi szybkiego ruchu.

    • 88 34

    • Porównujesz naszą prowincję do Wiednia?

      • 28 9

    • W Geteborgu (6)

      Pod centrum miasta przebiega autostrada w tunelu to samo w Monachium i Kopenhadze. U nas najpierw zamykają centra miast dla aut a potem myślą o budowie lepszych dróg tranzytowych. Planowanie na poziomie Somalii.

      • 23 12

      • Dobrze prawisz, ale zapomniałeś o jednym

        Trzeba jednocześnie likwidować połączenia. Jak już się zamyka centra miast dla aut to koniecznie trzeba ciąć siatkę połączeń albo w ogóle likwidować linie - wtedy na pewno wszyscy się przesiądą.

        • 14 1

      • W Goteborgu

        Droga E45 nie jest autostradą. A ten cały tunel to ma może ze 3 km długości. Tak więc bez przesady.

        • 12 8

      • Wasilewska i Bierut planowali po 2 Wojnie Światowej

        W Monachium i Kopenhadze? Niepotrzebnie Dziadzia na nich głosował...

        • 2 0

      • Przecież mamy 3pasmową+ drogę tranzytową nawet lepiej, bo przez całą długość Gdańska

        O co ci chodzi?

        • 2 2

      • (1)

        Nie porównuj Szwecji, Niemiec, Danii do Polski, my jeszcze z rok temu mieliśmy zamawiać mobilne ołtarze dla wojska i sprowadziliśmy do sejmu relikwie świętego "kogośtam". Więc z czym do ludzi, chcesz współczesnej Europy, a mentalność średniowiecza.

        • 5 4

        • "współczesna Europa" wierzy w wielość płci i możliwość jej zmiany aktem woli

          więc to chyba jednak oni są zacofani

          • 0 0

    • Nie jestem taki pewny. W Warszawie ohydnie się jeździ czterpasmówkami. (2)

      Strasznie wszyscy pędzą. Tu trzeba więcej dróg dojazdowych!

      • 7 6

      • (1)

        Wystarczy ustawić odcinkowe pomiary prędkości i po problemie :)

        • 8 7

        • to już dawno powinno być na obwodnicy

          patrząc po tych wszystkich rajdowcach

          • 12 1

    • Obwodnica Wiednia?!

      Wiedeń nie ma obwodnicy.

      • 13 3

    • Wiedeń...

      ...ma autostradę przez sam środek, a nie żadną obwodnicę. W dodatku jest wiecznie zakorkowana.

      • 12 2

    • Mam rozwiązanie problemu (3)

      litr benzyny po 20 zł i podatek od rupieci 10 letnich i starszych 50 tys zł na rok i ruch będzie mały po co przekopy znowu robić

      • 7 12

      • A ty co?

        Leasingowanym suvem powozisz? I cała reszta won z drogi? Szanuj innych to może i ciebie uszanują.

        • 11 0

      • Masz jak w banku, ale żadnego następnego przekopu nie będzie..

        Donald

        • 2 3

      • Haha, szybciej padnie gospodarka, stracisz pracę i nie będzie cię stać na chleb

        niż ludzie zrezygnują z jeżdżenia samochodem

        • 3 0

    • Zaraz zaraz, jechałem tą super obwodnicą wiednia miesiąc temu (2)

      Ograniczenie prędkości do 80km/h na całej wschodniej części :D Szerokość pasa 2.5m. Myślę, że tam po prostu nie byłeś, jeśli piszesz, że tak super tam się jeździ, bo jedzie się fatalnie :D

      • 15 0

      • Ale przynajmniej jedziesz, a na naszej stoisz (1)

        • 3 1

        • No tez nie, 80 to jechałem max

          W dwóch miejscach wyhamowanie do 0, większość trasy 40-60 to już było strach jechać, bo pasy wąskie. Prawdę mówiąc nasza obwodnica jest znacznie wygodniejsza do jazdy, tyle że za duzo ludzi się na nią pcha. Ładnie widać jak różnią się przedmieścia Wiednia i przedmieścia Gdańska. Tam większość ludzi jednak jedzie do miasta koleją.

          • 5 0

    • Mar

      Nie tylko Wiednia ! Tez po i przed Rotterdamem Amsterdamem Hamburgiem itd. A lewy pas to nie kółko różańcowe !!!

      • 1 4

  • I co jeszcze? (5)

    Może czerwony dywan i szampan dla każdego kierowcy?

    • 52 44

    • Dla rowerzystów robimy czerwone dywany, a oni i tak chcą być samochodami i blokować ruch na czarnym asfalcie. (3)

      • 12 11

      • Gdyby na rowerzystów przeznaczyć chociaż 20% tego, co na dołożenie 3 pasa do Obwodnicy (2)

        To już dawno bylibyśmy rowerową Holandią.

        • 11 11

        • (1)

          To polecam przewieźć towar rowerem z południa Polski do Gdańska

          • 6 4

          • Koszmar, co nie?

            Przez te cholerne osobówki auta towarowe które MUSZĄ jechać drogą teraz stoją w kilkugodzinnych korkach.

            • 2 6

    • Buspas jeszcze

      I droga dla rowerów!

      • 4 1

  • Wg mnie to Szymon powinien lepiej przyjechać i publicznie popłakać nad wpisami Jej Serdeczności na fejsbuku

    Powinien jej trochę pomóc, razem moglby niejedną fajną głupotę napisać

    • 43 31

  • I co będą stać na zjazdach a nie na obwodnicy? xD (3)

    Może lepiej zrobić parkingi pod komunikację na węzłach i zainwestować z tabor?

    • 40 28

    • (1)

      i być zależnym od monopolu firmy, która nie ogarnia ani pensji dla kierowców ani serwisowania taboru, mimo że przejazd kilku przystanków jest chyba najdroższy w kraju? Nie, dziękuję, wolę własny samochód, przynajmniej jestem niezależny od tego niewydolnego monopolisty GAiTu.

      • 5 9

      • Wolisz obecne uzależnienie od OPEC'u?

        Która jest aktualnym kartelem? Ok, każdy ma własne preferencje.

        • 1 1

    • Parkingi świetny pomysł, tak jak inwestycja w tabor ! Ale do parkingu podmiejskiego wielu musi dojechać ... np obwodnicą

      • 1 0

  • Agent TVN i wszystko jasne (3)

    Czy ktoś wierzy w jego obietnice, ciekawe czy płakał jak obiecywał nad ciężkim losem kierowców

    • 61 45

    • Wybory się zbliżają. Niestety będzie coraz więcaj takiego pustosłowia (2)

      • 18 6

      • Tjaaa.. jak węgiel za 966zł tona dla każdego. (1)

        Nazwisko "Moskwa" zobowiązuje XD

        • 6 6

        • Popatrz, popatrz: A jeszcze niedawno POprawni i dio ci

          mówili, że Kaczyński to rusofob, skłóci nas z ruskimi lub nawet do wojny doprowadzi, a dziś rusofil. Jak to i dio tom zmienia się pogląd jak chorągiewki na wietrze...

          • 11 3

  • (6)

    Nic nie da. Z czasem zapcha sie ja te obecne dwa. Uratowac nas moze tylko bardzo dobra, punktualna, elastyczna komunikacja miejska z wezlami przesiadkowymi. Jednak na to mie ma szans.

    • 71 51

    • (1)

      Oczywiście, że się zapcha, bo wydajemy za dużo pozwoleń na budowę osiedli a nie budujemy nowych dróg. Zapycha się dlatego, że w okolicy mieszka coraz więcej osób, a nie dlatego, że drogi są za szerokie. Komunikacja miejska nas nie uratuje, bo nasi włodarze nie potrafią stworzyć dobrej komunikacji miejskiej, która musiałaby być oparta o metro żeby była realną alternatywą dla samochodów.

      • 12 11

      • To nie drogi powodują korki

        Kroki powodują samochody, a samochody przez większość czasu stoją na parkingach.

        Czyli rozwiązanie jest proste: zmniejszać ilość parkingów na dolnym tarasie. Drastycznie.

        • 2 4

    • Tym tokiem rozumowania to chyba się pościera lisciem i pięrze ubrania w strumyku. Do tego to porównanie z miastami o ogromnej gęstości zaludnienia :(

      • 6 5

    • (2)

      Zgadzam się, ale po części. Komunikacja jak najbardziej, ale to ruch miejski. Niestety obecnie panuje raczej tendencja do rozlewania się miast i rozbudowy mieszkaniowej w okolicznych, mniejszych miejscowościach. Ich mieszkańcy przez następne kilkadziesiąt lat napewno nie będą mieli możliwości zrezygnować z samochodu. Trzeba udostępnić możliwość dojazdu do miasta i tu przesiadki na wydajną komunikację zbiorową. Chociaż ... przy obecnym rozwoju Gdyni to raczej odpędzamy ludzi od centrum miasta ... co prowadzi do kompletnego chaosu komunikacyjnego i braku możliwości zrównoważonego transportu.

      • 3 2

      • (1)

        Tendencja do rozlewania się jest bezpośrednio konsekwencją beznadziejności komunikacji zbiorowej i relatywnej do tego doskonałości samochodu, który pobija zbiorkom wygodą, czasem przejazdu, całkowitym czasem podróży i, co najsmutniejsze, kosztem podróży nierzadko również. Jak samochód zacznie być bardziej uciążliwy od zbiorkomu, to miasta się będą mniej rozlewać. Najprościej polikwidować parkingi.

        • 1 4

        • sam się zlikwiduj

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane